Fries ontsokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:23

Sunrise_ schreef:
Wanneer je een fries uitbrengt op wedstrijden vind ik zonder sokken veel chiquer staan.
Als ik een fries had schoor ik zijn sokken en gingen zijn manen er ook af en kwamen er knotjes in, vind ik persoonlijk veel frisser staan.

Koop dan gewoon een zwarte KWPN-er :o

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:27

Kinke schreef:
Sunrise_ schreef:
Wanneer je een fries uitbrengt op wedstrijden vind ik zonder sokken veel chiquer staan.
Als ik een fries had schoor ik zijn sokken en gingen zijn manen er ook af en kwamen er knotjes in, vind ik persoonlijk veel frisser staan.

_/-\o_

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:47

Je hebt gelijk hoor :D , ik denk niet dat ik met een Fries thuis kom later.
Ach en al zou ik het wel doen, beestje heeft er niets onder te lijden.
En tussen een fries en een zwarte KWPN'er zit natuurlijk wel een wereld van verschil.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:49

Kinke schreef:
Sunrise_ schreef:

Dus jij vind sokken belangrijker dan karakter, klik, bouw, rijervaring, ect? Als iemand zijn droompaard tegenkomt, maar sokken niet zo graag ziet, moet hij/zij maar verder zoeken en een paard nemen die ze eigenlijk niet zo graag wilt omwille van een deel haar aan het paard z'n benen. Komaan :') .

Al maakt ze van haar fries een zebra bij wijze van spreken, wat dan nog?

Kinke

Re: Fries ontsokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:56

Fijn dat je mij woorden in m'n mond legt BraveSpots. Sunrise geeft duidelijk aan dat zij vindt dat lange manen en sokken niet chique zijn. Het lijkt mij dan niet logisch om een Fries aan te schaffen. En een klik met dier, karakter, bouw kan met zoveel paarden. Wil je dat je paard op een zebra lijkt, dan lijkt het mij logisch om een zebra aan te schaffen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:02

Ik zal even foto's zoeken. Als ik ze nog heb...
Het ligt eraan of je paard van die luxe spillepootjes heeft of behoorlijke gewrichten of het mooi
staat of niet. Doe mij maar lekker met sokjes. Evt. de kootjes kaal.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:07

Dat van die klik ben ik niet met je eens. Sommigen zijn maanden of zelf jarenlang opzoek naar een geschikt paard. Nou, als ie daar dan eindelijk is en er hangen toevallig sokken aan die je niet zo graag ziet scheer je ze toch gewoon af?

Er zijn zoveel dingen van meer belang dan een pieteluttig detail aan het uiterlijk. ik snap niet dat je daarop iemand zou af- of aanraden om een bepaald paard te kopen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:17

En daar gaat het om....als die details zo pietluttig zijn, en je het paard geweldig vindt, waarom vind je het dan niet geweldig met sokken?

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:20

Kinke schreef:
Fijn dat je mij woorden in m'n mond legt BraveSpots. Sunrise geeft duidelijk aan dat zij vindt dat lange manen en sokken niet chique zijn. Het lijkt mij dan niet logisch om een Fries aan te schaffen. En een klik met dier, karakter, bouw kan met zoveel paarden. Wil je dat je paard op een zebra lijkt, dan lijkt het mij logisch om een zebra aan te schaffen.

:D

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:57

Kinke: Misschien moet je een actiegroep oprichten: LAAT DE FRIESE SOKKEN MET RUST.NL :+

Mijn Fries heeft geen voorsokken meer omdat hij elke 4 maanden wordt geschoren bij de kliniek voor de echo. Ze scannen beide voorbenen, gelukkig. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het eigenlijk veel gaver vind zonder die 100 kilo haar op zijn benen. Ben ik dan ook een cultuurbarbaar? *\%/*

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:07

Ik zou dan eerder een site oprichten als: puurnatuurpaardismooi.nl , of weestrotsopjepaardzoalshijis.nl
Zal nog maar een keer in herhaling vallen...zucht....lijkt me normaal dat je scheert om een medische reden. Alles voor de gezondheid van je paard.
Noem mij dan maar een 'extremist' oid. Ik vind het zo jammer dat men tegenwoordig 'neerkijkt' op een paard wat bijvoorbeeld een wintervacht heeft. Blijkbaar ziet men dat als 'onverzorgd'. Oren uitgeschoren, benen opgeschoren, manen op handlengte, tastharen eraf, setje erop....Ik vind het verschrikkelijk, al die 13 in 1 dozijn paarden.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:13

