Waarom geen Gelderse?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:04

@ NatasjavE : we weten het helaas niet , de da zei er kan van alles inzitten .
maar ze denken toch aan gelders , of tuiger .
dus ik weet het echt niet :o

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:05

NatasjavE schreef:
miss_lizje schreef:
Ik vind gelderse prachtige paarden! Gewoon wat meer body en een goed karakter om mee te werken.
Over wat mijn paard nu is (is papierloos maar hebben ongeveer een idee) blijven we ook altijd twijfelen. Hij heeft heel veel af van een paard wat ik bijreed, dat een hackney was. Maar ook veel af van een aantal gelderse die ik heb gezien en mee gemaakt.

Paard uit jouw profiel ziet er Tuigtypisch uit...maar er is uiteraard een overlap. Gelderse en Tuigpaarden hebben kenmerken die op elkaar lijken. En in ieder Tuigpaard(en veela ook rijpaarden) zit Gelders bloed.

Vorige eigenaar heeft ontzettend veel moeite gedaan om achter de vader te komen, helaas werkte niet elk stamboek graag mee. Omdat het een ruin is. Omdat zij best hoog was gekomen met dressuur is het wel leuk dat als wanneer je word omgeroepen er een afstammingsnaam bij komt en niet alleen maar "onbekent".

Ik zal het erg leuk vinden om erachter te komen wie zijn ouders zijn, maar het zal er alleen maar leuk voor zijn om te weten en te vertellen( krijg vaker de vraag wat voor afstamming het is).
Al stamt hij van het paard van de groenten boer af, voor mij het het het liefste en betrouwbaarste paard dat ik ooit heb gekent.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:17

@lizette : ja en dat is het mindere ervan je wilt het graag zeggen omdat mensen het steeds vragen maar je weet helemaal niks .
vind dat ook altijd zo jammer .

maar blijf toch twijfelen of die van ons geen familie zijn :D

Renee

Re: Waarom geen Gelderse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:42

Owh wat leuk om te lezen dit! Ik heb zelf ook veel op een gelderse gereden, en wat was ik verlieft op dat beest! Heel jammer dat het mis liep op de manege met dat paard want het was me er een. Ik ben het eens dat het beeld van mensen niet klopt met de werkelijkheid maar dat maakt toch niet uit? Als mensen een paard niet leuk vinden al is het om het ras dan kan je ze ook niet gaan dwingen. Ik denk dat dit soort rassen (dan denk ik aan een groninger een gelderse maar ook aan een tuiger) mensen aangenamen kunnen verassen zoals ze dat bij mij ook hebben gedaan! Het zijn de paarden geweest die ik nooit van me leven meer zal vergeten, zoveel karakter zoveel werklust en het zijn gewoon weg je beste maatje :)

Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik ook mijn vooroordelen klaar had een andere richting op, denk aan het arabische volbloed. Maar daar ben ik ook hard van terug gekomen, heb nu schatten van verzorgpony's en ze zijn beide AV en ik ben blij dat ik zo op die advertentie ben gevallen toen er tijd en dat het nu zo leuk klikt. Want ook zij zijn paarden (pony's) met karakter. Ik denk ook dat mijn vooroordelen zijn ontstaan door AV paarden waar ik dus totaal geen klik mee had.

Dus wat ik denk is dat over elk ras elk paard elke pony vooroordelen zijn maar dat je die pas aan de kant kan zetten op het moment dat het paard wat met je doet. En tot die tijd blijven de vooroordelen gewoon in iemands hoofd zitten :j

Haha half off-topic ik moet nu weer denken aan het gevoel dat ik kreeg toen ik met die gelderse (en ook zeker de tuiger) en de draf wat meer ging strekken! Wat een lancering en wat een kracht en bovenal wat een heerlijk gevoel is dat haha :')

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:05

Ik heb zelf een gelder x kwpn gehad. Maar zij was alles behalve rustig in de kop, ontzettend angstit en dominant. Ze is wel goed terecht geoomen die meer tijd had en een uitdaging zocht. Chanel heet haar huidige baasje op bokt.
Maar ik vind dat paard wel prachtig, en geweldige gangen. Als ze iets makkelijker was geweest had ze het erg ver kunnen schoppen in de dressuursport.
Nou moet ik er ook wel bij zeggen dat ze niet zo hoekig gebouwd was, maar wel een prachtig beenwerk van de gelderse kant.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 13:46

Ik weet niet meer wie er een paard zocht wat zowel betuigd als bereden is. Dit is een erg leuk paard. Staat bij ons achter. Gunstige prijs zeg ik er alvast bij en een ontzettend braaf paard.
http://link.marktplaats.nl/510300034

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 13:49

Citaat:
Ik ben het eens dat het beeld van mensen niet klopt met de werkelijkheid maar dat maakt toch niet uit?

