Is de IDS al binnen met uitslagen Fokwaarden vererving OCD?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:44

Een goede fokker zal niet alleen naar het OC cijfer kijken maar de voor en nadelen van zijn/haar merrie kennen en aan de hand van o.a. het genetische profiel (zoals het KWPN het nu zo mooi noemt) en het gezonde verstand en gevoel van de fokker een passende hengst kiezen. Soms kan dat dan wel een hengst zijn met een slecht OC kenmerk

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:49

ceasario schreef:
Hier zijn toch vooraanstaande kwpn fokkers...lezen alleen maar mee om later met een oordeel te komen...maar nu weten ze het blijkbaar nog niet.. :(:)

misterA schreef:
Sizzle, welke conclusie?

hoe lager het cijfer, dus bijv. lager dan 96, wil zeggen dat een hengst
ongezonder vererft wat betreft oc-ocd, dus hebben zijn nakomelingen gemiddeld MEER oc-ocd.

pullaar schreef:
Er staat te lezen in IDS :
" Hengsten die een oc-gezondsheidswaarde van boven de 104 hebben, of misschien zelfs wel boven de 108 vererven gemiddeld duidelijk beter dan het gemiddelde van de KWPN populatie en kunnen dus ook werkelijk wat toevoegen aan de gezondheid van de populatie "

dus misterA heeft gelijk.

Tenzij het verkeerd gepubliceerd is. En dat zal niet de eerste keer zijn. Ik kan me ooit eens een overzicht herinneren van kleurvererving van hengsten ( geen vosfactor ). Dat hebben ze precies 1 keer gedaan omdat er niets klopte van de data.

juliomariner

Re: Is de IDS al binnen met uitslagen Fokwaarden vererving OCD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:51

Om welke reden krijgt u ook maar het idee dat het verkeerd gepubliceerd is of is het meer om uw eigen gelijk te krijgen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:00

juliomariner schreef:
Om welke reden krijgt u ook maar het idee dat het verkeerd gepubliceerd is of is het meer om uw eigen gelijk te krijgen?

Ik hoef geen gelijk want ik hecht geen waarde aan dit onderzoek.
Het valt alleen op dat de marge die ze in de puntentelling aanhouden, dezelfde is als die van het linear score formulier. Terwijl ze het systeem aan houden van de bovenbalk telling. En dat vind ik raar.

Wat ik verder raar vind is dat ze niet aangeven hoeveel OCD gevallen het gemiddelde van 100 dan is. Want nu weten we eigenlijk nog niks. En als ik heel eerlijk ben, ruikt naar een akkoordje met de hengstenhouders. Zo'n telling heb je niets aan omdat je niet kunt visualiseren om hoeveel gevallen het gaat.

En als je dan ziet dat een hengst met OC ( Bordeaux ) beter scoort dan een heel stel hengsten die helemaal goed zijn, waarom doen we dit onderzoek dan nog?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:04

Omdat niet direct is gezegt dat Bordeaux die dus OC heeft dit ook in hoge mate (of in ider geval meer) hoeft door te geven dan een ogenschijnlijk gezonde hengst. In deze berekeningen worden allerlei factoren meegenomen en is het niet direct van belang om de numerieke aantallen te weten.
Maar misschien is het beter dat u woensdag om 9.30 naar de uitleg van de KWPN in de hoofdring gaat. Deze experts kunnen het 10mkeer beter uitleggen dan wij allemaal bij elkaar.
Ik heb les gehad van Hans van Tartwijk toen hij nog les gaf aan Larenstein. Als hij het u niet begrijpelijk uit kan leggen dan weet ik niet hoe et wel uit te leggen

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:40

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:42

fokfanaat schreef:
het is 1 onderdeeltje die je mee moet nemen in je overweging, niets zaligmakends, maar je kans op een gezond veulen word iets groter als je een hengst neemt die goed scoort.

wordt ook interessant om te zien of de waardes in de aankomende jaren verbeteren

die mening heb ik dus ook :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:02

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:38

Ook een leuke trouwens:
Citaat:
Berghuis vertelt over een voedingtest die hij heeft uitgevoerd. Jonge paarden verdeelden ze in drie groepen die elk schraal, gemiddeld of hard gevoerd werden. Het bleek dat in de groep die schraal gevoerd werd nul van de 20 dieren OC(D) had. In de groep die gemiddeld gevoerd werd, hadden vier van de 20 jonge dieren OC(D). In de laatste groep, die hard gevoerd werd, hadden 18 van de 20 dieren OC(D)!

http://www.dbfs.nl/nieuwsbericht.htm

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 00:40

in de strengen staat een (pavo) stuk over een onderzoek ocd en voeren en die hebben (hoe vreemd) hele ander uitslagen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:45

fokfanaat schreef:
in de strengen staat een (pavo) stuk over een onderzoek ocd en voeren en die hebben (hoe vreemd) hele ander uitslagen

Vooral veel voer instoppen zeker ?
:Y)

In dit eerdere IDS artikel staan ook bizarre nummers waarbij op sommige bedrijven 70% OCD verd gezien en dat in totaal slechts 30% van de jaarlingen overal klasse A zijn.
http://cms.kwpn.nl/mediafile/0003/1163/ ... _weten.pdf

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:30

In hoeverre is OCD de oorzaak dat het paard niet verder in de sport kan worden uitgebracht?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:21

Voila, begin eens met die vraag...

Het hele OC(D) verhaal is zo ongelooflijk overtrokken... de uitvallen door peesblessures etc zijn immens veel groter...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:59

arie53 schreef:
In hoeverre is OCD de oorzaak dat het paard niet verder in de sport kan worden uitgebracht?

