STOP !! Een merrie, dus een veulentje ?? NEE !!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:24

en als al die ruiters hun eigen kunnen nu eens juist zouden kunnen inschatten, hebben we een tekort aan brave recreatiepaarden en kunnen al die dure sportpaarden naar de slacht ;)

wiantora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:25

Helemaal mee eens:)
Ik heb zelf ook een merrie meerdere mensen hebben al tegen me gezegt je moet hem laten dekken.
Maar vind dat zelf ook helemaal niet zo'n goed plan.
En ben ook niet van plan om het te gaan doen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:25

Ook ik ben het ermee eens. Mensen moeten goed nadenken om in deze tijd een veulen te fokken. Straks is Nederland net als Ierland waar de paarden voor een habbekrats verkocht worden :n Wie zijn er de dupe van....juist de paarden....

Ik heb twee veulens bij mijn merrie gehad. De eerste was van een hengst (ondertussen nu ruin) die naar het buitenland zou verhuizen, en waar ik dan nog graag een veulen van wou hebben. Die heb ik nog in de goede tijd kunnen verkopen. Tweede veulen was een ongelukje, en dat heeft lang geduurd voordat ik die eindelijk heb kunnen verkopen. Ze hebben beiden een supergoed baasje gevonden, maar om nóg een veulen te fokken...nee daar doe ik niet meer aan, of het moet een veulen zijn voor eigen heb, maar dat zit er voorlopig nog niet in.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:33

fojoe schreef:
en als al die ruiters hun eigen kunnen nu eens juist zouden kunnen inschatten, hebben we een tekort aan brave recreatiepaarden en kunnen al die dure sportpaarden naar de slacht ;)

Dan zou de stelling moeten zijn, HUP, een brave merrie dus elk jaar een veulentje, JA!!
Of, professionele fokkers, DOE aan geboortebeperking!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:39

piezze schreef:
M_D_H schreef:
maar, nu hebben we het over hobbyfokkers, en gewone mensen met een paard die 1 veulentje bij hun paardje willen...

maar wat dacht je van al die profesionele fokkers, die toppaarden proberen te fokken?
waardoor er steeds hetere paarden komen?
er komen steeds hetere paarden die eigenlijk alleen geschikt zijn voor de sport...
maar wij hebben niet genoeg ruiters die geschikt zijn om die paarden te kunnen rijden...
dus komen die paarden terecht bij recreatieruiters etc...
ofwel de ruiters kunnen de paarden niet aan, de paarden komen steeds weer bij een andere ruiter...
en uiteindelijk worden ze vals bevonden en weg gebracht...

Erg dramatisch gesteld dit hoor, ik maak het weinig mee en zou het niet willen wijten aan professionele fokkers, eerder aan ruiters die hun eigen kunnen overschatten.

lichtelijk overdreven ja, maar die kant gaan wel wel op...
zeker met het kwpn ;)
en hoezo wil je het niet wijten aan die professionele fokkers?
het is eerder een combinatie van beide...
maar nu verplichten we de mindere ruiters bijna om een koudbloed oid te kopen omdat we de warmbloeden te heet fokken...
en als die ruiters de warmbloeden neit meer kopen...
hou je nog steeds een overschot een paarden die lopen te verstoffen in de wei, geld kosten en uiteindelijk alsnog bij de slager eindigen ;)

piezze

Re: STOP !! Een merrie, dus een veulentje ?? NEE !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:55

Hoezo wil je dat wel wijten aan professionele fokkers dan? Wil je een wat minder heet sportpaard, kun je toch altijd nog aan een Gelderse denken? Beetje onzin om te stellen dat je verplicht wordt tot een koudbloed. Wat is daar uberhaupt mis mee? Koop iets dat aansluit op je kunnen in ieder geval en geef niet anderen de schuld van je eigen onkunde.
Als je niet kan paardrijden heb je niks op een warmbloedig sportpaard te zoeken.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:59

piezze schreef:
Hoezo wil je dat wel wijten aan professionele fokkers dan? Wil je een wat minder heet sportpaard, kun je toch altijd nog aan een Gelderse denken? Beetje onzin om te stellen dat je verplicht wordt tot een koudbloed. Wat is daar uberhaupt mis mee? Koop iets dat aansluit op je kunnen in ieder geval en geef niet anderen de schuld van je eigen onkunde.
Als je niet kan paardrijden heb je niks op een warmbloedig sportpaard te zoeken.

Dus ik op m'n koudbloedige fries kan niet rijden volgens jou? Want zo leg je het nu uit.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:00

kijk, nu sla je de spijker op de kop...
de kwpner is geen warmbloedig sportpaard ;)
dat is nooit het fokdoel geweest :n
het fokdoel van het kwpn is rijpaarden fokken... geen warmbloed sportpaard :n
en de gelderse worden ook steeds luxer en heter...

waarom gewone ruiters een ras ontzeggen als je zelf het fokdoel uit oog verliest?

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:04

Alleen dravers en renpaarden worden altijd al gefokt voor de sport. Voor de rest zijn de fokdoelen later bijgesteld om dit doel te bereiken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:08

Ik ken zat KWPN'ers die niet heet zijn en hier staat een gelderse van 18 jaar die erg heet is. Ligt net aan het paard. Dus dat gaat ook niet op maar voor elke ruiter is wel een paard te vinden maar dan moet je zoeken maar iedereen wil tegenwoordig een Jazz onder de kont en niet iedereen kan daarmee overweg en dat ligt niet aan de fokker maar aan de eindgebruiker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:08

En waar is eenieders vrijheid en recht tot zelf kiezen in dit hele verhaal?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:22

Ja geen idee, menig bokker wil hier alles aan banden leggen. Je mag niet fokken blijkbaar?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:22

Wilawander schreef:
Ik ken zat KWPN'ers die niet heet zijn en hier staat een gelderse van 18 jaar die erg heet is. Ligt net aan het paard. Dus dat gaat ook niet op maar voor elke ruiter is wel een paard te vinden maar dan moet je zoeken maar iedereen wil tegenwoordig een Jazz onder de kont en niet iedereen kan daarmee overweg en dat ligt niet aan de fokker maar aan de eindgebruiker.

ja, maar hoeveel fokkers gebruiken tegenwoordig wel niet een jazz als vader voor zijn veulen?
en jazz is niet het enige hete warmbloed paard ;)

begrijp me neit evrkeerd, ik zeg niet dat het slecht is om goede sportpaarden te fokken...
maar ik zeg wel dat het jammer is dat er niet meer rekening gehouden wordt met de gewone ruiter...
en het lijkt me toch dat je paarden fokt voor de verkoop en niet voor de slacht ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:25

M_D_H schreef:
kijk, nu sla je de spijker op de kop...
de kwpner is geen warmbloedig sportpaard ;)
dat is nooit het fokdoel geweest :n
het fokdoel van het kwpn is rijpaarden fokken... geen warmbloed sportpaard :n
en de gelderse worden ook steeds luxer en heter...

waarom gewone ruiters een ras ontzeggen als je zelf het fokdoel uit oog verliest?

Hahaha een KWPN geen Warmbloed??? Ga eens gauw je huiswerk doen. Koninklijk Warmbloed Paard Nederland toch?? Rijpaarden heb je in alle soorten en maten. volgens mij is het doel nu wel zeker een sportpaard fokken. Rijden kan je op elk paard. Dat niet iedereen kan rijden, daar kan het paard niets aan doen.
Of hadden ze het een KRPN moeten noemen (Koninklijk Rij Paard ?)
Laatst bijgewerkt door piezze op 22-02-11 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:29

Ik ken geen een KWPN fokker die voor de slacht fokt hoor. Waar haal je het vandaan? Shetlanders die gaan voor de dood en sportpaarden halen vaak het einde van hun carrierre niet wegens het leed dat blessures heet en ja dan gaan ze wel eens naar de slacht. Maar goed, dan maar dat er veel gefokt wordt, Valt er nog wat te kiezen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:32

