Fokkers of Vermeerderaars??? (kwpn)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ptiteblue

Re: Fokkers of Vermeerderaars??? (kwpn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:48

Omdat als ik het hier goed lezen zouden we bijna alleen met Elite merries moeten fokken...
Mijn merrie is op papier stamboek, maar in mijn ogen wel sport dressuur (had ze 1 wedstrijdje meer mogen lopen had ze haar punten gehaald) en ook PROK.
Maar dat staat allemaal niet op haar papieren...

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 15:49

Jessica24 schreef:
En ik heb de merrie op haar 7e heel bewust laten rontgenen zodat ik weet dat ze 100% op de benen is.
Dit Jaar word ze gedekt en het a.s veulen krijgt ook gewoon een vol papier.
Toch blijft het af wachten of het bewuste veulen aan de verwachtingen voldoet.
Daarom heb ik ook gekozen voor een oudere en meer bewezen hengst.

Prima toch....!
En het blijft zoiezo altijd afwachten, zeker bij een eerste veulen!

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 15:51

ptiteblue schreef:
Omdat als ik het hier goed lezen zouden we bijna alleen met Elite merries moeten fokken...

Nee hoor.... Zo stellig is het nu ook weer niet!

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:58

Voor mijn nieuwe merrie aangekocht in september heb ik natuurlijk samen met de radio's de PROK gevraagd.
Nu is ze dus STER PROK.

Ik hoop ze binnen een paar jaar Sport dressuur te krijgen en dan nog eens naar de CK om eventueel keur (dan automatisch elite) te worden.
Maar dat is natuurlijk allemaal dromen en afwachten :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:59

ptiteblue schreef:
Mijn merrie is op papier stamboek, maar in mijn ogen wel sport dressuur (had ze 1 wedstrijdje meer mogen lopen had ze haar punten gehaald) en ook PROK.
Maar dat staat allemaal niet op haar papieren...

Voor sport is Z2 met een winstpunt nodig. Hoe kan je nu weten dat ze dat juist in de wedstrijd die ze niet gelopen heeft gehaald zou hebben?????

Prok is een totaal andere wijze van foto's maken dan voor een verkoop keuring
De foto's mogen alleen door een erkende arts en vanuit daarvoor voorgeschreven hoek genomen worden, om sjoemelen tegen te gaan.

Dus ook daarvan weet je niet zeker of die keuring overeenkomt met de PROK

Daarmee wil ik geen oordeel over jouw springgefokte merrie geven of het fokken daarmee, alleen de redenen die je aanvoert kloppen niet.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:10

Omdat ik het nagevraagd heb bij het KWPN.
Wij reden M- in Belgie, en haar beste score in een officiele wedstrijd was 59.9%.
Maar voor KWPN moest ze 1x 60% gehaald hebben, dus net 0.10% te kort (had 0.30% tekort eerder doorgegeven)

Maar, die winter hebben we wedstrijden gereden, waar ze toch boven de 60% was. Maar die wedstrijden tellen niet mee omdat in de winter geen officieel seizoen is en de punten tellen niet in Belgie.
Dus ja, had ze haar punter heel zeker gehaald.

Voor de Prok, ik heb haar rapport (net dezelfde rapport, in een erkende dierenkliniek opgemaakt) met die van mijn PROK merrie vergeleken, en alles is hetzelfde, dus ja, ben geen dierenarts, maar om wat op het rapport geschreven is, lijkt het toch OK voor PROK.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:11

Eén van de hoofdredenen in mijn ogen om met je eigen merrie te fokken is dat je haar kent. En als het karakter je aanstaat, in combinatie met de wetenschap dat de merrie meer invloed heeft op het veulen dan de vader, plus dat het toch echt speciaal is om je eigen paard geboren te zien worden, met een hengstenbestand waar je in veel gevallen van uit mag gaan dat ze verbeterend kunnen werken op je merrie, dan heb je toch de droom om je eigen fijne paard in een soort 1.1 uitvoering te fokken?

Een oud-collega had een merrie van een afgekeurde hengst, met een wat klassiek kruis en volbloedhals. Uit een verder predikaatloze moederlijn. Nou, volgens de geldende normen net iets meer dan slachtafval. En weet je? Dat paard pakte alles aan. L-springen, L-SGW, ZZ-L dressuur. Nooit staken, nooit onhandelbaar fris. Misschien niet de top-sportprestaties waar iedereen kennelijk op wacht, maar o wat heeft de ruiter een plezier gehad met dat dier. En... er twee veulens uit gefokt. De oudste is net zadelmak, en ze kan op stappen en wegrijden, en laatst een huppellesje gedaan: hij deed het gewoon! En dat vind ik onbetaalbaar, een simpel, fijn, prettig paard.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:14

Citaat:
Daarmee wil ik geen oordeel over jouw springgefokte merrie geven of het fokken daarmee, alleen de redenen die je aanvoert kloppen niet.

