Welk oud bloed ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:23

IMJ schreef:
Nimmerdor..
Mooi exterieur! Mooi karakter! Super in de sport.
Heb een poos een zoon gereden van Nimmerdor, heel fijn in de hand, sprong heel fijn en ook voor dressuur draaide hij zijn hand (hmm.. hoef) niet om. En een heel prettig paard op stal.
Tja, tis er maar 1 die ik gereden heb, niet veel vergelijk dus. Maar oh wat reed dat dier fijn!

Ik heb een Wellington x Zuidhorn x Pele

Heerlijke merrie allround!! Superdressur trouwens, zit altijd bij de eerste 3, ondanks een rugblessure. Daarvan is ze nu hersteld, dus zal mij komende jaar benieuwen!!

dakpan

Re: Welk oud bloed ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:38

Ik zie nergens Pik Bube terug. In 'samenwerking met' Donnerhall hebben die toch al flink wat toppers gebracht.
Favoriet bij mij blijven Donnerhall paarden. Ik vind hun karakters vaak erg prettig. Kunnen alles super, maar doen in de omgang niet zo moeilijk!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:50

Saarenpeewee schreef:
Ik zie nergens Pik Bube terug. In 'samenwerking met' Donnerhall hebben die toch al flink wat toppers gebracht.
Favoriet bij mij blijven Donnerhall paarden. Ik vind hun karakters vaak erg prettig. Kunnen alles super, maar doen in de omgang niet zo moeilijk!

Dan is Roy Black een leuke:
Rubinstein (Rosenkavalier uit een dochter van Dodana) X Donnerhall x Pik Bube :j met als moederlijn een trakhener lijn (weet ik niet zo heel veel van, eigenlijk niets :P )

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:58

leuk topic!!
ik ben zowieso weg van de oudere gelderse hengsten(ook Ahoy!) en qua rijpaarden vind ik Voltaire toch echt wel de nummer 1.
geef mij maar een hele stal vol met Voltaire nakomelingen.
ik hoor niet zulke goede verhalen over zangersheide paarden(maar dat is dan ook allemaal relatief jong), en laat ik nu net een NRPS gekocht hebben met veel zangersheide bloed....
maar goed, in de moederlijn zit Voltaire.
heb zelf een Voltaire*Darling boy gehad, en een Equador*Ubis, super fijne dieren.
wat ik overigens echt niet wil in een paard, is Renovo/Fabricius/Cambridge Cole.
Zeoliet verdriet spreekt voor zich.

bvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:49

http://www.sporthorse-data.com/d?z=BbRa ... &x=12&y=10
Deze hengst komt uit de Oekie stam een oude Nederlandse tuigerstam.
deze stam is heel klein er zijn noch enkele hengsten van beschikbaar zoals Lord Britten, Bonnie Prince Charlie, Millar,
Uit deze stam komt Big Ben, optiebeurs Concern, Britt etc
Dit zijn bloedlijnen die wereldbekers hebben gewonnen en die een beetje vergeten worden ten voordelen van Holsteins springbloed terwijl deze bloedlijnen uiteindelijk op dezelfde manier zijn opgebouwden met minder paarden meer hebben gewonnen.

annibl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:34

Tof topic, even inpikken op bvdb, ken iemand die veel fokt met de Oeki stam, wel in de springrichting zeer veel goede springers bij. Millar en Bonnie Prince Charlie staan volgens mij niet meer in Belgie ?
Lord Britten ken ik helemaal niet, voor welk stamboek is hij gekeurd ?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:12

Alane: duidelijk maar...laten we wel wezen. Of het nu om de hengst gaat waar je de merrie mee wilt dekken of de merrielijn, daar zitten die vaders/hengsten ook in. De merrielijn wordt toch voornamelijk gevormd door de hengsten/vaders/vaders van moeders etc die daar weer in zitten, passende op de merrie die men eerder al heeft gefokt vanuit een hengst. Je kan een zeer uitgebreide merrielijn hebben maar ook uit minder uitgebreide merrielijnen komen goede nakomelingen.
Je moet goed voor ogen hebben met welk doel je wilt fokken: een kopie van de merrie krijgen, een kopie van de vader of een verbetering van de merrie of misschien zelfs wel een verbetering van de vader???
Riv, een uitdaging voor jou: welk bloed zie jij graag terug en als het nog zou kunnen (aangezien veel genoemde hengsten al dood zijn), welk bloed zou jij dan op die merrie van je zetten?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:31

Ik zou graag mijn merrie nog door ramiro laten dekken als het nog kon. Heb 1 merrie met relatief jong bloed cavalier x beaujolais x Ulster. Ulster ben ik niet zo happy meer maar ja ik heb haar er niet om laten staan. Mijn andere merrie is een Elberton x Halewijn x Bathazar. Daar kan bijna alles wel op qua bloed.
Mr Blue of Burggraaf zie ik ook nog wel graag of Jus de Pomme..

bvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:20

Tof topic, even inpikken op bvdb, ken iemand die veel fokt met de Oeki stam, wel in de springrichting zeer veel goede springers bij. Millar en Bonnie Prince Charlie staan volgens mij niet meer in Belgie ?
Lord Britten ken ik helemaal niet, voor welk stamboek is hij gekeurd ?

