Zwaardere mensen op een Haflinger.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

frgheaven

Re: Zwaardere mensen op een Haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:07

@ Brainless: Zullen we deze discussie is (vriendschappelijk) verder voeren op de 4daagse? sjuulsie-->doe je ook mee?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:08

frgheaven schreef:
@ Brainless: Zullen we deze discussie is (vriendschappelijk) verder voeren op de 4daagse? sjuulsie-->doe je ook mee?

ben van de partij ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:08

Als ik mee mag rijden... de DA heeft mij nl gisteren aangeraden met mijn gewicht (85) dus niet meer op mijn paardje te stappen.... dus raar maar waar...

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:09

Ik ben nu wel samen met mn paardje op dieet hoor... Dus hoop tegen de tijd van de 4daagse wat lichter te zijn. Ben ondertussen gestopt met me meds, maar blijkt toch weer moeilijker dan gedacht...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:10

Ik zit nog aan de medicijnen en ben dus weer aan het aankomen... dus ik moet nog even afwachten.
Zelf had ik 90kilo als grens, maar mijn da vind 85 al genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:12

frgheaven schreef:
Een persoon vraagt een mening en vraagt niet om gekwetst te worden.

Wat heeft dat er nu weer mee te maken? Je bent te zwaar of je bent niet te zwaar. Simple comme bonjour.

Als alleen zeggen dat 90 kg imo te zwaar is (met de berekening en onderbouwing erbij) al kwetsend is, dan geef ik het op hoor....... dan kun je niks meer zeggen. 't Is toch niet persoonlijk op TS? Het is alleen mijn antwoord op haar vraag.

@ djuulsie: zet hem op, meid, je kan het!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:14

Yamcha schreef:
@ djuulsie: zet hem op, meid, je kan het!

Tnx! Het gaat lukken! dat weet ik zeker... (ga niet zeggen dat ik me best ga doen, dat is een zwakte bod :P)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:16

GP60 schreef:
Hm de meesten zeggen dat het makkelijk moet kunnen met de juiste Haflinger, en een paar mensen die er echt fel op tegen zijn.
Ik begrijp het niet zo goed, ik zie plaatjes van mensen langs komen die ook wat zwaarder zijn en toch lijkt het paard heel vrolijk, verklaringen?
Is het niet zo dat een paar mensen wel echt heel erg nauwkeurig zijn?

Ik denk dat iets valt of staat met de bespiering van je paardje. Als de rugspieren keurig in orde zijn is het een ander verhaal dan onbespierde jonge paarden. Als je met jouw lengte op een heel jong groot paard gaat zitten, lijkt me dat slechter dan op een goedgetrainde maflinger. :)
Ik zou rond gaan kijken en zoeken naar een groot model met een leuke bespiering en daar zelf ook aan werken.
Maar dat geldt ook als je klein en tenger bent. :)

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:19

Even het gezeur hier boven daargelaten....haflingers worden in andere landen (en hier trouwens ook) gewoon bereden door volwassenen. Dit kan prima....een volwassen man weegt al snel 80-85 kg. Een normaal type haflinger (niet de superdeluxehalvearabiervariant) kan dit prima aan. En draait hier zijn hoef niet voor om. Die valt ook niet als hij 18 is van de artrose uit elkaar.
Als je verstandig bent en een haflinger koopt wat voldoende de tijd heeft gehad om uit te groeien, goed is ingereden, stevig op zijn benen staat, een goede rug heeft, dan moet dit prima kunnen.
Die van mij heeft geen klachten en de situatie is vergelijkbaar, benen zijn goed, rug is prima in orde. Paard is 17 en voelt zich opperbest en gedraagd zich als het even kan als een 7 jarige i.p.v. 17 jarige. Ik rijd er op en mijn vriend (2-3 keer per week buiten).

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:26

Ik denk met jouw lengte en gewicht (wat overigens prima is voor jouw lengte) je het beste kunt kijken voor óf een ouderwetse haflinger, maar wel zeker boven de 1.50m, liefst boven de 1.55m of groter (maar die zijn er helaas niet veel).

Of anders voor een leuke grote tinker :) zie regelmatig tinker van 1.60+ langskomen, denk dat dat perfect is voor jou :)

Zelfs heb ik overgewicht en weeg ik 75 kg (ik ben maar 1.57m := ), ik rijd op een flink stevige kruising haflinger van 1.48m. Ik ben hard bezig met afvallen :)
Ik ben altijd al stevig geweest en heb daarop ook mijn pony uitgezocht, want op een goed slanke pony van 1.48m zou ik niet zo snel stappen. Met mijn pony gaat het gelukkig super en hij heeft gelukkig ook geen last van me :)
http://nl.fotoalbum.eu/images1/201007/1 ... 000003.JPG
http://nl.fotoalbum.eu/images1/201007/1 ... 000005.jpg

eierhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:46

Ik denk dat het wel kan, mits het rustig en goed wordt opgebouwd. Ik ben zelf eerder dunnetjes dan zwaar, dus kan er weinig over zeggen. Echter viel mij op dat mijn haf (die mij gewend is en gelijkwegende mensen) het wel heel erg moeilijk had toen mijn broer (90 kilo en fors langer dan ik) er een rondje op ging stappen. Nu is zijn zit uiteraard niet goed, dus ik denk dat ook dat een factor was, maar hij had het er absoluut moeilijk mee.

