dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:30

Wat een geweldige discussie!!!

Tuurlijk is het een pluspunt als een dressuurpaard een opwaartse romp heeft. Máár, het is geen eis. Dat zou niet kunnen, want dan moet je het perfecte paard hebben, als alle pluspunten een eis zouden zijn.

Een paard moet een goede, en dan bedoel ik dat het allemaal in verhouding en dergelijke moet zijn, combinatie van pluspunten (zoals een lang voorbeen, rek en souplesse in het lijf, snel achterbeen, niet te lang in het lijf, opwaartse romp en nog veel meer) en dan vooral een goed karakter erbij hebben.

Hele interessante discussie!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:36

essiesilly schreef:
Mosh schreef:
Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt of de romp opwaarts of neerwaarts is? Dan zou ik liever kijken naar hoe een paard schakelt (als je 'm naar voren rijd, lopen ze dan nog steeds de grond in? En blijven ze even lang in het lijf?) en naar het achterbeen. Iedereen heeft het altijd over een actief achterbeen, goed buigend achterbeen etc. maar ik denk dat het belangrijker is dat je kijkt naar of een paard het gewicht meer op de achterhand kan nemen en dat doen ze door te kantelen in de bekken en het achterbeen eronder te schuiven. Totilas is daar een goed voorbeeld van..

Mee eens, dus verbindingen, zonder verbinding geen goede schakel momenten en breken ze dus af.
Veel mensen zien een goed achterbeen als onder de buik trekkend en buigend achterbeen en vinden dus totilas een slecht achterbeen hebben. Ik blijf erbij dat juist hij een goed achterbeen en vooral goede verbindingen en goed te kantelen bekken heeft anders had hij nooit zo kunnen piafferen passageren. Aan alleen een achterbeen heb je niet alles als ze de bekken niet kunnen kantelen en afbreken in lendenen zullen ze ook met dat achterbeen niet op het hoogste niveau komen

Wat dacht je van een hele goede rug? Er zijn genoeg paarden op heel hoog niveau die echt niet aan alle voorwaarden voldoen, maar zich gemakkelijk laten zitten en het voorbeen eruit gooien (en het achterbeen blijft in het luchtledige). Dat moet alleen mogelijk zijn met een erg goede rug. En voldoende Go.
DA waarmee ik dat besprak, gaf me volledig gelijk :D .
Geen aanval op je post hoor :) .

Vudress

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:40

Go is inderdaad ontzettend belangrijk en bepaalt voor een vrij groot gedeelte de rijdbaarheid.

Ik ken teveel paarden met een kuil in de rug die echt goed presteren. Hoewel het niet mooi is, geloof ik niet dat het een voorwaarde is om een goed dressuurpaard te zijn.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:47

Goed beenwerk en goede hoeven net zo!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:49

Met een zadel erop zie je er niets van :D .

Vudress, maar wat zijn dan de lichamelijke voorwaarden volgens jou?
Daarom valt voor heel veel goede dresuurpaarden het doek, slechte rug of Kissing Spines.
Kunnen ze mooi bergopwaarts gebouwd zijn met een goed achterbeen, maar als de rug niet goed is, houdt het op.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:50

Rivaldo schreef:
Goed beenwerk en goede hoeven net zo!

Dito :D

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:55

Het doek valt ook voor veel dressuurpaarden omdat ze voortijdig kapot zijn in de benen, hals of omdat ze niet te rijden zijn. Het gaat om het totaalpakket.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:59

Vudress schreef:
of omdat ze niet te rijden zijn

De vraag is door wie???

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:00

Zeker, maar te veel 'go' kan er ook weer voor zorgen dat je nooit pi en pa kan rijden.

Vudress: ik zie ook wel eens paarden met bovenlijnen := Maar die kunnen dan inderdaad wel lekker bewegen. Dat soort paarden moet je alleen met zadel zien :P

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:02

Vudress schreef:
Het doek valt ook voor veel dressuurpaarden omdat ze voortijdig kapot zijn in de benen, hals of omdat ze niet te rijden zijn. Het gaat om het totaalpakket.

Ook benieuwd naar. Ik vind een rug net zo bepalend als de rest.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:03

Mosh schreef:
Zeker, maar te veel 'go' kan er ook weer voor zorgen dat je nooit pi en pa kan rijden.

Vudress: ik zie ook wel eens paarden met bovenlijnen := Maar die kunnen dan inderdaad wel lekker bewegen. Dat soort paarden moet je alleen met zadel zien :P

Haha, of alleen pi en pa :D

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:08

Mosh schreef:

Die voorbeelden ken ik niet. Een wat tragere heb je sneller in een zweefdraf en een dribbel wat op pi/pa moet lijken. Er zijn maar weinig Grand Prix paarden met weinig go. Ik denk dat paarden als Phoebe, Spargo, Salinero, Parzival en Sisther teveel go hebben voor een gemiddelde ruiter. Voor een topruiter is het juist een voordeel.

setteke schreef:
Ook benieuwd naar. Ik vind een rug net zo bepalend als de rest.

Maar niet bepalender dan het gezonde beenwerk of de rittigkeit.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:11

Zeg ik ook niet, als er 1 radartje het niet doet, doet de rest het ook niet.

Maar vooral de vraag "of omdat ze niet te rijden zijn"?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:26

Niet teveel go maar te weinig go. Ik ken maar weinig paarden die genoeg go hebben voor het hoogste werk. Heb er maar eentje gekend.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:29

Gelukkig zijn zulke zeldzaam met genoeg Go. Anders reden we met zijn allen GP :D .

