Publicatie nakomelingenonderzoek osteochondrose in Januari

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:32

Vanuit het doctoraat van Van Grevenhof:

Citaat:
In the Dutch warm blood horse, 70% of individuals showed joint abnormalities
in at least one of the 28 locations examined. Joint abnormalities were divided
into flattened bone contours and bone fragments. Genetic parameters were
estimated for flattened bone contours, fragments and overall OC. Heritability
was 0.08 for flattened bone contours, 0.22 for fragments, and 0.23 for overall
OC.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:59

s0173957 schreef:
Vanuit het doctoraat van Van Grevenhof:

Citaat:
OC.

Ja de veearts zei het ook al, 70% van de nederlandse paardenstapel heeft wel een bemerking ergens. Is heel hoog vind ik.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:54

Suzanne F schreef:
Citaat:
Ja de veearts zei het ook al, 70% van de nederlandse paardenstapel heeft wel een bemerking ergens. Is heel hoog vind ik.

Dat is ook hoog. En als men dan ook nog hengsten met ongelijke voeten goedkeurt, leidt dit tot nog meer afwijkingen. Daar komt nog bij dat het gros deze afwijkingen niet eens ziet en er dus vrolijk mee door blijft fokken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:06

arie53 schreef:
Dat is ook hoog. En als men dan ook nog hengsten met ongelijke voeten goedkeurt, leidt dit tot nog meer afwijkingen. Daar komt nog bij dat het gros deze afwijkingen niet eens ziet en er dus vrolijk mee door blijft fokken.

Kijk en daar is die publicatie van het nakomelingen onderzoek nu goed voor, wellicht iets om zelf na te volgen ipv andere fokkers aanvallen :)* .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:08

sarabande schreef:
arie53 schreef:

Kijk en daar is die publicatie van het nakomelingen onderzoek nu goed voor, wellicht iets om zelf na te volgen ipv andere fokkers aanvallen :)* .

Hm ja maar de ongelijke voeten worden niet eens altijd vermeld.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:10

Suzanne F. schreef:
Hm ja maar de ongelijke voeten worden niet eens altijd vermeld.

Nee maar een oplettende fokker kan die altijd zelf zien als hij/zij dat wil, de OC en OCD niet

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:28

Suzanne F. schreef:

Wat dacht je van de Nederlandse manier van spenen en opfok... :)*

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:00

irmaz schreef:
Suzanne F. schreef:

is die anders dan de Belgische, Duitse , Franse dan :?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:06

besita schreef:
irmaz schreef:

is die anders dan de Belgische, Duitse , Franse dan :?

Sluiten ze ze daar 's winters ook op in "loop"-stallen met kuilvoer van met varkensgier bemeste weilanden?

Het staat me bij dat een Duits onderzoek al eens heeft laten zien dat het percentage veulens met OCD sterk samenhangt met de (op)-fokker.

Het lijkt mij namelijk erg vreemd dat het percentage OCD van KWPN-ers dat erfelijk veroorzaakt zou zijn bijna dubbel zo hoog zou zijn als dan van de Hannoveranen of Fransen.

s0173957

Re: Publicatie nakomelingenonderzoek osteochondrose in Januari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:09

In België doen er idd redelijk veel dat ja... en in Duitsland ken ik ook zo'n stallen...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:18

irmaz schreef:
Het lijkt mij namelijk erg vreemd dat het percentage OCD van KWPN-ers dat erfelijk veroorzaakt zou zijn bijna dubbel zo hoog zou zijn als dan van de Hannoveranen of Fransen.

Kan je even een link naar dat onderzoek geven

Ik ken trouwens over het algemeen goede opfokstallen, dat moet wel want er is veel concurrentie op dat gebied. Zelf fok ik, net als de meeste particulieren, dat na de diverse onderzoeken doen, veulens op die zomers 24 uur buiten staan met en schutstal en s winters van 8 tot 20 uur binnen en buiten kunnen.

Ik herken het typisch Nederlandse dus niet zo in jouw opmerkingen

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:07

s0173957 schreef:
Suzanne F. schreef:
Er zijn inderdaad onderzoeken van. Zal eens kijken of ik het ergens kan terugvinden. Maar het is niet voor niks dat de kogels niet meetellen. Als dat een hot issue was had het wel meegeteld voor PROK.

