OCD, zitten we wel op de goede weg ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:16

carola schreef:
OCD komt vooral veel voor bij grote / langbenige paarden. De botten kunnen de groei gewoon niet bolwerken, en daardoor ontstaat vaak OCD. Ik denk dat het dus wel degelijk aan het fokbeleid ligt. Een paard van 1.65 wordt tegenwoordig al klein genoemd. Moet je kijken naar 20 jaar geleden, toen was een paard van 1.73 nog enorm, nu is het normaal.

OCD is erfelijk, maar het hoeft niet altijd tot expressie te komen (goede opfok is enorm belangrijk). Toch ben ik een tegenstander om OCD paarden in de fok te gebruiken. En ook het fokken van die reuzen is echt niet altijd goed.

Misschien is het goed dat de fokkerij een pas op de plaats gaat maken qua hoogte, en even zich niet meer zo gaat focussen op de hoogte van paarden, maar (nog) meer op het skelet om een gezond sterk paard te krijgen.

Laat ik eens mijn visie geven over het ontstaan van OCD want vroeger hadden de paarden deze afwijkingen niet. Afwijkingen ontstaan niet zomaar, maar zijn altijd een gevolg van iets.
Wat wij wel driftig doen, is vervolgens de symptomen bestrijden maar zoeken niet of veel te weinig naar de oorzaken.
Een paard draagt in stand 3/5 van zijn gewicht dat is 60 % van het totale gewicht op de voorhand. Deze verhouding is niet zomaar uit de lucht komen vallen, maar heeft een zeer diepe achtergronfd waarbij de natuurlijke evenwichtsverhoudingen een grote rol spelen.
Het sportpaard moet net als bij ons het gewicht (massa) evenwichtig verdelen. Wij hebben de beschikking over twee benen die beter geconstrueerd zijn dan onze armen om de lichaamsmassa te dragen.
Het paard heeft de beschikking over 4 ledematen om deze massa te dragen. Simpelweg zou je kunnen zeggen dat is zeer eenvoudig fifty/fifty. Als je echter naar het skelet van een paard (om het even welke) kijkt dan zie je echter dat die voorste en achterste ledenmaten qua constructie en aanhechting aan het skelet behoorlijk verschillen. Zijn dan wel in staat om elk 50/50 van de totale massa te dragen?

Bij nadere bestudering valt op dat de voorste ledematen vanaf de elleboog recht geconstrueerd zijn terwijl de achterste ledematen zoals het kruisbeen, dijbeen, en schenkel dus tot aan het sprongewricht uit hoeken bestaat. Het rechte stukje begint pas bij het spronggewricht.
Anders gezegd de rechte elementen van het voorbeen zijn ongeveer twee keer zo groot als de rechte elementen van het achterbeen.
Ja, dat is logisch zal iedereen zeggen want met de achterbenen moet het paard de massa bewegen. Dat klopt. Maar het paard beweegt niet alleen het staat ook stil en moet ook zich ook met hele kleine passen voorwaarts bewegen om te eten.
Even vanuit de natuurkundige mechanica geredeneerd dan zal elke mechanisch ingenieur je haarfijn kunnen uitleggen dat alles wat gehoekt is minder kan dragen dan wat recht is. Doch alles wat gehoekt is meer kracht kan ontwikkelen dan iets wat recht is.
In stand en bij het grazen komt deze verhouding het paard dus uitstekend van pas. De hoeken van het achterbeen zijn in stilstand minder geschikt om gewicht te dragen. Terwijl het voorbeen in stand wel meer gewicht kan dragen maar in de beweging daarentegen weer niet omdat de schouder niet middels scharnieren aan het skelet verbonden is. Kortom het voorbeen kan wel dragen maar niet het gewicht verplaatsen en voor het opvangen van het gewicht zijn de hoeken van het achterbeen met de verende werking weer veel beter uitgerust.

