Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:17

moniquelief schreef:
het probleem tegenwoordig in de fokkerij is dat er te veel paarden worden gefokt die gewoonweg niet meer te gebruiken zijn DOOR DE GEMIDDELDE RUITER. Als je gaat fokken met als doel een leuk rijpaard, zou ik proberen om een hengst uit te zoeken die 100 procent braaf is. en gebruiken op een merrie die 100 procent braaf is. dr zit tegenwoordig zo ontzettend veel bloed in. dit is gewoon niet te hanteren voor de gemiddelde ruiter. tenzij je een renbaan hebt. of anky of een imke heet. ongeveer 60 jaar terug werden paarden gebruikt om op t land te werken, het model was dan ook totaal anders. er kwamen trekkers en het paard kreeg een ander gebruiksdoel, namelijk rijdier. om het model wat luxer te maken is men volbloeds gaan gebruiken. met als resultaat het huidige rijpaard. omdat we uiteraard het werkpaarden model er uit hebben gefokt en nu de doelstelling modern rijpaard fokken bereikt hebben, denk ik niet dat we er in door moeten slaan met t gebruik van volbloed. omdat we dan echt geen makkelijk rijpaard meer gaan krijgen. ik denk dat we nu het eindproduct hebben.
ik vindt het jammer dat er zo weinig gekeken wordt naar het karakter bij t uitzoeken van een hengst. en naar het karakter van de merrie. merries die overgevoelig zijn kunnen ook een overgevoelig veulen geven, als t goed en consequent wordt opgevoet kan t lang goed gaan in wat minder geroutineerde handen. maar als je paardrijden moet combineren met werk en gezin. en niet iedere dag kan rijden is een brave heethoofd al snel een heethoofd. en als de merrie niet bereden kan worden omdat ze niet te hanteren is onder t zadel, ach gebruik haar dan maar als fokmerrie, dan heb je dr nog wat aan. maar zo krijgen we wel nakamelingen die dat karakter ook weer erven.
waar zijn toch de brave hengsten???

Heb je de moeite genomen het topic eerst even door te lezen????

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:26

sommige hengsten hebben niet voor niks een beruchte reputatie gekregen omdat ze nakomelingen geven die nogal lastig te hanteren zijn:
-zeoliet: "doe het niet!!" of "geeft verdriet"
-jazz: "geeft strezz"

moniquelief

Re: Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:27

fokken van brave gebruikspaarden.... heb jij t gelezen????

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:28

moniquelief schreef:
het probleem tegenwoordig in de fokkerij is dat er te veel paarden worden gefokt die gewoonweg niet meer te gebruiken zijn DOOR DE GEMIDDELDE RUITER. Als je gaat fokken met als doel een leuk rijpaard, zou ik proberen om een hengst uit te zoeken die 100 procent braaf is. en gebruiken op een merrie die 100 procent braaf is. dr zit tegenwoordig zo ontzettend veel bloed in. dit is gewoon niet te hanteren voor de gemiddelde ruiter. tenzij je een renbaan hebt. of anky of een imke heet. ongeveer 60 jaar terug werden paarden gebruikt om op t land te werken, het model was dan ook totaal anders. er kwamen trekkers en het paard kreeg een ander gebruiksdoel, namelijk rijdier. om het model wat luxer te maken is men volbloeds gaan gebruiken. met als resultaat het huidige rijpaard. omdat we uiteraard het werkpaarden model er uit hebben gefokt en nu de doelstelling modern rijpaard fokken bereikt hebben, denk ik niet dat we er in door moeten slaan met t gebruik van volbloed. omdat we dan echt geen makkelijk rijpaard meer gaan krijgen. ik denk dat we nu het eindproduct hebben.
ik vindt het jammer dat er zo weinig gekeken wordt naar het karakter bij t uitzoeken van een hengst. en naar het karakter van de merrie. merries die overgevoelig zijn kunnen ook een overgevoelig veulen geven, als t goed en consequent wordt opgevoet kan t lang goed gaan in wat minder geroutineerde handen. maar als je paardrijden moet combineren met werk en gezin. en niet iedere dag kan rijden is een brave heethoofd al snel een heethoofd. en als de merrie niet bereden kan worden omdat ze niet te hanteren is onder t zadel, ach gebruik haar dan maar als fokmerrie, dan heb je dr nog wat aan. maar zo krijgen we wel nakamelingen die dat karakter ook weer erven.
waar zijn toch de brave hengsten???

