haf geschikt voor kinderen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:15

goodness, wat wordt er hier gekletst zeg.. tjongejonge.. :')
Als je haflinger en kind in een zin leest is er niets aan de hand hoor aan de post van meerdere mensen te zien die wel een haf hebben die prima met kinderen gaan. En alleen oude en doorgezakte haflingers zouden goed voor kinderen zijn.. het is toch triest _O- (meningen en ervaringen zijn geen feiten)

TS: nogmaals, er zijn schatten van haflingers die geweldig zijn met kinderen en ook voor jouw, net zo goed als dat er schatten van shets zijn ( of nee, die bijten bokken en zijn gruwelijk eigenwijs :(:) ) alleen hangt het een van het karakter van het dier af, heeft weinig met ras te maken.
als je dus een leuke haflinger zoekt kan dat best.. vraag desnoods of je hem een maandje op proef mag en dan kom je vanzelf het juiste paardje tegen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:22

Mijn halflinger is absolute niet geschikt voor kinderen en zelfs niet alle volwassenen.
Je moet bij haar heel wat in je mars hebben.
Maar een gemiddelde haflinger is vrees ik te sterk voor een kindje.
Mijn haflinger is inmiddels ookal 13 en valt dus onder''ouder''.

Dit is echter wel pony verschillend.
Een kindje met angst kan denk ik beter vertrouwen op doen op een paardje die te vertrouwen is.

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:46

Dat verschilt heel erg per haf..
Ik reed op een manege waar ze (bijna) alleenmaar haflingers hebben. Daar reden ook gewoon kleine kinderen op.
Opzich denk ik dat zo een ouderwetse haflinger wel geschikt is, omdat die, over het algemeen, wat rustiger zijn.

Veel succes met het vinden van een leuke pony. (En als je uiteindelijk een haflinger koopt, weet ik misschien nog wel een leuk adresje)

petrabalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:24

Ik heb 2 haflingers. de jongste van 5 is absoluut niet geschikt voor kinderen die bang zijn. Ze wordt wel eens door een goed rijdend meisje gereden van 9. Die kan er alles mee.
Mijn oudste haf van 15 is in de bak super braaf, maar wel voorwaarts. Mijn dochter van 4 stapt er soms mee. Niet los overigens, maar dit wel ze zelf niet.
Ik heb vroeger een haf gehad die echt top was met kinderen en met iemand die wat meer ervaring had was ze weer pittiger. En dan ook echt heet.
Die had echt 2 persoonlijkheden.
Je hebt ze dus ze dus echt wel de kinder haflinger, maar die worden niet snel verkocht ben ik bang.

Heb zelf ook de ideale shetlander. 103 cm hoog, bokt niet bijt niet schopt niet stijgerd niet en 200% verkeers mak en kan alles.
springen, dressuur (L2) karretje, marathon. Echt een topper in mini formaat.
Dus die zijn er ook te vinden.

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:04

Dit is eigelijk het type vraag waar geen antwoord op is. Ik zou mijn haflingers nooit laten rijden door kinderen, ja als ik er zelf naast loop, maar anders niet. Ze zijn heel sterk en ontzettend eigenwijs en ik moet zelf van goede huizen komen om mijn zin door te drijven. Ik denk dat het heel moeilijk is om voor jullie allebei een pony te vinden waar jullie samen op kunnen rijden. De paarden die geschikt zijn voor je dochter zijn waarschijnlijk te klein voor jou en andersom. Nou schijnt de new forest bekend te staan als de ideale kinderpony en ze zijn ook sterk/groot genoeg om een volwassenen te dragen.

Verder wens ik je heel veel succes bij je zoektocht en ik hoop dat jullie de geschikt match vinden.

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:19

je kan ook kijken voor een lieve rustige tinker, ik ken iemand met een tinker en die laat er ook kinderen van 4 op rijden dit paard heeft erg veel geduld en zal nooit een stap verkeerd zetten
(bij elk paard is het karakter anders en eigenlijk moet je niet naar het ras kijken maar naar de pony zelf)

ilayda

Re: haf geschikt voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 22:06

Ik heb sinds 1 maand ook een haflinger gekocht voor mij en mijn dochters(8 en 6 jaar)

En hij is echt een schatje, en hij word 15 volgende maand. Daar heb ik ook bewust voor gekozen.
Maar hij is idd wel heel erg eigewijs, hij weet dat ik zijn baasje ben en als mijn dochter erop rijd loopt hij heel de tijd achter mij aan. Maar ze leert er wel super veel, ze heeft echt lef gekregen door hem en het gaat nu elke keer een beetje beter.

Dus ja, je hebt er hafjes tussen zitten die perfect voor kids zijn en ook een paar die niet geschikt zijn, maar ik denk dat dat bij elk ras is.

Veel succes

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:21

Ik heb onze haflinger gekocht toen mijn dochter 9 was. Ze heeft er heel wat keren naast gelegen. De haf wist precies hoe ze het moest doen: hoofd naar beneden, bokje en daar lag het kind weer. Nu m'n dochter 18 is gaat het goed! Ik ken heel wat haflingers, maar ik ben er nog geen een tegengekomen die geschikt was voor jonge kinderen.

Je schrijft dat je een fries leuk vind, maar wat te groot. Heb je misschien al aan een merens gedacht?

