[SMP] Iemand enig idee? (shet hengst)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:18

BianCatjee schreef:
IndianLady: het is een hengst ;)

Dan nog klopt mijn bewoording ;)
Dat het een hengst was had ik ook wel in de gaten.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:52

TS: Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat je schrikt en teleurgesteld bent door alle negative reacties. Je dacht een leuk plan te hebben en dan wordt het kompleet neergesabeld. Maar aan de andere kant bedoelen de gene die reageren het wel goed, en is het een feit dat een papierloze shet nog minder kans in het leven heeft dan 1 met papier als ze verkocht moeten. Je hebt een merrie met papier, dus dan is de keuze voor een goedgekeurde hengst toch beter? Je weet nooit hoe het leven loopt en of je het veulen echt voor altijd zal kunnen houden. Is het geen idee om als je zelf zo graag een dekhengst wil een al reeds goedgekeurde hengst te kopen om mee te dekken?

Ben het zeker ook eens met de opmerking dat ook fokkers die met papier fokken na moeten denken of er "plaats" is voor de veulens. Maar denk dat de fokkers die echt om hun dieren geven dat wel doen en echt niet zomaar zoveel mogelijk veulens fokken.

Ik begrijp best dat het leuk is om eens zelf een veulen te fokken i.p.v. te kopen maar doe dat wel verantwoord. Ik heb dit jaar ook een veulen (wel met papier) gefokt met mijn eigen hengst, die ik speciaal daarvoor in Engeland heb gekocht. Ben erg blij met het veulen, maar heb toch besloten dat dit éénmalig was. Ik wil niet fokken voor de verkoop en kan niet alles zelf houden. Ik wil de hengst niet kwijt omdat hij een goed showpaard (AMHA) is en gewoon heel speciaal voor mij is, dus wordt hij geruind en over 3 jaar kan hij samen met zijn zoon (die dan vast ook een ruintje zal zijn) een mooi 2 span vormen.

Wat de andere die reageren en ik bedoelen te zeggen is dat je nog eens heel goed moet nadenken of je wel de juiste keuze maakt om met dit hengstje te gaan fokken of hem ter dekking te zetten.

Paintlinger

Re: [SMP] Iemand enig idee? (shet hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:00

Denken jullie nou echt dat jullie haar tegen kunnen houden?

Pure energieverspilling........

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:09

DeSa schreef:
Thnx schat, houd ook van jouw :D
Zeiken doe ik niet achter de pc, weet niet wat voor rare dingen jij uithaalt ;)
Zoals ik al zei, mensen proberen duidelijk te maken dat de shettenmarkt om zeep is en die nog meer om zeep geholpen wordt door mensen die fokken met papierloze dingen.

Ik denk niet dat de markt om zeep is door de papierloze, maar door het aantal shetters. Het is te makkelijk en te goedkoop om een veulen te fokken met een shet, jammer genoeg.
Als ik zelf op zoek zou gaan naar een shetlandpony, zou ik niet naar papier kijken.. En ik denk dat ik niet de enige ben :)
TS is een van de duizenden vermeerderaars van shetlandpony's. Zelfs al was het een veulen met papier, is dat een veulen teveel.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 17:46

Sharani: Bedankt voor je reactie, eindelijk iemand die wel normaal een berichtje kan plaatsen (ja zijn er al een paar van geweest maar niet veel!)

Bij deze laat ik een slotje op dit topic zetten want van jullie word ik niet bepaald vrolijker!
Heb besloten mijn hengst niet te gebruiken als dekhengst, maar laat hem dit jaar wel bij mijn eigen merrie lopen!!
En nee daar kunnen jullie mij inderdaad niet van tegenhouden!!! Maar het veulen houd ik zelf daarna..
Als mijn hengst vervolgens een vervelend gedrag krijgt laat ik hem castreren.. maar dat zie ik over een half jaar/jaar wel weer..

voor de nuttige info die ik heb gekregen.. toch bedankt!

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:01

Fijn Bianca! Je hebt goed nagedacht... en wie weet heb je straks wel zo'n leuk veulentje dat je daar genoeg aan hebt en dat je Brammie meteen laat castreren zodat hij lekker met merrie en veulen in de wei kan... Succes er iig mee!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 18:01

Nien1984: bedankt! Komt helemaal goed :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:08

BianCatjee schreef:
Evilli: bedankt,
het enige wat er bij mijn hengst ontbreekt is de afstamming.. verder is hij helemaal nagekeken op de foto gezet etc. en is verder gewoon goed. Alleen door helaas geen bekende afstamming kan hij niet worden opgenomen als dekhengst.. dus weet niet hoe je aan kromme pootjes en andere afwijkingen komt?
En ik laat mij niet vertellen wat ik niet MOET doen.. want er MOET niks!

