5jarige Friese hengst, kopen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:42

Ik hoop dan ook dat TS nog moeite wil nemen om op serieus gestelde vragen, gesteld vanuit oprechte interesse en nieuwsgierigheid, antwoord te geven of dingen te verduidelijken.

Tja, wat is vermakelijk?
Ik zie liever een fijne discussie met goede argumenten dan een hoop geschreeuw en...... gebakken lucht.

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 16:44

Chaos schreef:
Hoi TS,

Ik vind het een vreemde prijs voor een ggk (door de DA, niet voor dekdienst) jonge Arabo-Hengst.
Als het een heel goede hengst is, je schrijft hem te willen voor sport, dan lijkt het mij dat hij meer waard is.

Ik rij zelf ook Arabo's maar die zijn toch heel wat meer waard als het bedrag dat ze jou vragen.

Dus ik zou even nagaan, is dit een vriendenprijs? Is dit een prijs omdat ie snel weg moet en dus de prijs laag word gehouden? Mankeert er stiekem toch wat aan? Heeft hij soms gebreken? Of denkt de eigenaar simpelweg dat hij niet meer waard is?

Geld het voor paarden ook dat je L2 met WPen moet zijn alvoor je een hengst mag starten? :)
Ik ken je niet, dus geen idee met betrekking tot je wedstrijdervaring maar dan wellicht een punt om rekening mee te houden?

Hij is klinisch (en op foto's? Vind dit onduidelijk) gekeurd door je eigen vee-arts. Dat is heel mooi, dan kun je hem bellen dat je interesse hebt in dit paard en vragen naar zijn mening over het paard en welk advies hij daarbij gegeven heeft (GGK als sportpaard?!).

Als je ervaringen hebt met hengsten, deze ruimte en soortgenoten kunt bieden, heb ik er niks op tegen als men met een hengst rijd.

En moeilijk zijn ze lang niet allemaal. Er zijn ook echte doetjes.

Als hij het springen op de bok al kent omdat ze op 3 jarige leeftijd (bijvoorbeeld) het sperma hebben bekeken op vruchtbaarheid en aantallen dan kent hij het spelletje al en zal hij wellicht ietsje moeilijker zijn.

Tot slot,

WAAROM IS IEDEREEN ZO BOOS??????!!!!!!

Ik vind de prijs inderdaad ook goedkoop.
De man ken ik via-via wel.
Hij is een vriend van een vriend van mij (als je het nog snapt)

Hij is op alles goedgekeurd, ook op de foto's ja :)

Klopt inderdaad van de L2, maar ik heb de Z al doorlopen, dus ik moet zelfs meteen in de M starten :))

Bedankt voor je antwoord!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:44

TS: is het een eigen fokproduct van de man van wie je hem nu kunt kopen?

Rockyluves: Ja advies waren de eerste 2 posts, daarna is het geen advies geven meer en het is nogal zonde dat andere meningen en adviezen worden ondergesneeuwd door een zinloze discussie.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 13-07-12 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 16:46

Chaos schreef:
TS: is het een eigen fokproduct van de man van wie je hem nu kunt kopen?

Ja advies waren de eerste 2 posts, daarna is het geen advies geven meer en het is nogal zonde dat andere meningen en adviezen worden ondergesneeuwd door een zinloze discussie.

Ja, het is een eigen fokproduct, het is de zoon van 1 van zijn andere hengsten :))

En ik reageer zeker nog op de nuttige dingen hoor, maar ook op de onnuttige, die houden het topic een beetje vermakelijk toch!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:47

TS: je moet gewoon in de B beginnen hoor :j
Dit paard is niet geklasseerd geweest en dus begin je in de B. Als hij zelf L1/L2 of wat dan ook gelopen had, had je in die klasse moeten beginnen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:47

Er worden wel adviezen gegeven.

Maar alleen TS kan beslissen, het is haar geld, haar tijd, haar ruimte. Wij kennen de situatie niet, behalve dat het paard een gunstige prijs heeft, maar TS geeft ook aan dat de man haar het paard gunt. TS wil graag zekerheid en die kan niemand haar geven, ook al zou het paard nu 100% door alle tests heen komen.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:48

blackbeatle schreef:
[qoute]kijk ff lekker kritisch naar jezelf ipv naar anderen..
slaat weer werkelijk nergens op

Je zegt zelf dat er niets mis is met je Nederlands :)[/quote]

mag niemand dan ook een enkele foutje maken :?