In de beweging moet het paard dus de 10% die het op de voorbenen draagt, overbrengen naar de achterbenen. Terwijl bij de voorwaartse beweging de achterbenen door middel van de hoeken weer beter uitgerust zijn om bij snelheid het toenemende gewicht op te vangen.
Om de 10% meergewicht over te plaatsen naar het achterbeen beschikt het paard over een ingenieus en fantatisch samenspel van de verschillende gewrichtsonderdelen.
Het paard laat via het lendenmechanisme de achterhand zakken. Dat wil zeggen de goed gespierde lendenpartij drukt alleen het bekken naar beneden. De rug wordt nu als het ware recht en de romp wordt iets naar achteren getrokken. Daarbij trekt de romp via de rugopperarmbeenspier de schouder en via de bovenste nekbandschouderspier de hals aan.
Het meergewicht van hoofd en hals worden nu in de beweging verplaatst naar het zwaartepunt in het midden van de massa. Anders gezegd het paard beweegt zich nu precies in evenwicht.
Voor draagt het paard nu even veel gewicht als achter terwijl het toenemende gewicht bij snelheid door een sterkere tegendruk van hoofd, hals, romp en voorbeen op de hoeken van het achterbeen wordt gedragen. De toenemende druk op de hoeken van het achterbeen stellen het paard nu ook in staat om het grotere gewicht bij snelheid te heffen en te verplaatsen. De massa is een constant gegeven die echter aan de voorwaartse beweging onderhevig is.
De voorwaartse beweging veroorzaakt dus constant een verschuiving van het gewicht. Deze gewichtsverschuiving moet dus via de werking van de verschillende ledematen en gewrichten optimaal in evenwicht worden verdeeld. Dit proces van samenwerking wordt middels het centraal zenuwstelsel via de spieren, pezen en banden gecoordineerd.
Spieren, pezen en banden generen zelf dus niets, maar zijn er dus voor om het skelet optimaal in evenwicht te laten functioneren.

Als we nu dit proces van evenwicht in stand veranderen dat wil zeggen we verstoren dus de ideale 3/5 verhouding en brengen dus een verandering aan in de stand van het skelet, dan belasten we daarmee dus de achterbenen met een permanent groter gewicht.
Zoals we al eerder constateerden en met in achtneming van de natuurlijke mechanica en principes zijn de gehoekte vormen van het achterbeen niet in uitgerust om dat meergewicht te dragen.
Kortom er ontstaat dus een onevenredige belasting in het skelet. Wat zich manfisteert in een toenemend gewicht op de achterbenen.
Het achterbeen is niet geconstrueerd om deze grotere belasting te dragen en zal na verloop van tijd dus afwijkingen te zien geven. Dat is naar mijn stellige overtuiging de oorzaak van de zovele moderne lichaamsafwijkingen die zich o.a in de vorm ocd met name in het knie-en spronggewricht openbaren.

Een ocd gevoelig skelet is dus gebaat bij voldoende beweging omdat dan de gewichtsbelasting meer verdeeld wordt over de verschillende skeletonderdelen. Het is echter totaal geen garantie dat deze paarden gevrijwaard zullen zijn van ocd.
Bij een belasting die meer is dan de natuurlijke bewegingsvorm kan de afwijking zich op latere leeftijd alsnog manifisteren.
En niet alleen in de vorm van ocd maar tal van andere gewrichts-en spierproblemen hebben naar mijn mening met dit fenomeen te maken. In het bijzonder als we dat afwijkende evenwichtskelet ook nog eens extra gaan belasten, zullen de gesignaleerde problemen zich eerder voordoen.

Hoe zit het dan met de erfelijkheid? Hengsten die zelf deze afwijkingen van evenwicht in het skelet vertonen, zullen dus bij een identieke merrie de afwijkingen eerder bevestigen en is de kans op ocd aanzienlijk groter. Wordt de betrokken hengst gepaard met een evenwichtsmerrie dan is de kans kleiner omdat merries meer doorgeven dan de hengst.
Het uit de roulatie nemen van ocd gevoelige hengsten neemt niet oorzaak van ocd weg maar bestrijdt alleen het symptoon. Heb je echter een ocd vrije hengst op driejarige leeftijd en een ocd vrije merrie, maar beide wel met een afwijking in het evenwichtskelet, dan is het risico van een ocd gevoelige product aanmerkelijk groter.
Als een afwijking twee keer in geringe mate mate wordt gecombineerd, resulteert dit meestal in een permanente afwijking. Zolang de oorzaak niet wordt onderzocht, is deze constatering voor wetenschappers een crime omdat beide kandidaten vrij zijn en dan blijkt dat de symptoombestrijding niet de oorzaken wegneemt.

Als we de natuur geweld aandoen en het natuurlijke evenwicht verstoren, krijgen we vroeg of laat de rekening gepresenteerd.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:52

Ja ok, maar wat is vroeger? Men had vroeger wel gebreken, maar door de nieuwe technieken van nu kan men het beter onderzoeken.
Dus hoe verklaar je dat dan?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 20:11

Ik heb toch een aantal opmerkingen, daarvoor het stuk in stukjes geknipt.