EEEEH...bord voor je kop?? Weet je hoeveel Shetlanders er naar de slager gaan? En dan zijn het niet de hele goede, maar de kinderen van de ...en ik kan het ook hoor, vergroten....naamloze, stamboek loze
Shetland hengsten?????
Laat je hengst ruin worden en als je dat niet wil, dek er dan in elk geval niet mee!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:10

Bijzonder onverstandig om met zo'n weliswaar lief (?) maar toch hengstje zonder papier te willen fokken.
En wie voor de lol wil dekken kan ook onder de goedgekeurde dekhengsten best een hengst vinden die betaalbaar is!! Dat zijn dan gelijk hengsten die veterinair in orde zijn bevonden!
Wild fokken is fokken voor de slacht en drukt de markt (die toch al op niet best is)!
Niet doen dus!
Ik heb mijn goedgekeurde hengst zelfs teruggetrokken uit de fokkerij en heb er geen spijt van!

En dan nog iets: Op pagina 1 val je vreselijk over Dennis, nou Dennis weet ook verdraaid goed waar ze het over heeft, zo zullen er best meer zijn die actief zijn dan wel waren binnen het N.S.P.S
(Ned. Shetl. Pony Stamboek)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:13

Fijne middenweg TS............heel goed :j
Alleen een veulentje voor jezelf fokken is wat mij betreft niks mis mee.

En aerdenhout..... Ze heeft wel gelijk........... 'ze MOET niks'....... daarmee zeg ik niet dat ze goed bezig is/was..........maar je kan het haar echt niet verbieden.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:15

Ik ben al heel blij dat we je hebben laten inzien dat de markt niet op nog meer veulens zit te wachten. Dat je voor jezelf fokt is tot daaraan toe nog. Dat je volgend jaar (en dit jaar trouwens) maar een mooi veulentje hebt rondlopen :)

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 21:25

Sappos: dankje :) dit jaar heb ik totaal geen idee wat eruit komt (vader van dit veulen is wel goedgekeurd)

Paintlinger: bedankt!

Aerdenhout: ik moet niks.. verder ga ik er niet meer op in!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:46

En TS niemand hier bedoelt het verkeerd, iedereen wil je helpen maar helaas ben je niet de eerste die deze vraag stelt en dan kunnen mensen hun geduld wel eens verliezen ;)

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 21:57

mijn vraag ging eigenlijk over zijn kleur ;) verder nergens over.. maar begrijp het wel!

StarAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:05

Volgens mij is het gewoon een vosje hoor!

Trouwens ik snap het hele probleem rond het fokken met een paard zonder papieren niet!
Als de eigenaar er voor kies om te fokken is dat zijn of haar zaak.

Trouwens ik zou liever een paardje zonder papieren hebben maar die wel braaf en lief is
dan een paardje met papieren die onbetrouwbaar is!(want die zijn er ook!!!)

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 22:08

StarAnna: bedankt voor je reactie!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:48

BianCatjee schreef:
Sappos: Weet je.. zoek het shetlandpony stamboek eens helemaal uit! Dan weet je wel beter!
Dankje gaat goed komen hoor!

Ik heb het hele topic doorgelezen, en ik heb vele namen voorbij zien komen die veel degelijk veel verstand hebben van het stamboek.

Ik ben blij dat het "maar" bij 1 veulen blijft. Vele vallen hier over de papierloze hengst. (daar mag je mij ook toe rekenen), maar ik wil nog wel iets verder gaan. In deze tijd (extreem lage marktwaarde van paarden in het algemeen, niet alleen shetlanders) vind ik het onverstandig te fokken anders dan met topmateriaal, hier reken ik dan ook de merries in mee. Dit jaar zijn mijn merries leeg, en voor het komende jaar wordt alleen mijn kampioensmerrie gedekt. Mijn 2e pr. merrie blijft leeg. (ondanks dat ik heel graag nog een veulen wil van haar, ze heeft al haar punten voor het kroonpred. en een Abop -A bij nog 1 geregisteerd veulen zou ze dus kroon-elite worden) Simpelweg omdat ik niet in de toekomst kan kijken. Nu heb ik een eigen huis met 4ha. grond maar ik houd mijn fokkerij bewust klein omdat ik elk geboren veulen een goede toekomst wil bieden en ook 4ha. staat een keer vol als ik elk jaar 2 of 3 veulens krijg waar ik geen passend adres voor kan vinden.

Mijn doel is het fokken van shetlanders die op nationaal niveau kunnen meedraaien in de keuringsbaan en degene die dit niet halen gaan de sport in. Zo probeer ik me te onderscheiden in de shetlandfokkerij.

