NMPRS Stamboek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:19

Wij hebben dat wel enkele jaren gedaan met 2 NAS stermerries waarvan 1 reservekampioen als resultaat en er lopen er nog enkele rond die dat zeker ook wel kunnen worden met goede begeleiding.

Dus in bepaalde gevallen durf ik zon hengstje best te gebruiken.

Special efforts leffort hebben ze bij het NAS ook niet genomen, die liet zich toen in de beweging niet zien.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:49

Dennis schreef:
Ik zou zelf ook niet een NAS of NSPS hengst met alleen NMPRS goedkeuring gebruiken (als ik NMPRS of NAS zou willen fokken, ik hou het zelf mooi bij het NSPS). Er moet dan een rede zijn waarom het NSPS of NAS hem niet wil hebben.

ciska een stippelhengst kan 100% correct zijn en een geweldige afstamming hebben maar als hij blauwe ogen heeft, bijvoorbeeld, wil het nas hem niet en dan kan hij wel bij het nmprs terecht, wil dus niet zeggen dat het dier niet goed is

Dennis

Re: NMPRS Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:53

@ Jolanda: Ben niet zo thuis in stippels zo als je weet, dat zou dus een uitzondering kunnen zijn waardoor ik zo'n hengst wel zou kunnen kiezen, maar dan moet hij wel echt positief op vallen (moet wel heel extreem zijn wil ik een stippel NMPRS hengst gebruiken terwijl ik NSPS wil fokken :P).
NSPS accepteerd alleen geen gebreken of appie kleur (maar met stippels kan het al geen 100% NSPS zijn), blauwe ogen wel (al zijn ze er niet blij mee).

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:00

haha, dat snap ik, maar je begrijpt wel wat ik bedoel toch?

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:30

Heb net het topic eens zitten lezen. Interresante discussie. Is wel leuk om te lezen hoe de iedereen en ander visie heeft op het stamboek en het fokken.
Ikzelf zal eerder voor jonge hengsten kiezen dan voor hengsten waar er al tig nakomelingen van zijn. Loop nu eenmaal niet gauw de grote meute achterna.
Ook premies tja daar kijk ik ook niet naar. Heb vorig jaar gekozen voor een hengst met een 3de premie. Dit jaar heb ik Bon gebruikt haha die liep geen premie en die combinatie is me heel goed bevallen en die combinatie heb ik dit jaar ook weer herhaald. Mijn dek voor volgend jaar staat ook al gepland en het contract is zelfs al getekend en dat wederom een 3 de premie hengst.
Deze hengst heeft zich in USA al bewezen ook op zijn nakomelingen en haalde hier een 3de premie bij een stamboek waar ik geen lijn in zie.
Ik heb het meerdere malen geprobeerd te bekijken en te snappen, maar zou echt niet weten wat ik moet fokken om aan hun fokdoel te voldoen.Dus ik zoek zelf naar hengsten die ik correct vind en goed vind passen bij mijn merries ongeacht premies.
Ook vind ik dat ze lijn/inteelt wat strenger zouden moeten maken. Het hengstenbestand is groot genoeg!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:15

lijn/inteelt vind ik ook niet kunnen, er zijn natuurlijk grote fokkerijen waar het veel gedaan word, er zullen ook een aantal mooie en correcte veulens uitkomen die we op de keuringen zien, maar ik denk dat er ook een groot deel van de veulens niet fraai is en de handel ingaat....naamloos

LadyMadonna

Re: NMPRS Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:32

Melanie: Ik denk dat het verschil is dat jij AMHA fokt, en het NMPRS geen europees AMHA stamboek is.
Misschien is het EUSAM meer iets voor jou?

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:59

jolandje schreef:
Sappos schreef:
Maar je kan moelijk elk jaar dezelfde hengst uitkiezen :) Jij zal ook niet elk jaar voor Wynn gaan ;)

haha, nee niet elk jaar, maar ik had een keus te maken, wat doe je dan? ik heb twee merries, beide redelijk mooi en goed, maar niet tóppie, daar ga ik geen hengst van 1000 euro opzetten. ik vind , en da's persoonlijk natuurlijk , wynn een erg leuke hengst, ik vind zijn formaat mooi, de kleur, hij beweegt goed , en hij heeft een geweldig karakter,(dekgeld is te doen :+ ) en wat bij mij óók meespeelt is de hengsteneigenaar, dit is natuurlijk voor mij de eerste keer dat ik merries naar de hengst breng en ik wil zeker weten dat mijn merries het goed hebben, bij san ben ik daar zéker gerust op ;)zoals ik dit jaar er ook gerust op was om tammara bij jody te brengen

Nee hoor Jolanda komt niet steeds naar Wynn ,haar merries wel:D :P
Dank je voor het compliment over onze kanjer en ik vind het erg lief dat je ons je merries toevertrouwt *D

Ik ga me eens door alle pagina's heenworstelen ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:39

sandra3235 schreef:
jolandje schreef:

haha, nee niet elk jaar, maar ik had een keus te maken, wat doe je dan? ik heb twee merries, beide redelijk mooi en goed, maar niet tóppie, daar ga ik geen hengst van 1000 euro opzetten. ik vind , en da's persoonlijk natuurlijk , wynn een erg leuke hengst, ik vind zijn formaat mooi, de kleur, hij beweegt goed , en hij heeft een geweldig karakter,(dekgeld is te doen :+ ) en wat bij mij óók meespeelt is de hengsteneigenaar, dit is natuurlijk voor mij de eerste keer dat ik merries naar de hengst breng en ik wil zeker weten dat mijn merries het goed hebben, bij san ben ik daar zéker gerust op ;)zoals ik dit jaar er ook gerust op was om tammara bij jody te brengen

Nee hoor Jolanda komt niet steeds naar Wynn ,haar merries wel:D :P
Dank je voor het compliment over onze kanjer en ik vind het erg lief dat je ons je merries toevertrouwt *D

Ik ga me eens door alle pagina's heenworstelen ;)

wie weet wat ik het jaar erop ga doen??als het héél goed uitpakt........................................ :+

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:40

stef schreef:
Melanie: Ik denk dat het verschil is dat jij AMHA fokt, en het NMPRS geen europees AMHA stamboek is.
Misschien is het EUSAM meer iets voor jou?

ja maar dan moet je geloof ik ook eusam gekeurde hengsten gebruiken. :+
Maar wat ik me dan afvraag hoe zit dat eigenlijk als je in het bezit bent van een ggk hengst bij het nmprs en geen lid bent van het nmprs kun je dan evengoed dekbonnen aanvragen?