Die fokker wil ik best leren kennen.
Millar staat in Frankrijk en Bonnie in USA.
Lord Britten is een zoon van Britt die olympische spelen heeft gedaan van Barcelona (8ste geeindigt met Karin Donckers) Hij is geboren bij Alphonso Romo in Mexico (La silla) en is gekeurd voor AES (www.harasdesconcessions.be)

Britt is de grootmoeder van Bonnie.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:41

svdijk schreef:
leuk topic!!
ik ben zowieso weg van de oudere gelderse hengsten(ook Ahoy!) en qua rijpaarden vind ik Voltaire toch echt wel de nummer 1.
ik hoor niet zulke goede verhalen over zangersheide paarden(maar dat is dan ook allemaal relatief jong), en laat ik nu net een NRPS gekocht hebben met veel zangersheide bloed....
heb zelf een Voltaire*Darling boy gehad, en een Equador*Ubis, super fijne dieren.
wat ik overigens echt niet wil in een paard, is Renovo/Fabricius/Cambridge Cole.

Ik heb overigens een fabricius merrie gehad en haar dochter voert dit bloed. Is niets mis mee, hebben sterke karakters maar zijn goud eerlijk en heeel erg slim.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:45

Er kan nog wel met Ramiro gedekt worden, maar dan moet je wel zeer diep in je buidel tasten voor DV.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:09

De schimmelhengst Aktion (v. Pion)
Om zijn hoge fokwaarden dressuur maar vooral omdat ik in het verleden hele fijne nakomelingen van heb zien werken met krachtige bewegingen. :j
En de "grondlegger" Sinaeda, dat is wel een hengst uit bijna de prehistorische tijd als je de foto's ziet. :D Uit die stammen komen veel sportpaarden.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:15

Schangah schreef:
svdijk schreef:
leuk topic!!

Ik heb overigens een fabricius merrie gehad en haar dochter voert dit bloed. Is niets mis mee, hebben sterke karakters maar zijn goud eerlijk en heeel erg slim.

helaas ontkom je er bij de tuigpaarden vrijwel niet aan om cambridge cole-vrij te zijn, eenmaal op het papier heb ik ook niet zo'n moeite mee, maar 2 of meerdere malen, nee, bedankt...
heb een renovo*harald*renovo gehad, wat een goed paard maar ook zat er een enorme kop op.
verder nog een indurain(wouter*renovo)*renovo gehad, en ook dat was een heel goed paard, maar o zo lastig.
beide paarden konden niet zonder hengstenketting uit stal worden gehaald, stonden erg makkelijk op hun achterbenen, waren kijkerig, hadden last van losse achterbeentjes etc etc etc.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:35

Dan zal ik wel een goede fabricius hebben gehad. Ze heeft nog nooit geschopt, gebeten of iets anders.Ze was wel heet maar met een lang touwtje netjes naast het baasje showen. Alleen wel een geheugen als een olifant en ontzettend slim.

Dochter lief heeft Ferro als grootvader, is vergeleken met moeders een ontzettende miep. Ik zou niet zo snel meer kiezen voor een hengst met Ferro in zijn bloed. Liever dan oud gelders bloed.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:41

Elegant, Ahoy, Roemer, Voltaire, Farn.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:52

linky schreef:
Elegant, Ahoy, Roemer, Voltaire, Farn.

en waar baseer jij dit op :)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:54

Eigen mening denk ik?

Ik; o.a. Rigoletto, Sinaeda, Farn, Aktion, Ramzes

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:04

Denk dat Ketaki de onderbouwing mist. Want de hengsten die Linky noemt hebben zich ontegenzeggelijk bewezen in de fokkerij.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:05

NatasjavE schreef:
Denk dat Ketaki de onderbouwing mist. Want de hengsten die Linky noemt hebben zich ontegenzeggelijk bewezen in de fokkerij.

indd,jij hebt mij indd helemaal verwoordt :) :j

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:09

Je hebt toch ook bij het ene paard meer gevoel als bij het andere paard?

Daarnaast hebben een aantal van de paarden van linky zich wel bewezen in de fokkerij. Als je een beetje pedigree kenner bent, dan is dat wel duidelijk denk ik ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 19:43

Citaat:
Riv, een uitdaging voor jou: welk bloed zie jij graag terug en als het nog zou kunnen (aangezien veel genoemde hengsten al dood zijn), welk bloed zou jij dan op die merrie van je zetten?

Voor de merrie heb ik Metall op het oog, daarmee fok ik terug op Ramiro. :)
Maar ik heb veel meer redenen voor Metall, maar dat valt buiten het topic, kan ik morgen beter live vertellen ;)

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:46

Ketaki schreef:
lieke2 schreef:
Cabochon, heel mooi bloed! We hebben nog een concorde x abgar staan. Nu gedenkt met...... (kan het maar niet onthouden)

met welke hengst is deze merrie dan gedekt? :)

Ik weet het weer, carthino z :)*

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 00:00

Zelf heb ik een antiek gefokte merrie: Creool (v. Akteur) x Julio Marinerxx x Zeus. Zeer werkwillig karakter, compleet paard (beetje klein voor de moderne mens, maar ik ben zelf ook klein dus geen probleem). Moedig, wel pittig maar eerlijk. Flinke motor van achteren, biedt nu zelf al onder het zadel (nu even niet want is hoogdrachtig) verzameling aan. Creool heb ik nog gezien toen hij nog zelf sprong, ook een pittige hengst, maar heel erg op het hout. Met Bridie heb ik nog niet gesprongen, maar dat werkwillige herken ik zeker.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:20

Het verbaast mij lichtelijk dat Belisar zoveel genoemd wordt. Die lopen over het algemeen alsof ze een stok ingeslikt hebben. :=

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:24

Wat wij graag terugzien is Ramiro, Rubinstein, Doruto en Amor... Daar hebben we ook verschillende fokmerries op aangekocht laatste jaren.