Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
uudje schreef:Tja je moet het natuurlijk ook anders bekijken.
Vroeger werden fjorden vooral gebruikt licht landbouwwerk, dus kon je beter een stevige fjord met korte benen hebben.
Tegewoordig word de fjord vooral onder het zadel gebruikt en natuurlijk ook aangespannen, maar het echte zware werk niet meer.
En om dan goed in die sport mee te komen zal een paard iets moeten veranderen, dus wat langere benen om ruimer te kunnen lopen een slanker typer en toch iets meer pit om te kunnen presteren in bijv dressuur.
Maar moet wel zeggen dat ze niet luxer moeten gaan dan nu, want een jaar of 8 [geloof ik] terug werden ze echt te luxe, maar dat is heel gauw terug gedraait.
Vind wel dat een fjord, fjord moet blijven dus wel massa en lekkere ronde billen, maar vind er niks mis mee om paarden te fokken met meer hals en langere benen.
Daar vind ik Toot een mooi voorbeeld van, luxe mooie hals lange stelten er onder, maar op en top fjord.
Vind Toot echt een van de mooiere fjorden.
Udo is ook echt een ouder type korte dikke hals en korte peutjes, en super mak, maar wel pit.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NPKQRH86-D.jpg
cynthiar schreef:Tja wat heb ik dan voor type, hij is 23 dus je zou denken oud type, maarja hij is 1.50 en heeft best lange slanke benen, en hij is lang in zijn lijf. Maar hij heeft wel massa.???????
Zie foto's in mijn profiel.
Jeskim schreef:Het is wel belangrijk dat een fjord tegenwoordig wat sportiever gebouwd is. Er zijn maar een handjevol mensen die echt een kleine, stevige, korte fjord willen. De meeste mensen willen er toch lekker mee aan het werk, zowel onder het zadel als aangespannen en dat is gewoon fijner met een fjord met meer lengte en souplesse. Zonder eigenaren kun je namelijk geen ras in stand houden.
Ik ben helemaal niet van de fijn gebouwde dieren, die dan 'modern' zouden zijn. Ik fok kleinschalig met mijn merrie, maar wil toch ook wel dieren fokken die mensen willen hebben. Anders schiet het ook niet echt op..
Ollytje schreef:Vroeger waren er idd ook fjorden die groter waren en/of slanker of lang in het lijf.
Juist door een ras zuiver te houden komt er ook variatie in voor dit maakt het/een ras juist zo mooi.
Maar het is zeer onverstandig om met 1 type fjord die eigenlijk niet zo bedoeld is te gaan fokken.
De fjord is van oorsprong een paardje wat door zijn stevige bouw en koele karakater een zeer veelzijdig ras is (voor de kar en onder het zadel) en behoort tot de top 3 van oerrassen!!!
Als je op 1 type door gaat fokken dan gaat het paardje zoals het hoort te zijn verloren,
dat betekend niet dat een ""nieuwer"" type gelijk 100% verkeerd is .
Een zuiver ras betekend ook dat er al jaren verschillende type''s zijn.
Maar op 1 type doorfokken die niet zo is als het ras hoort te zijn, is voor elk ras slecht
want daar krijg je doorfokproblemen mee.
En sorry maar nogmaals de fjord hoort een sterk, veelzijdig, koel paardje te zijn!
Ik vind het zeer egoistisch en ondoordekend om een ras te verkloten voor de zogenaamde dressuurruiters!
Ga dan voor een ander paard of wees een bikkel en doe het met de fjord zoals hij bedoelt is.
Maar ga niet fokken op een slank, heet en hoog op de benen-fjord alleen vanwege de dressuursport! Daar zijn andere paarden voor!
Maargoed alleen de echte ras liefhebbers weten waar ze over praten,
als je van het ras fjord houd dan wil je dat het behouden blijft en niet vernazzeld word voor de dressuursport!