Niet zo op de kast joh :)

En ach, smaken verschillen. Het zal aan mijn kont worsten hoe paarden geschoren en geknipt worden. Misschien houd ik het ook wel zo als we klaar zijn met de controles in Emmeloord, niet omdat ik liever een KWPNer wil, maar omdat ik het erg mooi vind staan bij hem. En zolang er geen scheer- en knipverbod is mag ik dat lekker doen ook :j

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:19

Ik heb ooit eens een antieke foto geplaatst van een fries uit 18 zoveel. Die had niet half zoveel sok als veel tegenwoordige friezen, (en had ook geen doorgezakte rug...) en dat zegt mij dat de kans groot is, dat er domweg veel op sok is geselecteerd bij de fok, zodat ze nu vaak eczeem problemen hebben dankzij al dat gefok op uiterlijk.

Blijkbaar wisten ze vroeger al dat voor een paard teveel sok niet handig is.

Wie weet doe je je paard een verschrikkelijk grote lol door dat overtollige behang eraf te halen... sorry voor de friesen met grote sokken fans...

Eczeem is vreselijk om te hebben, weet ik uit ervaring.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:22

Het probleem bij ontsokken van friezen is gewoon dat je niet kan zeggen of het wel of niet mooi is, dat verschilt namelijk ook enorm per paard! Als je eentje hebt met heel luxe beenwerk, dus mooi smak en sierlijk, dunne kogels, dan kan het ongetwijfeld mooi staan. Maar die van mij past niet in maat Full qua beenbeschermers, als ik hem z'n sokken afneem dan gaat dat er echt onwijs lomp uitzien... daar word hij écht niet knapper van maar dat vergeten heel veel mensen.

Ik vind persoonlijk een fries puur natuur het mooiste als hij mooi behang heeft. Als het zo'n extreem luxe beestje is met maar 3 haren als sok dan is het zonder nog mooier dan met. Maar als ik heerlijk eerlijk ben vind ikd at ook geen mooie friezen meer, los van de sokken. Een beetje luxe is mooi maar het moet niet te extreem.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 16:31

Een fries koop je niet om zijn sokken er af te scheren en zijn manen er af te knippen.

Een band kan je vrijwel met elk paard wel opbouwen, bij de 1 wat sterker dan bij de ander. Het is onzin om jaaaaaaaren te zoeken naar een paard waar jij een klik mee hebt. Dat je hem niet direct de volgende dag vind is logisch, maar als je er jaren over doet, zou ik me afvragen of je wel weet wat je zoekt.

En natuurlijk kun je zijn kootholtes scheren, dat veranderd verder niet veel aan het uiterlijk. Maar een fries met sokken is prima te onderhouden, je moet er alleen even wat meer moeite voor doen, iets wat veel mensen (nee, niet allemaal!) er niet voor over hebben.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:58

Mijn fries heeft ook geen milimeter sok meer.
Heb ze eerst op standje 5 geschoren, maar toen werd het heel stekelig. En de mok ging ook maar niet weg.
Dus scheerapparaat op z'n kortst, en na een halfuur is dit het resultaat:
Afbeelding

Dr manen houd ik wel lang. :j

Maar zonder sokken is veel praktischer, niet alleen voor de mok, maar ook voor het scannen ivm de peesplessure.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:01

@Michelle: Dat witte haar, is dat van verwondingen door eczeem of was het die blessure?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:04

Ze is echt heel alergisch voor dazensteken. Het was eerst een grote puswond die ik helemaal kaal moest plukken en met een scheermesje al het haar weg moest scheren zodat het niet nog verder ging ontsteken. Maar ze had zichzelf door de jeuk al helemaal open gebeten, dus dan krijg je dit als resultaat. := Ik doe het meestal wegwerken met verf, maar inmiddels kan ik ermee leven. :))

Ze heeft het trouwens op beide voorbenen. :j

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:06

Heel ontsmakelijk, maar ze heeft het dit jaar ook op de achterkant van dr pijpen gehad.
Het begint zo:
Afbeelding
Vervolgens komt er een hele laag onder de huis van pus, moet je het helemaal weg knijpen, plukken, scheren echt alles om het weg te halen en wassen met betadine. Dan krijg je dit:
Afbeelding

Gelukkig was ik haar dit jaar voor, voordat ze eraan ging bijten. Anders was het een soort van tinker geweest. :j

Beide voorbenen:
Afbeelding