100% springgefokt is ze ook niet echt.
Moeder is toch elite, groot moeder sportdressuur, dus ja, misschien is haar vader een springhengst, maar ik zie dat wel voor een kwaliteit om kracht te geven aan de veulens.
Hoeveel goedgekeurde hengsten komen nu niet een een puur springgefokte merrie?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:15

@wittepit, ik vind er wel een kern van waarheid inzitten. Ik ben anti- zonder papier fokken/helemaal nergens goedgekeurd en voor de 'leuk' (in de zin van oh schattig een veulentje).
Maar ik vind dat de doelen van het kwpn ook onrealistisch zijn. Iedereen wil een internationale fokken... Logisch... Een goed en gezond paard vind ik een beter doel.
We zijn immers niet allemaal anky of vd vleuten.
Ik denk dat een mooier 'doel' is (ook voor het kwpn) om GEBRUIKSPAARDEN te fokken (ipv die maffe bokken die met 2 worden ingereden met 4 de top moeten lopen en met 8 versleten zijn en daarnaast zo gek in de kop dat een normale ruiter er niet op blijft..)
Dus een leuk paard, goed in elkaar (en gezond!) dat een mooie M proef/parcours kan lopen en misschien ook nog wel Z. Maar bovenal eerlijk, en gebruiksvriendelijk voor de gemiddelde ruiter.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:18

colette_007 schreef:
@wittepit, ik vind er wel een kern van waarheid inzitten. Ik ben anti- zonder papier fokken/helemaal nergens goedgekeurd en voor de 'leuk' (in de zin van oh schattig een veulentje).
Maar ik vind dat de doelen van het kwpn ook onrealistisch zijn. Iedereen wil een internationale fokken... Logisch... Een goed en gezond paard vind ik een beter doel.
We zijn immers niet allemaal anky of vd vleuten.
Ik denk dat een mooier 'doel' is (ook voor het kwpn) om GEBRUIKSPAARDEN te fokken (ipv die maffe bokken die met 2 worden ingereden met 4 de top moeten lopen en met 8 versleten zijn en daarnaast zo gek in de kop dat een normale ruiter er niet op blijft..)
Dus een leuk paard, goed in elkaar (en gezond!) dat een mooie M proef/parcours kan lopen en misschien ook nog wel Z. Maar bovenal eerlijk, en gebruiksvriendelijk voor de gemiddelde ruiter.

Ben er helemaal mee eens!
Hoeveel toppaarden lopen er nu rond? Niet veel. Hoeveel ruiters hebben als ambitie om Gd Prix te lopen, ook niet veel.
Hoeveel ruiters willen een leuk, mooi, praktisch en gezond paard om een paar wedstijden te rijden en te gaan wandelen? Heeeel veeel!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:20

ptiteblue schreef:
Voor de Prok, ik heb haar rapport (net dezelfde rapport, in een erkende dierenkliniek opgemaakt) met die van mijn PROK merrie vergeleken, en alles is hetzelfde, dus ja, ben geen dierenarts, maar om wat op het rapport geschreven is, lijkt het toch OK voor PROK.

Foto's voor de Prok, in herhaal het maar eens, worden vanuit een voorgeschreven standpunt gemaakt. Dus ja op het rapport staan dezelfde cijfertjes, die kunnen echter op een andere manier tot stand komen.

collete de doelen van het KWPN zijn niet anders dan wat jij noemt, dat de gebruiker er op de door jouw omschreven wijze mee omgaat kan je de fokker niet kwalijk nemen. Al eerder zijn hier discussies over geweest en worden KWPN gefokte paarden met talent altijd voorzien van een slecht karakter.

Ik zou zeggen ga eens naar wat wedstrijden in de basis en kijk eens wat voor ruiters er op die talentvolle paarden zitten en geef vervolgens de fokkers maar weer de schuld

Het is al eerder gezegd, de kopers zouden wat meer kennis van hun eigen talenten moeten durven hebben.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:27

OK, dan is mijn merrie misschien niet PROK, maar is OCD vrij, geen hoefkatrol, geen arthrose, dus volgens mij is ze een heel gezond merrie om mee te fokken.

Ik zie dat hier in Belgie ook hoor, heel goede paarden met slechte ruiters.
Maar dat is dus eingelijk goed, want als die goede paarden met slechte ruiters toch braaf en simpel te rijden zijn, dan is het toch de doel van de fokkerij, karakter mee nemen als belangrijke punt.

