Bloedlijnen, skelet en oorsprong 2 -voorlopig open

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 11:37

thoroughbred"]
[quote="himyar schreef:
Pardon, Ferro voert ook het nodige TB

Nu ben ik eens benieuwd wat hier weer voor een excuus op komt...hij zal de genen wel niet hebben doorgekregen van de volbloeds...op een of andere manier.
[/quote]

Als de mensen geen xx, TB, Volbloed op het stamboekpapier zien staan, denken ze al snel dat er geen of nauwelijks Volbloed in het paard voorkomt. Een grote misvatting, want als je een generatie of negen ofzo terug kijkt, dan struikel je vaak over de Volbloeden. Het punt is alleen dat een Hannoveraan, een Gelder, een Trakehner of een K.W.P.N.'er van alles in de aderen mag hebben om onder die noemer te vallen en een Volbloed alleen een Volbloed heet wanneer deze 100% Volbloed is. Al voert een paard 99% Volbloed, dan kan het plotseling door gaan voor een Trakehner, een Quarter horse of wat dan ook, maar niet meer voor een Volbloed. Zelfs paarden als Domburg hebben Volbloed voorouders een aantal generaties terug. Kijk het maar na.
Mensen beginnen meteen te schreeuwen en kijken niet verder dan hun neus lang is, helaas.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 11:40

Anna42 schreef:
Ben je zeker van die 92.153%?

Lees het boek maar... er is ook vast wel een versie in het Duits Haha!

-snip- commentaar op offtopic -snip-

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 11:45

Himyar schreef:
Als de mensen geen xx, TB, Volbloed op het stamboekpapier zien staan, denken ze al snel dat er geen of nauwelijks Volbloed in het paard voorkomt. Een grote misvatting, want als je een generatie of negen ofzo terug kijkt, dan struikel je vaak over de Volbloeden. Het punt is alleen dat een Hannoveraan, een Gelder, een Trakehner of een K.W.P.N.'er van alles in de aderen mag hebben om onder die noemer te vallen en een Volbloed alleen een Volbloed heet wanneer deze 100% Volbloed is. Al voert een paard 99% Volbloed, dan kan het plotseling door gaan voor een Trakehner, een Quarter horse of wat dan ook, maar niet meer voor een Volbloed. Zelfs paarden als Domburg hebben Volbloed voorouders een aantal generaties terug. Kijk het maar na.
Mensen beginnen meteen te schreeuwen en kijken niet verder dan hun neus lang is, helaas.

Zo ken ik er wel een... die denkt dat volbloed (xx) hetzelfde is als draver, en mijn paard is geen bloedtype want de vader is een Holsteiner en dus is mijn paard veel te Duits. Dat meisje HEEFT dus geeneens een neus. en daar word ik elke dag mee geconfronteerd, heel vermoeiend.
Ze gelooft ook niet in indexen... truth is dat ze ze gewoon niet begrijpt. Zoals zoveel... en dan wel het hoogste woord hebben en alles beter weten. Bedoel je zulke mensen???

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 11:52

Missouri schreef:
Zo ken ik er wel een... die denkt dat volbloed (xx) hetzelfde is als draver, en mijn paard is geen bloedtype want de vader is een Holsteiner en dus is mijn paard veel te Duits. Dat meisje HEEFT dus geeneens een neus. en daar word ik elke dag mee geconfronteerd, heel vermoeiend.
Ze gelooft ook niet in indexen... truth is dat ze ze gewoon niet begrijpt. Zoals zoveel... en dan wel het hoogste woord hebben en alles beter weten. Bedoel je zulke mensen???

Breek me de bek niet open, alsjeblieft................................ Huilen Boos! Schijnheilig Verdrietig

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 11:53

-snip- kan verwijderd worden -snip-

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 11:57

ThePast03 schreef:
Dit is de reactie van Sjef Janssen welke ik op zijn verzoek hier plaats:

In het kort komt het hier op neer, dat we heel moe worden van dat onophoudelijk geouweprutsmuts en gekrakeel van
die beroemde "stuurlui" en veredelde hobbyruiters, die de hele dag bezig zijn om excuses te bedenken waarom ze zelf
de top niet halen en bezig zijn andere mensen en nog erger paarden onderuit te halen.
Wij vinden dit laag bij de grond en willen hier dan ook inhoudelijk absoluut niet verder op ingaan.
Beter harder werken en trainen aan die toch verkeerde paarden die dan toch zo mooi die "kunstjes" laten zien, zodat
tig duizenden mensen er zoveel plezier en emotie aan hebben, dan onnodig opwerpen als de "waarheidsprofeten" die zelf
nooit geen stap verder komen en hoe dan ook hun frustaties moeten bot vieren!

Groeten, Sjef Janssen

Sjef Janssen is geen fokker maar een kunstenaar. Goed fokken eerbiedigt de natuurlijke principes en daarmee het welzijn en de maximale prestaties van een paard.
Kunst is een menselijke uiting waarbij de smaken kunnen verschillen. Daar is niks mee. Als sportpaarden echter kunstjes leren, is dat misschien goed voor het welzijn van Sjef Janssen als kunstenaar maar het komt het welzijn van de paarden niet ten goede.
Het is een taak van de fokkers om te zorgen dat ook Sjef Janssen paarden krijgt die hij geen kunstjes hoeft te leren om het grote publiek te amuseren, maar paarden die het grote publiek in absolute bewondering doen stilstaan dat de natuur zo iets groots kan voortbrengen. Daar wordt je nooit moe van. Ook Sjef Janssen niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 12:03

Anna42 schreef:
[........maar paarden die het grote publiek in absolute bewondering doen stilstaan dat de natuur zo iets groots kan voortbrengen. Daar wordt je nooit moe van. Ook Sjef Janssen niet.
[/quote]

Sorry Anna... Maar dat gevoel heb ik nu al
En misschien kan het beter, mooier, soepeler in de toekomst. Maar in het nu heb ik dat gevoel. Bij Bonfire en ook bij een aantal van de andere hier genoemde paarden. Lende-mechanisme of niet.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 12:05

tjonge jonge, wat gaan we weer de bocht uit met dit topic. Even opsommen:

- laster (zeggen dat iemand onkundig is, pure onzin)
- beledigen van allerlei religieuze instellingen
- stamboeken door het slijk halen (dacht dat ik daar duidelijk over was)
- terugkomen op eerder gemaakte afspraken

Genoeg voor een slotje, dacht ik zo.

Er wordt ook geen topic 3 geopend, want dat krijgt ook een slotje tot dit via PB is opgelost.

Voor al degenen die zich beledigd en of aangesproken voelen: PB mij, ga niet het topic verder verzieken door op off-topic zaken te reageren. We proberen een discussie te voeren.

Vooral degene die de discussie heeft aangevoerd mag uitkijken, want er staan hier weer een hoop uitlatingen die geen hout snijden.

PS. ik hoop dat de reden duidelijk is voor de meeste bokkers:

Fokkerij gaat over paarden, niet over mensen.

De reden waarom dit soort topics om zeep gaan is dat men over mensen begint.

Het topic is nu weer geopend. Naar beste eer en weten heb ik dit wat opgeschoond. Zoals velen, beschouw ik de fokkerij als een kunst, en hoop ik zo ook een artiest van hoog niveau te worden, maar dat terzijde Knipoog

Lees even het stukje hierboven, als je je weer aangesproken voelt, of anders stuur een SMS: +358405449668. Een SMS van Nederladn naar Finland kost volgens mijn weten evenveel als eentje van Utrect naar Amsterdam Lachen

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 13:31

Ja klopt, smsjes zijn even duur.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:30

Hoi, heb ik nu iedereen de mond gesnoerd? Dat was ook niet de bedoeling. Of was alles nu toch al gezegd over dit topic? Of kan men niet discussieren zonder elkaar voor het hoofd te stoten? Geloof ik eigenlijk toch niet Lachen

Graag PB als je het niet eens bent met de gang van zaken Lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 19:34

Het lijkt me dat alles in al die pagina's in nummer 1 al gezegd is. Er werd niet zoveel toegevoegd, alleen wat meer tegenweer gegeven.
Zolang er geen zichtbare voorbeelden van dat nieuwe super paard zijn is er weinig discussie meer.
En terecht het deed duidelijk veel mensen pijn dat paarden waar je echt van kan genieten en de eigen fokkerij als nietszeggend werd afgedaan, zonder dat daar iets voor in de plaats werd getoond.

Maar er zijn nog onderwerpen genoeg om over te dicussieren hoor Haha! .

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 19:36

Bucephalus schreef:
Anna,

Er staat wel heel veel informatie in het bovenstaande stukje. Kun je het opsplitsen en verduidelijken door bijvoorbeeld een foto in te voegen en of een tekening?

Om de bewegingen en de benodigde acties in het skelet ook visueel wat beter zichtbaar te maken, zal ik morgen een tweetal uitgewerkte paarden projecteren waarbij het een een evenwichtsklelet heeft en het andere niet.
Aan de hand van deze tekeningen is het vrij eenvoudig te constateren waarom een dressuur-en springpaard over hetzelfde skelet moeten beschikken.