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 16:49

Aranel schreef:
TS: je moet gewoon in de B beginnen hoor :j
Dit paard is niet geklasseerd geweest en dus begin je in de B. Als hij zelf L1/L2 of wat dan ook gelopen had, had je in die klasse moeten beginnen.

Dan is het zo waarschijnlijk dat je meteen M MAG starten in plaats van moet.
Ik heb namelijk al die tijd de B en L overgeslagen.
En met een hengst begin je sowieso niet in de B, maar moet je in de L starten.
Maar bedankt, ben ik weer wat wijzer!

Seraphim

Re: 5jarige Friese hengst, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:50

Even offtopic, maar waarom mag je met een hengst niet in de B starten? Ik woon in Spanje en ik ben niet echt bekend met de Nederlandse wedstrijdregels.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:51

TS: Als het een aansprekend dier is, correct gebouwd en goede gangen. Dan zou ik hem voor dit prikkie zeker nemen.

Ik heb nu een jonge Arabo mee op CC en die loopt zo super. Ze loopt nog maar B maar de galop is zo goed en ik rij daar 8en op. Die zou never niet weggaan voor zo weinig dus als je die kans wél hebt dan zou ik dat zeker doen.

Bovendien, voor dat geld kun je er geen buil aan vallen.
Maak hem zadelmak, breng hem een keer uit en verkoop hem voor 1000en meer.
Dat had ik gedaan. :+ :P

Aranel:
Nee, daar zijn bepaalde regels voor.
Als je meermaals L2+ bent geweest mag je alle paarden geloof ik zelfs al in het L1 uitbrengen.
Als je M bent geweest met punten mag je geloof ik tot het M zo starten zonder het B te doorlopen.

Op een gegeven moment als het niveau van de ruiter heel goed is mag er zelfs niet meer in het B gestart worden, ongeacht jong paard.

Zoals je leest ken ik de regels helaas nog niet goed genoeg, ben ook nog niet op dit punt gekomen helaas tot dusver. Dat ik die luxes krijg.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 13-07-12 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:51

Volgens mij mocht ik mijn jonge hengst wel in het B paarden starten?
Maar die is verkocht dus heb het nooit getest. ;)

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 16:54

Chaos schreef:
TS: Als het een aansprekend dier is, correct gebouwd en goede gangen. Dan zou ik hem voor dit prikkie zeker nemen.

Ik heb nu een jonge Arabo mee op CC en die loopt zo super. Ze loopt nog maar B maar de galop is zo goed en ik rij daar 8en op. Die zou never niet weggaan voor zo weinig dus als je die kans wél hebt dan zou ik dat zeker doen.

Bovendien, voor dat geld kun je er geen buil aan vallen.
Maak hem zadelmak, breng hem een keer uit en verkoop hem voor 1000en meer.
Dat had ik gedaan. :+ :P

Aranel:
Nee, daar zijn bepaalde regels voor.
Als je meermaals L2+ bent geweest mag je alle paarden geloof ik zelfs al in het L1 uitbrengen.
Als je M bent geweest met punten mag je geloof ik tot het M zo starten zonder het B te doorlopen.

Op een gegeven moment als het niveau van de ruiter heel goed is mag er zelfs niet meer in het B gestart worden, ongeacht jong paard.

Zoals je leest ken ik de regels helaas nog niet goed genoeg, ben ook nog niet op dit punt gekomen helaas tot dusver. Dat ik die luxes krijg.

Oke, dan had ik dus toch gelijk. Ik dacht al :P
Maar goed, ieder mens kan nog leren ongeacht hoe oud

Ik verkoop nooit een paard zomaar, ik ga ervan houden en dan kan ik ze echt niet meer verkopen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:57

'38 is niet oud. :P

Enne, ik zou alleen de DA nog bellen voor een mening en evt. advies en dan kopen dat paard!

+ Foto's laten zien, dat hebben wij Bokkers wel verdient.

Ik vind Arabo's best een verbetering op de Friezen qua uithoudingsvermogen en galop ed. Ben zeer benieuwd naar je paard.

EDIT: :') :')
Ik loop op de zaken vooruit, ik noem het al jouw paard. :+ :+
Laatst bijgewerkt door Chaos op 13-07-12 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:03

Ik ken een hengst die loopt al jaren tweespan met een merrie. Ook als het dier hengstig is.
Het zijn niet allemaal rotbokken of moeilijk te handelen.

