Oudere merrie laten dekken door oudere hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: Oudere merrie laten dekken door oudere hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:34

Gefeliciteerd me je nieuwe aanwinst en super dat je de adviezen van oa bokt ter harte hebt genomen en er nog eens over na hebt gedacht!

Ben nu overigens wel heeeeel benieuwd naar je nieuwe aanwinst :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:41

Wat is Z? en een paar keer gesprongen. Met een talentvolle ruiter moet bijna elk paard dit kunnen. Voor een dekhengst vindt ik dit zeer zeker niet bijzonder.

Mijn merrie is ook 18 jaar maar die laat ik geen veulen meer krijgen. Zeker als ze nog geen veulens heeft gehad of je het niet weet, dat risisco is veel te groot.

Daarnaast kan er zoveel mis gaan en kunnen daardoor de kosten enorm oplopen. In deze tijd met de huidge prijzen zou ik met zulke paarden absoluut niet fokken.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:45

Wilawander schreef:
Wat is Z? en een paar keer gesprongen. Met een talentvolle ruiter moet bijna elk paard dit kunnen. Voor een dekhengst vindt ik dit zeer zeker niet bijzonder.

Mijn merrie is ook 18 jaar maar die laat ik geen veulen meer krijgen. Zeker als ze nog geen veulens heeft gehad of je het niet weet, dat risisco is veel te groot.

Daarnaast kan er zoveel mis gaan en kunnen daardoor de kosten enorm oplopen. In deze tijd met de huidge prijzen zou ik met zulke paarden absoluut niet fokken.

Z is zwak
ZZ is zeer zwak.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 01:04

@ Wilawander, idee om te laten dekken is van de baan.
Ts heeft ander paardje gekocht. Mede door de adviezen in dit topic om het niet te doen.

@TS: succes met je nieuwe paardje.

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 11:00

Cassidy:
Ja idd, heel erg bedankt.. er hoeven nu ook geen mensen meer over door tegaan, want mijn besluit is genomen, ik heb een nieuwe aanwinst! bedankt allemaal voor het helpen beslissen, maargoed dat ik een bokt topic geplaats had!

Bedankt!

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 11:02

Wilawander: ja wat je zegt ja, met een talendvolle ruiter.. jammer genoeg zijn die er niet zo veel. en de meeste kunnen hun paard nog niet eens naar de M rijden.

Floris25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:40

De leeftijd van de hengst is natuurlijk geen enkel probleem. De kwaliteit van het sperma uiteraard wel.
De gezondheid van je merrie is ook belangrijk maar er best veel merries die in de (internationale) sport hebben gelopen en met 16 jaar teruggetrokken worden en dan nog als fokmerrie worden ingezet. Hoeft geen probleem te zijn.