Anna42"]
Laat ik eens mijn visie geven over het ontstaan van OCD want vroeger hadden de paarden deze afwijkingen niet.
[/quote]Is dit zo, of was er vroeger nog geen methode om de diagnose te bepalen? Het schijnt ook zo te zijn dat OCD op verschillende plaatsen kan voorkomen bij het paard en niet alleen bij paarden, ook bij andere dieren (en mensen). Zijn er nu nog "gesloten" rassen waar OCD niet voorkomt?? (Gesloten in de zin van geen bloed van buiten, zoals bv zebra's ofzo). Ik ken ze niet.

[quote="Anna42"]
Een paard draagt in stand 3/5 van zijn gewicht dat is 60 % van het totale gewicht op de voorhand.
[/quote]Eens hoewel het zwaartepunt zich ook in rust verplaatst is dit wel een gebruikelijke verdeling. Een paard staat feitelijk nooit echt stil.

[quote="Anna42"]
Het sportpaard moet net als bij ons het gewicht (massa) evenwichtig verdelen.
[/quote]Niet speciaal evenwichtig (qua gewicht gelijk verdeeld) als wel zodanig dat dit het minste energie kost, vandaar de globale 3/5 verhouding.

[quote="Anna42"]
Zijn dan wel in staat om elk 50/50 van de totale massa te dragen?
[/quote]In galop zelfs op 1 been, in stand denk ik ook van niet echter: Als de 3/5 verhouding de meest energie zuinige verhouding is, zal het paard die houding gaan aannemen en dan maakt het niet uit hoe hij verder gebouwd is. Het is de aard van het beestje om de meest energie zuinige houding aan te nemen. Ik zou niet zo snel weten hoe een paard eruit ziet met een natuurlijke 50/50 bouw, als een tafel misschien, zonder hoofd en hals???

[quote="Anna42 schreef:
In de beweging moet het paard dus de 10% die het op de voorbenen draagt, overbrengen naar de achterbenen.
Moet dit?? Weer gekeken vanuit de energie is het voorbeen beter toegerust om iets te dragen dan het achterbeen, niet alleen op stand, maar ook in beweging. Deze verschuiving van het gewicht zal pas dan plaatsvinden als er bv wendingen gemaakt moeten worden immers als de voorhand opzij moet kan dit door of "over de schouder vallen" met stelling naar buiten of meer verzameld en de voorhand verlichten (vandaar ook het belang van goede voltes rijden). Een rustig drafje zonder opwinding van het paard in de wei recht vooruit is niet verzameld, en lekker op de voorhand, dit kost de minste energie.

Als OCD bij gesloten rassen nauwelijks voorkomt, dan stel ik mij voor dat er via selectie iets aan te doen is. Of de bouw van het skelet er iets mee van doen heeft, qua evenwicht? Misschien, maar elk veulen groeit nu eenmaal in schokken, en is pas na 3 jaar in z'n volwassen postuur. Daar zal de natuur toch wel rekening mee gehouden hebben?? Teveel arbeid te jong, dat is slecht en een open deur

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 22:59

Citaat:
Anna42 schreef:
Laat ik eens mijn visie geven over het ontstaan van OCD want vroeger hadden de paarden deze afwijkingen niet.

Ik weet ook even niet waar je dit op baseert, ooit gehoord van een bolspat ? Dat was gewoon precies hetzelfde, maar konden ze er toen niet inkijken en werd dat zo genoemd.

Vroeger had je net zoveel overvulde spronggewrichten en knieen, maar kon er niet ingekeken worden Lachen Dit is dus niet iets van de laatste 10 jaar ofzo hoor.....

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:04

ART_UMA"]
Ik heb toch een aantal opmerkingen, daarvoor het stuk in stukjes geknipt.

[quote="Anna42"]
[/quote]Is dit zo, of was er vroeger nog geen methode om de diagnose te bepalen? Het schijnt ook zo te zijn dat OCD op verschillende plaatsen kan voorkomen bij het paard en niet alleen bij paarden, ook bij andere dieren (en mensen). Zijn er nu nog "gesloten" rassen waar OCD niet voorkomt?? (Gesloten in de zin van geen bloed van buiten, zoals bv zebra's ofzo). Ik ken ze niet.