Ik hoop vanharte voor je dat je komende veulen een merrie is, zodat je de regionale keuringen met haar kunt bezoeken. Het goedgekeurd krijgen van een hengst is niet gemakkelijk. (niet onmogelijk) Dit is ook erg afhankelijk van het papier van de merrie en de hengst.

Ook wil ik je meegeven dat alle adviezen goed bedoelde adviezen zijn van shetlander liefhebbers die niets anders willen dat het shetlanderras weer naar een hoger niveau te tillen.

Ik wens je heel veel plezier met deze voshengst, als hij lief is wordt hij er niet minder om als hij niet dekt. Geniet gewoon van hem!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:01

Dorienn schreef:
Ik denk niet dat de markt om zeep is door de papierloze, maar door het aantal shetters. Het is te makkelijk en te goedkoop om een veulen te fokken met een shet, jammer genoeg. l.

En dat zal zo blijven zolang met (niet TS) hengstjes voor 25 euro ter dekking blijft zetten. Marktplaats staat er weer vol mee, de een nog krommer dan de ander

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:21

Mijn ogen viel open bij het lezen van dit topic, het is een groot probleem die shetten. Maar ik denk dat de TS het nu wel begrijpt en er rekening mee houd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:24

StarAnna schreef:
Volgens mij is het gewoon een vosje hoor!

Trouwens ik snap het hele probleem rond het fokken met een paard zonder papieren niet!
Als de eigenaar er voor kies om te fokken is dat zijn of haar zaak.

Trouwens ik zou liever een paardje zonder papieren hebben maar die wel braaf en lief is
dan een paardje met papieren die onbetrouwbaar is!(want die zijn er ook!!!)

Dan zal ik het nog 1 keer proberen uit te leggen! De hele paarden markt is verzadigd!
Er zijn veels te veel paarden die geen goed huis kunnen krijgen! Kijk eens op marktplaats, bokt, enz enz...
En zeker de stamboek loze Shetlander is nu niet echt in trek. voor niets kan je ze krijgen, er gaan wekelijks tien tallen vanaf de markt richting slager!
Vandaar dat er zo word gereageerd in dit topic!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:28

Wat een gedoe zeg om een vraag welke kleur haar shet heeft :(:)
Het gaat echt niet om wel of geen papier. de markt is gewoon verzadigd of je nou fokt met goedgekeurde dieren of niet. Ga maar eens kijken op al die markten, de meesten die daar staan zijn allemaal hengstjes met goede afstammelingen hoor. Alleen nemen de fokkers niet de moeite om papier aan te vragen voor hun shethengstveulen. Want zo'n diertje is niks waard. En zolang die grote fokkers gewoon door blijven vermeerderen zal het zo blijven. Daar maakt een particulier die voor de gezelligheid een veulentje wil, echt geen verschil in uit.
Ik denk zelfs dat het nog erger gaat worden, aangezien je zo'n 100 tot 200 euro dekgeld betaald, terwijl je dat zelfs met een merrieveulen nog niet eens terug kan verdienen. Er zullen op deze manier steeds meer mensen gaan dekken met 'gewone' hengsten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:37

Ok, nu wordt de schuld ineens bij de grote fokkers neer gelegd :?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:50

Dat is niet helemaal waar Sumic, een goed gefokt merrieveulen brengt echt zijn geld wel op, ook nu. Maar dan heb ik het wel over een veulen die min. 75-75 heeft gelopen op de keuring. In het groep "gemiddeld" heb je je dekgeld eruit, maar bij het ondereind moet er idd. geld bij.

Ik ben het wel met je eens dat de grote fokkers ook veel selectiever zouden moeten dekken. En sommige grote fokkers hebben echt 20 1e premie merries in de wei staan, en dat komt door selectief fokken, maar er zijn er ook die er 40 laten dekken waar 5 goede pony's uitkomen en 35 kromme bokken. Dat valt onder vermeerderen. Kwantiteit is nu eenmaal nog geen kwaliteit. Zoals ik al eerder heb aangegeven in dit topic, om de aantallen terug te brengen en de kwaliteit acceptabel te maken moet er alleen gefokt worden met de topmateriaal. En dat geld ook voor de particulier maar ook voor de grotere fokkers. Dit is ook een punt waar ik me ook bij de grotere fokkers regelmatig druk op maak.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:52

Maarja Fiona, de pest is wel dat je nakomelingen moet laten zien, dus zal je toch moeten fokken (NSPS)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:55

Iemand die ik ken heeft er pas nog 2 naar de slacht gebracht omdat hij ze echt niet kwijt kon.. niemand wilde een shet hebben zonder stamboek... vooral vanwege de risicos op allerlei aandoeningen want je weet nooit wat ze met wat hebben gekruist, familie van elkaar bijvoorbeeld.
Echt zonde.