Hebben jullie van een kvit-kleurige fjord gehoord???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jeskim

Re: Hebben jullie van een kvit-kleurige fjord gehoord???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:23

Een gra is al geen isbale kleurige fjord, meer, hihi..
Hangt even af of de kvit een perlino (basiskleur bruin) of een cremello (basiskleur vos) is..
Gra x Perlino zou dan een bruine basiskleur geven, brunblakk is dominant, tenzij de perlino drager is van het gra gen.. Maar als we even rekenen zonder kleuren die de beide ouders kunnen dragen, dan zou daar een brunblakke uit komen met een enkel creme gen, dus een Ulsblakke, het veulen krijgt een enkel creme gen mee van de kvit..
Gra x Cremello hangt ook wat af van wat de ouders dragen, poe, moet er nu zelf ook even goed over nadenken, hihi, wordt wel erg ingewikkeld..
Als de gra geen rodblakk gen bezit dan wordt het dus ehm, basiskleur brunblakk, is weer dominant over vos.
Enkel creme gen mee, enkel Agouti mee van de rodblakke, geeft weer een uls, hihi..

Ik geloof dat ik dit later nog een keer door moet lezen om te zien of het klopt, hihi..
Maar als er weer kleurtjes verstopt zitten in de beide ouders wordt eht een ander verhaal, maar zolang je kvit kruist met Brun of Rodblakk dan krijg je geen dubbele verdunning, hooguit een enkele verdunning.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:36

Vippie schreef:
uudje schreef:
En ze heeft geen papier omdat ze dus kvit is en dan heb je aan fokken ook weinig, ik vind als je gaat fokken doe het goed of doe het niet.

Geen enkel veulen heeft al papier.
Registreren bij het stamboek zodat je een paspoort hebt kan zowizo. Dan heeft ze wel een Fjordenstamboek paspoort en hoort ze er toch een beetje bij.

Welke vader had ze ookalweer?

Nee dat veulens nog geen papier hebben snap ik, bedoel eigenlijk dat een kvit in het algemeen geen papier heeft.
Ze heeft een paspoort Viv en is ook gechipt.

Vader is een veulen van Alm glimt.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:10

@ uudje: bedoel je dat de kleur Kvit niet in het papier staat?

Snoevie schreef:
een mythe is ook maar een verhaal,om je daar nou aan vast te houden,marvantom..............ik denk als zelfs het originele noorse stamboek geen kvit's toelaat,dan zal daar vast wel een reden voor zijn,al ben ik wel nieuwsgierig welke.

Het gaat me niet alleen om de mythe, maar meer waarom Kvit eerst wel een goedgekeurde kleur was en nu opeens niet meer.
Lijkt mij weinig te doen met het Fjord-zijn? Blijft een Fjord toch?
Nergens is te vinden waarom Kvit 'eruit' is gehaald, missertje van de stamboeken dus.

@ tita: geen idee waar jij het over hebt.
De isabel-kleur is al onderverdeeld in kleurtonen en dat is de hoofdmoot van alle Fjorden, dus dat verhaaltje van jou over verlies van de kleur is eigenlijk hilarisch!
Wil je het Fjordenboek lenen van mij? Dan weet je waar dit over gaat. ;)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:26

@ marvan tom, nee ik bedoel dat een kvit geen stamboekpapier krijgt, omdat de kleur niet geaccepteerd word.
Maar ze heeft wel gewoon een paspoort en chip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:38

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:57

Ja van gehoord en gezien op foto's, maar dat is weer een ander verhaal, dit komt door de vosfactor dat een fries bij zich draagt een kvit krijg je door met twee kleuren te fokken dus zoals uls x uls en dat kun je dus voorkomen met vos factor is dat weer moeilijker want dat moet je echt gaan uipluizen of je fries dat bezit, maar hengsten die vroeger verefde zijn al uit de fok gehaald.
Een vosfries is nog van heel vroeger vandaar dat er paarden waren die die dat gen hadden net als dat je vroeger ook bonte friesen had[let op echt fries, dus geen krruizing]maar die zijn echt uitgebannen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:01

Ja in Berlicum (bij het Paardenrijk) staat er een. Is gewoon een fjord zonder zwart, en dan nog wat lichter getint dan de meeste.
Ik vind het persoonlijk niks :+