*zucht*
serieus, moet ik dit simpele nou echt gaan uitleggen?
sommige mensen :n

het fokdoel is geen warmbloedige sportpaard dat zei ik ;)
ik heb nooit gezegd dat het kwpn geen warmbloed paarden fokt :n
lezen is ook echt een heel moeilijk vak :+
het doel is om rijpaarden te fokken...
nog steeds, en dat doel is nog neit veranderd ;)
alleen fokken de fokkers liever een heet sportpaard omdat dat beter verkoopt...
wie wil er nu niet een goed en heet sportpaard met een afstamming om je vingers bij aan af te likken onder zijn reet?
maar of dat goed is is een tweede...
en fokkers fokken nog steeds om hun paarden te verkopen, en niet om ze naar de slager te doen :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:34

piezze schreef:
Ik ken geen een KWPN fokker die voor de slacht fokt hoor. Waar haal je het vandaan? Shetlanders die gaan voor de dood en sportpaarden halen vaak het einde van hun carrierre niet wegens het leed dat blessures heet en ja dan gaan ze wel eens naar de slacht. Maar goed, dan maar dat er veel gefokt wordt, Valt er nog wat te kiezen.

jeetje...
als je het niet wil begrijpen kun je beter niet mee praten :n
wat een muggezifterij zeg :(
als je alles letterlijk wil vertellen en geen enkele nuance kan uitleggen kun je echt beter je mond gaan houden ;)

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:41

sarabande schreef:
Colway schreef:
Dan nog heb je het over een paard vanaf 2500,00 en dat heeft ook niet iedereen, genoeg mensen die wel blij zijn met een paardje van 1000,00 zonder papieren

Mensen die zo weinig kunnen uitgeven voor een paard, kunnen dat paard meestal helemaal niet onderhouden. Daarbij hebben zulke paarden vaak gebreken en als die naar de DA moeten worden ze heel veel duurder dan die 10.000 euro.
Als je geen geld hebt moet je geen paard nemen, er staan er op dit een hele hoop te verkommeren op weides en in de prut, van mensen die ze eigenlijk niet kunnen onderhouden en ze dus een dieronvriendelijk bestaan geven.

Dit vind ik nergens op slaan. ik heb mijn papierloze paardje voor 600euro gekocht. Ik kan echter prima mijn stallingsgeld a 190euro en andere bijkomende kosten zoals hoefsmid/voer/benodigdheden en evt dierenarts betalen. En dan hoef ik verder niks te laten qua andere dingen.
Verder heeft mijn paardje helemaal geen gebreken, ze heeft 1 keer een dik been gehad omdat ze zich verstapt heeft. Dit kan een paard met bloedzuivere lijnen net zo goed overkomen.

Tuurlijk zullen er altijd paarden/pony's zijn die wel onder de categorie goedkoop/gebreken vallen. Maar om nou te zeggen dat goedkopere paarden VAAK een gebrek hebben en mensen VAAK deze paarden niet kunnen onderhouden vind ik onzin.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:49

M_D_H schreef:
Wilawander schreef:

ja, maar hoeveel fokkers gebruiken tegenwoordig wel niet een jazz als vader voor zijn veulen?

begrijp me neit evrkeerd, ik zeg niet dat het slecht is om goede sportpaarden te fokken...
maar ik zeg wel dat het jammer is dat er niet meer rekening gehouden wordt met de gewone ruiter...
en het lijkt me toch dat je paarden fokt voor de verkoop en niet voor de slacht ;)

Jazz was alleen een voorbeeld.

Een goed sportpaard is niet alleen heet. ;) Hiervoor zijn meer eigenschappen nodig

Geen enkele fokker zal voor de slacht fokken.

Ik ben een hobbyfokker en heb in de eerste plaats voor mij zelf gefokt. Ik wilde een bloederig type omdat ik dat mooi vindt en ook mee overweg kan. Goede bewegingen en een goed karakter en een meewerkend karakter. Daarnaast uiteraard gezondheid en ook passende combinatie. Ik ben zeer tevreden met de uitkomst. Paard beweegt zich buitengewoon goed. Dus zeer geschikt voor de dressuursport. Fijn karakter dus ook bruikbaar voor een normale ruiter ook al is ze enigszins een heethoofd. Naar mijn mening is ze niet voor de slacht gefokt en goed verkoopbaar. ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:50

M_D_H schreef:
Wilawander schreef:

Jij muggezift, niet ik, jij geeft hier aan dat het zo jammer is dat er niet meer rekening gehouden wordt met de gewone ruiter (wie dat ook moge zijn).
Ik zeg dat de gewone ruiter rekening moet houden wat hij koopt. Ik bedoel, je kan geen moter kopen als je nog moet leren fietsen (toch?)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:54

piezze schreef:
M_D_H schreef:

