najaars verrichtingonderzoek 2012

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: najaars verrichtingonderzoek 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:42

apache had toch maar een paar merries gedekt in het jaar dat afgelopen jaar voor de HK was.

Dit jaar zullen er wel meer zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:43

vraag me ook af hoeveel vivaldi de afgelopen jaren nog gedekt heeft.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:44

ceasario schreef:
Misschien zit er wel weer een Hann. op de keuring voor het kwpn bij.

Proffesioneel gedaan, met een goede kwaliteit filmpjes waar de paarden goed op te beoordelen zijn.

Kan het kwpn nog wat van leren, iets met nieuwe media waar ze nog niet veel van snappen.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:44

fokfanaat schreef:

Te veel.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:10

fokfanaat schreef:
apache had toch maar een paar merries gedekt in het jaar dat afgelopen jaar voor de HK was.

Het waren er wel meer dan een paar.
Persoonlijk vind ik het wat tegenvallen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:10

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:13

nou hij was toen nog iig niet goedgekeurd, dus niet heel veel (en ook niet uit zulke beste merries)
adit, er staat er nog geen 40 uit 2009 op paardenfokken
waarvan twee derde bezichtiging en een 2e bezichtiging uit vrij predikaatloze meoders

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:25

Kaja schreef:
fokfanaat schreef:

Het waren er wel meer dan een paar.
Persoonlijk vind ik het wat tegenvallen.

Ik werd nu ook even nieuwsgierig. Volgens het bewaarboek van het KWPN zijn er in 2009 52 nakomelingen van Apache geregistreerd, waarvan 23 hengst. In 2009 heeft ie 132 merries gedekt, da's ook nog niet overdreven veel.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:26

nee met een 7 voor de draf in de verrichting en een 10 voor de draf in de hc :-)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:31

fokfanaat schreef:
nou hij was toen nog iig niet goedgekeurd, dus niet heel veel (en ook niet uit zulke beste merries)
adit, er staat er nog geen 40 uit 2009 op paardenfokken
waarvan twee derde bezichtiging en een 2e bezichtiging uit vrij predikaatloze meoders

Horsetelex -> 42 uit 2009 en 67 -> 2010, dus dat klopt niet helemaal met de cijfers van het KWPN.

Als ik net als jij uitga van Horsetelex dan zal hij komende HK ook geen verschil gaan maken.
Nogmaals, persoonlijk, vind ik de nafok wat tegenvallen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:33

Kaja schreef:
Dat zou voor meer hengsten (kunnen) gelden. Kijk eens wat Apache al gedekt heeft.
De verwachtingen waren zéér hoog gespannen algelopen HK....

nou ja je impliceert dat hij al veel merries gedekt heeft, dat valt dus mee.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:45

Kaja schreef:
Horsetelex -> 42 uit 2009 en 67 -> 2010, dus dat klopt niet helemaal met de cijfers van het KWPN.
Ik denk dat Horsetelex zelf heel veel bijwerkt op het moment dat die dieren op de keuring verschijnen en dat er daarom nog zo weinig van 2010 op Horsetelex staan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:48

aantal van 2010 waren ook gedekt en niet veulens toch.
verwerpen er vast een aantal, plus overlijden
en evt verkoop buitenland.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:49

Die mening deel ik niet Kaja. Denk dat het er weinig hengsten zijn die zo uniform fokken als Apache. Hij bevrucht daarnaast erg goed maar dat zal de kwaliteit populatie niet ten goede komen. Mensen die hun merries niet drachtig krijgen en dan overstappen maken meestal niet de beste match.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:49

DePaardenman schreef:
fokfanaat schreef:

Te veel.

Hij geeft tenminste paarden die in de opfok geen problemen geven, daar heb ik alvast veel gemak van, daarnaast zijn ze ongecompliceerd en makkelijk te rijden,
hebben er plezier in met de oortjes naar voren. Uiteraard wel rekening houden met de wat minder sterke punten.
Zie Expression met rijdbaarheid een 9!!!

Dit in tegenstelling tot bepaalde andere merken, die misschien wel meer potentie hebben "voor het hogere werk" maar uit de
opfok gehaald worden met een verdovingsgeweer .
We hebben per jaar maar een paar handen vol van dat soort paarden nodig, het overgrote deel van onze fokprodukten komt terecht bij mensen die de paardensport als hobby beoefenen.
Die dagelijks met plezier naar hun paard gaan en er hopelijk met evenveel plezier weer vanaf stappen.
En er ook nog eens veel geld en tijd voor over hebben.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:50

mijne was ook een van de 42 en die is er ook niet meer Y;(

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:53

Rhea schreef:
Die mening deel ik niet Kaja. Denk dat het er weinig hengsten zijn die zo uniform fokken als Apache. Hij bevrucht daarnaast erg goed maar dat zal de kwaliteit populatie niet ten goede komen. Mensen die hun merries niet drachtig krijgen en dan overstappen maken meestal niet de beste match.

