Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
essiesilly schreef:Mosh schreef:Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt of de romp opwaarts of neerwaarts is? Dan zou ik liever kijken naar hoe een paard schakelt (als je 'm naar voren rijd, lopen ze dan nog steeds de grond in? En blijven ze even lang in het lijf?) en naar het achterbeen. Iedereen heeft het altijd over een actief achterbeen, goed buigend achterbeen etc. maar ik denk dat het belangrijker is dat je kijkt naar of een paard het gewicht meer op de achterhand kan nemen en dat doen ze door te kantelen in de bekken en het achterbeen eronder te schuiven. Totilas is daar een goed voorbeeld van..
Mee eens, dus verbindingen, zonder verbinding geen goede schakel momenten en breken ze dus af.
Veel mensen zien een goed achterbeen als onder de buik trekkend en buigend achterbeen en vinden dus totilas een slecht achterbeen hebben. Ik blijf erbij dat juist hij een goed achterbeen en vooral goede verbindingen en goed te kantelen bekken heeft anders had hij nooit zo kunnen piafferen passageren. Aan alleen een achterbeen heb je niet alles als ze de bekken niet kunnen kantelen en afbreken in lendenen zullen ze ook met dat achterbeen niet op het hoogste niveau komen
Mosh schreef:Zeker, maar te veel 'go' kan er ook weer voor zorgen dat je nooit pi en pa kan rijden.
setteke schreef:Ook benieuwd naar. Ik vind een rug net zo bepalend als de rest.
Dees schreef:Elk paard staat in het evenwichtsmodel.
Simpelweg omdat deze anders telkens om zou vallen.
Evenwichtsmodel is een wassen neus.
Ook Haflingers, Ijslanders en Tinkerkruizingen staan in dit model. Bepaald geen types waarvan je GP-dressuur zou mogen verwachten.
Dees schreef:Oftewel, die hele theorie heeft géén onderscheidend vermogen bruikbaar voor sportpaardenfokkerij. Het is een onzintheorie.
Noem mij eens een dier dat zonder balans vooruit kan komen. Of een mens. Zonder balans val je om.
ceasario schreef:Het is maar net wie er aan hangt.![]()
Dees schreef:Noem het dan 'balansmodel'.
Alhoewel - hoe kan een Tinker zich voortbewegen als hij daarbij niet in balans is?
Oftewel, die hele theorie heeft géén onderscheidend vermogen bruikbaar voor sportpaardenfokkerij. Het is een onzintheorie.
Noem mij eens een dier dat zonder balans vooruit kan komen. Of een mens. Zonder balans val je om.
De Dikke Van Dale schreef:ba·lans de; v(m) -en 1 tweearmige weegschaal 2 evenwicht: uit zijn ~ raken uit zijn evenwicht 3 (boekh) overzicht van bezittingen en schulden: de ~ opmaken het resultaat van zijn werk berekenen (ook fig)
De Dikke Van Dale schreef:re·gel·ma·tig bn, bw 1 volgens de regel, zonder afwijkingen: een ~ werkwoord 2 van tijd tot tijd; geregeld: hij is ~ ziek