Welk ras is geschikt voor ons gezin?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:43

SyhaxDesy schreef:
fokfanaat schreef:
nou ja en dat trakehners super rustig zijn.

Dat zijn ze, als je ze van een goede fokker koopt zijn ze wel degelijk rustig!
Ik rij op een merrie van 1,70 veel te hoog voor mij en die merrie is ook nog eens 4 en dan L1 terwijl ik nog B ben.
Ps de stal waar mijn pony staat fokt er al jaren in, rustig dat die beesies zijn!

ja en dat is een paard op de hoeveel. de meeste zijn toch echt niet zo rustig, is niet omdat die rustig is dat ze dat allemaal zijn he

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:45

Ik zou zeggen: koop een goed paard, Ik bedoel dan een gezond paard wat van binnen en buiten goed in elkaar zit. En koop daar behalve alle spullen ook een stuk opleiding voor paard en ruiter bij. Zeker bij een eerste paard.

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:45

XThisIsMeX schreef:
ja en dat is een paard op de hoeveel. de meeste zijn toch echt niet zo rustig, is niet omdat die rustig is dat ze dat allemaal zijn he

Alle paarden die ze daar hebben gefokt zijn rustig.
Paar anderen mensen die ik ken met een trakehner en die zijn van andere afstamming en andere fokker en die zijn ook rustig.
Kijk er zit een verschil tussen rustig, en pittig.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 22:46

We willen kijken of we de spullen van de vorige eigenaar eventueel over kunnen nemen (voornamelijk hoofdstel/zadel).

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:47

ik zag nog iets voorbij komen over het feit dat KWPNers sterk zijn, aangezien ze een kar van rond de 600kg kunnen trekken.
de trekkracht van een paard is vele malen groter dan de draagkracht.
als je een en ander over het gelders paard wilt weten, kelly, dan kun je misschien het beste NatasjavE hier op bokt een pbtje sturen.
zij kan je wel vertellen welke bloedlijnen makke paarden geeft etc.(een klein tipje voor een hengst die brave gelderse nakomelingen geeft: Ahoy)

nog een tip: neem inderdaad iemand mee die er veel verstand van heeft, maar vraag dan eventueel ook om referentie's.
er zijn veel, heel veel mensen die zeggen er verstand van te hebben, en je ondertussen het geld uit je zak kloppen.

dan nog een vraagje: hoe lang is je zus(zij is de langste van het gezin?)
en hoe zwaar is je moeder ongeveer?+lengte.
mag ook via pb.
Laatst bijgewerkt door timilon op 31-07-10 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:48

xx_Kelly_xx schreef:
We willen kijken of we de spullen van de vorige eigenaar eventueel over kunnen nemen (voornamelijk hoofdstel/zadel).

Zou ik alleen aan beginnen als het een zadel van goede kwaliteit is, dat zeker weten goed op het -te kopen- paard ligt. Als dit inderdaad het geval is, kun je dat zeker overwegen :j

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:49

zo ..en nu weer on-topic want de discussie over die takehner zullen we niet uitkomen.
Ik zou ook zeggen een KWPN-er , groninger of een gelders paard die heb je ook in alle soorten en maten en vooral de laatste staan toch wel over het algemeen bekend dat ze niet van die heethoofden zijn.
maar ben het helemaal mee eens zoek naar dat ene paard wat bij je past en niet zozeer een ras.
en als laatste NEEM JE TIJD om er een uit te zoeken (en ik spreek uit ervaring)
ik had bijna dezelfde wensen als jullie en naar veel gezoek heb ik het juiste paard gekozen en uiteindelijk is het helemaal niet geworden wat ik in eerste instantie wilde maar ben er superblij me!!

