ouderwetse fjorden..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: ouderwetse fjorden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 07:35

Helaas geen vervoer en die van mij staat nu in brabant.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:07

Brabant?!?!
Word tijd voor PB geloof ik :P

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:21

is mijn fjord nog ouderwets genoeg ?
of toch al iets te modern?
vader is ardalsrappen
moeder is lia

Afbeelding

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:39

Tja je moet het natuurlijk ook anders bekijken.
Vroeger werden fjorden vooral gebruikt licht landbouwwerk, dus kon je beter een stevige fjord met korte benen hebben.
Tegewoordig word de fjord vooral onder het zadel gebruikt en natuurlijk ook aangespannen, maar het echte zware werk niet meer.
En om dan goed in die sport mee te komen zal een paard iets moeten veranderen, dus wat langere benen om ruimer te kunnen lopen een slanker typer en toch iets meer pit om te kunnen presteren in bijv dressuur.

Maar moet wel zeggen dat ze niet luxer moeten gaan dan nu, want een jaar of 8 [geloof ik] terug werden ze echt te luxe, maar dat is heel gauw terug gedraait.
Vind wel dat een fjord, fjord moet blijven dus wel massa en lekkere ronde billen, maar vind er niks mis mee om paarden te fokken met meer hals en langere benen.
Daar vind ik Toot een mooi voorbeeld van, luxe mooie hals lange stelten er onder, maar op en top fjord.
Vind Toot echt een van de mooiere fjorden.

Udo is ook echt een ouder type korte dikke hals en korte peutjes, en super mak, maar wel pit.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NPKQRH86-D.jpg

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:33

Fjorden werden niet gebruikt voor landbouwerk, dat is namelijk zowat onmogelijk in Noorwegen. Ze werden gebruikt voor sleepwerk zoals boomstammen etc. Maargoed, het komt op bijna hetzelfde neer.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:42

Ja in Noorwegen, maar niet hier in nederland, daar werden ze ook wel in bosbouw gebruikt, maar zeker wel in licht landbouwwerk en volgens mij wonen wij in nederland en niet in noorwegen en gaat het vooral om de paarden hier die moderner worden, in Noorwegen lopen nog steeds kleerkasten, al worden die ook al luxer.Maar goed!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:44

Ow sorry ik bedoelde het niet slecht hoor. ;) Ik weet ook wel dat we in Nederland wonen ;)

dmii95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:45

this een beetje half half,
ik vind te kort klein niet mooi, vooral in de hals niet.
mijn fjordje is wat korter in de hals maar is wel mooi lang! 1.48 _/-\o_
Afbeelding
niet zulke korte beentjes toch? want lang is ze zeker! :P

sijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:48

wat een mooi fjordje(L)
alleen wat zit er op zijn been??

dmii95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:51

sijs schreef:
wat een mooi fjordje(L)
alleen wat zit er op zijn been??

haha blauwspray :P
ze had daar wontje:( verpest de foto n beetje, maarja.
dat is btw helemaal weer genezen :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:41

Macs schreef:
Ow sorry ik bedoelde het niet slecht hoor. ;) Ik weet ook wel dat we in Nederland wonen ;)

ik ook niet, maar gaf gewoon antwoord op wat jij zei. :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:41

Tja wat heb ik dan voor type, hij is 23 dus je zou denken oud type, maarja hij is 1.50 en heeft best lange slanke benen, en hij is lang in zijn lijf. Maar hij heeft wel massa.???????
Zie foto's in mijn profiel.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:35

Als ik dit zo lees, denk ik dat die van mij er tussen in zit...
Ze is vrij lang in de rug en ook haar hals is volgens mij niet kort, maar ze heeft in verhouding wel korte beentjes.
Met ongeveer 1.45m is het ook geen kleintje.

Wat denken jullie?
Afbeelding

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 14:13

uudje schreef:
Tja je moet het natuurlijk ook anders bekijken.
Vroeger werden fjorden vooral gebruikt licht landbouwwerk, dus kon je beter een stevige fjord met korte benen hebben.
Tegewoordig word de fjord vooral onder het zadel gebruikt en natuurlijk ook aangespannen, maar het echte zware werk niet meer.
En om dan goed in die sport mee te komen zal een paard iets moeten veranderen, dus wat langere benen om ruimer te kunnen lopen een slanker typer en toch iets meer pit om te kunnen presteren in bijv dressuur.

