Dit is geen dressuurpaard! Mee eens of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:30

Ik was altijd een echte dresuurmuts :P werkte ook op een dressuurstal enzo. Maar ik begon me steeds meer te interesseren voor reining. En omdat een haf niet het aller geschiktste paard daarvoor is, hebben we een quarter erbij gekocht. Neemt niet weg dat mijn haffie het heel goed deed in de training.. maar dat maakt haar nog geen westernpaard natuurlijk!

Laaavo

Re: Dit is geen dressuurpaard! Mee eens of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:31

Ja, ik denk dat karakter & instelling heel belangerijk is hiervoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:33

Is ook wel zo, maar daarmee kom je er niet altijd.. Mijn haf heeft toch een hele andere bouw dan mijn quarter. Zij is echt niet zo snel als een quarter, in bijvoorbeeld het draaien. Ze is een stuk lomper en dat merk je in de afwerking van de oefeningen!

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:33

:j . Telt allebei mee, toch?

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:54

Ik vind het raar dat mensen hun koudbloed paard niet dressuurmatig trainen.
Zelf ben ik geen dressuur amazone, ik vind er niet veel aan en mijn paard (een poolswarmbloed, vooral military en springgefokt) vind het ook niet erg geweldig.
Toen ik hem 4 maanden geleden kreeg kon hij amper galopperen. Hij heeft echt geen dressuur talent maar hij kan het zeker wel. Hij heeft dan door zijn bouw al wel meer schwung dan een koudbloed maar ik heb veel werk aan hem. In dit geval vind ik de dressuur heel belangrijk om hem beter te leren galloperen maar het is ook belangrijk dat een paard zijn spieren goed gebruikt en over zijn rug leert lopen, zo voorkom je dat een paard scheef gaat lopen en last van zijn rug krijgt.
Dressuur blijft altijd een belangrijke basis. Voor springen en endurance ook.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:10

Er zijn zeker wel mensen die hun koudbloed dressuurmatig trainen, hoor.
Hellaas zijn het er niet veel, nee...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:22

Air schreef:
Quebelle schreef:
Maar dat valt te bezig,hoe het paard gebouwd is.
Mijn BWP,allround gefokt en ik top conditie is geen dressuurpaard.
Hij doet het niet graag en hij doet het niet goed,haha.
Hij is enorm lang,met een weke rug,korte pootjes en een lange nek.
Hij haalt het Z1 niet,terwijl ie met gemak Z springt.

Een paard wat dressuur niet leuk vindt wordt niet correct gereden.
Dat neemt overigens niet weg dat er ook paarden zijn die dressuur leuk vinden terwijl ze niet correct gereden worden.
Paarden doen veel voor je.

daar ben ik het niet mee eens :n ik merk bij mijn tinkerruin toch wel degelijk het verschil tussen wanneer we gaan springen en wanneer we dressuren :))
hij doet dressuur relatief braaf(voor zover gil braaf kan zijn :+) maar met springen heeft hij gewoon altijd de oortjes er op, en geeft hij mij ook een heel ander gevoel dan wanneer we gaan dressuren :)
noem het maar dat iemand dan niet correct kan rijden, maar ik denk dat ieder paard net als ieder mens wel degelijk zijn voorkeuren heeft, ik zelf geef de voorkeur aan het springen, gillian duidelijk ook :)
mischien ligt het dan aan mij, dat ik niet gemotiveerd ben tijdens de dressuur(niet geheel onwaar :+) maar dan nog denk ik dat een paard wel degelijk een voorkeur voor een discipline kan hebben :)

ik merk overgens(even terug komend op het onderwerp) dat jullie het over de eigenaren hebben...
maar ik merk juist dat een ras beperkt wordt in zijn doen en laten(of over 1 kam geschoren) door de toeschouwers/buitenstaanders... als ik met gil op concours kom, zijn mensen verbaasd dat ik met een tinkertje aan kom want... die zijn toch immers alleen geschikt voor buitenritten etc?
bij de dressuur concoursen is dit overgens erger als op de springconcoursen...
bij het springen wordt je eerst met een schuin oog aangekeken... maar kom je eenmaal netjes rond gegaan het parcours uit... dan kijken ze helemaal niet meer op de manier en stellen ze zich zelf zelfs voor een ander ras open :))
bij de dressuur blijven mensen je altijd als een buitenstaander beschouwen als je met een ander type ras aan komt...

