Fokkerij: Maak ik me als enige hier zorgen om?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:00

En paarden verschillen, net als mensen. Het is makkelijk om de fokkerij de schuld te geven van een lastig karakter, maar naar mijn weten wordt er bij de meeste fokkers wel degelijk rekening mee gehouden als een hete en lastige hengst ook zo'n zelfde nakomelingen aflevert: die wordt gewoon minder (tot niet) gebruikt.
Verder wordt er naar mijn idee inderdaad te veel gefokt, al levert Nederland natuurlijk wel paarden van wereldklasse. Het vele fokken leidt er dan ook toe dat er totaal geen markt is voor "gewone", laat staan slechte paarden. Dat voordeel hebben wij dan tenminste nog tegenover de VS, wij mogen wel slachten :).

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:02

drastle schreef:
Verder wordt er naar mijn idee inderdaad te veel gefokt, al levert Nederland natuurlijk wel paarden van wereldklasse. Het vele fokken leidt er dan ook toe dat er totaal geen markt is voor "gewone", laat staan slechte paarden. Dat voordeel hebben wij dan tenminste nog tegenover de VS, wij mogen wel slachten :).

Terug lezen is geen overbodige luxe.

En als je er maar genoeg "fokt" als land, kom je vanzelf aan de aantallen van wat jij wereldklasse noemt.

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:07

ceasario schreef:
van wat jij wereldklasse noemt.

Denk dat daar weinig over te discussiëren valt

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:08

lailapri schreef:
Opzich niet verkeerd dat er fokkers zijn die zich richten op het fokken van die topper, maar op de een of andere manier heeft iedereen die illusie. Er is meer vraag naar een degelijk warmbloed die veelzijdig is, sterk is (dus tegen eens stootje kan kwa weer, maar ook wat betreft het soms niet geheel correct rijden van de ruiter), een goed karakter heeft en dan ook nog voldoende uithoudingsvermogen voor een stevige rit en talent genoeg voor de basis sport.
Maar er zijn denk ik veel meer fokkers die voor de topsport proberen te fokken (de toppers gaan ook wel voor heel aantrekkelijke prijzen natuurlijk) als voor de grote massa.

Hoe kom je er bij dat er veel meer vraag is naar een recreatie paard dan naar een paard geschikt voor de topsport? Want daar snap ik dus helemaal niks van. Er is super veel vraag naar echt goede sportpaarden, deze vraag gaat over de Nederlandse grenzen en voor deze paarden wordt ook aanzienlijk meer geld betaald dan het gemiddelde doorsnee paard. Nou juist omdat er zo veel meer vraag naar is. En het lijkt me ook logisch dat fokkers liever een paard fokken die geschikt is voor het werk, in verhouding meer geld opbrengt en gezonder is dan een paard die dit alles niet heeft en daarom meer geschikt is voor recreatief gebruik. Ik vind het niet kwalijk om te streven naar het allerbeste. Ik vind het erger als Pietje besluit de fjord hengst van de buren als vaderdier te gebruiken voor zijn FriesxTuiger merrie. :7

Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom er altijd de conclusie getrokken wordt dat sportpaarden een vervelend lastig karakter hebben? Wij fokken hier zelf ook goede sportpaarden en die zijn prima qua karakter, de paarden waar ik persoonlijk de meeste moeite mee heb zijn die onintelligente buffels van een koudbloeden :+ Ook bij het KWPN wordt geselecteerd op karakter, en een meewerkend intelligent karakter is ook voor een sportpaard een fijne eigenschap waar fokkers op selecteren. Ik ken verschillende echt goede paarden die bij mindere ruiters terecht zijn gekomen en het daar prima doen. Alleen worden deze paarden niet meer erkend als de echt goede sportpaarden omdat ook een goed paard bij een slechte ruiter zich tot een minder paard kan ontwikkelen.