Maar moet wel zeggen dat ze niet luxer moeten gaan dan nu, want een jaar of 8 [geloof ik] terug werden ze echt te luxe, maar dat is heel gauw terug gedraait.
Vind wel dat een fjord, fjord moet blijven dus wel massa en lekkere ronde billen, maar vind er niks mis mee om paarden te fokken met meer hals en langere benen.
Daar vind ik Toot een mooi voorbeeld van, luxe mooie hals lange stelten er onder, maar op en top fjord.
Vind Toot echt een van de mooiere fjorden.

Udo is ook echt een ouder type korte dikke hals en korte peutjes, en super mak, maar wel pit.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NPKQRH86-D.jpg

de fjorden werden gebruikt voor het zwaardere werk zoals het slepen van boomstammen enz.
ook werden fjorden daarna gebruikt voor de drafsport.
Maar een fjord moet gewoon een fjord blijven, dat ze nu voor dressuur gebruikt worden oke ieder zijn keuze.
maar dat ze daarom meer pit moeten hebben vind ik dus niet meer fjord eigen, snap je wat ik bedoel?
Toot is een hengst las ik ergens volgens mij?? die hebben vaak al meer nek en bouw.

het is niet erg dat de fjorden anders gefokt worden (om het zo even te noemen) maar behoud dan wel het oudere type
voor de mensen die daar meer behoefte aan hebben.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 14:15

cynthiar schreef:
Tja wat heb ik dan voor type, hij is 23 dus je zou denken oud type, maarja hij is 1.50 en heeft best lange slanke benen, en hij is lang in zijn lijf. Maar hij heeft wel massa.???????
Zie foto's in mijn profiel.

vroeger waren er ook al 'nieuwere' fjorden.
dus het is mogelijk dat die van jou niet tot het oudere type behoort.
het is alleen dat ze nu nog luxer gefokt worden en de oudere een beetje verdwijnen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:43

Ik vind de moderne fjorden echt veel mooier dan die ouderwetse, zware
types :j. Wie gebruikt er trouwens zijn fjord nog voor het werk van vroeger?
Mensen willen er nu lekker mee rijden (of voor een karretje) dan is het toch
veel beter als ze iets meet sportief gefokt worden.\

@Mairead, ik vind die van jou wel een heel kort halsje hebben hoor!
Maar is geen ouderwets type.. Zit er tussen in vind ik :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:58

Ik heb zelf wat meer met het 'moderne' type Fjord, zolang het nog maar wel echt Fjord blijft.
Sommige ouderwetse types vind ik ook wel gaaf, zolang ze goed in vorm zijn. :j

Ik ben benieuwd wat jullie van Vicktor vinden. Heb niet echt een goede standfoto helaas.
Hij is trouwens 1,41.

Afbeelding

Afbeelding

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:50

Het is wel belangrijk dat een fjord tegenwoordig wat sportiever gebouwd is. Er zijn maar een handjevol mensen die echt een kleine, stevige, korte fjord willen. De meeste mensen willen er toch lekker mee aan het werk, zowel onder het zadel als aangespannen en dat is gewoon fijner met een fjord met meer lengte en souplesse. Zonder eigenaren kun je namelijk geen ras in stand houden.
Ik ben helemaal niet van de fijn gebouwde dieren, die dan 'modern' zouden zijn. Ik fok kleinschalig met mijn merrie, maar wil toch ook wel dieren fokken die mensen willen hebben. Anders schiet het ook niet echt op..

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:54

Dat is dus wat ik ook bedoel jeskim.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 14:20

Jeskim schreef:
Het is wel belangrijk dat een fjord tegenwoordig wat sportiever gebouwd is. Er zijn maar een handjevol mensen die echt een kleine, stevige, korte fjord willen. De meeste mensen willen er toch lekker mee aan het werk, zowel onder het zadel als aangespannen en dat is gewoon fijner met een fjord met meer lengte en souplesse. Zonder eigenaren kun je namelijk geen ras in stand houden.
Ik ben helemaal niet van de fijn gebouwde dieren, die dan 'modern' zouden zijn. Ik fok kleinschalig met mijn merrie, maar wil toch ook wel dieren fokken die mensen willen hebben. Anders schiet het ook niet echt op..

dat klopt inderdaad.
maar dat 'handje vol mensen' die nog wel het stevige korte type willen zijn er nog wel.
ik heb niets met de sportieve fjord en wil heel graag een fjord met korte hals/benen en lekker stevig,
een fjord waar je zo op stapt en mee weg rijdt langs de weg die niets (bijna niets) eng vind.
waar je relaxed mee een rondje kan rijden.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:41

Ja maar dat heeft niks met nieuwe of oude type te maken.

