Kvit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Van

Re: Kvit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:54

maar als je bijvoorbeeld uitlegt dat agouti een dominant gen is en daarna met de term 'homozygoot recessief agouti' komt dan raken mensen in de war

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 20:06

Hahaha, mij is het niet anders aangeleerd. Maar misschien is dat omdat ik vwo gedaan heb.. Daar wordt alles wel belachelijk moeilijk uitgelegd xD ik merkte het verschil havo vs vwo wel heel erg.d aar werd er inderdaad ook niet zo gezegd van homozygoot recessief en die oliebol. Dat was alleen zo op t vwo.. Maar goed, ik heb het zo geleerd, dus ik weet niet beter xD

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:16

nou dan ligt het aan je leraar, ik heb namelijk ook vwo gedaan :Y)
je kan genetica ontzettend moeilijk maken als je niet weet hoe je het duidelijk uitlegd, dat heb ik op mijn vorige school ook mogen meemaken. Het was dat ik het al wist maar mijn klasgenoten zaten met grote vraagtekens boven hun hoofd _O-

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 20:23

Hahaha xD dan ligt het denk ik aan mijn leraar ja xD die heeft er ook wel onderzoek naar gedaan, dus denk dat dat onderzoek gewoon de boosdoener is :P hahaha. Ik vind genetica zo leuk xD beetje puzzelen is het af en toe ook wel.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:29

hij kan er zelf nog zo goed in zijn, als hij niet kan uitleggen houd het op, duidelijk kunnen uitleggen is een vak opzich :Y)

net zoals de term 'dominant over' ook zo'n rare. Een gen is dominant of recessief niet 'dominant over' :')

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 20:32

Hahaha, ik snapte het wel! Alleen de rest geloof ik niet helemaal xD maar dat waren degene die het jaar ook niet haalden, dus of die het heel erg serieus namen..

Dat dominant over klopt idd ook niet helemaal, maar het spreekt wel makkelijk xD

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:36

het lijkt makkelijker maar uiteindelijk maak je het jezelf door dat soort uitspraken alleen maar moeilijker :P

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 20:39

Hahaha, misschien wel ja..

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:08

xIirtJj schreef:
Er is noog gezegd dat het onmogelijk is. Er is alleen gezegd dat de kans minimaal is ;) de enige manier om het zeker te weten is inderdaad testen, maar het is belachelijk hoeveel zoiets kost. Dat is niet voor de "normale" mens te betalen. Daarbij, een dna onderzoek bij een kvit doen doe je eigenlijk -sorry als ik het niet mag zeggen- voor niets. Je zal er toch niet mee gaan fokken, of in ieder geval niet om een fjord te laten registreren want dat werkt volgens mij niet.. Om alleen voor je eigen plezier te kijken of het een perlino of cremello is, dat is ook weer zo wat. Het is leuk om te weten, maar in mijn ogen niet zinnig.

Kijk, als de rodblakk de vader/moeder is van een van de ouders van Fimke, dan is het zeker dat die fjord heterozygoot is, maar dan is er nog 50% kans dat Fimke heterozygoot is. Dus dan is het niet zeker. Maar voor een cremello zou Fimke homozygoot [b]recessief[\b] moeten zijn. Dus de basiskleur vos hebben en die kans wordt dan wel heel erg klein. Dan moeten er zowel in vaders als in moeders kant een rodblakk zitten en het recessieve gen tot aan de ouders van Fimke doorgegeven zijn en moet het door de ouders van Fimke ook doorgegeven zijn. Die kans is wel heeeel erg klein, dus is het bijna onmogelijk. Ik zeg hier niet DAT het onmogelijk is, het zou natuurlijk best wel kunnen, maar die kans is dan wel heel erg klein!

daarom laat ik Fim ook niet testen, wat heb ik er aan? Ze heeft toch geen papier, op haar paspoort hebben ze trouwens cremello gezet[ van knhs] want ze kennen de kleur kvit niet hihihi.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:13

Van schreef:
dat weet ik maar het is dus wel nuttig om te weten als je wil fokken. Al is het maar de vraag of je met een kvit wil fokken, papier krijg je er niet bij

je kunt bij een kvit wel veulenpapier aan vragen en als je bij een kvit een veulen fokt[geen kvit veulen natuurlijk :D ] dan kun je mits de papa een hengst is met papier ook een papier bij het veulen aanvragen.maar word dan wel een hulpboeker, maar je kan met een hulpboeker ook gewoon model en ster worden.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:16

