Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jessica24 schreef:En ik heb de merrie op haar 7e heel bewust laten rontgenen zodat ik weet dat ze 100% op de benen is.
Dit Jaar word ze gedekt en het a.s veulen krijgt ook gewoon een vol papier.
Toch blijft het af wachten of het bewuste veulen aan de verwachtingen voldoet.
Daarom heb ik ook gekozen voor een oudere en meer bewezen hengst.
ptiteblue schreef:Omdat als ik het hier goed lezen zouden we bijna alleen met Elite merries moeten fokken...
Mijn merrie is op papier stamboek, maar in mijn ogen wel sport dressuur (had ze 1 wedstrijdje meer mogen lopen had ze haar punten gehaald) en ook PROK.
Maar dat staat allemaal niet op haar papieren...
Citaat:Daarmee wil ik geen oordeel over jouw springgefokte merrie geven of het fokken daarmee, alleen de redenen die je aanvoert kloppen niet.
colette_007 schreef:@wittepit, ik vind er wel een kern van waarheid inzitten. Ik ben anti- zonder papier fokken/helemaal nergens goedgekeurd en voor de 'leuk' (in de zin van oh schattig een veulentje).
Maar ik vind dat de doelen van het kwpn ook onrealistisch zijn. Iedereen wil een internationale fokken... Logisch... Een goed en gezond paard vind ik een beter doel.
We zijn immers niet allemaal anky of vd vleuten.
Ik denk dat een mooier 'doel' is (ook voor het kwpn) om GEBRUIKSPAARDEN te fokken (ipv die maffe bokken die met 2 worden ingereden met 4 de top moeten lopen en met 8 versleten zijn en daarnaast zo gek in de kop dat een normale ruiter er niet op blijft..)
Dus een leuk paard, goed in elkaar (en gezond!) dat een mooie M proef/parcours kan lopen en misschien ook nog wel Z. Maar bovenal eerlijk, en gebruiksvriendelijk voor de gemiddelde ruiter.
ptiteblue schreef:Voor de Prok, ik heb haar rapport (net dezelfde rapport, in een erkende dierenkliniek opgemaakt) met die van mijn PROK merrie vergeleken, en alles is hetzelfde, dus ja, ben geen dierenarts, maar om wat op het rapport geschreven is, lijkt het toch OK voor PROK.
colette_007 schreef:@sarabande, inderdaad het kwpn selecteert tegenwoordig op 'karakter' alleen naar mijn mening heeft dit weinig zin (die paraplu test dingen dan),
misterA schreef:Ja, het blijft broddelwerk![]()
We discussïeren nog maar even door en dan is de conclusie dat een prok-certificaat eigenlijk niks voorstelt.
Beter maar fokken met merries zonder "papieren" want.......
-op papier kan je niet rijden,
-me tante had een paardje met 6 ocd's, alle veulens waren gezond en paardje is 36 jaar geworden, nooit een dag kreupel geweest.
-dat verhaal geld uiteraard ook voor alle andere predicaten, allemaal flauwe kul, niks waard.
Dus fokken maar met die hap, de slager ruimt de rotzooi wel weer op.
DiamondHorse schreef:In de titel zelf staat idd Kwpn vermeld, mede om het feit dat ik bij dit stamboek bekend ben en het een klein beetje wil specificeren, misschien had ik er beter rij/sportpaarden bij kunnen vermelden![]()
Maar gelukkig zijn er idd ook nog zat nadenkende fokkers en die laten zich hier ook stevig horen, prima.. terecht..., daar zijn discussies uiteindelijk voor!