Toot, (*de hengst waar ze het over hadden, foto in Profiel)) is van mij en die is super mak buiten. Echt 100% verkeersmak en heel koel in zijn koep dan. Als ik 2 weken niet gereden heb, stap ik zo op en rij naar buiten.

Dat heeft ook veel te maken met karakter en opvoeding.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:42

Ben het 100% met Amber eens, een pittig paardje heeft ook niks te maken met een paard dat schrikt of niet relaxed zou zijn.
Mijn fjordje is een lekker pittig paardje die hard voor je wil werken, maar ook zeker geen angsthaas of zo.
Opvoeding is belangrijk, en schort er soms wel eens aan.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:12

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:24

Vroeger waren er idd ook fjorden die groter waren en/of slanker of lang in het lijf.
Juist door een ras zuiver te houden komt er ook variatie in voor dit maakt het/een ras juist zo mooi.

Maar het is zeer onverstandig om met 1 type fjord die eigenlijk niet zo bedoeld is te gaan fokken.
De fjord is van oorsprong een paardje wat door zijn stevige bouw en koele karakater een zeer veelzijdig ras is (voor de kar en onder het zadel) en behoort tot de top 3 van oerrassen!!!

Als je op 1 type door gaat fokken dan gaat het paardje zoals het hoort te zijn verloren,
dat betekend niet dat een ""nieuwer"" type gelijk 100% verkeerd is .
Een zuiver ras betekend ook dat er al jaren verschillende type''s zijn.
Maar op 1 type doorfokken die niet zo is als het ras hoort te zijn, is voor elk ras slecht
want daar krijg je doorfokproblemen mee.

En sorry maar nogmaals de fjord hoort een sterk, veelzijdig, koel paardje te zijn!
Ik vind het zeer egoistisch en ondoordekend om een ras te verkloten voor de zogenaamde dressuurruiters!
Ga dan voor een ander paard of wees een bikkel en doe het met de fjord zoals hij bedoelt is.
Maar ga niet fokken op een slank, heet en hoog op de benen-fjord alleen vanwege de dressuursport! Daar zijn andere paarden voor!

Maargoed alleen de echte ras liefhebbers weten waar ze over praten,
als je van het ras fjord houd dan wil je dat het behouden blijft en niet vernazzeld word voor de dressuursport!

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 21:07

Ollytje schreef:
Vroeger waren er idd ook fjorden die groter waren en/of slanker of lang in het lijf.
Juist door een ras zuiver te houden komt er ook variatie in voor dit maakt het/een ras juist zo mooi.

Maar het is zeer onverstandig om met 1 type fjord die eigenlijk niet zo bedoeld is te gaan fokken.
De fjord is van oorsprong een paardje wat door zijn stevige bouw en koele karakater een zeer veelzijdig ras is (voor de kar en onder het zadel) en behoort tot de top 3 van oerrassen!!!

Als je op 1 type door gaat fokken dan gaat het paardje zoals het hoort te zijn verloren,
dat betekend niet dat een ""nieuwer"" type gelijk 100% verkeerd is .
Een zuiver ras betekend ook dat er al jaren verschillende type''s zijn.
Maar op 1 type doorfokken die niet zo is als het ras hoort te zijn, is voor elk ras slecht
want daar krijg je doorfokproblemen mee.

En sorry maar nogmaals de fjord hoort een sterk, veelzijdig, koel paardje te zijn!
Ik vind het zeer egoistisch en ondoordekend om een ras te verkloten voor de zogenaamde dressuurruiters!
Ga dan voor een ander paard of wees een bikkel en doe het met de fjord zoals hij bedoelt is.
Maar ga niet fokken op een slank, heet en hoog op de benen-fjord alleen vanwege de dressuursport! Daar zijn andere paarden voor!

Maargoed alleen de echte ras liefhebbers weten waar ze over praten,
als je van het ras fjord houd dan wil je dat het behouden blijft en niet vernazzeld word voor de dressuursport!

goed beschreven. _/-\o_
dit is ook precies wat ik bedoelde.