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:17

joopie7 schreef:
lailapri schreef:
Opzich niet verkeerd dat er fokkers zijn die zich richten op het fokken van die topper, maar op de een of andere manier heeft iedereen die illusie. Er is meer vraag naar een degelijk warmbloed die veelzijdig is, sterk is (dus tegen eens stootje kan kwa weer, maar ook wat betreft het soms niet geheel correct rijden van de ruiter), een goed karakter heeft en dan ook nog voldoende uithoudingsvermogen voor een stevige rit en talent genoeg voor de basis sport.
Maar er zijn denk ik veel meer fokkers die voor de topsport proberen te fokken (de toppers gaan ook wel voor heel aantrekkelijke prijzen natuurlijk) als voor de grote massa.

Hoe kom je er bij dat er veel meer vraag is naar een recreatie paard dan naar een paard geschikt voor de topsport? Want daar snap ik dus helemaal niks van. Er is super veel vraag naar echt goede sportpaarden, deze vraag gaat over de Nederlandse grenzen en voor deze paarden wordt ook aanzienlijk meer geld betaald dan het gemiddelde doorsnee paard. Nou juist omdat er zo veel meer vraag naar is. En het lijkt me ook logisch dat fokkers liever een paard fokken die geschikt is voor het werk, in verhouding meer geld opbrengt en gezonder is dan een paard die dit alles niet heeft en daarom meer geschikt is voor recreatief gebruik. Ik vind het niet kwalijk om te streven naar het allerbeste. Ik vind het erger als Pietje besluit de fjord hengst van de buren als vaderdier te gebruiken voor zijn FriesxTuiger merrie. :7

Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom er altijd de conclusie getrokken wordt dat sportpaarden een vervelend lastig karakter hebben? Wij fokken hier zelf ook goede sportpaarden en die zijn prima qua karakter, de paarden waar ik persoonlijk de meeste moeite mee heb zijn die onintelligente buffels van een koudbloeden :+ Ook bij het KWPN wordt geselecteerd op karakter, en een meewerkend intelligent karakter is ook voor een sportpaard een fijne eigenschap waar fokkers op selecteren. Ik ken verschillende echt goede paarden die bij mindere ruiters terecht zijn gekomen en het daar prima doen. Alleen worden deze paarden niet meer erkend als de echt goede sportpaarden omdat ook een goed paard bij een slechte ruiter zich tot een minder paard kan ontwikkelen.

Sluit ik me helemaal bij aan.

Dat paard dat lailapri beschrijft is precies het type waar de markt voor op z'n gat ligt. uithoudingsvermogen voor een stevige rit? tegen een stootje kunnen qua weer? Wat zijn dit nu weer voor criteria? Een paard dat hier al niet aan voldoet lijkt me sowieso bedoeld voor een hele andere markt (de supermarkt). Ook "talent voor de basis sport" zegt mij erg weinig: voor paarden die netjes M of Z lopen, maar niet meer kunnen is er amper een markt op het moment.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:28

Langcara schreef:
ceasario schreef:
Het blijft dus de keus van de fokker voor welke doelgroep hij/zij wil fokken..

Als je dan fokt voor een bepaalde doelgroep, moet je je paard niet verkopen aan iemand die daar niet aan voldoet.
Wil jij een bloedpaard fokken voor wedstrijdruiters? Moet je hem niet verkopen aan iemand die nog niet zo heel veel ervaring heeft. Als je je paard aan iedereen wilt kunnen verkopen, moet je je fokprodukt afstemmen op het gros van de markt. En die bestaat niet uit topruiters, maar meer uit gemiddelde ruiters waaronder ook veel mensen die een eerste eigen paard kopen.

Wat een onzin.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:51

joopie7 schreef:

AMEN , helemaal mee eens !!
niks aan toe te voegen behalve dat ik topsport iets breder zie dan enkel te doelen op de idolen ( wat heel veel hier menen ).. er is altijd , zelfs in deze moeilijke tijden behoefte aan kwalteitsvolle goed gereden paarden vanaf 1.30-1.35 niveau en dat tot het 1.60

ismy

Re: Fokkerij: Maak ik me als enige hier zorgen om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 19:59

Sorry maar valt iemand niks op dat die jazz x royal dance nakomeling hengst. 2,5 jaar is en nu al zo werkt?

Ik vind dat heel erg vroeg. Veel té vroeg. En het word helaas steeds vroeger ben ik bang. De dieren moeten elk jaar vroeger..