ik heb altijd gezegd ik zie wel hoever ik kom, en wonder boven wonder rijden we nu L1 dressuur(ik zeg wonder boven wonder, niet omdat ik het zo hoog vindt, of omdat ik het nooit verwacht had, maar door vele tegenslagen van mijn eigen lichaam vindt ik het een wonder dat we nu L1 rijden :+) maar Gil heeft kennelijk zelf meer plezier(en zelfs aanleg) in het springen en crossen... dus heb ik mijn focus verlegt... minder dressuur concoursen, en verder met springen... ik heb veel onderling gesprongen op OB niveau deze zomer, en 17 september gaan we het eens officieel proberen... en als ik mijn wptje in het springen heb, maken we een carriere switch naar de sgw toe :)) <3

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:39

Koudbloedenwedstrijd? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Bestaan die ook in België????
Daar wil ik wel graag wat info over als iemand die heeft.
Daarvoor wil ik mij wel eens beter informeren met mijn kortbenig knolletje :D

Ik denk inderdaad ook dat je elk paard dressuur kan aanleren. Hoe het er zal uitzien, is nog zeer de vraag.
Maar dan moet je je ook afvragen, rij je paard om wedstrijden te winnen, of gewoon om het beste uit je paard te halen en hem zo netjes mogelijk te laten lopen?
Als je voor het laatste gaat, zal je er zeker van genieten denk ik :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:42

PetraKioto schreef:
Koudbloedenwedstrijd? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Bestaan die ook in België????
Daar wil ik wel graag wat info over als iemand die heeft.
Daarvoor wil ik mij wel eens beter informeren met mijn kortbenig knolletje :D

Ik denk inderdaad ook dat je elk paard dressuur kan aanleren. Hoe het er zal uitzien, is nog zeer de vraag.
Maar dan moet je je ook afvragen, rij je paard om wedstrijden te winnen, of gewoon om het beste uit je paard te halen en hem zo netjes mogelijk te laten lopen?
Als je voor het laatste gaat, zal je er zeker van genieten denk ik :)

Mag toch hopen dat je met kortbenig knolletje niet je Lippi bedoeld?
Aangezien dat in geen 10 miljoen jaar een koudbloed is.
Die moet je meeslepen naar barokke paarden wedstrijden, da's weer wat anders :+

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:49

Euh, ja :D
(daarom vroeg ik info over de wedstrijden om al te zien welke paarden tot de categorie behoren, even tussen haakjes)
Hij is kortbenig en beweegt helemaal niet zoals de langbenige kwpners en andere veel voorkomende dressuurpaarden.
Barokke paarden in België = hoofdzakelijk PRE en hier en daar een Lusitaner... ik denk eerlijk gezegd niet dat ik mij veel beter op mijn plaats zal voelen met mijn Lipi tussen die langbenige, in't rond zwaaiende macho-beesten (nix tegen die rassen, ze zijn schitterend, maar ze zijn nu eenmaal voor de stoef gekweekt ;) )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:57

Straf gezien de lusitano toch ook een dressuurpaard is. :+ KWPN'ers voor de stoef gekweekt? Geloof je die bullsh*t echt zelf?

De mensen wiens paarden dressuur zogenaamd niet leuk vinden, hoe denken die zelf over dressuur?

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:48

????
Dat heb ik toch helemaal niet gezegd?!
PRE en lusitano zijn voor de stoef gekweekt (hun bouw, hun manen, hun grijpen met de voorbenen,...) of hoe je het wil noemen.
Waarvoor een kwpn is gekweekt, weet ik niet. Maar ik weet wel dat ze vaak voor dressuur worden gebruikt en ze er hun bouw voor mee hebben.

En wat ik enkel zeg is dat als je mijn lipi met zijn korte beentjes ziet lopen naast bovenvermelde paarden, je toch een duidelijk verschil ziet in bewegingen (dat zie je duidelijk aan de filmkes van de weense rijschool bijvoorbeeld. Het ziet er heel anders uit dan wat je nu in GP ziet, zelfs al zijn het dezelfde oefeningen).
Zelfs al zal hij de oefeningen goed doen, vrees ik dat ik er op wedstrijd nooit hoog mee zal scoren...
Dat is gewoon wat ik denk.
Dat is spijtig, maar ik lig er niet van wakker. Ik wil goed rijden in goede verstandhouding met mijn paard en samen van elkaar genieten.
Als ik daar geen wedstrijd mee kan winnen, is dat ook zo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:51

Ze zijn bij mijn weten gekweekt voor de oorlog maar goed. ;) In de basis kan de PRE prima mee. :) In het GP doet Fuego het ook leuk. Dus een goed gebouwde PRE kan echt wel mee. Een KWPN'er met korte beentjes schopt het ook niet zo ver als de GP kwpn'ers ;)
Had het vorige bericht dan ook mis begrepen, ik dacht dat dat over de kwpn'ers ging.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:06

Ja, lipi's zijn ook voor de oorlog. Maar ik denk dat de spanjaarden dat toch iets anders bekeken dan de oostenrijkers... :)
Ne ferrari en ne volvo zijn ook om in te rijden, maar toch ook ni echt t zelfde he :D

Ik denk dat de PREs nu ook beter gekweekt worden (minder zijwaartse uitzwaai) en de ruiters beter getraind en dat ze daarom ook zo goed scoren (zoals in de WEG).

Enja, aan kortbenige paarden moet je wennen denk ik. Toen ik Rafiki in t begin had, dacht ik ook van "alle, pak nu eens ruimte in je gang!". Ondertussen ben ik het gewoon en begrijp ik beter hoe hij beweegt... Achja, maten en gewichten, smaken en kleuren,...
Als je paardje je maar gelukkig maakt zeker? :)

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 01:00

ik las vandaag dit zinnetje ergens, en vond hem echt super!!

"Dressuur is er voor het paard..Het paard is er niet voor de dressuur.."

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:29

Haha... Dat is idd waar..

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:44

Zapata schreef:
Zo kreeg ik zelfs een tijdje terug te horen dat (in mijn geval)Andalusiër niet voor de dressuur zijn, en het niet zouden kunnen..aangezien die alleen goed zouden zijn voor kunstjes!!
Baal wel soms van mensen die al meteen een vooroordeel hebben...

En vind ook dat het veel knapper is om een fjord of haflinger of ander "niet geaccepteerd" ras naar de top te rijden, dan een kwnper..

Helemaal mee eens! :j
Ik heb ook een fjord, en merk echt dat mensen alleen maar zeggen dat hij voor de kar kan... Leuk om te horen ook... :\
Het ziet er nu ook nog niet zo soepel uit dan als een andere warmbloed pony's.

quarter84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:57

dressuur is de basis van alle takken in de paardensport dus in principe is elk paard een dressuurpaard

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:25

quarter84 schreef:
dressuur is de basis van alle takken in de paardensport dus in principe is elk paard een dressuurpaard

En wat dacht je dan van ren- en drafsport of endurance?

Ik rijd voornamelijk dressuurmatig met mijn draver, niet de meest makkelijke keuze, en ik weet dat ík met hém nooit de Z zal bereiken, daarmee wil ik niet uitsluiten dat het met een draver niet mogelijk is, maar wel dat mijn paard toch echt heel veel moeite moet doen om te galloperen, maar ook om te wijken, verzamelen, en veel meer oefeningen, omdat hij toch een behoorlijk stukje langer is.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:58

Ik rijd M1 met mijn draver x tuiger, en moet normaal alleen maar tegen dure sportpaarden.
Maar laatst kwam ik op wedstrijd en moest ik tegen 2 tinkers, een haflinger, een fries, een andalusier en nog wat sportpaarden en de tinker pakte 2x de 1e plaats! :) (ik was zelf 2e)

Sanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:30

Dat het ene paardfysiek gezien meer aanleg heeft vind ik wel, maar elk paard kan dressuren sommige kost het wat meer moeite om het aan te leren,

kianzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:52

Onzin! Ken genoeg haflingers, fjorden etc die een leuk dressuurproefje kunnen lopen. Ja, oke ZZ dressuur zullen ze misschien niet redden maarja hoeveel mensen willen dat nu ook en hoeveel ruiters zijn er nu eigenlijk zo goed dat ze zz dressuur kunnen (ook bar weinig):P
xxx <3

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:36

Nou ik ben het er totaal niet mee eens. ik ken een meisje met een tinker die ze naar de L2 gereden heeft.
en ik ken een haflinger bij ons op stal die's z geklasseerd,
en hier myn halfe haf x fjord ect,nog maar net 4 jaar en 4 maandjes onder t zadel :D

Afbeelding
Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:38

Whow!!!! L2!!!!!

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:39

??????? die tinker die kon nog verder komen.. die werd goed in de sport gereden, tot dat hij een blesure op liep.. en dat nu na 1 jaar nog heeft, en de DA geen flauwidee heeft wat het is... en echt alles al geprobeerd hebben.. ze huurt een stal en weide gang bij ons ..