Wie heeft overigens weleens een grazend veulentje, jaarling, tweejarig en een ouder paard langdurig geobserveerd en bestudeerd. Dit aspect wordt nog interessanter om paarden met een evenwichtskelet en een lendenmechanisme en om paarden die niet aan deze criteria voldoen te observeren en te bestuderen.
De volgende stap is dezelfde observaties los te laten op bewegende paarden met verschillende skeletten.
Voorzover iemand dat gedaan heeft, wat waren de bevindingen?

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:12

Nou Anna ik heb me er vaak over verbaasd, onze C merrie Tyreos Aggie Gwen ging s'morgens altijd in volle galop het land in en als ze uitgeraasd was dan ging ze draven, eerst met de neus in de wind maar naarmate ze langer doordraafde dan kwam de neus over de grond en dit alles in volledige balans. Heb er trouwens meer die dit kunnen en dat denk ik vaak wat kunnen die goed hun evenwicht bewaren. O ja, zal ik er nog even bij vermelden, Aggie won dit jaar de rubriek onder het zadel tegen gerenomeerde dekhengsten op de grote Royal Welsh in Engeland en de prijs was....een zilveren theelepel. Aggie staat trouwens zoals de rest van onze fokkerij in het Vierkantsmodel. Grazen, nou ze kunnen best allemaal met het neusje aan de grond komen, hebben dan ook niet van die lange voorbenen Knipoog

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 20:20

joostvangestel schreef:
Inderdaad, we praten hier over een combinatie, niet over een paard alleen. .

Ook moet iedereen er zich heel bewust van zijn dat dressuur geen Olympische discipline zou zijn als alleen de kwaliteiten van het paard meetellen. Olympische sporten gaan over menselijke prestaties, niet over prestaties van machines of dieren.

Je sprak over een combinatie. Volgens mij wordt een combinatie beoordeeld die zich vertaald in de invloed van de ruiter en omgezet worden in de acties die het paard uitvoert volgens de FEI eisen.
Het lijkt dan logisch dat daarvoor paarden benodigd zijn die fysiek kunnen beantwoorden aan de gestelde eisen. Vervolgens is het aan de fokkers om zulke paarden te produceren

Bij een dier gaat het dan aan de buitenkant om de lijnen en vormen, die niet synchroon lopen met wat mooi lijkt en natuurkundig (van elk onderdeeltje met minimalem en maximalen nauwkeuring begrenst) noodzakelijk is. Dat levert de minste slijtage en daarmee levensduur op. Als je deze natuurkundige principes geweld aandoet, zal het paard niet kun leveren wat wij ervan verwachten. Om te kunnen presteren, moeten die natuurkundige principes harmonieus op elkaar afgestemd zijn.

Waarbij dan een hogere graad in de prestatie vervolgens afhangt van de graad van africhting van het paard. Wat is de kwaliteit van de ruiter, zijn training, zijn wil tot werken voor de mens, zijn intelligentie etc. Ook die elementen zijn weer erfelijk bepaald. De kunst van fokken nu is , hoe breng je al die benodigde primaire fysieke elementen en de karakterelementen op een genetisch verantwoord en systematische wijze bijelkaar.
Daarom moet je de pedigrees (letterlijk en figuurlijk) kennen van de in te zetten dieren. Hoe breng je dat soort informatie voor ieder direct herkenbaar en simpel inzichtelijk onder. Hoe doe je dat in een paardenfokkerij (stamboeken)waar je alleen maar de hengsten in de hand hebt. En dat ook nog maar heel beperkt. In tegenstelling tot de vroegere staatstoeterijen. Dat kan alleen door kennisverbreding bij je fokkers. Als de fokkers die cruciale elementen kennen, kan de totale kwaliteit aanmerkelijk omhoog gaan en wordt het eenvoudiger om de kwaliteit te behouden cq uit te bouwen.

