Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
fojoe schreef:en als al die ruiters hun eigen kunnen nu eens juist zouden kunnen inschatten, hebben we een tekort aan brave recreatiepaarden en kunnen al die dure sportpaarden naar de slacht
piezze schreef:M_D_H schreef:maar, nu hebben we het over hobbyfokkers, en gewone mensen met een paard die 1 veulentje bij hun paardje willen...
maar wat dacht je van al die profesionele fokkers, die toppaarden proberen te fokken?
waardoor er steeds hetere paarden komen?
er komen steeds hetere paarden die eigenlijk alleen geschikt zijn voor de sport...
maar wij hebben niet genoeg ruiters die geschikt zijn om die paarden te kunnen rijden...
dus komen die paarden terecht bij recreatieruiters etc...
ofwel de ruiters kunnen de paarden niet aan, de paarden komen steeds weer bij een andere ruiter...
en uiteindelijk worden ze vals bevonden en weg gebracht...
Erg dramatisch gesteld dit hoor, ik maak het weinig mee en zou het niet willen wijten aan professionele fokkers, eerder aan ruiters die hun eigen kunnen overschatten.
piezze schreef:Hoezo wil je dat wel wijten aan professionele fokkers dan? Wil je een wat minder heet sportpaard, kun je toch altijd nog aan een Gelderse denken? Beetje onzin om te stellen dat je verplicht wordt tot een koudbloed. Wat is daar uberhaupt mis mee? Koop iets dat aansluit op je kunnen in ieder geval en geef niet anderen de schuld van je eigen onkunde.
Als je niet kan paardrijden heb je niks op een warmbloedig sportpaard te zoeken.
Wilawander schreef:Ik ken zat KWPN'ers die niet heet zijn en hier staat een gelderse van 18 jaar die erg heet is. Ligt net aan het paard. Dus dat gaat ook niet op maar voor elke ruiter is wel een paard te vinden maar dan moet je zoeken maar iedereen wil tegenwoordig een Jazz onder de kont en niet iedereen kan daarmee overweg en dat ligt niet aan de fokker maar aan de eindgebruiker.
M_D_H schreef:kijk, nu sla je de spijker op de kop...
de kwpner is geen warmbloedig sportpaard
dat is nooit het fokdoel geweest
het fokdoel van het kwpn is rijpaarden fokken... geen warmbloed sportpaard
en de gelderse worden ook steeds luxer en heter...
waarom gewone ruiters een ras ontzeggen als je zelf het fokdoel uit oog verliest?
piezze schreef:Ik ken geen een KWPN fokker die voor de slacht fokt hoor. Waar haal je het vandaan? Shetlanders die gaan voor de dood en sportpaarden halen vaak het einde van hun carrierre niet wegens het leed dat blessures heet en ja dan gaan ze wel eens naar de slacht. Maar goed, dan maar dat er veel gefokt wordt, Valt er nog wat te kiezen.
sarabande schreef:Colway schreef:Dan nog heb je het over een paard vanaf 2500,00 en dat heeft ook niet iedereen, genoeg mensen die wel blij zijn met een paardje van 1000,00 zonder papieren
Mensen die zo weinig kunnen uitgeven voor een paard, kunnen dat paard meestal helemaal niet onderhouden. Daarbij hebben zulke paarden vaak gebreken en als die naar de DA moeten worden ze heel veel duurder dan die 10.000 euro.
Als je geen geld hebt moet je geen paard nemen, er staan er op dit een hele hoop te verkommeren op weides en in de prut, van mensen die ze eigenlijk niet kunnen onderhouden en ze dus een dieronvriendelijk bestaan geven.
M_D_H schreef:Wilawander schreef:Ik ken zat KWPN'ers die niet heet zijn en hier staat een gelderse van 18 jaar die erg heet is. Ligt net aan het paard. Dus dat gaat ook niet op maar voor elke ruiter is wel een paard te vinden maar dan moet je zoeken maar iedereen wil tegenwoordig een Jazz onder de kont en niet iedereen kan daarmee overweg en dat ligt niet aan de fokker maar aan de eindgebruiker.
ja, maar hoeveel fokkers gebruiken tegenwoordig wel niet een jazz als vader voor zijn veulen?
en jazz is niet het enige hete warmbloed paard
begrijp me neit evrkeerd, ik zeg niet dat het slecht is om goede sportpaarden te fokken...
maar ik zeg wel dat het jammer is dat er niet meer rekening gehouden wordt met de gewone ruiter...
en het lijkt me toch dat je paarden fokt voor de verkoop en niet voor de slacht
M_D_H schreef:Wilawander schreef:Ik ken zat KWPN'ers die niet heet zijn en hier staat een gelderse van 18 jaar die erg heet is. Ligt net aan het paard. Dus dat gaat ook niet op maar voor elke ruiter is wel een paard te vinden maar dan moet je zoeken maar iedereen wil tegenwoordig een Jazz onder de kont en niet iedereen kan daarmee overweg en dat ligt niet aan de fokker maar aan de eindgebruiker.
ja, maar hoeveel fokkers gebruiken tegenwoordig wel niet een jazz als vader voor zijn veulen?
begrijp me neit evrkeerd, ik zeg niet dat het slecht is om goede sportpaarden te fokken...
maar ik zeg wel dat het jammer is dat er niet meer rekening gehouden wordt met de gewone ruiter...
piezze schreef:M_D_H schreef:ja, maar hoeveel fokkers gebruiken tegenwoordig wel niet een jazz als vader voor zijn veulen?
Jij muggezift, niet ik, jij geeft hier aan dat het zo jammer is dat er niet meer rekening gehouden wordt met de gewone ruiter (wie dat ook moge zijn).
Ik zeg dat de gewone ruiter rekening moet houden wat hij koopt. Ik bedoel, je kan geen moter kopen als je nog moet leren fietsen (toch?)
Wilawander schreef:M_D_H schreef:
Jazz was alleen een voorbeeld.
Een goed sportpaard is niet alleen heet.Hiervoor zijn meer eigenschappen nodig
Geen enkele fokker zal voor de slacht fokken.
Ik ben een hobbyfokker en heb in de eerste plaats voor mij zelf gefokt. Ik wilde een bloederig type omdat ik dat mooi vindt en ook mee overweg kan. Goede bewegingen en een goed karakter en een meewerkend karakter. Daarnaast uiteraard gezondheid en ook passende combinatie. Ik ben zeer tevreden met de uitkomst. Paard beweegt zich buitengewoon goed. Dus zeer geschikt voor de dressuursport. Fijn karakter dus ook bruikbaar voor een normale ruiter ook al is ze enigszins een heethoofd. Naar mijn mening is ze niet voor de slacht gefokt en goed verkoopbaar.
Yviertje schreef:Die vergelijking slaat nergens op piezze. Een motor/fiets is een gebruiksvoorwerp, een paard imo ogen niet. Ook al koop je een paard voor de sport. Ja je moet rekening houden met wat jij kan. Maar tegenwoordig word er niet meer naar de combi gekeken, maar alleen naar het paard. Hoe geweldig hij loopt oid, maar later blijkt het niet te 'klikken'. Ik denk dat hier het probleem zit.