Echter denk ik ook dat wanneer ik hem ga trainen op een zwaarder mens (om het even lastig te verwoorden), hij dat vrij snel als normaal gaat zien.

Enige wat ik mij afvraag is of je eruit gaat komen met zadels. Bij de mijne past een 17,5 inch nét aan, 18 is al te lang en zal hem hinderen.

Zoals met alles bij paarden: als je het opbouwt, goed nadenkt en te allen tijde rekening houdt met hetgeen goed is voor je paard (ook al kost dat meer) en niet met wat voor jezelf het lekkerst zit en leukst is voor de portemonnaie, komt vast alles goed!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:52

timokyana schreef:
dit vind ik het slechtste advies ooit, zeker met een fors gewicht.een zadel is er juist gemaakt om de druk/gewicht te verdelen.

Gelukkig is dat jouw mening, ik heb - mede door professionals die zelf zonder rijden - dit als advies gekregen. Je leert er beter door rijden dan met zadel en zowel je paard als jijzelf kan/kunt direct reageren op een bepaalde beweging. Je moest eens weten hoe je jezelf tegen komt als je altijd maar op een zadel hebt gereden. Een zadel kan het probleem dan alleen maar verergeren. ;)
Daarbij: ik kan met gemak in een 17,5 inch zadel, maar een zadel kan nu eenmaal niet op mijn Haflinger. Zij is te rond en heeft geen schoft. Ik heb alle denkbare zadels geprobeerd, zelfs op maat laten maken, maar ze gaan een eigen leven leiden zodra ze op haar rug liggen (ook tijdens het longeren, zonder belasting van een ruiter). ;)
Laatst bijgewerkt door Shenavallie op 18-01-11 14:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:55

Hihi...niet vervelend hoor...maar die van mij heeft een 17.5 inch erop liggen waar ik in pas en vriendlief ook Ik ga er vanuit dat de TS prima in een 17,5 inch past
Als je overgewicht heb zou ik er niet direct voor kiezen om zonder zadel te rijden...dat zegt mijn gevoel en is totaal niet onderbouwd ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:57

Hoewel het voor een ruiter zeker erg goed is om zonder zadel te LEREN rijden, reden waarom de onafhankelijke zit eerst aan de longe zonder zadel wordt aangeleerd op een betere rijschool, wil niet zeggen dat het automatisch het beste is voor het paard. Het zadel is ontwikkeld om de ruggegraat te ontlasten en druk te verdelen. Zonder zadel prik je bv je zitbeenknobbels in de spieren met heel veel plaatselijke druk. Er bestaat dus gelijktijdig ook een mening dat een zadel vriendelijker is voor het paard.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:06

eierhoofd, betreft de zadels ligt het geheel aan de bouw van het paard. Ik ken haflingers met een kort rugje waar nog maar net een 17,5 inch zadel op kan liggen. Maar mijn zadel is bijvoorbeeld 18 inch (zie de links hier vlak boven), maar mijn pony heeft dan ook een langere rug dus dat gaat gemakkelijk.

maar ook daarop moet je een paard uitkiezen betreft deze situatie. Hij moet niet alleen bij je passen qua lengte en gewicht, maar ook voor het zadel :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:08

Lusitana schreef:
Hoewel het voor een ruiter zeker erg goed is om zonder zadel te LEREN rijden, reden waarom de onafhankelijke zit eerst aan de longe zonder zadel wordt aangeleerd op een betere rijschool, wil niet zeggen dat het automatisch het beste is voor het paard. Het zadel is ontwikkeld om de ruggegraat te ontlasten en druk te verdelen. Zonder zadel prik je bv je zitbeenknobbels in de spieren met heel veel plaatselijke druk. Er bestaat dus gelijktijdig ook een mening dat een zadel vriendelijker is voor het paard.

Dat is absoluut waar! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 00:56

@ Lusitana, een haflinger veulen weegt nog geen 50 kilo bij de geboorte, dat is toch wel heel wat anders dan 90 kilo excl tuig op de rug van een pony.

Hoe vaak zie je wel niet dat shetlanders overbelast worden door meiden die perse willen rijden terwijl ze toch echt te groot en zwaar zijn voor de pony, die diertjes lopen toch ook gewoon vrolijk door?
Ze zijn alleen wel op jonge leeftijd al helemaal kapot gereden, met rugklachten, artrose tot gevolg, terwijl ze echt niet door de pootjes zakken of weigeren te lopen als er weer eens een te zwaar iemand op gaat zitten hoor..