[quote="Anna42"]
Een paard draagt in stand 3/5 van zijn gewicht dat is 60 % van het totale gewicht op de voorhand.
[/quote]Eens hoewel het zwaartepunt zich ook in rust verplaatst is dit wel een gebruikelijke verdeling. Een paard staat feitelijk nooit echt stil.

[quote="Anna42"]
Het sportpaard moet net als bij ons het gewicht (massa) evenwichtig verdelen.
[/quote]Niet speciaal evenwichtig (qua gewicht gelijk verdeeld) als wel zodanig dat dit het minste energie kost, vandaar de globale 3/5 verhouding.

[quote="Anna42 schreef:
Zijn dan wel in staat om elk 50/50 van de totale massa te dragen?
In galop zelfs op 1 been, in stand denk ik ook van niet echter: Als de 3/5 verhouding de meest energie zuinige verhouding is, zal het paard die houding gaan aannemen en dan maakt het niet uit hoe hij verder gebouwd is. Het is de aard van het beestje om de meest energie zuinige houding aan te nemen. Ik zou niet zo snel weten hoe een paard eruit ziet met een natuurlijke 50/50 bouw, als een tafel misschien, zonder hoofd en hals???

[/quote]Moet dit? Een rustig drafje zonder opwinding van het paard in de wei recht vooruit is niet verzameld, en lekker op de voorhand, dit kost de minste energie.

Als OCD bij gesloten rassen nauwelijks voorkomt, dan stel ik mij voor dat er via selectie iets aan te doen is. Of de bouw van het skelet er iets mee van doen heeft, qua evenwicht? Misschien, maar elk veulen groeit nu eenmaal in schokken, en is pas na 3 jaar in z'n volwassen postuur. Daar zal de natuur toch wel rekening mee gehouden hebben?? Teveel arbeid te jong, dat is slecht en een open deur
[/quote]

Een paard met een evenwichtskelet draaft ook in de wei niet op de voorhand. Daar is immers het skelet niet op berekent en niet voor geconstrueerd. Het mechaniek van het skelet stelt het paard in staat om in alle omstandigheiden het gewicht zodanig te verplaatsen dat de belasting en het gebruik van energie minimaal en voor het paard fysiek en mentaal aangenaam is.

Terecht zeg je dat een veulen schoksgewijs groeit. Weliswaar heeft het paard op een leeftijd van drie jaar reeds het grootste deel van zijn uiteindelijke stokmaat te pakken, maar dat wil nog niet zeggen dat het skelet volgroeit is. Daar gaan we juist zo vaak de fout in.
Merkwaardig en tegelijkertijd ook weer heel logisch doet de natuur ook in de groeistadia geen afbreuk aan het evenwicht.
De natuur zou immers dan het eigen proces van evenwicht verstoren en de logica teniet doen.
Jaarlingen en tweejarigen met een evenwichtskelet compenseren zelfs als ze in de verschillende groeistadia sterk overbouwd zijn het evenwicht.
Dit proces valt het best waar te nemen wanneer de paarden grazen.
Bij sterk overbouwde paarden (met een evenwichtskelet) op die leeftijd kun je duidelijk constateren dat het evenwicht tijdens het grazen middels het skelet optimaal in stand wordt gehouden.
Bij deze paarden wordt het skelet middels het gewicht van hoofd en hals naar voren getrokken. De schuine schouder komt nu rechter te staan en tegelijkertijd wordt de hoek van de elleboog aan de voorkant kleiner.
Het gevolg is dat de lengte van het voorbeen dus verticaal wordt ingekort.
De massa komt nu dichter bij de grond zonder dat het paard de voorbenen extreem uitelkaar en de achterbenen ver onder de massa hoeft te plaatsen.
De bovenkant van het skelet blijft precies horizontaal en de rug wordt nu zuiver recht. De belasting blijft exact 3/5.

