Ik wilde iets trekpaardachtigs en zit nu met een arab en een arab x kwpn....
goldenarrow
Geplaatst: 11-01-12 00:04
Ik wilde het liefst een NRPS hebben, maar een andere warmbloed zou ik ook geen problemen mee hebben gehad. Ik wilde geen koudbloed en ook geen draver. Het liefst wilde ik ook een vosje, ben gek van vossen. Ik stond voor alle kleuren open eigenlijk. Het moest wel minstens een E-pony zijn. En hij moest iig ingereden zijn en niet ouder dan 15. En het moest óf een merrie, óf een ruin zijn. Ik wilde geen hengst. Oh, en hij moest springen leuk vinden. Ik ben een springmuts en ik wilde een pony die ook over de hindernis wilde. Niet eentje die voor het minste of geringste weigerde.
Nu heb ik: een 4-jarige NRPS ruin, 1.54m, bruin, vorig jaar ingereden, vindt eigenlijk alles leuk. Kan er zo mee het bos in, dressuur, springen. Hij vindt het allemaal leuk om te doen. Hij is goed verkeersmak en het is gewoon een heerlijk beestje. En de klik was er ook vrijwel gelijk. Dat vond ik ook wel heel erg belangrijk.
Ik wilde GEEN vos, ruin, arabier.... en die juist kocht ik. Ik zocht een beleerde verkeersmakke pony (liefst Haflinger) en kocht een onbeleerde drachtige New Forrest. Ik zocht alsnog een Haflinger en heb nu een Fjord...
Ik wilde echt heel graag een Fjord of een Tinker. Waar kom ik mee thuis: een nrps veulen wat wel het laatste op mijn lijstje was. Maar hij heeft een gouden karakter en ik ben er nu echt heel erg blij mee!
zippora
Geplaatst: 16-01-12 14:34
Ik heb bewust gekozen voor het ras van mijn paard: Akhal-Teke. Was al heel lang mijn droomras, wilde geen ander.
Zijn mijn verwachtingen uitgekomen? Jazeker. Ik wilde een paard dat echt aan mij gehecht zou zijn (pennydroom: een paard dat alleen van jou houdt ). En dat heb ik ook zeker gekregen. Een ander kan erop rijden (al is hij niet echt enthousiast dan), maar degene die hij in de gaten houdt, ben ik. Als er een ander bijstaat en ik loop weg, gaat hij wachten en kijken in de richting waar ik naar toe ben, totdat ik terugkom. De persoon die bij 'm staat wordt tot dan gewoon genegeerd. Ik vindt 't heerlijk dat als ik aankom lopen hij meteen z'n hoofd hoog opheft, oortjes erop en me begroet en zo blijft kijken tot ik bij 'm ben.
Was ik van plan een paard te kopen? Nee. Maar ja, die jaarling met z'n lieve, maar nog een beetje wantrouwende houding, daar viel ik voor.
femke85
Geplaatst: 16-01-12 14:42
Ha! ik wilde absoluut geen warmbloed paard, vorige paardje was een kruising arabier x kwpn, was aan het kijken voor een leuke haflinger fjord of tinker, en ik kwam thuis met een kruising lusitano engels volbloed, van 14 jaar. Super lief paard, laat geruind dus heeft soms nog wel even een off day, zeker niet saai maar wel betrouwbaar. al met al helemaal niet waar ik naar op zoek was, zeker wel eens gedacht "waar ben ik aan begonnen" maar hij gaat nooit meer weg.
Ik heb bewust gekozen voor een fries. Dit omdat ik heel veel plezier heb gehad van mijn vorige paard. Als ik nu nog een keer voor de keuze sta om een nieuw paard te kopen weet ik niet of het weer een fries wordt
Rider01
Geplaatst: 17-01-12 18:30
Ik heb er niet bewust voor gekozen maar ik heb wel mijn lievelings ras (draver) maar dat was puur toeval, zij vond mij en had niks te doen Mijn vorige was een totaal ander ras (kruising fries)
Mijn nieuwe aanwinst (die in mei komt ) heb ik ook niet op ras gezocht. Wel op stokmaat.
Ruga
Geplaatst: 17-01-12 18:34
Ik heb mijn paard gekocht met 'hij heeft papieren maar ze zijn totaal onleesbaar, Portugees of zo..'. En het bleek een Hongaar te zijn
Ik heb mijn paard gekocht als zijne E pony kwpn gefokt. Nu blijkt ze toch een mooie groeispurt te hebben gehad en is ze een barock pinto ( kwpn x fries ). Ook wou ik absoluut geen bonte, en ik heb er wel 1
Ka_tje
Geplaatst: 17-01-12 18:39
Ik heb mijn verzorgpaard gekocht 3 jaar geleden. Ik was niet op zoek, maar kon haar niet naar een ander laten gaan. Toen was mijn idee: ik wil graag een paard om dressuur mee te rijden (liefst een merrie) en qua kleur absoluut geen schimmel of vos.
Mijn paard is wel een merrie geworden. Maar ze is een springpaard en ze is wit! Maar ach het is een schatje en we hebben al onwijs veel plezier gehad samen. (ik ben stiekem ook van witte paarden gaan houden dankzij haar)
Ine23
Geplaatst: 17-01-12 18:40
Hier een bewuste keuze bij al mijn pony's, al moest ik bij de eerste 2 niet persé die rassen hebben. Ze stonden wel op mijn favoriete rassenlijst, maar ik had nog nooit eigen paarden gehad en kon dus enkel mijn eigen ervaringen met andermans paarden met elkaar vergelijken.
