moniquelief schreef:het probleem tegenwoordig in de fokkerij is dat er te veel paarden worden gefokt die gewoonweg niet meer te gebruiken zijn DOOR DE GEMIDDELDE RUITER. Als je gaat fokken met als doel een leuk rijpaard, zou ik proberen om een hengst uit te zoeken die 100 procent braaf is. en gebruiken op een merrie die 100 procent braaf is. dr zit tegenwoordig zo ontzettend veel bloed in. dit is gewoon niet te hanteren voor de gemiddelde ruiter. tenzij je een renbaan hebt. of anky of een imke heet. ongeveer 60 jaar terug werden paarden gebruikt om op t land te werken, het model was dan ook totaal anders. er kwamen trekkers en het paard kreeg een ander gebruiksdoel, namelijk rijdier. om het model wat luxer te maken is men volbloeds gaan gebruiken. met als resultaat het huidige rijpaard. omdat we uiteraard het werkpaarden model er uit hebben gefokt en nu de doelstelling modern rijpaard fokken bereikt hebben, denk ik niet dat we er in door moeten slaan met t gebruik van volbloed. omdat we dan echt geen makkelijk rijpaard meer gaan krijgen. ik denk dat we nu het eindproduct hebben.
ik vindt het jammer dat er zo weinig gekeken wordt naar het karakter bij t uitzoeken van een hengst. en naar het karakter van de merrie. merries die overgevoelig zijn kunnen ook een overgevoelig veulen geven, als t goed en consequent wordt opgevoet kan t lang goed gaan in wat minder geroutineerde handen. maar als je paardrijden moet combineren met werk en gezin. en niet iedere dag kan rijden is een brave heethoofd al snel een heethoofd. en als de merrie niet bereden kan worden omdat ze niet te hanteren is onder t zadel, ach gebruik haar dan maar als fokmerrie, dan heb je dr nog wat aan. maar zo krijgen we wel nakamelingen die dat karakter ook weer erven.
waar zijn toch de brave hengsten???
Heb je de moeite genomen het topic eerst even door te lezen????