Hengstenshow cru?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:12

juliomariner schreef:
Ten eerste niemand wordt verplicht om naar een hengstenshow te gaan.
Wat me wel opvalt is dat degene die er het minst verstand van hebben (die zelf nog nooit een dekhegst aan het touw hebben gehad) hier weer het hardst schreeuwen. Jammer

als jij er zoveel verstand van hebt waarom vraag je mij dan of mijn paard een hengst is ???

kamsel

Re: Hengstenshow cru?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:15

Haal je nu niet 2 mensen door elkaar?

Verder ben ik het helemaal met Juliomariner eens.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:16

Dat heb ik helemaal niet gevraagd!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:17

mijn excuus jullie namen lijken op elkaar

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 10:19

juliomariner schreef:
Ten eerste niemand wordt verplicht om naar een hengstenshow te gaan.
Wat me wel opvalt is dat degene die er het minst verstand van hebben (die zelf nog nooit een dekhegst aan het touw hebben gehad) hier weer het hardst schreeuwen. Jammer

grappig, ik hoor juist alleen degene schreeuwen die er alle verstand van schijnen te hebben.
Je eerste zin is enigzins offtopic, discussie gaat over de manier van een hengstenshow en of dat normaal is.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:21

Maakt niet uit. Iedereen mag er van mij een mening over hebben echter mensen die er naar mijn idee wel verstand van hebben (ik zeg niet dat u dat niet bent) worden hier bijna afgeslacht door mensen die net weten dat een hengst herkenbaar is aan 2 ballen. Daarbij is er een groot verschil in gedrag van een dekhengst en een hengst die nog nooit heeft gedekt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:27

nogmaals i rest my case

het draait hier uit op een discussie van wie de meeste ervaring heeft met hengsten en wie niet
het is duidelijk dat degenen die het wel belachelijk vinden dat er zo met paarden om word gegaan geen verstand hebben van hengsten
en de mensen die het wel ok vinden jaren mee lopen in de business

tevens worden er ook nog een hoop fabels bij getrokken (zo ken ik er ook nog 10)
nee deze discussie draait nergens op uit

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:39

Moet wel zeggen dat er erg veel verschil zit in de hengstenshows. Ik ga dus elk jaar wel naar verschillende. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de hengstenshow bij Equitana en Eurocommerce, maar ja ook daar zal een hengst wel een keer wat in zijn mond voelen, maar moet bekennen dat wanneer ik mijn merrie aan een showhalster heb en het kettinkje iets tegen haar aan komt zij zelf ook trekt (afijn dat is even offtopic).

Qua opvoeden vind ik dat hengsten zoals bijvoorbeeld Tinkers of warmbloeden een groot verschil zijn. Mijn eigen hengst as altijd goed opgevoed. Waarom was? Omdat meneer de merries begon te ruiken als ze hengstig waren en dan ook wel héél graag er naartoe wilde en dan ook begon te steigeren, weg racen, etc., terwijl hij altijd ontzettend braaf meeliep. Hij was overigens nog maar 3, maar wel een bloederig typje.

Dus ik vind het niet zo vreemd allemaal en daarbij laten we niet roomser zijn dan de paus, want kijk eens tijdens een B-proefje mensen rijden ... :o

Maar dat is slechts mijn mening.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:24

rommulus schreef:
mijn excuus jullie namen lijken op elkaar

:?

kamsel
juliomariner

Ik zie de overeenkomst niet.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:24

Heej ho, Janine, ik zei het ook niet..
Ik zei alleen dat ze ws 2 namen door elkaar haalde..

Jannieplant zei het tegen Rommulus.
Laatst bijgewerkt door kamsel op 29-03-11 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:26

kamsel schreef:
Heej ho, Janine, ik zei het ook niet..

Nee rommulus zegt dat de namen van jou en juliomariner op elkaar lijken.
Maar ik zie de overeenkomst niet :P

Ik weet uit m'n hoofd ook niet wie het wel heeft gezegd hoor ;) Maar dan zal er nog een naam zijn die op die van jullie lijkt...

Edit: Inderdaad nog iemand

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:27

zie mijn edit

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:27

Zie mijn edit :')

We bedoelen helemaal hetzelfde :P

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:37

Haha, dat was tegelijk
Inderdaad we bedoelen helemaal hetzelfde.

Nog een aanvullinkje, heb hengsten laten laten springen op een fantoom, zo braaf en hanteerbaar voor een toen klein en vooral licht dwergje (met nadruk op toen, nu ben ik nog wel klein maar iets minder licht). Maar toch kon ik ze niet voorbrengen...

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:43

kamsel schreef:
Haha, dat was tegelijk
Inderdaad we bedoelen helemaal hetzelfde.

Nog een aanvullinkje, heb hengsten laten laten springen op een fantoom, zo braaf en hanteerbaar voor een toen klein en vooral licht dwergje (met nadruk op toen, nu ben ik nog wel klein maar iets minder licht). Maar toch kon ik ze niet voorbrengen...