Zo heb ik ook geweigerd, om met mijn 50 kilo, op een volwassen grove tinker hengst te rijden, omdat hij bij het poetsen al door zn rug zakte, met een gewone borstel. Toen mij het zadel aangewezen werd heb ik dit er op gelegd om te kijken of dit de oorzaak kon zijn, en inderdaad. Paardje bleef keurig braaf staan, oortjes naar voren, terwijl het zadel van geen kant paste, en het paardje daar altijd en regelmatig mee bereden werd door allemaal verschillende personen dus ook volwassen mannen.
Echter bij het poetsen zakte hij zo door, en hij had ook echt wel pijn, al liet hij het verder niet merken.
Ik had het erg met het dier te doen, en heb dus ook echt geweigerd erop te gaan, uitgelegd en laten zien wat het probleem was, en hoe ze het dier kunnen laten herstellen. Ook heb ik de andere aanwezige zadels gepast, en de geen die het beste paste ook het verschil laten zien aan de eigenaar, in de hoop dat hier wat mee gedaan werd. Helaas is hier niks mee gedaan, de ruiters houden teveel van rijden, helaas voor het paardje..

Een paard laat dat echt niet snel merken als iets teveel of te zwaar is.
Dat zit er gewoon niet in, helemaal niet bij de robustere rassen..

Il00n__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 01:51

@ GP60

Kan makkelijk hoor! +:)+
Absoluut!

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:19

Shanna het paard liet het weldegelijk zien dat er een rug probleem zat
je beschrijft het zelf
Het is wel zo dat er een helleboel mensen niet goed kijken naar een paard
voor dat paard is 50 kilo nog veel te veel
Maar er zijn er ook veel die fluitend door rijden met een paard dat niet rad loopt en het niet zien
Haflinger veulens kunnen wel zwaarder dan 50 kilo zijn
maar het grootste probleem is dat het aan de rug hangt
mensen kunnen ook beter iets op het of hoofd dragen dan aan de buik
zwaartekracht heeft invloed

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:59

sluit me dus helemaal aan bij lusitana,een zadel is er niet voor niets ;-)
het ging hier niet om het rijden maar om het gewicht ,kan me voorstellen dat je zeker betert door zonder zadel te rijden.
of het voor je paard prettig is op lange termijn om dit constant te doen,nee, lijkt me zeker niet gezond en al helemaal niet bij een zwaarder persoon.

Niekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:26

ik wil even inhaken op het punt waar gesproken wordt over de inchmaat van zadels. Het is gewoon mogelijk om een zadel te kopen met 17 inch kussens en een 18 inch zitvlak. Moeten welliswaar vaak in de fabriek gemaakt worden, maar dit is geen reden om geen paard/pony met een korte rug te kopen als je om welke reden dan ook een 18 inch zadel nodig hebt.
Laatst bijgewerkt door Niekes op 20-01-11 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:31

Sommige zadelfabrikanten hebben die zadels ook standaard!!! Ik kan het weten met mijn ienemienie-rug Haflinger

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:02

Shanna schreef:
@ Lusitana, een haflinger veulen weegt nog geen 50 kilo bij de geboorte, dat is toch wel heel wat anders dan 90 kilo excl tuig op de rug van een pony.
Je vergeet het vruchtwater. En wat onder de rug hangt is een zwaarder belasting dan wat er op zit...

Citaat:
Hoe vaak zie je wel niet dat shetlanders overbelast worden door meiden die perse willen rijden terwijl ze toch echt te groot en zwaar zijn voor de pony, die diertjes lopen toch ook gewoon vrolijk door?
Ze zijn alleen wel op jonge leeftijd al helemaal kapot gereden, met rugklachten, artrose tot gevolg, terwijl ze echt niet door de pootjes zakken of weigeren te lopen als er weer eens een te zwaar iemand op gaat zitten hoor..

Persoonlijk heb ik nog nooit van mijn leven een Shetlander met artrose of rugklachten meegemaakt puur door gewicht dragen, en ik loop al lang mee. De Shetlander heeft bij uitstek een frame (skelet) dat enorme gewichten kan dragen door de compactheid ervan.
De meeste problemen ontstaan door te jong belasten, als het skelet nog niet volgroeid is en verkeerd rijden (in de krul trekken of rug hol laten trekken), niet van gewicht dragen op zich!
Ponies die eeuwenlang al ruiters van zwaarder dan 50 kilo dragen en gezond oud worden zijn daar toch het bewijs van.
Er zijn zeker paarden die slechte gewichtsdragers zijn, maar je kunt selecteren en een paard kiezen dat wel een goede gewichtsdrager is.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:36

Ik denk dat de jeugd meer voor het plaatje gaat
kijk bv naar de ijslander kleine ponys waar kerels van 100 kilo op rijden zonder probleem
Bewijzen te over
maar toch denken ze niet verder na want er heeft iemand iets gezecht
Dit gaat wel op voor de kwpn ers en bv friezen die zijn vaak toch niet zo krachtig in de rug

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:29

denk als je een beetje grote haf zoekt dat dat best kan , en dan niet zo zeer om het gewicht .. Maar meer dat je met je lengte wat groot wordt misschien .
Ben zelf 175 , en van mij had mijn haf wel 5 cm groter mogen zijn .
Misschien is een leuke tinker anders nog een goed idee .:)