OC op bepaalde plekken is binnenkort ook geen hot item meer. Belangrijkste reden is dat het voor de sport helemaal niet interessant is. Tweede reden is dat het KWPN heeft ontdekt dat OC en OCD op bepaalde plekken niet echt aan elkaar gekoppeld zijn. Sprong is heel gevoelig voor OCD en daar mag dus absoluut niet OC voorkomen. Knieen kan je opdelen in 2 gedeeltes waarvan 1 gedeelte wel gevoelig is voor OCD en dus schoon moet zijn, andere gedeelte mag in het nieuwe jaar OC hebben omdat dat niet zo spannend is als het daar voor komt. Niet voor sport en niet voor de OCD vererving.

Het KWPN ontdekt juist niks, het KWPN laat anderen ontdekken en gebruikt dan die gegevens. Ere wie ere toekomt, en in deze is dat hoogstwaarschijnlijk Ilse Van Grevenhof (zou haar doctoraatsthesis nog eens moeten herlezen).

Voor iedereen dus een tip: 'Breeding against Osteochondrosis'

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:11

Met betrekking tot het vermeende hoge percentage botafwijkingen bij KWPN-ers (lees o.a. OCD): is dat wel zo? Worden er bij andere (buitenlandse) stamboeken ook zulke grootschalige onderzoeken gedaan naar bijv. OC en OCD?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:17

Klik nu eens gewoon op die link en kijk in de tabellen, of kijk naar de tabel die Caesario heeft gepost...
Het KWPN is echt niet het enige stamboek dat er mee bezig is, verre van...

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:21

In die tabel worden niet alle buitenlandse hengsten genoemd/meegerekend), er wordt telkens maar een deel van de populatie beschreven (N is toch de volledige populatie dekhengsten naar ik mag aannemen?), waarentegen de KWPN-ers voltallig meegenomen worden in het onderzoek.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:22

Neen, N is het aantal dieren in het onderzoek, en het getal bij 'sires' is het aantal hengsten waarvan die dieren afstammen.

Dus bv 156 sires (N=624) betekent 624 paarden in het onderzoek, van 156 verschillende vaders.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:31

Aha.
PROK is en blijft voor mij een schijnzekerheid, zolang er (nog) niet bekend is wat de rol is van bijv. opfok. Het is leuk voor de verkoop als je paard het heeft (maar een goede verkoop je ook wel zonder en de slechten zijn zowiezo momenteel niets waard :-)), maar ik laat een goeie er niet om staan. Ik ken een merrie die op de foto een zak vol chips bleek te zijn, die daar 2 keer Boekelo mee heeft gelopen en tot op hoge leeftijd geen dag kreupel is geweest... je hebt chips en je hebt chips. Het ligt er maar net waar die die dingen zitten, of ze echt los zitten of mooi zijn ingekapseld door kraakbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:38

Citaat:
OC.

Als 70 % afwijkingen toont, dan mag je ervanuit gaan dat 100 % van de paarden drager zijn van de aanleg voor het ontwikkelen voor OC(D). Dan is er dus alleen winst te halen op de locatie en de mate waarin, maar is PROK inderdaad een schijnzekerheid.
Aantonen in het bloed kan je je dus ook afvragen wat je daar concreet mee kan. Op sommige plekken is het niet schadelijk, op andere wel.
Uitgangspunt voor de fokkerij zou moeten zijn een klinisch gezond paard die kan presteren en dat ook doet, PROK of niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:45

Dat is ook het uitgangspunt voor een serieuze fokker. Prok is een handvat maar als je 3 generaties prok merries hebt schijnt het toch ergens toe te leiden
Gezondheid en prestatie zijn de kwalificaties waaraan een fokmerrie op dit moment moet voldoen
Het is dan ook niet te begrijpen dat mensen met merries van boven de 8 jaar fokken die nog geen M proef kunnen lopen en geen ibop of EPTM hebben
Dat zou even zwaar moeten wegen het is niet of en of het is een totaal plaatje

Heb net van het KWPN het officiële bericht dat de door mij gefokte 6 jarige het sportpredicaat heeft, dat vind ik toch belangrijk

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:46

zo wordt ook beweerd dat veel toppaarden slecht zijn op de foto..raar , wij hebben ook enkel beesten op hoog niveau gehad ...maar voor ze bij die topruiters kwamen werd telkens gevraagd om ze te keuren.. zij steken er immers ook al hun tijd in en voor de verkoop later is het altijd tramelant .. er zal wel een een uitzondering zijn van een minder goede RX wat een GP wint maar als die beesten heel hard aan het werk zijn en bijna wekelijks op cc gaan in die dikke proeven moeten ze gewoon gezond zijn ..
Tuurlijk kan een paard met een goed ingekapselde OCD soms heel lang blijven lopen en nooit manken maar OCD in de knieën bvb heeft bijna altijd manken tot gevolg
OCD operatie is zowieso een risico en kost veel geld ..dus als je het kan vermijden waarom dan niet :?
ik bedoel daarmee dat je het echt moet proberen in te perken en dit door gezonde merries en gezonde hengsten en dan proberen goed op te fokken maar een score van 100% bestaat niet ..en daar wil ik vooral op hameren ...want als je er eentje hebt die ondanks dat alles toch een ocd heeft dan hoeft dat niet te betekenen dat je beest gelijk staat aan afval :O :O