Bij paarden met een niet evenwichtskelet valt duidelijk waar te nemen dat de ze dit fysieke manco anders moeten compenseren.
De voorbenen worden bij het grazen extreem uitelkaar gezet meestal in de grazende richting maar soms afwijkend zijdelings van de grazende richting om het evenwicht te bewaren.
De achterbenen worden, zeker wanneer de lengte van hals niet gelijk is aan die van de rug, ver onder het lichaam gezet en worden nu door het paard gebruikt om het overgewicht de ideale 3/5 verhouding fysiek in een onnatuurlijke stand te compenseren.
Indien ook nog de verhouding van hoofd en hals niet gelijk is aan die van de romp en voorbenen moeten deze paarden dit cruciale tekort bij het grazen compenseren door zelfs de voorbenen zijdelings van de voorgaande beweging te plaatsen.
Het behoeft geen nader betoog dat in gevallen waar er geen sprake is van een evenwichtskelet een evenwichtige belasting van het skelet reeds op jonge leeftijd ernstig geweld wordt aangedaan.
De slijtage aan de gewrichten, spieren, banden en pezen zet reeds op die leeftijd in en de kans op OCD neemt toe.

Overigens valt het voor iedereen simpelweg te controleren of het paard over een evenwichtskelet beschikt of niet.
Een grazend paard moet met zowel met exact rechte voor-als achterbenen het voer van de grond kunnen opnemen. De rug wordt dan precies horizontaal.
Tijdens het grazen stapt het paard amper maar door de laag geplaatste en dus overgewicht van hals en hoofd tezamen wordt de massa naar voren getrokken. Zonder praktich enige belasting (en last but not least zonder gebruik van energie) van de ledematen kan het paard zich nu met aangepaste passen voorwaarts bewegen om het noodzakelijke voedsel op te nemen en om te zetten in energie.

Even terzijde maar wat wel met de materie te maken heeft. Waarom moet een paard in de dressuuroefeningen bij het halthouden exact vierkant staan?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 15:10

adriana schreef:
Ja ok, maar wat is vroeger? Men had vroeger wel gebreken, maar door de nieuwe technieken van nu kan men het beter onderzoeken.
Dus hoe verklaar je dat dan?

Moderne en betere technieken van nu zijn niet per defintie inherent aan identieke afwijkingen van nu en vroeger.
Uiteraard had men vroeger ook gebreken. Zo kwam de hazehak vroeger
veelvuldig voor en bij Volbloeds wordt deze afwijking nog al eens geconstateerd. In beide gevallen zijn ze vaak het resultaat van een te vroegtijdige en zware belasting op de achterbenen van een nog niet volgroeid skelet.
Deze middels zwaar werk ontstane afwijking laat overigens ook duidelijk zien dat presteren met het skelet te maken heeft en niets met de spieren van doen heeft. De afwijking kan erfelijk zijn en dat kan duiden op een minder conformatie van het skelet.
Wat mij echter niet logisch voorkomt, is het gegeven dat zowel de werkpaarden alsmede de paarden in het leger en met name die van Midden- en OostEuropa gemiddeld acht uur per dag vrij zwaar fysiek werk moesten verrichten op een bepaald niet ideale ondergrond.

Deze paarden werden ondanks het zware fysieke werk bepaald ouder als onze huidige rijpaarden die met amper een uurtje per dag werk steeds vaker de achtjarige leeftijd niet behalen.
In ons land mochten tijdens ´s Konings veldparades eerst op achtjarige leeftijd de paarden aan deze exercities deelnemen.
Zowel in het leger als bij de boeren liepen niet de hele dag hulpverleners her en der in het rond om de paarden na een DAG en geen UURTJE arbeid weer fysiek en mentaal op te lappen.

Een paard met een evenwichtskelet kan, mits het skelet op achtjarige leeftijd volgroeit is en niet onevenwichtig en onredelijk zwaar belast is, het zware werk zonder fysieke problemen en afwijkingen langdurig aan.
Overigens hadden de werk - en rijpaarden uit die tijd veel meer een evenwichtskelet en dat gegeven alleen al verklaart dat de moderne fysieke afwijkingen aanmerkelijk minder voorkwamen.

Een te vroege belasting en een niet evenwichtskelet valt het beste bij de Volbloeds te zien.
Reeds op tweejarige leeftijd moet dit qua grootte reeds vroegrijpe paard een fysiek zware prestatie leveren.
Het resultaat is dat na een paar jaar en de meeste Volbloeds reeds voor hun zesde jaar fysiek volledig opgebrand zijn en de renbaan reeds lang vaarwel hebben gezegd.
De meeste Volbloeds hangen op die leeftijd volledig in het voorbeen en moeten de rest van hun leven met deze ernstige fysieke afwijking zien rond te komen.