Wij hadden een hengst die zich zeer eenvoudig liet voorbrengen maar tijdens het dekken op een fantoom de beton uit de muur sloeg. Zo zie je maar weer elke hengst is anders van karakter

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:11

Leuk hè, al die verschillende karaktertrekjes en eigenaardigheden?
(maar die eerste zin had je in het kader van dit topic beter niet kunnen zeggen :P )

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:19

Een hengst die rustig blijft in de buurt van andere hengsten of merries is een uitzondering,zeker als hij gedekt heeft.Een goede voorbrenger zorgt ervoor dat de hengst zich kan laten zien.Dat dit soms gepaard gaat met geruk e.d. is heel begrijpelijk gezien het feit dat je een testosterongedreven paard aan de hand hebt vol met adrenaline die zich wil meten met de andere hengsten.Een goede voorbrenger kan dit tot een minimum beperken.Wel eens 2 hengsten zien vechten?Dat is pas pittig,ik vind het dus wel meevallen met de dieronvriendelijkheid,geloof niet dat de paarden er wat van krijgen.Het is de aard van een hengst om zich" op te fokken" en zich zo te laten zien.Ook mijn eigen kuikenmakke lieverd wordt een gevaarlijke vent in het nabijzijn van hengsten.
Wellicht kan het ook op een andere manier maar ik zie daar niet direct reden toe.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 12:22

kamsel schreef:
(maar die eerste zin had je in het kader van dit topic beter niet kunnen zeggen :P )

Hoezo?
Bevestigd toch gewoon dat niet alle hengsten zo dramatisch zijn om voor te brengen?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:09

Niet alleen hengsten kunnen hun voorbrenger de baas zijn. Merries met een stel veulens aan de voet die elkaar niet kennen zijn net zo gevaarlijk als die door testosteron opgefokt hengsten. Dan mag je nog met 80 kg aan die mond hangen als zo'n 600 à 700 kg zwaar beest aan de haal gaat met je om haar veulen te beschermen tegen die onbekende merries dan mag je heel erg blij zijn als je voobeen tegen je hoofd krijgt. Niets zo fanatiek als een moeder voor haar kind.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:32

laten we het er maar op houden dat het overal weer anders gaat.. en welk ras /soort ook nog uitmaakt.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:10

Degene die het hardst moeten schreeuwen hoeveel ervaring ze hebben, zijn diegene die zich blijkbaar nog moeten bewijzen.

Zulke mensen zou ik nieteens een dek(hengst) in de handen geven.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:10

juliomariner schreef:
Vienna volgens mij heb je nog nooit een hengst aan het touw gehad.

:+ Wat jij wil.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:08

Vienna2007 schreef:
Degene die het hardst moeten schreeuwen hoeveel ervaring ze hebben, zijn diegene die zich blijkbaar nog moeten bewijzen.

Ik zal eerlijk zijn, ik heb nog nooit zo'n joekel in handen gehad. Ik ben geen insider in de fokkerij, ik ben al helemaal geen voorbrenger, laat staan verzorger van een hengst.

Maar ik heb in ieder geval meer inzicht er in dan jij, je ziet het verschil tussen zwiepen met een zweep en klappen niet eens.

Bovendien in het bewuste filmpje is de voorbrenger de ruiter die er voorheen 1.60 mee heeft gesprongen, en mogelijk geen ervaring heeft met het voorbrengen van hengsten op hengstenshows.

Goed inlezen is ook een kunst.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 11:27

Janine1990 schreef:
Vienna2007 schreef:

Ik zal eerlijk zijn, ik heb nog nooit zo'n joekel in handen gehad. Ik ben geen insider in de fokkerij, ik ben al helemaal geen voorbrenger, laat staan verzorger van een hengst.

Maar ik heb in ieder geval meer inzicht er in dan jij, je ziet het verschil tussen zwiepen met een zweep en klappen niet eens.

Bovendien in het bewuste filmpje is de voorbrenger de ruiter die er voorheen 1.60 mee heeft gesprongen, en mogelijk geen ervaring heeft met het voorbrengen van hengsten op hengstenshows.

Goed inlezen is ook een kunst.

Fatsoenlijk feedback geven blijkbaar ook.

Edit: mijn vraag is in ieder geval beantwoord. De discussie gaat nu inderdaad meer over wie het meeste verstand van de hengsten heeft en ik vind het vrij onrespectvol hoe sommige met elkaar om gaan. Ik stuur een berichtje naar moderator dat topic gesloten kan worden.
Laatst bijgewerkt door Marvel op 30-03-11 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:29

Misschien moet je duidelijker zijn Jotoma en zeggen dat ik gewoon niet fatsoenlijk feedback kan geven ;)
Ben ik het ook wel met je eens... In sommige gevallen kan ik dat niet nee.