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:51

Best kans dat ze op topniveau afvlakkingen hebben of een ingekapseld splintertje, als ze daar verder geen last van hebben... van afvlakkingen hebben ze dat sowiezo niet.
En vergeet niet het % paarden wat op 2 of 3 jarige leeftijd geholpen wordt aan splinters en die later gewoon in de topsport lopen.
Ik denk dat je wel kan stellen dat merriestammen die keer op keer sportpaarden voortbrengen in wat voor displine dan ook die bovendien nog eens lang meedraaien, dat daar de prestatie- en sportpredikaten meer zeggen dan een PROK predikaat van een individu.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:58

[***] schreef:
Best kans dat ze op topniveau afvlakkingen hebben of een ingekapseld splintertje, als ze daar verder geen last van hebben... van afvlakkingen hebben ze dat sowiezo niet.

En omdat afvlakkingen sowieso geen issue zijn voor de sport hechten ze daar in de fokkerij nu ook minder waarde aan. De strijd ermee aangaan lukt bijna niet dus je kan het maar beter accepteren en nemen voor wat het is. OC komt heel veel voor en heeft geen nadeel voor de sport dus ja... waar maak je je als stamboek dan nog druk om?
Het is de OCD die er zoveel mogelijk uit moet, die zorgt voor de problemen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:15

G. Kampman _ 11-12-02 _ 'Ik sta voor alle gebreken'

Op de paardenmarkt was er altijd nog wel ruimte voor de nodige openheid in de handel. Zo deed mij een gewaardeerde paardenhandelaar het volgende verhaal: Een koper vraagt naar de gezondheid van een bepaald paard. De verkoper heeft het paard aan een touw en zegt vol overtuiging: ‘Mevrouw ik sta voor alle gebreken!’ De koop wordt gesloten en blij neemt de nieuwe eigenaresse het blinde paard mee naar huis… Hier is toch niet veel aan gelogen?

Moeilijker wordt het wanneer een paard verkocht wordt met de opmerking dat de betreffende merrie PROK-gekeurd is. Wanneer ik het certificaat bekijk, is het paard wel PROK-gekeurd maar daarbij niet goedgekeurd.

Nog lastiger is als het paard PROK is goedgekeurd, maar ze wel een aantal avulsiefragmentjes in de kogels blijkt te hebben. Wanneer eindelijk de klapper qua verkoop naar de Verenigde Staten kan worden gedaan blijkt dat de dierenarts, die daar de beoordeling moet doen voor de kopende partij, nogal gereserveerd doet over de aanschaf van het betreffende paard.

Er is een verschil tussen een sportpaardkeuring en een fokkerijkeuring zoals die voor de PROK geldt. Dit verschil is bij de paardeneigenaren niet altijd even duidelijk. PROK-keuren gaat over de inschatting qua erfelijkheid voor osteochondrose, een stoornis in de aanmaak van goed kraakbeen. Een sportpaardkeuring gaat over de inschatting of het paard een toekomst heeft waarbij de kans op kreupelheid zo gering mogelijk is. Bij een sportpaardkeuring speelt het klinisch onderzoek een even grote rol als het röntgenologische deel. Ook de leeftijd van het paard moet worden meegenomen in de eindconclusie en het advies richting de kopende partij.

Het is waarschijnlijk goed om deze verschillen tussen PROK- en sportkeuringen beter onder de aandacht te brengen bij de paardeneigenaren om zo teleurstellingen te voorkomen. Hier ligt een rol bij ons als dierenartsen en bij het KWPN die de PROK-onderzoeken en uitgifte van certificaten beheerd.
.

Drs. Gerrit Kampman, dierenarts bij Dierenkliniek Den Ham
Deze column verscheen vrijdag 2 december 2012 in De Paardenkrant

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:22

Uiteraard zijn sport en PROK verschillende keuringen. Ieder een beetje nadenkend paardenhouder weet dit toch? Goedgekeurd voor sport wil niet zeggen dat het ook goed is voor PROK en andersom. Maar een PROK predikaat is altijd wel waardevol bij verkoop. Hetzij met aanvullende foto's dus idd geen OCD op de kogels etc.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 18:25

dat is niets nieuws, ook een 3-tje voor kogelartrose is prok, maar een groot probleem voor de sport,