Jij muggezift, niet ik, jij geeft hier aan dat het zo jammer is dat er niet meer rekening gehouden wordt met de gewone ruiter (wie dat ook moge zijn).
Ik zeg dat de gewone ruiter rekening moet houden wat hij koopt. Ik bedoel, je kan geen moter kopen als je nog moet leren fietsen (toch?)

mischien begrijpen we elkaar gewoon verkeerd :)
kijk, ik vind het jammer dat de meeste gewone ruiters nu steeds meer naar een buitenland warmbloed paard meoten zoeken, omdat ze in die stamboeken nog wel rekening houden met de gewone ruiter, maar dit zorgt er wel voor dat er steeds minder nederlandse paarden gekocht worden...
en waar eindigen die dan?

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:56

Die vergelijking slaat nergens op piezze. Een motor/fiets is een gebruiksvoorwerp, een paard imo ogen niet. Ook al koop je een paard voor de sport. Ja je moet rekening houden met wat jij kan. Maar tegenwoordig word er niet meer naar de combi gekeken, maar alleen naar het paard. Hoe geweldig hij loopt oid, maar later blijkt het niet te 'klikken'. Ik denk dat hier het probleem zit.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:56

Wilawander schreef:
M_D_H schreef:

Jazz was alleen een voorbeeld.

Een goed sportpaard is niet alleen heet. ;) Hiervoor zijn meer eigenschappen nodig

Geen enkele fokker zal voor de slacht fokken.

Ik ben een hobbyfokker en heb in de eerste plaats voor mij zelf gefokt. Ik wilde een bloederig type omdat ik dat mooi vindt en ook mee overweg kan. Goede bewegingen en een goed karakter en een meewerkend karakter. Daarnaast uiteraard gezondheid en ook passende combinatie. Ik ben zeer tevreden met de uitkomst. Paard beweegt zich buitengewoon goed. Dus zeer geschikt voor de dressuursport. Fijn karakter dus ook bruikbaar voor een normale ruiter ook al is ze enigszins een heethoofd. Naar mijn mening is ze niet voor de slacht gefokt en goed verkoopbaar. ;)

tuurlijk zal geen enkele fokker voor de slacht fokken :n
maar uiteindelijk eindigen zijn paarden daar wel als ze neit verkopen ;)
dat bedoelde ik er alleen maar mee te zeggen :o

ik ben gek op bloederige hete paarden en mij doe je er dan ook echt een plezier mee...
maar msichien kan de recreatie ruiter niet eens met een heethoofdje omgaan...
ik merk echt dat er steeds meer paarden bij komen waar de meeste ruiters niet mee omkunnen gaan...
we zijn niet allemaal topruiters, en dat vergeten de fokkers naar mijn idee soms gewoon een beetje :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:00

Ja ik denk dat ik het gewoon niet met je eens ben. Zo verschrikkelijk heet vind ik de huidige sportpaarden niet. Ik ken hele brave Jazzen die geen stap verkeerd doen. Ik ben geen topruiter maar heb nog nooit lang hoeven zoeken naar een geschikt paard. Ik denk dat de meeste mensen zelf te ongeduldig zijn en te snel iets verwachten qua prestaties van een paard (en van zichzelf). Onze natuur is blijkbaar de schuld altijd ergens anders te zoeken. Ik denk dat fokkers juist heel bewust bezig zijn met de kwaliteit van hun fokproduct. Zowel op karakter, exterieur en prestaties. Elke fokker wil graag een goede naam en verkopen (lijkt mij)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:01

Yviertje schreef:
Die vergelijking slaat nergens op piezze. Een motor/fiets is een gebruiksvoorwerp, een paard imo ogen niet. Ook al koop je een paard voor de sport. Ja je moet rekening houden met wat jij kan. Maar tegenwoordig word er niet meer naar de combi gekeken, maar alleen naar het paard. Hoe geweldig hij loopt oid, maar later blijkt het niet te 'klikken'. Ik denk dat hier het probleem zit.

Ja, dus zeggen we toch precies hetzelfde? Een paard is voor veel mensen trouwens wel degelijk een sportatribuut helaas.