ok, het licht aan de fokker. Natuurlijk moet die een 100% brave hengst gebruiken, zodat hij zijn fokprodukt als 3 jarig voor 4000 euro kan vekopen. Hij kan ook Jazz gebruiken en vervolgens zijn fokprodukt aan Truus Trut vekopen voor 10000 euro, want die wil een Jazz omdat Trees theemuts er ook een heeft. Maar dat mag niet want je moet makelijke paarden fokken ( die vervolgens, als nog, door de onkunde van vele de vernieling in worden geholpen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:29

Maar waarom? Waarom moeten die paarden zo braaf zijn? Waarom zo vergevingsgezind, wat leert een ruiter daarvan?

En er wordt gezegd dat veel paarden zo sensibel zijn, maar als ik op de gemiddelde stal rond kijk, zie ik vooral een hoop ruk- pluk- trek- en schopwerk, en die paarden laten dat toe, komen weleens een beetje in verzet, maar heel veel verder dan met de mond open lopen, en zich vastzetten gaat dat niet. Af en toe zit er een paard tussen dat een bok geeft, heel soms een steigeraar, maar de meeste paarden, ook die bloedpaarden, zijn onvoorstelbaar tolerant en vergevingsgezind, veel meer dan de ruiter verdient. Moet dat nóg braver? Ze zijn al zo braaf, zo meewerkend, zo lijdzaam.......

Het grootste probleem dat hier wordt genoemd is dat je er niet mee naar buiten kunt, nu, mijn rijpaard is 75% volbloed, daar kan ik ook mee naar buiten. Kost alleen tijd........ zij is niet bomproof, en dat zal ze wel nooit worden ook, maar zij is niet meer bang voor tractoren, vrachtwagens, personenwagens....... ze moet wel altijd even kijken (en dat mag ook van mij) maar dan loopt ze er langs, als ze gezien heeft wat het is, en ik zeg dat het kan is het goed.
Maar dat zijn dingen, daar moet je in investeren, paard laten merken dat je te vertrouwen bent, dat jij ze beschermt tegen al het engs in de wereld. En belonen. Het de moeite waard maken om zo stoer te zijn. Maar vooral gewoon een hoop geduld hebben, en proberen te snappen waarom iets eng is.

En dan dit: als je vooral bosritten wilt maken, of regelmatig in de bak, en eens in de week naar buiten, moet je misschien geen KWPN kopen. Als je je lijf niet kunt controleren, en andere hulpen geeft dan je bedoelt, niet stil kunt zitten waardoor je gewichtshulpen volkomen onduidelijk zijn, moet je geen sensibel bloedpaard kopen. Er lopen zat leuke paarden rond die broodnuchter zijn, met heel wat minder ril. Kun je ook kopen. Maar voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, zal niet gaan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:30

moniquelief schreef:
fokken van brave gebruikspaarden.... heb jij t gelezen????

Ja, jij duidelijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:32

moniquelief schreef:
sommige hengsten hebben niet voor niks een beruchte reputatie gekregen omdat ze nakomelingen geven die nogal lastig te hanteren zijn:
-zeoliet: "doe het niet!!" of "geeft verdriet"
-jazz: "geeft strezz"

Een paard is lastig als het niet onmiddellijk de warrige signalen van de ruiter begrijpt, en hij is helemaal lastig als hij zich niet opstelt als een deurmat....... schiet mij maar lek, joh.

Heb een aantal nakomelingen van de heer Jazz gekend, en dat waren stuk voor stuk leuke paarden, als je eerlijk met ze omging en ze eerlijk reed, waren de grootste knuffels van stal...... :+: Heerlijke paarden, juist omdat ze zo zijn. 100% eerlijk, en ja, geen dooie dienders, ze laten zich niet als oud vuil behandelen. En terecht.