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:04

drastle schreef:
En paarden verschillen, net als mensen. Het is makkelijk om de fokkerij de schuld te geven van een lastig karakter, maar naar mijn weten wordt er bij de meeste fokkers wel degelijk rekening mee gehouden als een hete en lastige hengst ook zo'n zelfde nakomelingen aflevert: die wordt gewoon minder (tot niet) gebruikt.

Ehm, volgens mij wel hoor. Als hete hengsten hoog in de index staan, zoals Heartbreaker bij springen en Jazz bij dressuur, worden ze zeker wel grootschalig ingezet in de fokkerij!
Nu is heet niet persé lastig. Maar het is wel lastig als je er niet mee om kunt gaan.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:06

stoffel schreef:
Wat een onzin.

O ja, foutje van mij! De gemiddelde ruiter rijdt keigoed! Net zo goed als de top!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:07

ismy schreef:
Sorry maar valt iemand niks op dat die jazz x royal dance nakomeling hengst. 2,5 jaar is en nu al zo werkt?

Ik vind dat heel erg vroeg. Veel té vroeg. En het word helaas steeds vroeger ben ik bang. De dieren moeten elk jaar vroeger..

Jawel, dat viel mij wél op. Lees nog maar eens terug.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 20:13

Sorry dan keek ik er overheen. Ik vind dat het wel heel hard gaat met dit topic zeg! Veel meningen ook.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:18

Langcara schreef:
ismy schreef:

Jawel, dat viel mij wél op. Lees nog maar eens terug.

op het filmpje wordt hij zelfs met slof gereden....ongelofelijk.

Joopie7: hoezo is een koudbloed per definitie onintelligent?

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 20:22

@linkepink : ik vind het ook ongelofelijk. het was nog maar zijn 5e keer en dan moet ie al zo lopen? Vind het nergens op lijken. Een paard beleer je toch uit rust en veel tijd? Jammer dat het anders gaat. Ik ben niet zo van op die manier met een dier omtegaan. En dan moet er ook nog een hulpmiddel aan worden gebonden, stel hij gaat omhoog of weet ik veel wat?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:26

ismy schreef:
..

Dat is nu een voordeel als je een paard hebt die gefokt is om te "werken" en dan blijkbaar het "werk" als ligt ervaart.
Het is net als met mensen..jeugdigen achter de pc goed door gevoed zullen nimmer 2 km rond de kerk hollen volhouden..laat staan dat het atleten worden...Zo ook met jonge dieren.. :D

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 20:28

ceasario schreef:
ismy schreef:
..

Dat is nu een voordeel als je een paard hebt die gefokt is om te "werken" en dan blijkbaar het "werk" als ligt ervaart.
Het is net als met mensen..jeugdigen achter de pc goed door gevoed zullen nimmer 2 km rond de kerk hollen volhouden..laat staan dat het atleten worden...Zo ook met jonge dieren.. :D

sorry dit is mijn redenering niet :\ Het dier zal het wel als ligt ervaren maar is nog amper puber en laat staan uitgegroeid.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:29

Ceasario, OOK bij een 2,5 jarig paard dat gemaakt is om te werken, sluiten de groeischijven pas met vier jaar oud. Zodoende kun je nog altijd beter ná zijn derde beginnen met rijden dan ervoor.
En het paard ligt niet op de grond bij mijn weten. Misschien vindt hij het werk "licht", dat wel. Maar die "hulp"teugel sugereert anders.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 20:31

Ik sluit me bij langcara aan. Dan ben ik liever te laat met het beleren van een paard dan te vroeg. Wel snap ik dat het beleren op latere leeftijd lastiger word maar dan ga ik toch meer voor het welzijn van het paard.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:33

ismy schreef:
[sorry dit is mijn redenering niet :\ Het dier zal het wel als ligt ervaren maar is nog amper puber en laat staan uitgegroeid.

Hier wordt een paard zadelmak gemaakt ligt aangereden..en gewoon over de benen gaan..
Dat doet ie heel gemakkelijk zonder blokkades in zijn uitoefening te laten zien..wat vooral te zien is bij het aanspringen naar de galop en in de galop.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:34

Langcara schreef:
Maar die "hulp"teugel sugereert anders.

