listiglistje schreef:Ronnie Smilda, de zoon heeft de fokkerij van zijn ouders overgenomen, zijn zus heeft alleen nog Jasmijn uit die lijn.
Het klopt dat ze bij de familie veel gebruik hebben gemaakt van Rossini en met goed resultaat,
de bekendste is Iwan onder Niesette Haringsma, een Rossini zoon uit de volle zus van Samber (zie mijn profiel).
Overigens zijn er niet zoveel bonte paarden te bespeuren in zijn fokkerij, doel van hen is ook 1. kwaliteit, 2. goed karakter 3. allround bloed.
De bonte kleur vinden ze mooi, maar komt niet op de eerste plaats, overigens gaf Samber zelf ook weinig bont...
volgens mij maar 30 tot 40% van zijn nafok was bont.
De reden waarom Samber en Rossini veel voorkomt is omdat ze beide in het noorden stonden,
+ veel nazaten daarvan die ook gedekt hebben (zonder GGK te zijn) dus uit het noorden komen de meeste vandaan!
Ja, klopt
In Peize hebben ze nu weer een heeeel leuk merrieveulen voor de fokkerij uit die lijn!
Dat hij weinig bont doorfokt is niet helemaal waar.... Hij geeft gewoon 50% kans dat er een bont veulen uit komt als hij de tobiano factor doorgeeft. Dan is het gewoon een kwestie van toeval en kansrekening dat je op 30-40 procent uitkomt...wat ik overigens betwijfel als je de laatste 5 jaargangen meepakt, maar dat terzijde. Hoe groter de sample, hoe groter de kans dat 1 op 2 gewoon bont is.
Uit onze Samber merrie (ook heterozygoot dus) hebben we 4 van de 7 veulens bont gehad met effen vaders (oo seven en Lord Leatherdale) dus dan kun je toch ook niet zeggen dat zij bijna 60% bont doorfokt? Toeval!