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:37

tja je hebt ze dr tussen die een verkeerd zadel op een paard leggen en daardoor een heleboel schade aanrichten ik denk dat je beter een topic kunt maken met als onderwerp: "Ben ik een truus trut, en hoe verkloot ik mijn Jazz niet, en welk zadel gebruik ik voor mijn jazz"
maar laat jazz nou net een 6,5 voor zijn karakter hebben.
maar dit topic gaat over dat er teveel paarden ronlopen waar je gewoonweg niet ongecompliceert ook eens een rondje mee om kan ipv alleen maar knallen in de dressuur ring of in een parkoers.
ik wil hengsten met een ongecompliceert karakter!!!!! en geen hengst met een 6,5

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:45

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:46

moniquelief schreef:
tja je hebt ze dr tussen die een verkeerd zadel op een paard leggen en daardoor een heleboel schade aanrichten ik denk dat je beter een topic kunt maken met als onderwerp: "Ben ik een truus trut, en hoe verkloot ik mijn Jazz niet, en welk zadel gebruik ik voor mijn jazz"
maar dit topic gaat over dat er teveel paarden ronlopen waar je gewoonweg niet ongecompliceert ook eens een rondje mee om kan ipv alleen maar knallen in de dressuur ring of in een parkoers.
ik wil hengsten met een ongecompliceert karakter!!!!! en geen hengst met een 6,5

Die hengst die volgens jou een 6,5 heeft, staat al jaren op de eerste plaats van de wereldranglijst van hengsten met de meeste afstammelingen in de sport. Daarbij hoef jij die hengst helemaal niet te kiezen, daar is iedereen helemaal vrij in. Er zijn nog wel een paar hengsten waar je uit kan kiezen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:48

De grootste etterbak die ik ooit gereden heb was een Lt. Generaal. Niks bloederigs aan maar wat een rotbok was dat. Ook 25 jaar geleden had je al grote etterbakken.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:58

Ik denk dat er veel dingen zijn die een rol kunnen spelen, karakter, opvoeding, manier van rijden maar ook wat een paard gewend is..
Zelf heb ik een heel braaf paard buiten (daar heb ik haar ook op uitgezocht) maar ook bij haar merk ik al veel verschil of ik wekelijks 1x naar buiten ga of 3-4x. In het laatste geval is ze veel rustiger. Ga ik eens 2-3 weken niet naar buiten dan is ze de eerstvolgende keer toch gespannen, al hebben we dezelfde route al 20x gelopen. Vorig jaar kon ik dus zonder zadel dwars door het dorp rijden en ook nog bij de spoorwegovergang op de trein wachten direct naast de rij auto's. Nu hebben we dat al een hele tijd niet meer gedaan en zou ik dat ook niet meteen weer durven. We rijden nu veel minder tussen het verkeer en ze kan dan soms al lopen stressen als we over een rotonde moeten rijden.

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:24

het gaat erom dat een paard met wat voor afstamming dan ook gewoon gemakkelijk te hanteren en te berijden moet zijn. en dan praat ik OOK over de algemene omgang zoals in de handen van de smit, of in de trailer zetten, of in het land omgang met andere paarden.
En hoe consequent en goed je dr ook mee omgaat, hoe goed je spullen ook zijn, en hoe goed je ook kan rijden, bepaalde hengsten geven nakomelingen die niet voor iedreen geschikt zijn.
Hoe vaak komt t nog voor dat je je paard zonder hulp van anderen in de trailer kan laden,
of zich zo overgeeft aan t feit dat de smit even een voetje wil hebben.
Of dat je zonder problemen een trekker of een vrachtwagen kan passeren.
hoevaak komt t nog voor dat de fokker met zijn jaarling even gaat "oefenen" en langs de weg gaat wandelen achter een ERVAREN paard aan.
Mijn fokproducten zijn van jongs af aan in handen, en dan komen ze overal. ik zet ze niet eerst 3 jaar op een wei, daar verlies je al 3 jaar opvoeding mee.
En er zijn er altijd eeen paar tussen die gewoon NIET op willen geven. van die etterbakken , die gewoon blijven vechten bij de smit.
altijd blijven knokken voor die trailer, en dan met een touwtje dr in getild moeten worden, pas na 20 keer snappen ze t!!! domme beesten zijn het en ik wens ze niemand toe. en aan de moeders licht t echt niet. die zijn braaf.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:31