En zo wel dan ga ik er vanuit dat TS met haar leeftijd en wedstrijdverleden over voldoende ruitergevoel en ervaring beschikt om hem in toom te houden.

WHATS THE PROBLEM.

Seraphim

Treace schreef:
Ik ben AL die TIJD al VOOR haar geweest
Waarom castreren enz als die lief kan zijn

Kennen jullie Chakotay van Tinkermuts? Ook HENGST en een schat van een beest,, Kon je kleine kinderen op zetten,, onder door lopen ALLES,, en was een HENGST

Er staat ook zo'n enorme stempel op hengsten. Ik heb zelf een Friese hengst van 8 jaar en daar kan ik zo mijn jongste leerling (6jr oud) op zetten, is een schat van een beest :)

Chaos

Chaos schreef:
'38 is niet oud. :P

Enne, ik zou alleen de DA nog bellen voor een mening en evt. advies en dan kopen dat paard!

+ Foto's laten zien, dat hebben wij Bokkers wel verdient.

Ik vind Arabo's best een verbetering op de Friezen qua uithoudingsvermogen en galop ed. Ben zeer benieuwd naar je paard.

EDIT: :') :')
Ik loop op de zaken vooruit, ik noem het al jouw paard. :+ :+

MarjanB

Bitchfight ghehe snap er niks meer van.

Ts laat je weten hoe het plan verder vorderd?

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:04

Nee, geen last van, en blijkbaar kunnen jullie het niet rusten.. en zitten jullie er mee,, misschien hebben jullie last van jullie hormonen..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:05

Ik ga mezelf gewoon al quoten omdat ik verdwijn tussen alle virtuele steken.
Tis toch erg. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:05

Seraphim schreef:
Treace schreef:
Ik ben AL die TIJD al VOOR haar geweest
Waarom castreren enz als die lief kan zijn

Kennen jullie Chakotay van Tinkermuts? Ook HENGST en een schat van een beest,, Kon je kleine kinderen op zetten,, onder door lopen ALLES,, en was een HENGST

Er staat ook zo'n enorme stempel op hengsten. Ik heb zelf een Friese hengst van 8 jaar en daar kan ik zo mijn jongste leerling (6jr oud) op zetten, is een schat van een beest :)

Inderdaad.
Ik heb een 4 jarige Oldenburger hengst en een 6 jarige P.R.E. hengst.
Ik zou is moeten filmen hoe braaf ze zijn :+
Staan los op de wasplaats terwijl de merrie's er langs lopen, kan bij wijze van een merrie voor zijn neus zetten en nog doen ze niks.
Kwestie van opvoeding :j

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:07

Noh wat een reltopic zeg, en dat allemaal omdat iemand advies vraagt over de aankoop van een paard :=

Irritant hoor, al die nutteloze haat en nijd posts, zo is het moeilijker het informatieve eruit te filteren.

TS: heb je al een beetje bedacht wat je gaat doen wb keuring? :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:07

Especial:

+ een beetje karakter. ;)
Ik heb gewerkt op een stal met 50 Friezen die allemaal dezelfde opvoeding genoten maar de een is altijd meer van de merries dan de ander.

Al ben ik het met je eens dat opvoeding een heel belangrijk punt is voor zeker een jonge hengst.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 13-07-12 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:08

Aranel schreef:
Noh wat een reltopic zeg, en dat allemaal omdat iemand advies vraagt over de aankoop van een paard :=

Irritant hoor, al die nutteloze haat en nijd posts, zo is het moeilijker het informatieve eruit te filteren.

TS: heb je al een beetje bedacht wat je gaat doen wb keuring? :)

Super irritant.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:08

Gezien het bedrag wat het paard kost, kan er best nog een aanvullende keuring vanaf. Die zou ik dan laten doen en het paard bij een goedkeuring mee naar huis nemen. De TS heeft ervaring met hengsten, kan ze een netjes thuis geven - wat wil je nog meer? Ik denk dat het zo al heel goed geregeld is :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:10

Als de keurende DA zegt dat het paard klinisch en op foto's goed was zonder bemerkingen is een aanvullende keuring niet nodig lijkt me? En hij kan dit dus dus bijvoorbeeld telefonisch bevestigen naar TS.

Desnoods stuur je de foto's al dan niet digitaal op naar een arts om ze te laten bekijken. Maar nieuwe foto's maken lijkt me niet nodig als dit recent (????) al gedaan is.

Als de foto's zijn veroudert zou ik het wel doen, een chipje kan zo snel ontstaan.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 13-07-12 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt