Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Peterina schreef:anneliesdj schreef:Ooooooh, die tweede is prachtig, zowel qua kleur als qua bouw, daar zou ik echt een moord voor doen
Maar dit is wel off-topic
Staat in Duitsland op Gestuet Falkenhorst (gefokt in U.S.A.). Is trouwens een 'Liver Chestnut' (zwartvos) Sabino.
Peterina schreef:SB1 is niet een dominant gen in het algemene begrip van het woord en het 'tonen' van wit/aftekeningen is erg afhankelijk van waar het 'aansluit' met het Wit gen op het lichaam.
Alleen in homozygoot vorm zal het overduidelijk aanwezig zijn en zich tonen met veel wit. Een heterozygoot vorm zal meestal alleen de normale kenmerken tonen.
Sabino is in bijna ieder ras te vinden maar bij sommige rassen is het erg zeldzaam en het moet dus net lukken dat bijvoorbeeld twee Friezen elkaar tegenkomen en dan een sabino Fries geven.
Wat wel nog gezegt moet worden is dat Sabino-wit veel meer en VEEL vaker voorkomt bij vos gekleurde paarden, en minder bij bruine, en nog minder bij zwart gekleurde paarden. Volgens onderzoek zou dit iets met het Loci van het wit gen te maken hebben en de interactie met deze met Sabino en de kleuren gen op net die plaats.
anneliesdj schreef:Peterina schreef:Staat in Duitsland op Gestuet Falkenhorst (gefokt in U.S.A.). Is trouwens een 'Liver Chestnut' (zwartvos) Sabino.
Ja supergaaf zo'n donkere vos en dan met zulke aftekeningen.
Wist niet dat die bij Falkenhorst stond, ik ken die mensen zelfs
Edit; ik zie hem niet op de site staan?
Heb je Nite Spot gezien, die is ook zo gaaf, staat helemaal onderaan bij hengsten.
RianneH schreef:Peterina schreef:SB1 is niet een dominant gen in het algemene begrip van het woord en het 'tonen' van wit/aftekeningen is erg afhankelijk van waar het 'aansluit' met het Wit gen op het lichaam.
Alleen in homozygoot vorm zal het overduidelijk aanwezig zijn en zich tonen met veel wit. Een heterozygoot vorm zal meestal alleen de normale kenmerken tonen.
Sabino is in bijna ieder ras te vinden maar bij sommige rassen is het erg zeldzaam en het moet dus net lukken dat bijvoorbeeld twee Friezen elkaar tegenkomen en dan een sabino Fries geven.
Wat wel nog gezegt moet worden is dat Sabino-wit veel meer en VEEL vaker voorkomt bij vos gekleurde paarden, en minder bij bruine, en nog minder bij zwart gekleurde paarden. Volgens onderzoek zou dit iets met het Loci van het wit gen te maken hebben en de interactie met deze met Sabino en de kleuren gen op net die plaats.
Kan jij mij uitleggen hoe het dan zit met SB1?
Wat ik begrepen had is dat het wel een dominant gen is, maar idd niet toont op een dominante manier zoals het gen voor bijv zwart. Maar dat SB1 + SB1 ook niet direct betekend dat het paard veel meer wit heeft dan bij een paard met maar 1 allel SB1.
En dan zit je natuurlijk ook weer met het 'probleem' dat een paard met sabinokenmerken niet perse SB1 drager hoeft te zijn..
Wat betreft Friezen, lastig punt..Denk je dat daar echt nog ergens een verstopt sabinogen zit? Hebben ze onderzoek gedaan naar SB1? Lijkt me niet, nogal nutteloos (en daarmee duur) onderzoek... Maar wel interessant
Kelly1992 schreef:http://www.mijnalbum.nl/Foto-HT7VWSYF.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NAQEQGUX.jpg
Ik heb jaren geleden een sabino tuigpaard ruin gereden. Ze hebben daar opstal inmiddels drie van de paarden staan