Daarbij doet zich dan nog de vraag voor of het etisch wel verantwoord is dat wij om wille van de pecuniae een paard met deze ernstige fysieke afwijkingen opzadelen. En vervolgens ons zonder blikken of blozen paardenliefhebbers noemen en uiterst begaan zijn met het welzijn het paard.
Dat welzijn rijkt vaak niet veel verder dan de beurs of bankrekening van de zo bewogen eigenaar en het hele racecircus daarom heen.
Als we er niet ernstig voor waken, zijn onze sportpaarden veel eerder dan wij denken via het compromisloze specialisatiebeleid hetzelfde lot beschoren.
Dan kunnen straks net als bij de renpaarden alleen aangepaste jockeys in de vorm handige springruiters en een paar handige hoge hoed ruiters die de klassieke rijkunst weten om te zitten in iets wat er bijna op lijkt en zo de door derden opgebrachte pecuniae incasseren.

Geef het volk brood en spelen heeft niets aan het principe verloren. Waren het vroeger de leeuwen die voor dit vermaak werden opgeofferd, thans vervullen de paarden ongevraagd in veel gevallen dezelfde rol.
Voor het fysiek uitgemolken en mismaakte slachtoffer richten we vervolgens een standbeeld op.
Dat soort standbeelden zijn nooit behept met de uiterlijke fysieke tekortkomingen die weliswaar een enkele bankrekening in omvang aanzienlijk hebben doen toenemen, maar ook de erbarmelijk kromme voorbenen van het rechtstreeks de hemel ingeprezen renpaard.

Onze sportatleten lopen toch ook niet na een paar jaar sport met ernstige afwijkingen, kromme en mismaakte ledematen rond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:41

Afgelopen weekend had ik er nog met een vriendin van mij over, iemand die al jaren proffesioneel handelt en vrij hoog ( Nationaal) in de sport rijd tesamen met haar man. Er was een paard afgekeurd omdat hij een chipje had, en we kwamen eigenlijk tot de conclusie dat we allebei nog nooit een paard hadden gekend die aan alleen ocd of een chipje kreupel was.

Anna, er waren vroeger natuurlijk wel hele andere ziektes waar ze toen niets meekonden maar wat nu ook niet meer voorkomt. Qua kennis op medisch gebied zijn we denk ik erg gegroeid in de positieve zin.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:01

Medisch gebied idd wel, dat vindt ik ook een vooruitgang, maar wat idd wel weer blijkt is dat de blessures van nu van andere aard zijn, of tenminste hebben een andere oorzaak.
De beweging die wij nu het paard geven, staat niet in verhouding met hoe dat voor de mechanisatie gebeurde.
Plus dat het voer van een dusdanige kwaliteit is dat je het dier wel je kans moet geven dat te verwerken.
Bij VDL Stud geven ze de paarden in de opfok geen biks, zij volstaan met kuil.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:57

ZE kunnen sommige OCD zodanig opereren dat je er een half jaar later niets meer van ziet. Die paarden zijn dan dus volledig goedgekeurd.
Koop je later zo'n paard, dan is de kans groot dat jij niet weet wat ermee gebeurd is. Er gaan verhalen van mensen die 2 jarige hengsten laten opereren aan OCD en vervolgens die hengsten voorbrengen op de hengstenkeuring.
OCD hoeft niets bijzonders te zijn, er zijn toppaarden waarvan bekend is dat ze OCD hebben. Je mag er dan ook weer je merrie mee laten dekken.
Of OCD een ramp is laat ik in het midden, wel maakt opfok een hele boel uit.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:43

Citaat:
Die paarden zijn dan dus volledig goedgekeurd.
Koop je later zo'n paard, dan is de kans groot dat jij niet weet wat ermee gebeurd is.

Zo'n paard is dan niet voor niets goedgekeurd, hij is namelijk gewoon goed. En je kunt hem zo duur verzekeren als je wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:46

Op het moment dat de ocd weg is, heeft hij ook geen ocd meer dus word ie goedgekeurd.

En zoals ik al zei: Ik ken geen paard die ooit kreupel geworden is aan een ocdtje of aan een chipje.

Heb vorig jaar nog een flemming verkocht met een chipje in de kogel, de veearts keurde dat dier gewoon goed met als antwoord "daar krijgt ie toch nooit last van".

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:00

Pipo schreef:
Op het moment dat de ocd weg is, heeft hij ook geen ocd meer dus word ie goedgekeurd.

En zoals ik al zei: Ik ken geen paard die ooit kreupel geworden is aan een ocdtje of aan een chipje.

