lailapri schreef:Opzich niet verkeerd dat er fokkers zijn die zich richten op het fokken van die topper, maar op de een of andere manier heeft iedereen die illusie. Er is meer vraag naar een degelijk warmbloed die veelzijdig is, sterk is (dus tegen eens stootje kan kwa weer, maar ook wat betreft het soms niet geheel correct rijden van de ruiter), een goed karakter heeft en dan ook nog voldoende uithoudingsvermogen voor een stevige rit en talent genoeg voor de basis sport.
Maar er zijn denk ik veel meer fokkers die voor de topsport proberen te fokken (de toppers gaan ook wel voor heel aantrekkelijke prijzen natuurlijk) als voor de grote massa.
Hoe kom je er bij dat er veel meer vraag is naar een recreatie paard dan naar een paard geschikt voor de topsport? Want daar snap ik dus helemaal niks van. Er is super veel vraag naar echt goede sportpaarden, deze vraag gaat over de Nederlandse grenzen en voor deze paarden wordt ook aanzienlijk meer geld betaald dan het gemiddelde doorsnee paard. Nou juist omdat er zo veel meer vraag naar is. En het lijkt me ook logisch dat fokkers liever een paard fokken die geschikt is voor het werk, in verhouding meer geld opbrengt en gezonder is dan een paard die dit alles niet heeft en daarom meer geschikt is voor recreatief gebruik. Ik vind het niet kwalijk om te streven naar het allerbeste. Ik vind het erger als Pietje besluit de fjord hengst van de buren als vaderdier te gebruiken voor zijn FriesxTuiger merrie.
Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom er altijd de conclusie getrokken wordt dat sportpaarden een vervelend lastig karakter hebben? Wij fokken hier zelf ook goede sportpaarden en die zijn prima qua karakter, de paarden waar ik persoonlijk de meeste moeite mee heb zijn die onintelligente buffels van een koudbloeden
Ook bij het KWPN wordt geselecteerd op karakter, en een meewerkend intelligent karakter is ook voor een sportpaard een fijne eigenschap waar fokkers op selecteren. Ik ken verschillende echt goede paarden die bij mindere ruiters terecht zijn gekomen en het daar prima doen. Alleen worden deze paarden niet meer erkend als de echt goede sportpaarden omdat ook een goed paard bij een slechte ruiter zich tot een minder paard kan ontwikkelen.