Van schreef:
nou dat hoeft niet, als je een ulsblakke of gulblakke erop zet heb je natuurlijk ook kans op weer een kvit :Y)

klopt, maar zet je er gewoon een brunblakke op[wat toch de meeste hengsten zijn] dan krijg je een uls blakke en die word gewoon goed gekeurd

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 12:20

Maar het is niet gebruikelijk om met een kvit te fokken en niet gewenst toch?
Maar hoeoz krijgen ze dan wel veulenpapier?
Je kan dus uit een kvit wel een goedgekeurde dekhengst krijgen als de nakomeling een hengst is?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:26

Nee. Het wordt dan een hulpboeker, nakomeling daarvan kan wel weer in het hoofdstamboek komen, toch?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:27

het nederlands stamboek ziet dat liever niet nee, maar ze mogen nooit een veulen niet goedkeuren omdat de moeder kvit is.Al ben ik bang dat ze hier in nederland dan wel vrolijk je veulen steeds achteraan plaatsen op de keuring, heb ik al bij iemand mee gemaakt, maar ga daar maar verder niet op in, want is oftopic, wil je het toch weten moet je maar even pb sturen.
bij ieder fjordenveulen kun je veulenpapier aanvragen.[mids moeder en vader papier hebben]
Ik weet niet of ze een hengst goedkeuren terwijl de moeder kvit is, maar in prenciepe zou het volgens mij wel kunnen.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 12:29

Okay :)
Hmmm, dan zie ik wel reden om met een kvit te fokken xD

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:30

Ja nies klopt, maar dat een hulpboeker word had ik al gezegt.
Maar of de nakomelingen daar van in het hoofdstamboek komen weet ik niet, dacht het niet hoor.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:32

xIirtJj schreef:
Okay :)
Hmmm, dan zie ik wel reden om met een kvit te fokken xD

ik niet, waarom niet: omdat het stamboek al vanaf dat ik Fim heb er heel negatief over is en als ik met fim op de keuring verschijn met een plaatje van een veulen er naast en vervolgens word dat achter aan geplaatst omdat mama kvit is, nou laat maar.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 12:34

Dat is iets om uit te zoeken :) denk je dat je dat op de site van het fjordenstamboek kan vinden? Is namelijk wel goed om te weten voor mn verslag.

Hmmm, ja. Maar ik zie ook wel iets waarom ik het wel zou doen. Al weet ik niet wta dat is.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:40

Uit een Kvit moeder kun je nooit een goedgekeurde hengst fokken omdat je met het papier zit. Er mag geen hulpboek voor zitten dacht ik, lijkt me niet tenminste. Volgens mij moeten er drie generaties bekend zijn voor de hengst, dit ook i.v.m. inteelt.

Ik weet eigenlijk niet zeker hoe het zit met het verkrijgen van vol papier uit een hulpboekmoeder, dat moet wel kunnen dacht ik..

Ik werk trouwens ook met recessief agouti, maar Non-agouti werkt vast beter, zien of ik dat in mijn hoofd nog kan wijzigen..
En bij de fjorden ben ik niet anders dan gewoon om de letter B te gebruiken, dat doet het stamboek ook.
Maar nog wel iets om rekening mee te houden.

Mijn merrie Jeskim, zelf brunblakk, met brunblakke ouders kreeg i.c.m. een rodblakke hengst een gra zoon, hihi..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:43

Dat zei ik dus.. Een hulpboeker kan geen goedgekeurde hengst worden.

Heeft Fimke wel haar afstamming op papier staan, of niet?

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 12:44

Hahaha, grappige combi xD heb je hem gehouden? Denk niet dat je een gra verwacht had of wel?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:51

Hij is niet bij mij geboren, bij een vorige eigenaar.
Ze had het jaar daarvoor wel al een grijs merrieveulen gekregen.

Een hulpboeker kan zeker geen ggk hengst worden, maar eentje met een hulpboekmoeder volgens mij ook niet.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 12:54

Aha. Duidelijk :) thanks :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:02

haha, die Jeskim is ook van alle markten thuis, wel leuk dan van die onverwachte kleuren hihi.
Nies, fim heeft geen veulenboek papier, de fokker heeft veel problemen gehad bij het stamboek en heeft toen besloten om een paspoort bij het KNHS aan te vragen.
Ik kan dat nog wel om laten zetten als ik wil, maar is niet goedkoop en voor mij veranderd er toch niks aan, omdat ik niet met Fimke ga fokken.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 13:19

Wil je helemaal geen veulen van haar of zou je het wel willen?