Hier ben ik het niet mee eens. Omdat het beeld niet klopt van de werkelijkheid zijn er een heleboel mensen die bij voorbaat al geen Gelderse willen. Als ze zouden zien dat een Gelderse niet voldoet aan die vooroordelen denk ik dat er een grotere markt zou zijn voor de Geldersen.
Vaak zijn het de mensen die al een Gelderse hebben die nog een Gelderse kopen. Mensen die weinig ervaring hebben met de Geldersen zullen vaak niet denken aan dit type omdat het imago niet goed is.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:07

Eigenlijk heeft het profiel van een Geldrs paard met altijd sterk aangetrokken. Ben op latere leeftijd begonnen met "echt" te rijden en geen held. Ben toevallig steeds bij Duitse paarden terecht gekomen maar zou het ontzettend graag eens in de dressuur willen proberen met een Gelderse. Voor mijn dochter, die binnenkort een paardje nodig heeft omdat ze echt te groot wordt voor haar pony, zou ik zeker ook voor een Gelders paard kijken. Ik vind het leuke stoere paarden met veel uitstraling. En voor mij is tot op heden karakter altijd het belangrijkste criterium geweest waarop ik paarden en pony's heb uitgezocht. Ik zie het inderdaad veel te vaak dat het plezier verloren gaat door de lastige karakters van paarden. Nu ja voor lopig is het stalgeld weer flink omhoog gegaan en zit eentje erbij kopen er dus voorlopig niet in.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:44

NatasjavE schreef:
Navigator was een Gelders Tuigpaard. Leuk...nieuwe met een Gelderse.
Heb je de faceboork pagina al gezien?

Zojuist 'geliked'!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:18

Sythaa schreef:
Damian23 ik denk dat de gemiddelde niet-gelderse ruiter die ambitie ook niet heeft. Maar ze willen wel graag op een totilas of een utopia look-a-like rondrijden.... denk ook net als jij dat ze voor de subtop misschien net iets te kort komen, daarom zijn ze met storm ook te rijden. Maar de meer bloederige types zijn veel moeilijker te rijden en zullen dat daardoor misschien ook niet halen met een willekeurige amateur. Mijn vos uit mijn profiel valt ook in deze categorie en ondanks dat het echt een goed paard is valt het niet altijd mee om tot prestaties te komen bij spanning en externe invloeden. We doen het heel leuk nu, hard op weg naar het Z2. Maar juist dat altijd willen gaan en willen werken, de vlugheid en soeplesse maken zulke paarden wel een feestje om te rijden.

Ik denk dat ze de subtop wel kunnen halen (daar kom je ze gelukkig ook mondjesmaat tegen) maar de echte top zoals een totilas of utopia zullen ze niet halen omdat ze de vluchtigheid en dito reactievermogen missen wat je op dat nivo nodig hebt. Maar ja, ik ben ook geen Anky en ook geen Edward. :P Hoewel Vincent reed met Annemarie toch ook Grand Prix? Een Gelderse is voor mij gewoon echt het ideale paard. Ik heb hem met hulp van mijn schoonzus zelf ingereden. Dat was opstappen en wegrijden. Hij is ontzettend intelligent, leer enorm snel (hij leert sneller dan ik :(:) . Dit in combinatie met een lekker nuchter karakter en zijn werkwillendheid denk ik toch wel dat het een goed sportpaard kan worden. Je kan hem "heet" rijden maar hij kalmeert ook weer (die bloedkikkers blijven heet). Daarom zou het leuk zijn als er meer gelders in de sport worden gebracht. Ik ga in ieder geval mijn best doen want ik zei altijd dat ik recreatief was, maar ik begin best wel fanatiek te worden nu het zo goed gaat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:31

Nou er lopen er een aantal op Grand prix nivo hoor....en dat onder mindere ruiters dan Anky en Edward.

stendolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:10

Hallo allemaal!

Wij hebben inmiddels een paard gevonden.. Ik heb haar zelf nog niet gezien, maar mijn vader belde net op dat hij een Rubus B had gekocht, deze wordt onder het zadel gereden en is licht betuigd..
http://link.marktplaats.nl/513001545
Volgende week vindt de keuring plaats en als hieruit geen verrassingen naar voren komen is het definitief!

Bedankt voor het meedenken!

gr. Sandra

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:26

leuk paard hoor!! lijkt erg op ze papa

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:30

Hey das Cherina !! Van Janne, nouja dus bijna niet meer :) Erg mooie merrie :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:57

Gaaf paard Sandra, veel plezier ermee!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:14

Hey Cherina :) Leuk zeg :)

stendolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:46

Bedankt voor de reacties! ben zelf erg benieuwd..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:13

Ik heb Cherina een keer in het echt gezien. Das echt een hele braver(maar niet dooie) Gelderse.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:28

Cherina...Familie van mijn Jorina!
Superleuke merrie hoor!!!

josiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:24

Ik heb een 2.5 jarige ruin van Zethar x Samber en ik ben er heel erg blij mee! Ik heb hem gekocht van de fokker toen hij 10 maanden oud was. Hij heeft een heel lief karakter en leert heel snel!

