Prok gekeurde merrie, veulen afgekeurd.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 02:02

sarabande schreef:
Kempkes schreef:
Klopt inderdaad, jammer dat KWPN niet wat meer moeite er voor doet, die willen toch alleen maar het beste van het beste. Een vriendin van me heeft tijdens een vergadering dit wel is ter sprake gebracht, maar werd niet echt gewaardeerd. Beetje jammer weer...

Geen stamboek ter wereld dat zoveel aandacht aan OC en OCD geeft, volgens tegenstanders juist veel te veel dus ik begrijp deze uitspraken niet en wat heeft die vriendin dan eigenlijk gezegd, ik wil graag leren.

Naast het kwpn is ook Zangersheide er heel druk mee.

Al heb ik het idee dat de problemen en kreupelheden van ocd zijn verschoven naar rug en nekproblemen en dat daar nu de hype is geboren.

sarabande

Re: Prok gekeurde merrie, veulen afgekeurd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 09:31

Voor een merrie prestatie is zal je er toch eerst mee moeten fokken en dan zijn gegevens als exterieurpredicaten een gezondheidsindicatie en haar eigen prestaties toch wel belangrijke gegevens.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:39

UnlimitedS schreef:
Kempkes schreef:
Het meer energie steken in het uitbannen van die erfelijke ziekte. Door bijvoorbeeld bekendmaking van de hengsten die het doorfokken etc..... Daar waren ze toch echt niet van gediend. En aandacht geven en er iets mee doen is iets heel anders helaas.

Ik had waarschijnlijk mijn vorige paard op een andere manier gefokt als ik van te voren meer had geweten wie en wat die doorfokt. Maar zoals ik al aangaf bang dat daardoor die hengsten geen werk meer hebben wordt het niet openbaar gemaakt. Wel logisch, maar het verlies van je paardje is ook niet bepaald leuk.

Ik denk echt dat je geen idee hebt waar je over praat anders had je dit niet geschreven, het KWPN loopt namelijk echt voorop in deze zaken.
Het heeft een certificaat in het leven geroepen voor röntgenologisch gezonde merries, het screent nakomelingen van nieuw gekeurde hengsten, publiceert de fokwaardes van de OC gezondheid en de betrouwbaarheid van deze fokwaardes.

Lees eerst dit eens:
http://cms.kwpn.nl/mediafile/0005/2525/Roosteren.pdf

Ik zou niet weten wat het KWPN nog meer kan doen, de verantwoordelijkheid ligt nu echt bij de fokkers.

Denk het ook ja, heb het zelf mee gemaakt, en zelfs twee klinieken in Nederland beamen het. Tevens die vriendin van mij heeft het mogen ervaren op de vergadering. Maar blijf vooral in je eigen waan. Dus weet prima waar ik het ook heb, misschien niet zo snel oordelen.....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:35

Peterina schreef:
Phalarix media (Os Coronale) ... heb het even moeten opzoeken. Ik denk in niet-medisch taal dat dat de kroonbeen is?

Het kroonbeen valt niet onder de PROK keuring. De kogel wel dus als daar niets zit dat stuk is kan de merrie gewoon voor de PROK.