Ben dan voor een haflinger en een welshxarabier gegaan en ben nog steeds helemaal verliefd op beide rassen/kruising. Zo verliefd op de haflinger dat mijn veulen ook een haflinger is geworden en er, volgens mij, voor de rest van mijn leven haflingers zullen zijn
Ik geloof dat de dingen lopen zoals ze moeten lopen en dat er een paard op je pad komt die jij op dat moment in je leven nodig hebt, om van te leren. Heerlijk toch, om met een heel ander paard thuis te komen dan dat je in je hoofd had?? Ik ben helemaal blij met mijn eerste paard, een tinker... Ookal heb ik af en toe wel gedacht: "waar ben ik aan begonnen??".
Joke88
Geplaatst: 17-01-12 18:54
Ik heb m'n paard nu zo'n 6 jaar. (Wow al zooo lang, ik verschiet er zelf van! ) Ik was op zoek naar een braaf paard, die op zich al alles kon. Maar vooral een paard dat erg te vertrouwen is met niet te veel pit, maar er mocht toch wel iets of wat van karakter inzitten. Liefst niet te groot en de leeftijd vanaf een jaar of 6. Ik ben per ongeluk op een Camarguepaardje gebotst. Ze leek zo mak als iets, 7 jaar, niet te groot... Ideaal dus. Nu 6 jaar later zijn we nog altijd dikke kameraadjes. Ze is wel een stuk pittiger uitgevallen dan eerst gedacht. Ze is super om te verzorgen, staat mooi stil, heft de voetjes mooi op en laat haar mooi overal borstelen. Onder het zadel is ze een stuk pittiger. In het begin had ik daar wat moeite mee, en nu soms nog, maar het gaat al stukken beter. Ze heeft behoorlijk wat karakter maar dat siert haar wel. En ze heeft mij iig al veel geleerd!
Ik wou iets specials en een koudbloed en dat heb ik gevonden (zie profiel) er was gelijk een klik dat vond ik ook wel belangrijk.
Silence
Geplaatst: 27-01-12 10:59
Bij Silence was ik wel op zoek naar een beetje Arabisch type, dus was logisch dat ik voor hem viel.. Bij Jimmy ben ik voor karakter gegaan. Ik had niks met Fjorden en ook nooit gedacht dat ik er ooit één zou krijgen. Maar ik zocht toen een bomproof paardje en dat was hij, ondanks dat ik er weinig klik mee had heb ik hem daarom toch gekozen. Uiteinelijk een super keuze geweest hoor, maar had dat nooit verwacht.
Nee, ik wilde gewoon een pony (dat heb je als je 10 bent ) en dat werd een vuilnisbakkie van de markt. Daarna wilde ik een gezelschapspony voor Amber en dat werd Grietje. Hans was een impulsaankoop. Heb de mazzel dat hij ongeveer even groot is geworden als Grietje, zodat ze mooi in het tweespan passen samen.
Urisis
Geplaatst: 27-01-12 16:48
wij gaan binnen kort een paard kopen en mijn instructriese had gezegd dat ik gewoon op internet moet gaan kijken en als ik iets ziet waar we naar zoeken, bomproof wedstrijdervaring dressuurmatig gereden dat moet zeker!! moet een sprongetje kunnen maken, maar niet echt op ras gewoon wat we tegen komen maar een fries lijkt me stiekem toch wel heel erg leuk!! dit wordt een gezinspaard dus het paard moet mak zijn , we zullen zien
mijn droom was al heel lang een andalusier bezitten, ik wilde er dan wel eentje die al wat kende Ik heb een andalusier, haar naam betekent in het spaans mijn droom, maar toen ik haar kocht was ze 7 maanden
merel_gomez
Geplaatst: 31-01-12 10:50
.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik wilde al jaren een shire en heb nu mn droom dan waargemaakt! Of hij aan mn verwachtingen gaat voldoen, moet nog blijken, want hij is nog maar 8 maanden. Maar in ieder geval laat hij nu al zien ontzettend koel in het koppie te zijn
Ik heb bij aanschaf gelet op het temperament en enigszins op de verwachte stokmaat, ik zit namelijk niet te wachten op een paard van 1.95 en de kans dat mn peerd de 1.95 haalt, is vrij klein.
OneFellSwoop
Geplaatst: 31-01-12 13:29
ik vind het altijd zo overdreven als mensen zeggen; je moet niet naar het ras kijken, maar naar het karakter.. alsof alle paarden van jou lieveling's ras een rot karakter hebben.. ik ben er van overtuigd dat als je echt heel graag 1 bepaald soort paard wilt hebben, je ook de juiste vind. Ik wil dan niet zeggen dat je oogkleppen op moet doen voor alle andere soorten rassen die je mogelijk ook tegenkomt, maar je hebt denk ik niet voor niets een verlanglijstje? Zodra ik een paard aan kan schaffen ga ik zeker gericht zoeken naar een paard wat echt 100% bij mij past, qua uiterlijk EN innerlijk.
Jenny21
Geplaatst: 31-01-12 13:35
Als sinds kind zijnde verslaafd aan Fjorden!
Nog even getwijfeld toen het tijd werd voor een eigen paard want ik ben namelijk 1.85 en geen spriet Uiteindelijk toch voor dit geweldige ras gegaan. Jong paardje gekocht en zelf opgeleid.
Echter het koelbloedige en brave mis ik een beetje Ik heb een Arabier in een Fjorden jasje. Overal bakkabouters, een echt heethoofd!
Mocht hij er ooit niet meer zijn dan wil ik zeker weer een koudbloud! Ben sinds kort geattendeerd en geinteresseerd geraakt in het Zweeds Koudbloed. Dus misschien ooit.... ?!?