Want zouden die paarden geen goede karakter hebben, dan zouden die slechte ruiters niet mee kunnen rijden, zo simpel is dat.

Maar ja, die paarden komen waarschijlijk niet allemaal van grote stoeterijen, er komen zeker ook veel paarden van hobby fokkers die met hun merrei ooit gedekt hebben.
Iedereen weet misschien niet wat een keuring is, dus er lopen zeker heel veel goede merries rond die nog in het veulenboek staan.
Kunnen ook heel goede veulens fokken denk ik...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:29

@sarabande, inderdaad het kwpn selecteert tegenwoordig op 'karakter' alleen naar mijn mening heeft dit weinig zin (die paraplu test dingen dan), allemaal thuis te oefenen... En een beetje slimme hengstenhouder doet dat ook (heel logisch). Ik denk dat karakter vanzelf komt als je gebruikspaarden fokt en geen mode popjes (keuringspaarden...)
Ik zeg niet dat alle paarden met taltent slecht karakter hebben (juist niet, ze hebben vaak net dat extra nodig om over 1.60 te komen, heel logisch, zitten ook (in omgang) heel veel brave paarden tussen, moet denk ik ook wel als ze weet ik hoelang op vrachtwagen moeten, van concours naar concours gesleept worden etc etc, dan kun je geen bok gebruiken die in een andere stal al helemaal over de zeik is (en een hoop energie verspilt).
Grappige was, een tijd terug was mijn paard losgebroken (snachts) en op de weg terecht gekomen (zonder halster etc). Hebben boeren hier in de buurt hem zo kunnen pakken met een touwtje om de hals, kwam nog een tractor voorbij (was zomer) niiks aan de hand en hadden paard bij hun thuis op stal gezet. Hooi gegeven en naar ons gekomen.
Eerste wat ze vroegen (in het duits); Dat moet zeker een wedstrijdpaard zijn?! Anders gaan ze niet zo makkelijk mee en in hij doet in de stal net alsof hij er al jaren staat.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:33

ptiteblue: als je dat weet van je merrie dan zal dat PROK-verhaal je toch aan je derrière oxideren?

Ik vind al die predikaten fantastisch, als je dat er voor over hebt en je paard voldoet aan de voorwaarden, heb je met recht een elite-merrie. Maar het is zo jammer om alles wat dat niet heeft bij voorbaat maar als onwaardig om zich voort te planten af te doen. Veel particulieren hebben hun paard als rijpaard en niet voor keuringen. Die weten dus of het dier na 10 jaar belasten nog gezond is en of ze altijd heeft willen doen wat ze gevraagd is. Kan je bij beide ja invullen zie ik echt niets "slechts" aan het fokken met zo'n dier.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:35

Citaat:
ptiteblue: als je dat weet van je merrie dan zal dat PROK-verhaal je toch aan je derrière oxideren?

Sorry maar die zin begrijp ik niet... :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:37

Het KWPN heeft het karakter altijd in de beoordeling meegenomen.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:37

Ben bang dat de spellingcorrector er anders overheen gaat en dan begrijp ik mezelf niet meer!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:38

Vermeerderen: Je merrie laten dekken omdat veulentje schattig is en daar de dichtstbijzijnde (in de regio) meest populaire of goedkoopste hengst voor kiezen. Dus niet kritisch te kijken of merrie eigenlijk wel geschikt is om mee te fokken (gezondheid, karakter en aankunnen van de fysieke belasting van dracht en zogen veulen) en niet kijken naar passende hengst (bouw, gezondheid en karakter). Of beide dieren daarbij beschikken over papieren al dan niet met predikaten veranderd daar niks aan.

Fokken : Gezonde merrie met goed karakter wat dracht aan kan combineren met goed aanvullende hengst qua eisen (bouw, gezondheid en karakter) en eventueel wensen (bv apart kleurtje, lange manen, sokken, etc.). Papieren van de merrie zijn relevant ivm uitsluiten inteelt en inschatten bouw (en eventueel karater/gezondheid) Binnen het stamboek blijven als er buiten het stamboek een goede aanvullende hengst te vinden is vindt ik niet noodzakelijk. Ik heb meer interesse in een gezond gebruikspaard voor recreatie dan wedstrijden rijden, dat maakt veel predikaten voor mij niet interessant en soms geven die predikaten juist een voor mij totaal ongeschikt dier aan.

Dat uit 2 goede lijnen qua karakter ook een veulen met goed karakter komt is trouwens ook maar de vraag. Zat opmerkingen die hier voorbij komen van veulens waarvan de (half)broer(s)/zus(sen) heel anders zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:39

colette_007 schreef:
@sarabande, inderdaad het kwpn selecteert tegenwoordig op 'karakter' alleen naar mijn mening heeft dit weinig zin (die paraplu test dingen dan),

Het KWPN selecteert al decennia op karakter, iig de hengsten in de verrichting. Dat daar nu proefjes aan toegevoegd worden heeft meer met onderzoek te maken.