Maar dat ligt ook voor een groot deel aan de rage dat paarden tot hun 3e op de weide horen te staan zonder ooit een mens te zien, daar krijg je ook geen brave paarden van.
En dat trailerladen niet alleen kan komt vaak doordat iedereen teveel muts is en het niet eens alleen probeert, dat het freestyle moet gebeuren en liefst nog zonder halster ook, als het paard maar even zijn hoofd optilt van het geluid van zijn hoef op de klep schiet meteen het baasje eropaf om hem maar gerust te stellen en och arme schat rustig maar.
Zoals het vroeger ging; hup erop, dat zie je nergens meer. En dat hoeft echt niet lomp of dieronvriendelijk te zijn maar het is een kwestie van luisteren, paard moet erop en als hij schrikt dan doet ie maar lekker maar hij moet wel doorlopen.

Dus imo is het een dubbel verhaal, paarden moet van jongs af opgevoed worden én stamboeken moeten eerlijker zijn mbt tot stalgedrag van hengsten. Ze mogen de etters best goedkeuren maar meld er dan wel bij dat het een etter is, dan kan de amateur tenminste die hengsten als vaderdier mijden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:39

En weer wordt er naar anderen gewezen en doen we het zelf toch zo goed.

Paarden die niet te laden zijn etc etc, heeft niets met de opfok te maken maar met de manier waarop hen dingen wordt aangeleerd. Je hoeft niet met een jaarling te gaan wandelen om een fijn bewerkbare 3 of 4 jarige te krijgen. De wijze waarop die 3 of 4 jarige leren werken is essentieel. En sportpaarden die de eerste 3 jaar in een wei staan zonder in handen te komen zijn er nauwelijks, ze krijgen injecties, hun hoeven worden verzorgd en de meeste fokkers doen ze vanaf hun geboorte dagelijks een halster aan.

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:59

[/quote]
Citaat:
Ze mogen de etters best goedkeuren maar meld er dan wel bij dat het een etter is, dan kan de amateur tenminste die hengsten als vaderdier mijden.
[/quote]

in theorie lijkt me dat een goed plan, maar dan trek je wel meteen de stekker uit de carierre van de dekhengst. en de portomenee van de eigenaar. ik denk dat ze daarom zo zuinig zijn geweest met te vermelden dat Jazz iets "kijkerig" was, waarschijnlijk als ze gezegt hadden dat ze bij wijze van spreken eerst 3 keer een andere ruiter dr op moesten zetten en de 3e de hengst pas wel aan t lopen kreeg. of de hengst eerst moesten afmatten voordat er iemand op kon, zou de carrierre van jazz totaal niet van de grond ijn gekomen.
totilas t zelfde verhaal, wie ken t verhaal niet dat edward op totilas ging zitten en dacht WOW,... hoe kom ik hier zo snel mogelijk weer af.
het zijn gewoon geen paarden voor ons.
maar waar zijn ze dan wel.... de vaderdieren voor "ons" (zal mezelf dan maar amateur noemen.)
vaderdieren die nakomelingen geven die niet zo dwars zijn en zich gewoon laten hanteren, de ongecompliceerde koele kikkers, de wijze uilen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:07

Waarom zou dat het einde van een carriere zijn?
Jazz had verder een super rapportje, als je als fokker weet waar je mee bezig bent en je merrie kent kun je zo'n hengst best gebruiken.
Ik denk niet dat zo'n hengst meteen niet meer gebruikt zou worden, het maakt alleen het publiek wat kleiner en exclusiever en dat is juist bij zulke hengsten alleen maar goed. Als ze dat direkt hadden gedaan kwamen ze nu ook niet om in de Jazz zonen en kleinzonen elke HK opnieuw.