Geldt trouwens ook voor Vivaldi, alleen niet om zijn bevruchtende vermogen maar om zijn populariteit.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:14

misterA schreef:
Hij geeft tenminste paarden die in de opfok geen problemen geven, daar heb ik alvast veel gemak van, daarnaast zijn ze ongecompliceerd en makkelijk te rijden,
hebben er plezier in met de oortjes naar voren. Uiteraard wel rekening houden met de wat minder sterke punten.
Zie Expression met rijdbaarheid een 9!!!

Dit in tegenstelling tot bepaalde andere merken, die misschien wel meer potentie hebben "voor het hogere werk" maar uit de
opfok gehaald worden met een verdovingsgeweer .
We hebben per jaar maar een paar handen vol van dat soort paarden nodig, het overgrote deel van onze fokprodukten komt terecht bij mensen die de paardensport als hobby beoefenen.
Die dagelijks met plezier naar hun paard gaan en er hopelijk met evenveel plezier weer vanaf stappen.
En er ook nog eens veel geld en tijd voor over hebben.

Ik deel wat dat betreft je mening. Zal mijn opmerking met "te veel" even uitleggen, hoeveel ggk Vivaldi's zijn er nu? En hebben we er nog meer nodig? mijns inziens niet.
Maar nu Arie niet meer aan het roer staat ben ik benieuwd hoe de Vivaldi's nu ontvangen gaan worden (Hamoen was/is een fervent fan van Vivaldi).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:27

Vind persoonlijk de nafok van Vivaldi heel zo raar nog niet. Ze zijn redelijk braaf en bewegen goed.
Wat voor mij meer een bezwaar is in de fokkerij-mode die ook een Apache voortbracht... Het twee-dimensionale van die hengsten. Waar is de breedte, waar is de romp? Hoogbenige vliegjes zijn het zonder diepte en massa. Geweldig groot bewegen hoor... maar een paard moet toch meer zijn dan alleen maar een zitvlak en veel been? Voor mij in ieder geval wel.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:45

Ik snap je punt niet, wil je nu onderscheid maken tussen apache en vivaldi obv diepte en massa? Volgens mij verschillen ze op dat vlak niet veel.

Maar goed Apache heeft volgens mij zijn punt wel gemaakt. Hij werd hier na zijn goedkeuring door "kenners" met de grond gelijk gemaakt. Stam gaf alleen keuringspaarden en weinig sport..... Denk dat die mensen wanneer ze een beetje ruggengraat hebben wel hun mening moeten bijstellen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:03

Je snapt mijn punt niet: zowel Vivaldi als Apache beide hebben in twee-dimensionaal opzicht best veel te bieden (hoogte en lengte in combinatie met best bewegen) maar hebben geen breedte. Dat zie je terug in de nafok: veel beweging en wat men in Ermelo noemt 'maat', maar geen body.

Ik vraag me af waar de fokkerij gaat eindigen als men alleen maar verder gaat met paarden die groot kunnen bewegen en mooi zijn om te zien onder een zeer slanke ruiter... Die hoog op de benen staan en vanaf de zijkant gezien veel lange lijnen hebben... maar van voren gezien de benen praktisch naast elkaar hebben staan omdat er geen breedte in de romp zit. Waarom willen we doorgaan met het fokken van 'hazewindpaarden'?
Of eigenlijk: "a leg in each corner" vs "two legs at each side".

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:08

nou ja er zijn natuurlijk ook wel merries die dat kunnen gebruiken en er worden ook wel hengsten met massa gekeurd.

Problematischer wordt het imo als ze op merriekeuringen de merries met massa gaan afstraffen en alleen sprieten keuren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:16

FF, de rode draad van de laatste jaren is hoogte en lengte zonder breedte.
Een mooie brede kont vindt men vaak 'vroegrijp' en 'weinig ras'.
Toegegeven, het zijn ook vaak wel de hengsten (en merries) met minder ras. Maar wanneer is het aandeel 'ras' dan genoeg? Je zult toch ook de wat minder edele types nodig blijven hebben om in je fokkerij "paard" over te houden.

Nou ja, 'my two cents' :D

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:20

Ik ben het helemaal met Dees eens .... welk type paard zie je het meest op het hoogste niveau ?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:26

nou ja ik heb nog merries waar ik echt bloed moet toevoegen, ben wel blij dat er die hengsten zijn.