[KG]Hoge witte benen = altijd bont/sabino?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: [KG]Hoge witte benen = altijd bont/sabino?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:28

Grappig dan eigenlijk dat het dan blijkbaar zo verstopt kan zitten dat je er bij de ouders eigenlijk niets van ziet en er dan zo'n gekleurd veulentje uit komt!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 18:42

Peterina schreef:
anneliesdj schreef:
Ooooooh, die tweede is prachtig, zowel qua kleur als qua bouw, daar zou ik echt een moord voor doen :o

Maar dit is wel off-topic ;)

Staat in Duitsland op Gestuet Falkenhorst (gefokt in U.S.A.). Is trouwens een 'Liver Chestnut' (zwartvos) Sabino.

Ja supergaaf zo'n donkere vos en dan met zulke aftekeningen.
Wist niet dat die bij Falkenhorst stond, ik ken die mensen zelfs :oo
Edit; ik zie hem niet op de site staan?

Heb je Nite Spot gezien, die is ook zo gaaf, staat helemaal onderaan bij hengsten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:23

Djilna schreef:
Ik heb ook een sabino schimmel. Zijn volle broertje is sabino vos. Jammer dus bij een schimmel dat je het op een gegeven moment amper tot niet ziet, tenzij het paard nat is.

Liek is ook een sabino schimmel, vos geboren ;)

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:28

Wordt wel intrigerend wat het nou is wat die "loud" sabono's zo "loud" maakt. Want zoals die tweede EV in de post van Peterina lopen er heel wat tuigers en arabieren rond. Daar zie je echter niet heel veel van die zoals het veulentje, wat je -gezien de relatief kleine populatie tuigpaarden en het veel voorkomen van sabino-aftekeningen- eigenlijk wel zou verwachten. Toch? Er wordt al gesproken over meerdere genen die betrokken zijn, kennelijk is de "loud" variant niet/nauwelijks aanwezig bij de tuigpaarden, maar weer wel bij rijpaarden. Interessant!

Zou het gen wat zoveel wit laat zien hetzelfde zijn als wat een appaloosa een witte met stippen maakt? Theoretisch hebben wij stippenfokkers de hoop dat een effen appie misschien wel een gen voor veel wit draagt, maar alleen geen gen wat het appaloosa naar boven haalt. Er zijn verhalen over effen fokmerries van appie-afstamming die icm met stippelhengsten prachtig bont getekende veulens geven, ook waar de vader nog wel eens een wat minimaal getekende nakomeling wil geven.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:38

Peterina schreef:
SB1 is niet een dominant gen in het algemene begrip van het woord en het 'tonen' van wit/aftekeningen is erg afhankelijk van waar het 'aansluit' met het Wit gen op het lichaam.
Alleen in homozygoot vorm zal het overduidelijk aanwezig zijn en zich tonen met veel wit. Een heterozygoot vorm zal meestal alleen de normale kenmerken tonen.

Sabino is in bijna ieder ras te vinden maar bij sommige rassen is het erg zeldzaam en het moet dus net lukken dat bijvoorbeeld twee Friezen elkaar tegenkomen en dan een sabino Fries geven :D .

Wat wel nog gezegt moet worden is dat Sabino-wit veel meer en VEEL vaker voorkomt bij vos gekleurde paarden, en minder bij bruine, en nog minder bij zwart gekleurde paarden. Volgens onderzoek zou dit iets met het Loci van het wit gen te maken hebben en de interactie met deze met Sabino en de kleuren gen op net die plaats.

Kan jij mij uitleggen hoe het dan zit met SB1? :)
Wat ik begrepen had is dat het wel een dominant gen is, maar idd niet toont op een dominante manier zoals het gen voor bijv zwart. Maar dat SB1 + SB1 ook niet direct betekend dat het paard veel meer wit heeft dan bij een paard met maar 1 allel SB1.
En dan zit je natuurlijk ook weer met het 'probleem' dat een paard met sabinokenmerken niet perse SB1 drager hoeft te zijn..

Wat betreft Friezen, lastig punt..Denk je dat daar echt nog ergens een verstopt sabinogen zit? Hebben ze onderzoek gedaan naar SB1? Lijkt me niet, nogal nutteloos (en daarmee duur) onderzoek... Maar wel interessant :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:41

anneliesdj schreef:
Peterina schreef:
Staat in Duitsland op Gestuet Falkenhorst (gefokt in U.S.A.). Is trouwens een 'Liver Chestnut' (zwartvos) Sabino.

Ja supergaaf zo'n donkere vos en dan met zulke aftekeningen.
Wist niet dat die bij Falkenhorst stond, ik ken die mensen zelfs :oo
Edit; ik zie hem niet op de site staan?

Heb je Nite Spot gezien, die is ook zo gaaf, staat helemaal onderaan bij hengsten.

Dancing is een merrie! :D Staat op de site maar dan onder Thoroughbred Mares.

Nite Spot is overleden. Er staan nu twee nieuwe hengsten: Letter of Marque (maar die is Frame Overo) en Ellusive Look (maar deze is zwart Frame Overo).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:09

RianneH schreef:
Peterina schreef:
SB1 is niet een dominant gen in het algemene begrip van het woord en het 'tonen' van wit/aftekeningen is erg afhankelijk van waar het 'aansluit' met het Wit gen op het lichaam.
Alleen in homozygoot vorm zal het overduidelijk aanwezig zijn en zich tonen met veel wit. Een heterozygoot vorm zal meestal alleen de normale kenmerken tonen.

Sabino is in bijna ieder ras te vinden maar bij sommige rassen is het erg zeldzaam en het moet dus net lukken dat bijvoorbeeld twee Friezen elkaar tegenkomen en dan een sabino Fries geven :D .

Wat wel nog gezegt moet worden is dat Sabino-wit veel meer en VEEL vaker voorkomt bij vos gekleurde paarden, en minder bij bruine, en nog minder bij zwart gekleurde paarden. Volgens onderzoek zou dit iets met het Loci van het wit gen te maken hebben en de interactie met deze met Sabino en de kleuren gen op net die plaats.

Kan jij mij uitleggen hoe het dan zit met SB1? :)
Wat ik begrepen had is dat het wel een dominant gen is, maar idd niet toont op een dominante manier zoals het gen voor bijv zwart. Maar dat SB1 + SB1 ook niet direct betekend dat het paard veel meer wit heeft dan bij een paard met maar 1 allel SB1.
En dan zit je natuurlijk ook weer met het 'probleem' dat een paard met sabinokenmerken niet perse SB1 drager hoeft te zijn..

Wat betreft Friezen, lastig punt..Denk je dat daar echt nog ergens een verstopt sabinogen zit? Hebben ze onderzoek gedaan naar SB1? Lijkt me niet, nogal nutteloos (en daarmee duur) onderzoek... Maar wel interessant :D

Volgens de onderzoek van Brooks & Bailey:
In the case of Brooks and Bailey’s study, they defined Sabino 1 horses as those with three of the four following characteristics:
• two or more white feet or legs
• a blaze or white patch extending the length of the face
• jagged margins around white areas
• spots or roaning in the midsection

While there is discussion that some sabino patterns may be polygenic (coming from more than one gene), this is not the case with Sabino 1, which is caused by a single gene SB1. The Sabino 1 has a semi-dominant mode of inheritance. This means that heterozygotes do not look identical to
homozygotes. Although the presence of the single, dominant allele, in this case SB1, is clearly visible, it’s effect is not as strong as when two dominant alleles are present.

.... andere voorbeeld van semi-dominant gen is het creme gen waarbij in heterozygoot vorm je een andere uitwerking krijgt (bijv. palomino, valk) dan in homozygoot vorm (cremello, perlino).
In the case of a Sabino 1 horse, the homozygous horse is clearly different from the heterozygous
horse. The first is completely white or nearly all white. The second always expresses the Sabino 1, but is easily distinguishable from the first.

However, it’s important to keep in mind that
the Sabino 1 test has its limitations. “Many people assume that because their horse has four socks and a blaze it must be sabino and get upset when their horse tests negative,” said Brooks. “Testing negative for SB1 doesn’t necessarily mean that your horse isn’t ‘sabino,’

Brooks is currently investigating what effects SB1 may have on the immune system and the inflammatory process.