Wittepit: Als je weet dat je merrie gezond is is dat idd prima, het voordeel van een predicaat is dat het op papier komt en een blijvende meerwaarde is binnen de merriestam.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:10

misterA schreef:
Ja, het blijft broddelwerk :+
We discussïeren nog maar even door en dan is de conclusie dat een prok-certificaat eigenlijk niks voorstelt.
Beter maar fokken met merries zonder "papieren" want.......
-op papier kan je niet rijden,
-me tante had een paardje met 6 ocd's, alle veulens waren gezond en paardje is 36 jaar geworden, nooit een dag kreupel geweest.
-dat verhaal geld uiteraard ook voor alle andere predicaten, allemaal flauwe kul, niks waard.
Dus fokken maar met die hap, de slager ruimt de rotzooi wel weer op.

Dat werd niet gezegd. En dit is wel een beetje chargeren. Jammer dat je nu weer op deze manier moet reageren.

Ik vind de PROK geen onzin. Ik zeg alleen dat het niet zaligmakend is in alle gevallen en dat er nog verbetering is te behalen in beoordeling. Ik ken gevallen van mensen die meerdere keren exact de zelfde foto's insturen en dan de tweede of derde keer wel een PROK krijgen. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Tevens neem ik mijn merrie als voorbeeld om duidelijk te maken waarom ik, in dit specifieke geval, er voor kies om wel met een ster, keur merrie te fokken, die niet prok is. Helaas was ze nog niet mijn eigendom op 3 jaar, anders had ik haar toen wel laten prokken.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:42

Ik beweer ook niet dat je niet moet fokken met jouw merrie.
Zelf fok ik ook met een merrie waarvan de d.a. zei dat ze waarschijnlijk prok-waardig zou zijn maar net niet dus.
Dan denk ik ook om in de KWPN-filosofie m.b.t. de hengsten te blijven, als de merrie veel compenseert in beweging, of sportaanleg,, waarom ook niet?
Maar je weet wel waar je mee bezig bent.

Natuurlijk chargeer ik, ik wil de discussie wat duidelijker hebben.
Na een aantal opmerkingen zou een buitenstaander haast gaan geloven dat een merrie zonder papieren, waar men dus niets van weet veruit te preferen is boven
een merrie waar veel van bekend is, maar bijv. net niet prok of net geen ibop maar verder wel veel andere kwaliteiten.

Wat hinderlijk is in een discussie als deze is dat er altijd veel voorbeelden bij gesleept worden van (meestal) een eigen paard
dat dan net niet past in het totale beeld van wat bekend is van de vererving van hengsten en merries.
De zo spreekwoordelijke super brave Jazz. := bijv.

En verder, wat ik in het begin van dit topic al opmerkte, de nadenkende fokkers denken er heel anders over dan wat ts stelt.
Het aantal dekkingen is aanmerkelijk minder dan 2 jaar geleden.
Ik zie dat ze KWPN in de openingspost heeft verwijderd. :D

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 20:29

misterA schreef:
Ik zie dat ze KWPN in de openingspost heeft verwijderd. :D

Nee hoor niets verwijderd! In de openingspost heeft geen KWPN gestaan :)

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 20:44

In de titel zelf staat idd Kwpn vermeld, mede om het feit dat ik bij dit stamboek bekend ben en het een klein beetje wil specificeren, misschien had ik er beter rij/sportpaarden bij kunnen vermelden :Y)

Maar gelukkig zijn er idd ook nog zat nadenkende fokkers en die laten zich hier ook stevig horen, prima.. terecht..., daar zijn discussies uiteindelijk voor!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:13

DiamondHorse schreef:
In de titel zelf staat idd Kwpn vermeld, mede om het feit dat ik bij dit stamboek bekend ben en het een klein beetje wil specificeren, misschien had ik er beter rij/sportpaarden bij kunnen vermelden :Y)

Maar gelukkig zijn er idd ook nog zat nadenkende fokkers en die laten zich hier ook stevig horen, prima.. terecht..., daar zijn discussies uiteindelijk voor!

:o even niet opgelet.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:30

Vind het prokken erg belangrijk.
Helaas ging dit voor mijn merrie niet op omdat ze een Engels Volbloed is.
Dus de foto's zijn gemaakt, maar niet in gestuurd.
A.s veulen word gewoon geprokt op de leeftijd van 2 jaar en 3 maanden.
Aantal dekkingen is idd terug gelopen met voor gaande jaren.
Mensen hebben duidelijk minder te besteden.