Basti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:08

besita schreef:
wij hebben nu zelf ook een paar jonge paarden die in de beginnnersproeven hun ervaringen moeten opdoen ..en elke week denk ik bij mezelf als ik de proefjes van mijn jonge knol ga volgen ...Wat lopen er toch veel brave knollen rond op aarde !!!( springpaarden )
trek , sleur , een heel arsenaal aan bitten , vindingrijke sporen ..men geeft gas en tegelijkertijd hard op de rem ...en toch blijven die paarden week in week uit hun parcourtjes braaf -en vaak foutloos - rondhuppelen

In dressuurland is het nog veel erger!
Ben het dus helemaal met je eens. Die ontzettend brave paarden die dat allemaal maar pikken van ons mens. En die springpaarden kunnen qua energie nog wel redelijk hun ei kwijt, die dressuurpaarden die dag in dag uit getraind worden in tussen de bordjes, daar snap ik bijzonder goed van dat ze eens fris zijn en liever 1 keer per week lekker willen galopperen in het bos.

Paarden maak je braaf..............maar op de wijze waarop er nu een groot gedeelte van de ruiters rijden, dan wordt het alleen maar erger. En de fokker krijgt onterecht de schuld hiervan.

_Mike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:08

Ik heb het topic even doorgelezen omdat dit onderwerp me aanspreekt, ik ben zelf eigenaar van een merrie (gelders type) met een wat nerveuze inslag. Na het investeren van veel tijd en energie heb ik er een toppaard aan wat betreft buitenritten. Hier even een zijspoortje; los van de opvoeding en het aangeboren karakter van een paard vraag ik me steeds af of een andere aangeboren eigenschap niet ook een rol speelt in het gedrag van rijpaarden; het gezichtsvermogen.
Natuurlijke selectie is er nauwelijks meer bij door de fok, en ik kan me voorstellen dat, net zoals bij ons mensen, een aangeboren afwijking in het zicht doorgegeven kan worden in bepaalde bloedlijnen (kan me voorstellen dat dit niet zo snel springbloed zou zijn). Moeilijk, zo niet onmogelijk aan te tonen, maar dat wil niet zeggen dat het geen rol kan spelen...?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:14

Interessante discussie hier!

Ik denk dat ik zelf in de gulden middenweg geloof, als het over aanleg en opvoeding gaat.

Je kunt een paard door een goede opvoeding tot een braaf gebruikspaard maken, maar wel binnen de grenzen die zijn aanleg hem geeft. Soms heb je die ene rotzak die gewoon niet goed te krijgen is, of dat vriendelijke paard dat zelfs braaf doorloopt als er een ruiter gigantisch zit te hobbelen en trekken op zijn rug, zoals Yancha aangeeft.

Gevoelig en braaf hebben volgens mij niets met elkaar te maken, wat wel zo op me overkomt uit de posts van Moniquelief. Wij hebben zelf een ontzettend gevoelige D-pony. Maar ook ontzettend nuchter en braaf. Je krijgt letterlijk terug wat je erin stopt. Er rijdt een meisje van 12 op. Als zij zegt: "Verona vindt die hond eng", krijgt ze van mij steevast als antwoord: "nee, jij vindt die hond eng". Super pony om op te leren paardrijden, diertje reageert perfect op jouw spanning / ontspanning.
Die van mezelf ook trouwens, best wel confronterend soms.

[RT-P] Mijn drama paard vandaag voor het eerst met slof gereden.
Dit is ook een heel mooi topic wat hier mooi bij aansluit. Alleen de posts van TS en mindfields lezen, dan weet je waar het over gaat.

Uiteindelijk ligt het probleem niet bij de fokker, maar bij de gebruiker. Ben het helemaal met stoffel eens.
De fokker wil geld verdienen en bovenaan lopen op de keuringen en in de wedstrijden. Het lijkt mij ondankbaar werk om alleen voor het brave te fokken (en op te voeden!!), en dan vervolgens geen kopers kunnen krijgen die jouw energie terug willen betalen.