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:40

setteke schreef:
Gelukkig zijn zulke zeldzaam met genoeg Go. Anders reden we met zijn allen GP :D .

Go of niet. Ik denk dat er relatief meer paarden dan ruiters zijn die GP aankunnen.
Op iedere landelijke wedstrijd is het opnieuw schrikken... |(

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:45

setteke wat vind jij dan perse een heel goede rug? ik vind nl dat dat ook weer met verbindingen te maken heeft. de rug moet souplesse hebben, of deze nou wat meer gezonken is of wat strakker de verbinding en souplesse moeten er altijd zijn.
zo weet ik een hengst met een gezonken rug waar meteen poeh ha over is dat het o zo n slechte rug is maar hij loopt er toch wel grand prix mee, kan heel goed pi, pa en galoperen, heeft en geeft veel verbinding en souplesse mee. tsja geef mij dan maar liever een wat gezonken rug met die souplesse en verbinding dan een strakke strijkplank rug die er voor veel mensen mooier uit ziet..

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:05

Dees schreef:
Elk paard staat in het evenwichtsmodel.
Simpelweg omdat deze anders telkens om zou vallen.

Evenwichtsmodel is een wassen neus.
Ook Haflingers, Ijslanders en Tinkerkruizingen staan in dit model. Bepaald geen types waarvan je GP-dressuur zou mogen verwachten.

Tussen zich in evenwicht houden en in balans kunnen gaan, zit een wereld van verschil.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:21

Noem het dan 'balansmodel'.
Alhoewel - hoe kan een Tinker zich voortbewegen als hij daarbij niet in balans is?

Oftewel, die hele theorie heeft géén onderscheidend vermogen bruikbaar voor sportpaardenfokkerij. Het is een onzintheorie.
Noem mij eens een dier dat zonder balans vooruit kan komen. Of een mens. Zonder balans val je om.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:01

Een paard gaat toch zoals hij staat. Bekijk nu de verschillende rassen van paarden. Een tuigpaard beweegt bv. heel anders dan een tinker maar dat komt toch ook net omdat ze anders in elkaar steken ;)

Afbeelding

Verder denk ik dat het niet noodzakelijk is dat een paard langgelijnd is maar dat de verhoudingen kloppen. Als je Totilas even bekijkt is hij niet lang gelijnd maar zijn hals is wel in verhouding met zijn romp. Ik denk dat dat belangrijker is :)

Met een neerwaartse romp kan een paard nooit pi - pa gaan doen. Ofwel zit er een echte goochelaar op :D :+

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:03

Dees schreef:
Oftewel, die hele theorie heeft géén onderscheidend vermogen bruikbaar voor sportpaardenfokkerij. Het is een onzintheorie.
Noem mij eens een dier dat zonder balans vooruit kan komen. Of een mens. Zonder balans val je om.

Vandaar mijn opmerking:::"Het uit Balans brengen/proberen te brengen".

ceasario schreef:
Het is maar net wie er aan hangt. |(

Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:16

Dees schreef:
Noem het dan 'balansmodel'.
Alhoewel - hoe kan een Tinker zich voortbewegen als hij daarbij niet in balans is?

Ik zal het voor jou en Ceasario wat inzichtelijker maken. Als jouw ene been korter is dan het andere ben jij nog best in staat om je in evenwicht te houden en voort te bewegen. Het wil echter niet zeggen dat jij je dan ook zuiver in balans beweegt.

Een paard dat zichtbaar kreupel loopt, blijft wel in evenwicht maar gaat niet in balans. Het paard gaat namelijk het te verplaatsen gewicht ongelijk over de dragende benen verdelen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:23

Zijn balans blijft het zelfde, maar de beweging wordt verstoort.

Het probleem wordt bij je bij het paard gelegd terwijl het werkelijk probleem de ruiter is.
Ruiters brengen paarden in onbalans niet het paard zelf.

Die onderste regel (kreupel) is er ff bij geplakt maar staat los van je bovenste opmerking.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:28

Balans is helemaal niet hetzelfde als Regelmatig.

De Dikke Van Dale schreef:
ba·lans de; v(m) -en 1 tweearmige weegschaal 2 evenwicht: uit zijn ~ raken uit zijn evenwicht 3 (boekh) overzicht van bezittingen en schulden: de ~ opmaken het resultaat van zijn werk berekenen (ook fig)

De Dikke Van Dale schreef:
re·gel·ma·tig bn, bw 1 volgens de regel, zonder afwijkingen: een ~ werkwoord 2 van tijd tot tijd; geregeld: hij is ~ ziek

Je gaat dus in balans als je je evenwicht kunt bewaren. Zonder evenwicht val je om.
En je gaat regelmatig als er geen afwijking is te constateren.

Maar je kunt dus heel goed onregelmatig bewegen terwijl je wel je evenwicht kunt bewaren.

Het is niet moeilijk hoor.
Zolang je het maar uit De Dikke Van Dale haalt en niet uit De Dikke Duim :D

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:32

Zo weer even het hele topic door gespit want dit blijft een interessant onderwerp.
Moet zeggen dat ik niet zo zeer kijk naar op of neerwartse romp.
kijk eerder naar het in balans en tact gaande paard en het schakelen.
Als een jong dier dit met gemak laat zien denk ik dat je best kan spreken over een in balans gaand
paard.