Wat de Friezen betreft ... zoals bekend waren er vroeger veel meer kleuren en 'patronen' beschikbaar in de ras. Deze zijn door de tijd er uit gefokt en de 'mode' kleur zwart is doorgefokt. Als men in gedachten houdt dat witte aftekeningen zich veel minder uitdrukken op een zwart basis kleur, en dit met het doorfokken van de zwarte kleur samen brengt, dan zou je kunnen concluderen dat het wit 'eruit' gefokt is. En met wit bedoel ik aftekeningen. Aangezien dat sabino (welk vorm dan ook) gedragen kan worden zonder zich te tonen, kan ik alleen denken dat er weldergelijk Friezen rond lopen die een 'verstopte' sabinogen dragen. Maar ik zie geen fokker die dapper genoeg is om twee Friezen met een beetje wit te combineren, dus zullen wij het waarschijnlijk nooit weten. En testen zal ook niet gaan omdat er maar een sabino gen tot nu toe gevonden is (SB1). Trouwens de Friese fokkers staan niet op de onderzoek te wachten denk ik! ;)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:45

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:52

Maar zou het kunnen dat een paard Sabino is zonder dat je het weet?
Mijn NF merrie heeft een witte vlek onder haar buik (niet heel groot, een cm of 15 lang), 4 witte voetjes maar niet hoog, niet verder dan haar koten. Wel een witte/roze vlek op haar onderlip, ze heeft geen bles, wel een kolletje met een dun streepje naar beneden (streepje komt niet verder dan tussen de ogen), en een snebje?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:00

Kort: Ja

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:04

Dus dan is mijn paardje ook een sabino en roan..
Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:04

Ik vraag me af wat voor kleur mijn paard over zn eigen bruine kleur, hij heeft achter hoge witte benen, witte lip, kol, sneb en witte haren op de voorhoofd, kleine witte vlek op de schouder en rond om zn ribben kast witte haren.

Toen we hem kochten was hij al dik in de wintervacht en nu geschoren blijkt hij ineens over zn gehele ribbenkast etc witte haren te hebben kan dit evt sabino zijn of toch rabicano?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:43

kan ook beide zijn.. foto is wel makkelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:45

ik vraag me ook al heel lang af of [***] sabino is, hij heeft wel echt veel kenmerken.

[***] heeft ook op de buik een geblende vlek!?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:46

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:47

En nu zonder dek?
Ik zie in elk geval sabino...

Edit: had de foto in llink nog niet gezien...
Geen rabicano voor zover ik zie... Maar de foto is te ver weg genomen...

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:55

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb jaren geleden een sabino tuigpaard ruin gereden. Ze hebben daar opstal inmiddels drie van de paarden staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:56

[***] schreef:
ik vraag me ook al heel lang af of [***] sabino is, hij heeft wel echt veel kenmerken.

[***] heeft ook op de buik een geblende vlek!?

Afbeelding
Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:05

Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 27-02-11 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Fotoquote in link gezet

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:08

hier een leuke sabino uit mijn zwartbonte hengst en mams is ook zwartbont.

als veulen
Afbeelding

paar jaar later
Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:19

Is diens staart geheel effen gekleurd? Zo ja dan idd hoogst waarschijnlijk sabino ipv tobiano.

Zo kom je ook nog is een keer 'iets' anders tegen! :D

Even een correctie: het linksvoor hoef/onderbeen = gekleurd???

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:30

Afbeelding

Witte vlek op de buik, vier witte benen (3 hoog, 1 wit kroonrandje), coontail. Aftekeningen op de benen zijn net alsof de verfkwast gedrupt heeft.

Haar vader was een bonte hengst. Moeder een Tuigpaard v. Zilverster.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:06

Hele mooie vos!
Maar een paar opmerkingen: ik zie geen coontail = witte haren op staart wortel, en aangezien vader bont was/is en omdat paard 4 witte voeten heeft is mijn vraag of de mogelijkheid niet bestaat dat deze paard een minimaal tobiano zou kunnen zijn.

Welke hengst was de vader?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:11

Is de mijne dan ook sabino? Heb haar altijd gewoon "vosje" genoemd:
Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:23

Ja