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:33

Dat is waarschijnlijk een Rodblakke fjord, kvit komt eigenlijk zo goed als niet voor omdat de kleur niet gewenst is wordt het ook niet gefokt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:38

ik vind rodblakke wel heel gaaf zelf

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:47

Rodblakke is zeker mooi.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:50

Vind rodblakke ook schitterend, had een tijdje terug bijna een hengstveulen gekocht, die is nu van Amber.
Maar ben heel blij met mijn witte spookje met blauwe ogen, vind dat nog mooier dan rodblakke.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:53

oh jij bedoeld Gio,die is ook heel gaaf.

ik ben ook erg benieuwd hoe jouw fjord er over een jaartje uitziet

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:36

Née is echt een kvit (alsk er Keer Kom zalk foto maken)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:46

Ik vind het heel erg mooi, waarom wordt dat niet goedgekeurd? Gra kleur wordt toch bijvoorbeeld toch ook goedgekeurd?

Ik vond en vind gra kleurige nog steeds heel erg leuk.

Zie ik het goed heeft een Kvit kleurige fjord erg lichte huid, oppassen zeker met de zon?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:43

@ ragdollcat, Ja ze heeft een lichte huid, heb wel wat mensen met cremello's en perlino's gesproken, maar bij de meeste valt dat verbranden wel mee.
Want een cremello heeft nog wel pigment, maar heel licht.
Dit in tegen stelling tot echte albino's dus met rode ogen en niet met blauwe ogen, die zijn ook meestal niet levensvatbaar en mochten ze het wel overleven[ze zijn er namelijk wel]dan verbranden ze enorm, omdat die dus totaal geen pigment hebben.Bij mij kan ze trouwens ook in de schaduw staan op de uitloop als de zon schijnt en kan ze 's avonds naar buiten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:26

Oh ja dat is waar ook, ik kende vroeger een leuke cremello kleurige PRE, die had blauwe ogen, maar gevoelig voor de zon? nooit, hij verbrande dan ook nooit, terwijl mijn paard wel zijn witte neus ingesmeerd moet hebben tegen de zon, ze stonden samen op het land, ik was er toen verbaasd over dat hij niet gevoelig was voor de zon, nu snap ik het hahahaha.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:52

Nou dan heb je je eige vraag al beantwoord hahaha.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:01

Een goed paard heeft geen kleur!! (Maar als het een goed paard met een mooie kleur is is het een geweldig paard)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:04

ik vind een kleur een paard niet geweldiger maken :o ik vind karakter daar meer bovenuit springen.
kleur is een leuk extraatje,imo dan *D

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:30

en het beste paard heeft geen kleur maar een aalstreep haha

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:38

Carolinef schreef:
en het beste paard heeft geen kleur maar een aalstreep haha

Dat is waar ook /3

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:06

Tja helaas kan ik daar nu even niks op zeggen Caroline, [wel wat betreft Udo natuurlijk], want Fimke heeft geen aalstreep hihi.
Ben het ook met jullie eens hoor, dat het belangrijkste het karakter en de bouw is, maar ben ook zo dat als ik een fjord wil met een bepaalt kleurtje, ik net zo lang blijf zoeken tot ik het juiste kleurtje vind, met een goed karakter en een goede bouw.
En tja bij mij was dat Fim, al was ik niet bewust op zoek, ik liep als het ware gewoon tegen haar aan.

Moet trouwens wel lachen dat juist de mensen die een gra en een uls hebben [dus een apart kleurtje] dit zeggen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:08

Waarom moet je daarom lachen? Ik wilde een fjord,en ik hoefde helemaal geen gra. Maar ik kwam per toeval ravina tegen en dat klikte gewoon. Dat had niks met de kleur te maken

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:51

Nee bedoelde het niet rot of zo, maar is gewoon wel leuk als mensen zeggen dat karakter en bouw belangrijker zijn en dat toevallig deze mensen[ook ik] een paardje hebben met een appart kleurtje, ook al is het toeval dat je tegen zo'n paardje aan loopt.Ikl was ook niet bewust op zoek naar iets apparts, maar loop er wel tegenaan en heb haar gekocht ook omdat ik haar kleur mooi vind, je gaat me niet wijs maken dat je Ravina's kleur niet mooi vind[ik wel in ieder geval :D ]

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:37

Naja.. ik snap wel dat mensen ook voor een kleurtje gaan hoor :))
Zo had ik Gio nooit gekocht, als hij een 'gewone' isabel was. Kom ik eerlijk vooruit !

En dat mag toch, is toch leuk als je iets speciaals hebt !

Dus ik snap je heel goed hoor :D