Stappenplan hengstenkeuze

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

donia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 19:42

sarabande schreef:
Maar hoe kan je in hemelsnaam van een hengst waarvan nog geen veulen ter wereld gekomen is een dekadvies met een grote betrouwbaarheid geven. Je weet helemaal niet wat die hengst gaat brengen en op welke merries. Als dat wel zo zou zijn zou het stamboek onmiddellijk die tijdrovende afstammelingen keuringen afschaffen.
Dat is juist de reden dat mensen zoals Van de Lageweg en Van Helvoirt moeten lachen om zulke theorieën.

Als voorbeeld de Ferrozoon Rousseau, kijk voor de grap eens hoe toren hoog zijn index was toen hij pas goedgekeurd was en hoe dat successievelijk ging dalen.

Ik neem aan dat je Don Schufro bedoeld ?
Het is niet alleen Rousseau die gedaald is, maar veel meer hengsten.
Dat heet selectie om alleen de allerbesten over te houden.
Maar KWPN-gefokte hengsten, die al laag beginnen eindigen zelden hoog.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:54

donia schreef:
Ik neem aan dat je Don Schufro bedoeld ?
Het is niet alleen Rousseau die gedaald is, maar veel meer hengsten.
Dat heet selectie om alleen de allerbesten over te houden.
Maar KWPN-gefokte hengsten, die al laag beginnen eindigen zelden hoog.

Van Don Schufro zijn kinderen, daar is irl info over te verkrijgen, zeker middels internet.

Nee ik bedoel de KWPN C hengsten

Rousseau was wel heel opvallend, dat heeft veel mensen er toe gebracht (daar zijn indertijd ook topics over geweest), om de cijfers gewoon de cijfers te laten en het gezonde boeren fokkersverstand en ervaring te gebruiken, eventueel van anderen.
Kijk het is begrijpelijk als je bijvoorbeeld op een hengstenstation zoveel kansloze merries ziet binnenkomen die ook niet door de hengstenhouder geweigerd worden omdat ze anders toch naar de concurrentie gaan, dat je dan denkt dat zou beter moeten.
Maar dan zouden onervaren fokkers beter begeleidt moeten worden en daar is nog geen modus voor gevonden buiten de uitspraak dat er met de mindere merries eigenlijk niet gefokt zou moeten worden

Maar je kan niemand wat dwingen, dat zie je hier ook op de vele, mijnmerrieheefteenblesuredusikgaermaarmeefokken topics. Als je probeert zo iemand rede bij te brengen, krijg je stront over je heen want je gunt iemand zijn eigen veulentje niet
En daarin is Bokt de afspiegeling van de echte wereld, de enige hoop is dat die mensen door de marktwerking wijzer worden, en wellicht dat voor zulke mensen die cijfers een hulpmiddel zouden kunnen zijn.
Maar om ze aan ervaren fokkers die hun stam al generaties kennen en een goed overzicht van de fokkerij hebben, opleggen als de enige manier, dat is erg kortzichtig en dat zal het stamboek niet snel doen, er zou heel veel kennis verloren gaan.

donia

Re: Stappenplan hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 20:45

Een index tot 60% betrouwbaarheid is matig betrouwbaar; van 60-70% voldoende betrouwbaar.
Het is niet mijn taak om onervaren fokkers te begeleiden, dat is de taak van de organisatie waar ze lid van zijn in dit geval het KWPN en ik heb geen enkele behoefte om wie dan ook te dwingen of wie dan ook wat op te leggen. We leven in een vrij land, dus je doet er je voordeel mee of niet. Ik ben niet verantwoordelijk voor iemand z’n doen of laten of fokkerij-activiteiten en ik hoef de consequenties niet te aanvaarden.
Het lijkt mij verstandig te denken zoals de HK-cie denkt als een goedgekeurde hengst tenminste het streven van een fokker is.
De B/C-jaargang die nog geen veulens heeft getoond heeft respectievelijk de volgende dressuurindexen:
153-163-155-188-177-174-144-183-207-186-170-144; ze horen dus allemaal bij de beste 2,2% van hun jaargang.
Fokkerij is voortdurend in beweging.
Het is net als met aandelen: Behaalde resultaten in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:50

donia schreef:
Fokkerij is voortdurend in beweging.
Het is net als met aandelen: Behaalde resultaten in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.

Ja er is veel veranderd en vooral de oudere fokkers zijn daar aan gewend en weten beter dan wie ook dat er steeds beweging en aanpassing is, maar dat de resultaten uit het verleden niet meespelen, gaat voor fokken niet op.
Vooruitzien kan niet zonder leren van het verleden

donia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 08:34

sarabande schreef:
Maar om ze aan ervaren fokkers die hun stam al generaties kennen en een goed overzicht van de fokkerij hebben, opleggen als de enige manier, dat is erg kortzichtig en dat zal het stamboek niet snel doen, er zou heel veel kennis verloren gaan.

De praktische uitvoering van het fokbeleid heeft het KWPN in handen gelegd van de HK-cie's, inspecteurs en gekwalificeerde juryleden. Zij scoren de paarden op stamboekkeuringen en beoordelen ze in aanlegtesten volgens voorgeschreven protocollen.
In welk opzicht moet ik hier ''heel veel kennis van ervaren fokkers, die anders verloren zou gaan'' inpassen ?

donia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 08:36

sarabande schreef:
Vooruitzien kan niet zonder leren van het verleden

Wat uit het verleden zou b.v. meegenomen moeten worden in een toekomstvisie ?