Hoeveel heb je er zadelmak gemaakt...in de manege.?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:36

ceasario schreef:
Langcara schreef:
Maar die "hulp"teugel sugereert anders.

Hoeveel heb je er zadelmak gemaakt...in de manege.?

Efkes kijken, dan moet ik toch wel even goed nadenken......
Stuk of 20, 30? Misschien iets meer, misschien iets minder, heb het niet bijgehouden. In mijn eigen tempo. Of beter gezegd, het tempo dat het paard nodig had. Bij de ene ging ik er pas op na 6 weken, bij de ander meteen. Daar gebruikte ik geen hulpteugels bij!
En ik kon er altijd wel zo op. Ze vertrouwden mij en ik wist dat. Want anders ging ik er niet op. Ik had geen zin in vlieglessen.

Maar het ging dus niet proffessioneel. Want dat ben ik niet, en het hoefde dus ook niet in hoog tempo.

Ik vond het overigens wel heel belangrijk om de rug wel zo snel mogelijk te gebruiken hoor. Dit puur om het behoud van de rug van het paard.
Mijn manegeperiode was toen allang achter de rug natuurlijk. Want op de manege zou ik zoiets nooit gekund hebben. Tsja Ceasario, niet iedereen krijgt paardrijden cadeau he. Sommigen kunnen daar pas op latere leeftijd op eigen beweging wat van waarmaken.
Laatst bijgewerkt door Langcara op 18-02-12 20:42, in het totaal 3 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:37

ismy schreef:
Ik sluit me bij langcara aan. Dan ben ik liever te laat met het beleren van een paard dan te vroeg. Wel snap ik dat het beleren op latere leeftijd lastiger word maar dan ga ik toch meer voor het welzijn van het paard.

ff je profiel aanpassen. :(:)

Citaat:
Leroy Braun. (Weischenrooschen x Londonderry) (3) Leroy is een geweldige
knappe ruin die ik zadelmak rijdt maar waar door ik te weinig tijd heb kom ik er
helaas niet aan toe. Het is een ontzettende knuffel maar helaas staat hij te koop..

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 20:40

ceasario: sorry mijn mening is anders. Ik heb het met beleren graag dat ik zie dat een paard 3 of 4 jaar is. Tegenwoordig worden de paarden steeds jonger beleerd. Sommigen kunnen het inderdaad prima aan. Maar je hebt op die leeftijd nog van zulke slungels er tussen zitten die dit absoluut niet aan kunnen al is het nog zo licht volgens jou/ u.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 20:41

ceasario: sorry hoor maar het paard was al lange tijd 3. vind ik een groot veschil met 2,5 word in april trouwens vier.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:43

inkepink schreef:
Joopie7: hoezo is een koudbloed per definitie onintelligent?

Met mijn opmerking bedoelde in niet zowaar het IQ, maar meer de bereidheid tot werken en het meedenken met de ruiter. Paarden met meer volbloed in de pedigree hebben vaak meer werklust en denken daarom meer mee met de ruiter en maken daardoor op mij een intelligentere indruk. Koudbloeden vinden ik vaak bijzonder traag in hun reactie, en wat aan de slome sullige kant. Ik wil hier niet alle koudbloed liefhebber beledigen maar alleen aangeven dat het voor mij persoonlijk moeilijker is om om te gaan met een koudbloed dan met een warmbloed paard. Ook om de simpele reden dat het mijn type paarden totaal niet zijn. Een hoop mensen die commentaar hebben hoe het KWPN de fokkerij aanpakt willen graag bravere paarden zoals bijvoorbeeld een koudbloed. Maar ook ik ben een vrij middelmatige ruiter, en toch prefereer ik 1000x liever een pittige volbloed onder mijn kont dan een koudbloed. De opmerking over de koudbloed was ter versterking van mijn argument dat ik paarden die gefokt zijn voor de sport geen minder karakter vind hebben dan paarden die niet gefokt zijn voor de sport, sterker nog ik vind hun karakter vaak beter.