CharlotteLSL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:58

Die van mij absoluut niet!
Veel te sterk en vurig!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 01:09

Misschien toch echt eens serieus denken aan een grotere connemara. Zijn leuk, rijtypisch, werkwillig, nuchter, súperspringers....zo nu en dan pittig, maar wel erg prettig .
Zou met je lengte best kunnen, ik ben zelf 1.68 en zit op de foto op een connemara van 1.48

Afbeelding

Liesje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:27

Ik denk dat de meeste haflingers niet geschikt zijn voor kinderen, maar ze bestaan wel! Ik spreek uit ervaring, want ik heb er nl. 1 :)
Twee jaar geleden was ik op zoek naar een superbrave haflinger waar ik mee zou kunnen buitenrijden, waar mijn man mee zou kunnen mennen en waar mijn kinderen van destijds 8 en 10 ook op zouden kunnen rijden. We hebben lang gezocht, zijn heel veel haflingers wezen kijken en eigenlijk had ik de moed al een beetje opgegeven.... Toen zag ik een advertentie op Marktplaats van een brave haflingermerrie. Ze was me eigenlijk te jong (5 pas) maar omdat het maar 15 kilometer bij ons vandaag was, ben ik toch gaan kijken. Nadat ik zelf had proefgereden heb ik de kinderen de volgende keer meegenomen en die reden er zo op weg.
We zijn allemaal nog steeds heel blij met Dana. Mijn dochter is nu 10 en kan er van alles mee. Binnenkort gaan ze weer lessen, ze maken zo nu en dan een klein sprongetje, ze gaan naar buiten (ik ga dan zelf mee op de fiets en heb Dana aan een touw) maar ook voltige vinden ze erg leuk! Dat laatste hebben we vanmiddag nog gedaan en mijn dochter gaat met het grootste gemak op Dana staan...
Dus ja, er bestaan wel haflingers die geschikt zijn voor kinderen, maar je moet wel goed zoeken.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:21

Ik denk dat als je voorkeur uit gaat naar een haflinger, dat je gewoon alle advertenties van hafjes in de gaten moet houden, komt de beschrijving overeen met wat je graag zou willen, kan je altijd eens gaan kijken.
Klikt het dan en lijkt het dé ideale haf voor jullie, ga je nog een keer of een paar keer kijken en rijden en poetsen. Kijk of er een klik is met de pony (ook zeker of je dochtertje deze klik heeft).

Ja, haflingers zijn sterk en soms een beetje eigenwijs :+ maar het kunnen perfecte kinderpony's zijn, het is maar net welke haflilnger je er tussen uit pikt.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 09:59

Ligt er maar net aan hoe de pony is en hoe oud + hoe je kind is.

Ik ben 16, en ik heb een haflinger merrie van 6. Best pittig soms.

1Moon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:22

het ligt natuurlijk helemaal aan het karakter van je haf,
maar bij mij op de manege is een haflinger en ze word gebruikt voor de ponylessen, meestal is ze een van de eerste pony's waar kleine kindjes op hebben gereden. dan is ze superlief, maar als er meer ervaren ruiters op gaan, trekt ze een sprintje en ze heeft een heel sterk hoofd en nek.. dus ja.. als jij een super lieve haflinger kan vinden is het goed.

(met lief bedoel ik eentje die niet zo heel erg eigenwijs is..)

Nixss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:05

1Moon1 schreef:
(met lief bedoel ik eentje die niet zo heel erg eigenwijs is..)

Bestaan die dan :D

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:27

Pumbaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:31

en als je toch geen haflinger zou nemen : Een ijslander *D , ze zijn niet zo goedkoop maar zo lief .
en ook zeer geschikt als rijpony voor een volwassenen!

Racheltje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:50

Die haflinger van mij is ontzettend lief bij kinder jonger dan 6, dan is hij heel voorzichtig... maar ouder dan gaat hij toch testen hoever hij kan gaan. Zit in zijn karakter.
Ik denk dat elk paard anders is en dat het ras verder niks uit maakt.
Het is goed zoeken tot je er een gevonden hebt die echt bij jou of bij je kind past.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:54

Haflingers zijn geen kinderpaarden, ze kunnen sterk zijn en erg ondeugend zijn en hebben een bang persoon zo door en dan gaan ze lekker stout doen, kijk liever rond en niet rasgericht zoeken, dan kom je vanzelf er een tegen die bij jullie passen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:57

Ik zou mijn haflinger ook niet aan kind mee geven. Hij is in omgang echt een schat, maar als je je plaats niet verdedigt loopt ie over je heen, en met rijden is hij zoals hier al eerder is vermeld, zeker een pittig paardje. Ik zou echt karaktergericht zoeken, niet rasgericht ;)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:14

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik wilde toch even 'mijn' verhaal posten :j. Mijn moeder en ik rijden ook allebei, en toen we besloten hadden dat we een paard zouden kopen wilden we er dus ook één waar we allebei op zouden kunnen (en dat was vrij lastig, aangezien ik 1.60m ben en m'n moeder rond de 1.80m). Uiteindelijk is het een Paint geworden en daar zijn we heel blij mee - ze is niet zo groot (voor mij) maar aan de andere kant is ze ook gespierd zodat m'n moeder er ook op past. Daarnaast is ze heel koel in d'r hoofd (ze is 4 en ontzettend dapper, als we naar buiten gaan met andere paarden, die ouder zijn, neemt zij de leiding en is zij degene die overal langs durft :+). Wij rijden gewoon dressuur met haar en het zijn echt hele leuke familiepaardjes :j