Heb vorig jaar nog een flemming verkocht met een chipje in de kogel, de veearts keurde dat dier gewoon goed met als antwoord "daar krijgt ie toch nooit last van".

Ik wil ook wel een helderziende dierenarts zeg... Frusty

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:52

Niet zo dat ie zonder chipje niet kreupel kan worden hoor Knipoog

Maar inderdaad in de kogel, voorbenen, of zoiets als het op een goede plek zit is het ook voor de verzekering geen enkel bezwaar!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:56

Voor de sport is een geopereerd paard goedgekeurd, daar ben ik het mee eens.
Maar omdat het toch deels erfelijk is, hoe kijk je er als fokker tegenaan? Of we op de goede weg zitten was de vraag.
Ik denk het wel.
OCD hoeft helemaal niet ernstig te zijn, en paarden die het slechts zeer gering hebben worden er gewoon op goedgekeurd.
Ik blijf er wel voor om in ieder geval de hengsten te controleren, al zegt dat ook niet alles. OPereren is een optie, je bent de OCD kwijt, maar dat het paard de OCD dan niet meer doorgeeft is natuurlijk niet gezegd, zoals ik al eerder bedoelde.

Maar ik vind ook dat de merriehouder vrij moet blijven om wel of niet het paard te laten keuren. Weet je niets van je paard van binnen, dan hoeft dat nog niet verkeerd te zijn. Zet mensen eens op de foto, dan kun je daar ook genoeg van afkeuren, terwijl ze nooit ergens last van hebben. Net zoals al vaker g enoemd, je hebt paarden die met een 1tje voor het straalbeen kreupel lopen, en paarden die een 4 hebben en nooit kreupel zijn.
OCD ernstig of niet ernstig, hier is geen eenduidig antwoord op te geven.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:54

Ik weet wel dat ik voortaan een paard met OCD, hoe veel of weinig dan ook aanwezig, laat staan. Zeker als het een fokmerrie is, of ze er nu aan geopereerd is of niet.

1 x verdriet om zoiets is genoeg voor mij. Wat ik me nu wel afvraag, is of de mensen hier die zeggen: gewoon opereren en verder niets aan de hand, zelf ook een paard met OCD (geopereerd of niet) hebben (gehad)? En zo ja, wat heb je er mee gedaan (sport, fokken e.d.), hoe kwam je erachter dat hij/zij OCD had en hoe uitte zich dat (eventueel)?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:01

Ik heb een paard met OC. Toen hij 10 jaar was begon het echter pas op te spelen. Hij werd chago en onregelmatig, vertoonde een vreemd trekje in zijn knie. Helaas niet voor zijn 10e: kraakbeen was aan gort. Hij werd geopereerd en hij verbeterde er door. Hij krijgt nu jaarlijks een gewrichtsinspuiting.

ALs ik het destijds had geweten had ik hem toch nog gekocht. Maar ik had hem wel eerder laten opereren. Overigens is hij rontg. gekeurd in die tijd, maar de knieen werden toen nog niet meegenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:16

Anoukie schreef:
Ik weet wel dat ik voortaan een paard met OCD, hoe veel of weinig dan ook aanwezig, laat staan. Zeker als het een fokmerrie is, of ze er nu aan geopereerd is of niet.

1 x verdriet om zoiets is genoeg voor mij. Wat ik me nu wel afvraag, is of de mensen hier die zeggen: gewoon opereren en verder niets aan de hand, zelf ook een paard met OCD (geopereerd of niet) hebben (gehad)? En zo ja, wat heb je er mee gedaan (sport, fokken e.d.), hoe kwam je erachter dat hij/zij OCD had en hoe uitte zich dat (eventueel)?

Ik ben het eens dat je met dat soort paarden niet moet gaan fokken, de kans dat het erfelijk is is natuurlijk vrij groot. Maar een groot gedeelte ligt bij de opfok.

Maar als een paard het heeft in lichte mate, zou ik mij het niet tegenstaan om het dier te kopen. Tenzij ik deze voor de handel koop, dan niet.

Maar ik begrijp gezien je ervaring, dat jij er niet meer aan zou beginnen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 19:37

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:10

Ik was vandaag bij de kliniek in Moergestel om een paard te keuren, was goed gelukkig Knipoog, maar zij horen nu dus ook tot een van de 11 klinieken die mogen keuren voor de hengstenkeuring.
Die mogen dus foto's maken en dan worden ze alleen nog opgestuurd naar de commissie etc. Dus hoef je niet helemaal met je paard naar utrecht.
Ze hadden er al zo'n 70 gehad geloof ik voor de eerste bezichtiging.