Afbeelding

http://www.youtube.com/watch?v=nptEHkbbmVw

Groetjes Joyce.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:27

Leuk paard

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 01:51

Ik klets hier graag een beetje mee. Heb zelf geen paard dat veel Gelders bloed voert. Ergens ver weg wel, maar niet genoeg. Ik wil in de toekomst graag wel een veulentje fokken uit mijn paard en ik neig er sterk naar een gelders type op te zetten. Als het nog had gekund dan het liefst cabochon, maar dat gaat niet meer... Dus zal toch op zoek moeten naar een andere hengst. Lijkt me leuk om hier dan alvast een beetje mee te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 02:14

Waarom geen Gelderse.. Tja.. Denk dat veel dan toch afhaken op de vooroordelen.. ("Dat zijn toch die tuigers") is hier in de buurt iets wat vaak geroepen wordt.

M'n moeder heeft 2 gelderse paarden staan (allebei van Ahoy) en ik had zelf ook een gelderse merrie, ook van Ahoy. Heb d'r nu helaas niet meer.. Waar ik nu wel van baal, want 3 Ahoy's naast elkaar was erg leuk geweest. Heb daarna nog wel bij heel wat Gelderse paarden gekeken (ook voornamelijk Ahoy's) en het blijft me zeker wel trekken, ook al heb ik nu een bastaard ponietje, dus ik gok dat ik in de toekomst net zo makkelijk wéér met een Gelderse thuis kom.. Bij voorkeur natuurlijk wel een zwarte :D

Moet ik wel zeggen, dat ik toen niet met m'n volle verstand naar Geldersen heb gekeken, omdat ik destijds ieder paard heb vergeleken met m'n vorige merrie.. ja dan vind je er niet zo veel meer ineens, heel stom...

Afbeelding
Ter illustratie, dit was mijn knappe merrie. Dus als iemand over een jaar of 20 ( ga er toch wel vanuit dat m'n pony wel oud wordt bij me :) ) zo'n soort merrie heeft, dan hoor ik het graag :p

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 02:46

Ik rijd een paardje dat een kruising is tussen een gelder en een KWPN-ner.
Als ik jullie berichten zo lees zou dit voor een ambitieuze ruiter niet het geschikte paard zijn. Dan vraag ik me toch af waarom ze met dit soort kruisingen experimenteren, want dit paardje heeft Z gelopen (niet zeker of het zwaar of licht was, moet even checken) en ze kent werkelijk alles. Ze geeft iedereen het nakijken en iedereen vindt haar ook bijzonder imposant, er gaat geen rit voorbij of ik krijg complimenten over hoe ze loopt (en dan ben ik niet eens dressuurmatig bezig, gewoon lekker buiten rijden).

Ze is een Ahoy X Kennedy, ze heeft bijzonder mooie en behoorlijk verheven gangen, is (zoals ik hier meer teruglees) behoorlijk bomproof en een harde werkster (eentje die zichzelf dood rent als je dr laat gaan) Daarnaast is ze flink drammerig en maakt zichzelf erg sterk om maar te kunnen racen (ze doet niks liever) haar tweede hobby is onverwachte scherpe bochten maken (jeej).
Tis niet eentje waar je zomaar mee wegrijdt en uitsluitend geschikt voor ervaren ruiters en zelfs voor hen is ze enorm bewerkelijk (ben vaak gedrongen om hele dressuurproeven op madame te rijden als we een buitenrit maken omdat ze anders niet te houden is).
Opvallend is dat haar gangen (voornamelijk de galop) enorm moeilijk uit te zitten is (moet eigenlijk altijd gaan staan in het zadel).

Anyways, mijn eindconclusie is dat ze voor mij een heel fijn paardje is die mooi is, bijzonder mooi loopt, bomproef is en een keiharde werkster.
Het drammerige heeft ze vermoedelijk van haar voorouders geerfd en zou wat minder mogen. Ook zou het prettig zijn als ze gangen had gehad die wat makkelijker waren uit te zitten (Snap niet zo goed waarom dat zon probleem is, haar gangen zien er erg mooi uit). Dus al met al kan ik concluderen dat het een kruising is waar nagenoeg niks mis mee is en die er echt best mag zijn...

Wat denken jullie?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:23

Krruising Gelders bestaat niet. Een Ahoy x Kennedy zal waarschijnlijk gewoon Gelders geregistreerd staan.