Wanneer de gebruiker het paard daarom niet aanschaft en de fokker het aan de straatstenen niet kwijt kan

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:00

Dan moet die gebruiker eerst afdoende geïnformeerd worden... en dat is momenteel niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:08

s0173957 schreef:
Dan moet die gebruiker eerst afdoende geïnformeerd worden... en dat is momenteel niet.

Nou dat lijkt me niet
Waarom zou een gebruiker die een paard met OCD laat staan slecht geïnformeerd zijn :?

Waarom zou die gebruiker een paard waar chipjes uitgehaald moeten worden met kans op terugkeer kopen boven een paard dat dit niet heeft binnen het huidige ruime aanbod.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:46

Als de kans op blessures door OC(D) zo laag blijkt te zijn dat die hetze rond OC(D) overroepen is hoeft de gebruiker dat paard helemaal niet te laten staan.

Iedereen zegt dat OC(D) de kans op blessures en vroegtijdige uitval verhoogt. Akkoord, maar met welke factor verhoogt het die kans?
Als dat heel laag blijkt te zijn (want hier heb ik nog nooit een cijfer over gehoord) dan is die hele hetze voor niks...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:50

s0173957 schreef:
Als de kans op blessures door OC(D) zo laag blijkt te zijn dat die hetze rond OC(D) overroepen is hoeft de gebruiker dat paard helemaal niet te laten staan.

Iedereen zegt dat OC(D) de kans op blessures en vroegtijdige uitval verhoogt. Akkoord, maar met welke factor verhoogt het die kans?
Als dat heel laag blijkt te zijn (want hier heb ik nog nooit een cijfer over gehoord) dan is die hele hetze voor niks...

Het enige dat telt voor de fokker is dat het door hem/haar zorgvuldig gefokte en opgefokte paard behoorlijk te verkopen is.
Je kan dat hetze noemen of wat je maar wilt, maar het is gewoon de praktijk dat iemand die een kwaliteitsvol jong paard zoekt, wil dat dat paard gezond is.
Tenminste dat is zo in Nederland

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:10

s0173957 schreef:
Voila, begin eens met die vraag...

Het hele OC(D) verhaal is zo ongelooflijk overtrokken... de uitvallen door peesblessures etc zijn immens veel groter...

Uitval weet ik niet, maar ik ken meerdere paarden die er zwaar kreupel op gingen. Voor mij een reden om er skeptisch over te zijn.

Wat bekeken is:
De Backer vertelt over een onderzoek in Amerika naar de mate waarin renpaarden die actief zijn in de wedstrijdsport OC(D) hebben. De paarden zijn actief in de wedstrijdsport in verschillende groepen die verbonden zijn aan het niveau waarop het paard actief is. Groep 1 is de hoogste groep, een niveau lager is groep 2 en zo verder. Conclusie was dat in de hogere groepen minder OC(D) bij renpaarden voorkwam dan in de lagere groepen. Deze uitkomst ondersteunt ook de visie van De Backer dat OC(D) belemmerend werkt voor een paard dat presteert in de sport.
Bron: zie eerdere post

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:14

sarabande schreef:
s0173957 schreef:

Het enige dat telt voor de fokker is dat het door hem/haar zorgvuldig gefokte en opgefokte paard behoorlijk te verkopen is.
Je kan dat hetze noemen of wat je maar wilt, maar het is gewoon de praktijk dat iemand die een kwaliteitsvol jong paard zoekt, wil dat dat paard gezond is.
Tenminste dat is zo in Nederland

Maar als het gezondheidsrisico van een OC(D) zo laag is, is het dan wel de moeite om er in te selecteren?
Pas op, wij fokken ook alleen met een merrie die goed is op de foto, precies owv die markt, maar als die markt idiote eisen stelt omdat ze niet over alle informatie beschikken, zou die dan niet beter eerst geïnformeerd worden?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:18

s0173957 schreef:
Maar als het gezondheidsrisico van een OC(D) zo laag is, is het dan wel de moeite om er in te selecteren?
Pas op, wij fokken ook alleen met een merrie die goed is op de foto, precies owv die markt, maar als die markt idiote eisen stelt omdat ze niet over alle informatie beschikken, zou die dan niet beter eerst geïnformeerd worden?

Ik zou zeggen lees de post hierboven, wellicht dat die zo slecht geïnformeerde gebruikers wel de onderzoeken gelezen hebben waarin de risico's omschreven worden

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:23

Ik heb graag cijfers en artikels zelf... dus Sizzle, als je een link zou hebben?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:29

s0173957 schreef:
Ik heb graag cijfers en artikels zelf... dus Sizzle, als je een link zou hebben?

~~}> zoiets :+

Mijn hemel daar zijn al zoveel topics op Bokt over geweest met linken naar volledige onderzoeken

Dus zoek even als je daar behoefte aan hebt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:35

s0173957 schreef:

Dit komt uit een lezing dus geen directe ref naar de harde data.
Maar dat is voor een beetje handige zoeker vast wel ergens te vinden.
http://www.dbfs.nl/nieuwsbericht.htm

Het tegenovergestelde is trouwens ook al laten zien. Maar ik vind het wel een kanttekening waard dat ze enkel kijken tot een leeftijd van 2 jaar. Over lange termijn staat niets:
http://www.equinews.com/article/osteoch ... red-horses

Ik weet niet wat ik van het hele circus moet denken, maar als ik de keuze heb tussen twee paarden waarvan 1 met en 1 zonder bemerking ga ik toch voor het laatste.
Gelukkig ben ik gezegend met een paard in de klasse A.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:40

s0173957 schreef:

Uit de publicaties van de Duitse verzekeringsmij. scoorden de pees- rug - en voetproblemen veel hoger dan de OCD gevallen.