Maar ik vroeg dus zo, als jullie een ocdtje vinden ofzo, word het dan ook nog opgestuurd ? ?
Nee meestal niet, dan willen de eigenaren dat niet meer en scheelt € 100,-

Dan denk ik van : Ja zo zal het aantal % OCD wel dalen in alle peilingen van de commissies.
Maar dan krijg je toch een vertekend beeld van : Door onze jarenlange selectie is het aantal OCD afgenomen blabla....
Of zie ik dit verkeerd ? Dit vroeg ik me namelijk af......

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 00:28

Franske schreef:
. Dus hoef je niet helemaal met je paard naar utrecht.

Door onze jarenlange selectie is het aantal OCD afgenomen blabla....
Of zie ik dit verkeerd ?

Vind je niet dat je jezelf al antwoord hebt gegeven?

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:14

En daarmee is bewezen dat niet is bewezen dat selectie het %OC(D) heeft verminderd

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:25

Kunnen jullie niet lezen Verward .
Het is pas vanaf nu dat deze onderzoeken op meerdere locaties mogen plaatsvinden. Voorheen gebeurde dit centraal en werd alles geregistreerd.
Gezien bovenstaand verhaal zal hier dus even over nagedacht moeten worden of dit in het belang van de fokkerij wel zo'n goede oplossing is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 15:25

Ben eigenlijk toch wel benieuwd wat jullie van mijn site vinden!

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 15:49

Welzijn.

De overheid is bezig met het opstellen van een wettelijk kader betreffende WELZIJN GEWERVELDE DIEREN
Voor de Paardenhouderij heeft dit zeker in de toekomst gevolgen. Denk hierbij aan o.a. voorwaarden betreffende de leefomgeving van paarden en pony's zoals; de grootte van de stal, de hoeveelheid licht in de stal, de uitloopmogelijkheden en het materiaal van de omheining etc.
Voor alle stamboeken is tevens het volgende van belang, nl Welzijn en Fokkerij.
Hiertoe is een werkgroep opgericht bestaande uit de volgende sectoren, fokkerij, sport, handel, groep geneeskunde van het Paard, wetenschappers en de dierenbescherming.
Het doel van deze werkgroep is het in kaart brengen van de ERFELIJKE AFWIJKINGEN vij verschillende Rassen (zowel lichamelijke afwijkingen als afwijkingen in karakter). De stamboeken dienen in de toekomst te gaan selecteren op erfelijke afwijkingen, zowel van hengsten als van merries. Ieder stamboek dient daartoe regelementen op te stellen waarin wordt aangegeven welke afwijkingen niet meer worden toegestaan en hoe men dit door middel van selectie gaat voorkomen. Ook de selectieprocedure moet men vastleggen. Problemen die men reeds geconstateerd heeft zijn afwijkingen in de vorm van spermacellen en niet ingedaalde testikels.

Even een paar vragen;

Fokken we te groot(keizersnede of OCD)
Toetsen van vitaliteit en uithoudingsvermogen
Ontwikkelen van parameters voor het karakter
Overbelasting voor de 38 maanden door training, wat kan leiden tot onherstelbare schade
Hengstenkeuring op te jonge leeftijd, de selectie procedure en het predikatensysteem van een stamboek dient niet zodanig ingericht te zijndat de eigenaar zich gedwongen voelt in en richting die mogelijk tot welzijnsproblemen leidt.
Cosmetische verzorging op keuringen zoals; het verwijderen van tastharen, scheren van veulens, conditie waarin dieren op keuringen worden verwacht( te dik, kans op hoefbevangenheid) zomervacht in de winter of het vroege voorjaar.
Fokken we geen welzijnsproblemen er in, maar ook fokken we de bekende problemen er ook uit.

Bivenstaande is slechts een selectie van de problemen waarnaar gekeken moet worden. Het Sector Bestuur Paarden heeft reeds aangegeven dat alleen het op schrift stellen van de problemen en de doelstellingen niet voldoende is, maar dat in de toekomst bij de verlenging van de erkenning ook de uitvoering van de aangegeven procedures getoetst zal worden.
Laatst bijgewerkt door greetje op 06-11-03 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 15:51

pfff dat is nog eens de knuppel in het hoenderhok gooien!