Zelf verwachten we binnenkort een Gelders veulen. Ik hoop dat het diertje mag uitgroeien tot een braaf gebruikspaard, gegeven de afstamming, de super lieve en eerlijke moeder, en de opvoeding die het veulen / jonge paard gaat krijgen.

Oja, verder las ik nog iets over paarden die van kleine dingen behoorlijk kunnen schrikken op buitenrit, en grote dingen die ze amper op lijken te merken. Dat is helemaal niet vreemd, maar heel natuurlijk, heeft met het gezichtsvermogen van een paard te maken, en het inschatten van diepte. Stond pas een interessant artikel over in de Bit geloof ik. Belangrijk is het paard de kans geven om er recht naar te kijken. En zelf doen alsof er niets aan de hand is.

Basti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:16

moniquelief schreef:

ieder paard moet je leren om ongecompliceert een rondje bos te maken. Der is er geen een die dat gewoon doet, zonder het ooit te hebben geleerd.

Paarden moeten opgeleid worden, als je dat niet wil, of niet kan, dan moet je bij een manege gaan rijden of een paard kopen die wel die opleiding heeft gehad.

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:16

sarabande,
sommige paarden hebben gewoon een kronkel in hun kop. en daar kan je gewoon niks mee of je moet engelen geduld hebben zoals adelinde. ik ga t haar niet nadoen, dank je de koekoek.

Basti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:17

_Mike_ schreef:
Ik heb het topic even doorgelezen omdat dit onderwerp me aanspreekt, ik ben zelf eigenaar van een merrie (gelders type) met een wat nerveuze inslag. Na het investeren van veel tijd en energie heb ik er een toppaard aan wat betreft buitenritten. Hier even een zijspoortje; los van de opvoeding en het aangeboren karakter van een paard vraag ik me steeds af of een andere aangeboren eigenschap niet ook een rol speelt in het gedrag van rijpaarden; het gezichtsvermogen.
Natuurlijke selectie is er nauwelijks meer bij door de fok, en ik kan me voorstellen dat, net zoals bij ons mensen, een aangeboren afwijking in het zicht doorgegeven kan worden in bepaalde bloedlijnen (kan me voorstellen dat dit niet zo snel springbloed zou zijn). Moeilijk, zo niet onmogelijk aan te tonen, maar dat wil niet zeggen dat het geen rol kan spelen...?

De enige afwijking die veel paarden hebben in het zicht, is dat de ruiter uit angst de kop zo op de borst trekt dat ze niets meer zien en juist erg sensibel en kijkerig worden.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:19

Nou, dan koop jij toch een braaf doorgereden paard? Die zijn best te koop hoor.
Wat maakt het jou uit dat er paarden rondlopen met een kronkel in de kop?
Ik ken ze trouwens ook, die met die spreekwoordelijke kronkel. Het gebrek aan opvoeding is de grootste oorzaak ervan. Uiteindelijk zijn die paarden voor een heel eind goed te krijgen, maar als je een keer een steekje laat vallen kan je weer opnieuw beginnen.

_Mike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:22

GJ9 schreef:
Oja, verder las ik nog iets over paarden die van kleine dingen behoorlijk kunnen schrikken op buitenrit, en grote dingen die ze amper op lijken te merken. Dat is helemaal niet vreemd, maar heel natuurlijk, heeft met het gezichtsvermogen van een paard te maken, en het inschatten van diepte. Stond pas een interessant artikel over in de Bit geloof ik. Belangrijk is het paard de kans geven om er recht naar te kijken. En zelf doen alsof er niets aan de hand is.

Die ga ik opzoeken, welk nummer was het? Ik heb inderdaad altijd het gevoel gehad dat mijn paard moeite heeft met het inschatten van diepte (donkere plekken of andere aftekeningen op het wegdek bijvoorbeeld). De grootste wagens, met messen en andere uitsteeksels zijn vaak geen probleem...