Eerst als je de elimentaire principes van die onderdelen, in dit geval het skelet bestaande uit allemaal element(tjes)en, die precies hun gedefinieerde mogelijkheden en verhoudingen hebben, en de motorjes ( bij het paard de pezen, spieren en organen), nauwkeuring kent en begrijpt, dan zie je pas wat een fantastisch harmonisch pakket het skelet (met al zijn onderdelen), de spieren, pezen en de organen zijn.
Een ritmische en minitieus samenspel van elementen, onderdelen en motoren. Merendeels onzichtbaar maar toch zo herkenbaar, als je ze kent en verpakt in dit unieke dier. En dan zijn wonderschone, grazieuze bewegingen met zijn- door geen ander dier geevenaarde- intelligente uitstraling vol vuur, maar o zo gebalanceerd, aan ons nederige mensen presenteert. Telkens weer als wij dat van hem vragen.
Als je deze aspecten haarfijn kent, worden de rijkunstige principes en invloeden ook helder. Daarom worden de verkeerde skeletten geforceerd tot iets wat ze fysiek niet kunnen. Zo is er een aangepaste rijstijl ontwikkeld. Die manier van rijden is nu net funest voor een paard met een goed skelet.
De goede ruiters echter voelen die bewegingen, de harmonie van de ondersteundende ledematen en spieren perfect aan. Zij motiveren en activeren dit samenspel, gedoceerd en nauwkeurig afgestemd op de verlangde actie, middels been- zit- en teugelhulpen. Een samenspel van ruiter en paard. Het paard dat perfect reageert op de bijna onzichtbaar gegeven hulp en dit in volmaakte balans omzet in de benodigde actie. De ruiter reageert voortdurend op de geleverde prestatie met een (on)zichtbare beloning. Klimpke bijvoorbeeld was zo'n ruiter. Vandaar het woord: rijKUNST

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 20:25

Himyar schreef:
Op een Karolus van Wittenstein, die ook een paar maal in de pedigree van Ferro voorkomt, willen we toch ook geen dressuur rijden (of wel soms):
Afbeelding
Of op Baronet:
Afbeelding

Toch hebben deze paarden iets wat helaas veel sportpaarden hebben moeten inleveren. Wat zou dat zijn?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:29

een grote kop?

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:32

Fundament en een goed beenderengestel!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:56

Het evenwichtsskelet:

Afbeelding

Afbeelding

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:00

Is dit een soort examen voor de mensen die op de clinic zijn geweest?

Anna kun je niet gewoon zelf uitleggen wat je bedoeld ipv weer vragen te gaan stellen. De discussie wordt er niet duidelijker op op deze manier.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:04

Hoi Joost,

Ik wilde aangeven, dat bij een nauw inteeltproduct zoals dochter - vader de genenbasis versmalt. Het is geen absoluut getal. De hengst geeft ongeveer 50% door aan het fokproduct, waarbij dit dier ongeveer 75% van het genetisch materiaal van de vader krijgt. Als je absoluut accuraat wilt zijn denk ik dat dit fokproduct 50 tot 75% van de genen van de vader draagt.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:24

Hoi Bucephalus: het is nog iets extremer: het is wel degelijk 50% tot 100%. Sommige producten zullen heel weinig van de oma geërfd hebben terwijl anderen weer juist bijna de helft. Daarom zijn volle broers en volle zussen vaak genotypisch zo verschillend....

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:38

Hoi Joost,

Natuurlijk komt dat ook voor. Ik ben het met je eens sommige genen zijn sterker verankerd dan anderen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:03

Anna42"]
[quote="Himyar schreef:
Op een Karolus van Wittenstein, die ook een paar maal in de pedigree van Ferro voorkomt, willen we toch ook geen dressuur rijden (of wel soms):
Afbeelding
Of op Baronet:
Afbeelding

Toch hebben deze paarden iets wat helaas veel sportpaarden hebben moeten inleveren. Wat zou dat zijn?
[/quote]

Amurath bloed?? Shagya bloed?? Daar ging de discussie toch over en van wie anders zou Ferro anders zijn bewegingen/verzameling hebben gekregen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:05

volgens mij heeft ferro niet veel meer shyagabloed dan krack!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:12

ThePast03 schreef:
Dit is de reactie van Sjef Janssen welke ik op zijn verzoek hier plaats:

In het kort komt het hier op neer, dat we heel moe worden van dat onophoudelijk geouweprutsmuts en gekrakeel van
die beroemde "stuurlui" en veredelde hobbyruiters, die de hele dag bezig zijn om excuses te bedenken waarom ze zelf
de top niet halen en bezig zijn andere mensen en nog erger paarden onderuit te halen.
Wij vinden dit laag bij de grond en willen hier dan ook inhoudelijk absoluut niet verder op ingaan.
Beter harder werken en trainen aan die toch verkeerde paarden die dan toch zo mooi die "kunstjes" laten zien, zodat
tig duizenden mensen er zoveel plezier en emotie aan hebben, dan onnodig opwerpen als de "waarheidsprofeten" die zelf
nooit geen stap verder komen en hoe dan ook hun frustaties moeten bot vieren!

Groeten, Sjef Janssen

Komaan zeg, die lui moeten daar toch bovenstaan!! Vind ik maar niks eigenlijk dat ze zich hiermee inlaten. Gaat Anky haar nog aantrekken wat op bokt verschijnt *LOL*
Zat ik nu al 2 pagina's achter..... Is waarschijnlijk wel offtopic Bloos
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 30-09-03 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt