Afstammelingenkeuring 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lisch

Re: Afstammelingenkeuring 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:37

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:39

das idd een beste!!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:40

zie dat jij een een cadans verwacht.!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:43

ja idd, vandaar ook mijn extra interesse.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:44

nou dan heb je een goed vooruitzicht.! :j

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:45

ben ik heel blij mee! geloof sowieso wel in de combi hoor, maar met een vernietigend rapport is je veulen toch moeilijker te verkopen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:57

fokfanaat schreef:
das idd een beste!!
..met een wel erg lang achterbeen...

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:58

fokfanaat schreef:
ben ik heel blij mee! geloof sowieso wel in de combi hoor, maar met een vernietigend rapport is je veulen toch moeilijker te verkopen.
Zeker weten !
Dat ging met Trento en Zhivago ook zo.. ;(

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:00

amaze schreef:
fokfanaat schreef:
das idd een beste!!
..met een wel erg lang achterbeen...

nou ik zou het er voor doen!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:10

ik werd verrast met een paar fotoos van vandaag! met dank aan yvonne!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:20

Goh ik heb hem nog overwogen, nu ik die bovenlijnen zie ben ik blij dat ik die combinatie niet gemaakt heb

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:41

Citaat:
Onderstaand de korte samenvattingen:

Cadans M (Sir Donnerhall x Pion x Elcaro)
Uniforme collectie goed ontwikkelde veulens die ruim voldoende in het dressuurpaardenmodel zijn gebouwd met veel uitstraling.
De stap is voldoende van ruimte en souplesse.
De draf is ruim voldoende van ruimte met een goede heffing vanuit de voorknie.

De galop is goed van ruimte en heeft ruim voldoende balans.
In beweging zou het achterbeen meer tot dragen moeten komen. De veulens bewegen met een goede houding.

Charmeur (Florencio x Jazz x Ulft)
Uniforme collectie ruim voldoende ontwikkelde hoogbenige veulens die ruim voldoende in het dressuurpaardenmodel zijn gebouwd met uitstraling.
De stap is goed van ruimte en ruim voldoende van souplesse.
De draf is lichtvoetig en ruim voldoende van ruimte.
De veulens galopperen makkelijk aan en hebben dan ruim voldoende ruimte en balans.
In beweging hebben de veulens veel houding. Enkele veulens zouden meer lichaamsgebruik moeten hebben. Ook was er een aantal veulens met een extra bewegingstechniek.

Alhoewel Charmingmood dit jaar slechts zes veulens heeft getoond heeft de hengstenkeuringcommissie gemeend toch al een voorlopige verkorte indruk te kunnen rapporteren.

Charmingmood (Winningmood x Contango x Belfalas xx)
Uniforme collectie ruim voldoende tot goed ontwikkelde veulens die ruim voldoende in het dressuurpaardenmodel zijn gebouwd. De stap is voldoende van ruimte.
De draf is krachtig en ruim voldoende van ruimte met een goede buiging van het achterbeen.
De veulens galopperen makkelijk aan. De galop is ruim voldoende van ruimte en balans maar zou meer souplesse moeten hebben. De veulens zouden met meer heffing van de voorknie moeten bewegen.

De resultaten van de bij de fokkers thuis geïnspecteerde veulens die verwerkt worden tot een exterieurindex én de door de hengstenkeuringscommissie vastgestelde omschrijving zullen in januari 2012 samen met de nieuwe indexen voor de overige hengsten worden gepubliceerd.

Maandag wordt vervolgd met de afstammelingenkeuring van de springhengsten Biscayo, Crespo VDL, Bernini en Q.Breitling LS.

Persbericht KWPN

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:32

sarabande schreef:
Goh ik heb hem nog overwogen, nu ik die bovenlijnen zie ben ik blij dat ik die combinatie niet gemaakt heb

Met Sir Donnerhall als opa moet je ook niet verwachten dat hij je merrie op dat punt gaat compenseren nee.

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:39

Veulens van Charmingmood
Een klein groepje uniforme veulens die goed ontwikkeld waren. Alle veulens hadden een zeer mooie hals, front en uitstraling. Ze hadden allen een heel mooi chique hoofd met een mooi "open" oog en hele vriendelijke uitstraling. Ze waren wat frans en meerdere malen steil gekoot. In beweging viel het hele sterke achterbeengebruik op met veel buiging en afdruk. Het voorbeengebruik was bij allen op één na vlak en mocht meer schoudervrijheid hebben. Ze hadden een goede galop maar mochten over het algemeen iets meer souplesse laten zien.
Even voor de duidelijkheid wat ik hierboven heb geschreven is MIJN MENING :D. Ik zit dan ook niet in de commissie maar heb proberen te verwoorden wat ik gisteren heb gezien en voelde bij deze groep knappe veulens.

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:41

fokfanaat schreef:
hoeveel cadans veulens waren er? Uit goede tot zeer goede moeders zeker?

Veulens van Cadans M
Er zijn 12 veulens getoond uit goede tot zeer goede merries. Waarvan 8 op naam vd gebroeders Van Mook.
Ik moet zeggen dat deze veulens ons heel positief zijn opgevallen.
Ze waren heel uniform met een hele mooie halsvorm en veel front zowel op stand als in beweging.
Het waren allen chique mooi hoogbenige veulens. Wel waren er veel koehakkig (maar het ging om veulens vanaf de maand mei dus misschien moet dat nog bijtrekken) en veel waren er wat frans voor. In de stap vond ik dat ze meer ruimte mochten hebben. Bijna allen stapte kort, vaak net in.
In draf en galop hadden ze een hele mooie houding en balans. Ze bewogen zeer lichtvoetig met veel souplesse en afdruk en met een heel mooi voorbeengebruik. Overall heel positief!
Een klein vraagpuntje voor mij was het karakter, ze waren allen erg pittig tegenover de voorbrengers en hadden nogal moeite alle vier de voetjes op de grond te houden. In het begin vroeg ik mij nog af of het kwam omdat ze misschien een dag binnen hadden gestaan maar de Charmeurs die daarna kwamen hadden helemaal geen moeite met stilstaan.
Opnieuw wat ik hierboven heb geschreven is MIJN MENING :D. Ik heb geprobeerd te verwoorden wat ik gisteren heb gezien en voelde bij deze groep knappe heel aantrekkelijke veulens.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:43

heel fijn dat je je mening geeft, hier worden we wijzer van dan van de kwpn rapprtages imo.

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:50

Ja ben er wel achter dat je zelf moet gaan kijken als de mogelijkheid bestaat. Maar ik zou mij geen zorgen maken over je keuze fokfanaat wij waren echt blij verrast. Echte gummiballetjes en een heel mooi knietje :D mooi chique maar niet te popperig.
Later de Charmeurs maar moet weer werken

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:55

ja had ik heel graag gedaan, maar kon het niet geregeld krijgen helaas.
mijn merrie heeft juist een super achterbeen en karakter, mist wat uitstraling en souplesse, dus ben zeker blij met de berichten hier.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:43

Whisperke schreef:
BOJENGEL KEURING GAAT NIET DOOR...
..

Is wat ik gehoord heb, verplaatst naar
volgende week vrijdag 9 sept. om 15oo uur.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:50

ceasario schreef:
Whisperke schreef:
BOJENGEL KEURING GAAT NIET DOOR...
..

Dat kan niet ! Dan is de veiling in Dronten ! :P

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:50

fokfanaat schreef:
mijn merrie heeft juist een super achterbeen en karakter, mist wat uitstraling en souplesse, dus ben zeker blij met de berichten hier.
Dat kan ik me voorstellen ! *D

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:23

amaze schreef:
ceasario schreef:

Dat kan niet ! Dan is de veiling in Dronten ! :P

jij hoeft toch geen bojengel te veilen ;)

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:28

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:31

Veulens van Charmeur
Er zijn 20 veulens getoond uit goede tot zeer goede merries.
Ook deze groep was heel positief.
Ze waren heel uniform met een hele mooie halsvorm en veel front zowel op stand als in beweging.
Het waren allen mooie hoogbenige veulens. Sommige hadden een iets franse voorstand.
In draf hadden ze een hele mooie houding en balans. Ze bewogen met veel souplesse maar mochten in de lendenen idd vaak soepeler zijn. Ze hadden afdruk en veer en een heel mooi voorbeengebruik. Ze hadden een goede stap met voldoende souplesse en goede ruimte. De draf was wel beter dan de galop die meer sprong zou mogen hebben en meer ruimte vanuit het voorbeen. Bijna allen hadden een heel mooi sprekend hoofd (maar dat hadden de merries ook) misschien hadden er 2 een iets langer maar nog steeds fijn. Ook hadden ze een fijn "open" oog en een zeer vriendelijke uitstraling. Ik vond de maat en ontwikkeling iets moeilijker in te schatten aangezien er ook hele jonge veulens bij liepen maar het leek over het algemeen voldoende. Ik vond de combinatie met Ferro-bloed erg geslaagd aangezien bij deze veulens de galoppade echt heel goed was. Zo was het advies om bloederige merries te gebruiken maar er liepen genoeg merries met minder bloed waarvan ik de veulens zeker niet grof zou durven noemen. Ik kan er geen een noemen die ik grof vond. Al met al zijn wij nog steeds heel blij met onze keuze :D

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:30

ceasario schreef:
Citaat:
Onderstaand de korte samenvattingen:

Cadans M (Sir Donnerhall x Pion x Elcaro)
Uniforme collectie goed ontwikkelde veulens die ruim voldoende in het dressuurpaardenmodel zijn gebouwd met veel uitstraling.
De stap is voldoende van ruimte en souplesse.
De draf is ruim voldoende van ruimte met een goede heffing vanuit de voorknie.

De galop is goed van ruimte en heeft ruim voldoende balans.
In beweging zou het achterbeen meer tot dragen moeten komen. De veulens bewegen met een goede houding.

Charmeur (Florencio x Jazz x Ulft)
Uniforme collectie ruim voldoende ontwikkelde hoogbenige veulens die ruim voldoende in het dressuurpaardenmodel zijn gebouwd met uitstraling.
De stap is goed van ruimte en ruim voldoende van souplesse.
De draf is lichtvoetig en ruim voldoende van ruimte.
De veulens galopperen makkelijk aan en hebben dan ruim voldoende ruimte en balans.
In beweging hebben de veulens veel houding. Enkele veulens zouden meer lichaamsgebruik moeten hebben. Ook was er een aantal veulens met een extra bewegingstechniek.

Alhoewel Charmingmood dit jaar slechts zes veulens heeft getoond heeft de hengstenkeuringcommissie gemeend toch al een voorlopige verkorte indruk te kunnen rapporteren.

Charmingmood (Winningmood x Contango x Belfalas xx)
Uniforme collectie ruim voldoende tot goed ontwikkelde veulens die ruim voldoende in het dressuurpaardenmodel zijn gebouwd. De stap is voldoende van ruimte.
De draf is krachtig en ruim voldoende van ruimte met een goede buiging van het achterbeen.
De veulens galopperen makkelijk aan. De galop is ruim voldoende van ruimte en balans maar zou meer souplesse moeten hebben. De veulens zouden met meer heffing van de voorknie moeten bewegen.

De resultaten van de bij de fokkers thuis geïnspecteerde veulens die verwerkt worden tot een exterieurindex én de door de hengstenkeuringscommissie vastgestelde omschrijving zullen in januari 2012 samen met de nieuwe indexen voor de overige hengsten worden gepubliceerd.

Maandag wordt vervolgd met de afstammelingenkeuring van de springhengsten Biscayo, Crespo VDL, Bernini en Q.Breitling LS.

Persbericht KWPN

Ik ben ook wezen kijken en heb 't op de film gezet, zal echter wel van het weekend worden voor er wat online staat.

Charmingmood, ik was er niet kapot van. Het zijn er natuurlijk maar 6 (de rest was meen ik thuis beoordeeld), Ze hadden geen fijn beenwerk, eerder wat fors (zeker vergeleken charmeur en cadans) en waren niet klein. Rustig in omgang (ook zeker in vergelijking met Cadans en Charmeur). De kogel voor was niet overal even mooi gevormd. Qua beweging, wel goed van de grond van achteren, maar daarbij niet ver onder de massa en wat koehakkig (en eerder wat kantelen in de lenden dan onderzetten van het achterbeen). Ik miste er wat aan, zeker weinig souplesse en mocht best wat meer balans.

Cadans en Charmeur, op stal mooie veulens, eerder wat fijn als zwaar. Charmeur een enkele wat kort in de hals. Een aantal Cadans veulens heeft met name achter een wat lange koot. Wel een aantal veulens met veel veer en "air time". Charmeur misschien wat vaker week in de rug. Cadans had bijna alle moeders ster en hoger (1 stamboek merrie uit 12), Bij Charmeur 6x stamboek uit 20. Cadans veulens waren wat heet, daardoor wat lastiger te beoordelen.