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:50

zoekend76 schreef:
zo ..en nu weer on-topic want de discussie over die takehner zullen we niet uitkomen.
Ik zou ook zeggen een KWPN-er , groninger of een gelders paard die heb je ook in alle soorten en maten en vooral de laatste staan toch wel over het algemeen bekend dat ze niet van die heethoofden zijn.
maar ben het helemaal mee eens zoek naar dat ene paard wat bij je past en niet zozeer een ras.
en als laatste NEEM JE TIJD om er een uit te zoeken (en ik spreek uit ervaring)
ik had bijna dezelfde wensen als jullie en naar veel gezoek heb ik het juiste paard gekozen en uiteindelijk is het helemaal niet geworden wat ik in eerste instantie wilde maar ben er superblij me!!

edit: na mijn lange verhaal zie ik dat het gelukkig al weer on topic is....

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:52

he heerlijk zo'n topic ts stelt een serieuse vraag.

en t word weer een welles nietes en brengt voor de ts lekker veel verwarring....

@ts veel rassen hebben dingen die in hun voordeel maar ook in hun nadeel zijn.
staar je niet blind op 1 nadeel of 1 voordeel want of dat ook voor dat paard geld is dan nog de vraag.
en of dat voordeel wel voor jou een voordeel is.

ik zou in jullie geval voor een paard kiezen die al werk ervaring heeft misschien ook een wedstrijd heeft gelopen zodat als je op vreemd terein komt hij niet gelijk van de leg is.
als ie lekker relaxd is kan je dr ook lekker mee buiten rijden en je mamma dr ook veilig op wegstappen.

idd zou ik iemand mee nemen die verstand heeft van paarden die weet wat jullie kunnen en jullie wensen kent.

goed rond kijken en vooral tot die tijd lekker blijven rijden!!

succes met zoeken

PascalB

Re: Welk ras is geschikt voor ons gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:53

Wat de groninger betreft kan o.a. Nimber hier op het forum je nog wel het 1 en ander aan informatie geven , ze rijd & fokt met groningers

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:53

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 22:54

timilon schreef:
ik zag nog iets voorbij komen over het feit dat KWPNers sterk zijn, aangezien ze een kar van rond de 600kg kunnen trekken.
de trekkracht van een paard is vele malen groter dan de draagkracht.
als je een en ander over het gelders paard wilt weten, kelly, dan kun je misschien het beste NatasjavE hier op bokt een pbtje sturen.
zij kan je wel vertellen welke bloedlijnen makke paarden geeft etc.

nog een tip: neem inderdaad iemand mee die er veel verstand van heeft, maar vraag dan eventueel ook om referentie's.
er zijn veel, heel veel mensen die zeggen er verstand van te hebben, en je ondertussen het geld uit je zak kloppen.

dan nog een vraagje: hoe lang is je zus(zij is de langste van het gezin?)
en hoe zwaar is je moeder ongeveer?+lengte.
mag ook via pb.

Ik ben 1,68 (valt dus nog mee), mams is in de 1,70, en mijn zusje weet ik niet, maar volgens de huisarts gaat zij zeker de hoogte in (denk aan 1,80). Aangezien we een paard kopen, waarvan we hopen dat die de rest van zijn leven hier mag/kan blijven, zoeken we dus een grotere maat.

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:55

Klopt!
Neem de tijd op het paardje te bekijken en vooral belangrijk is dat je m niet alleen gaan aanschaffen omdat je m schattig vind, hij moet ook gezond zijn, want als je er eenaal aan gehecht bent is het nog vervelender om er dan afscheid van te moeten nemen.
Vraag ook of je zelf een buitenrit en een paar x gewoon in de bak mag rijden.
En neem zoals al vaker is gezegt iemand mee die er ECHT verstand van heeft.
En over dat rassen gedoe, zoek naar de dingen die je echt wilt van je paard, het ras en de kleur is minder belangrijk.
Ik zeg namelijk altijd; beter het lelijkste paard die betrouwbaar is dan het mooiste paard die onbetrouwbaar is.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:56

groninger!

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:57

xXLianneXx schreef:
TS ik vind het erg jammer dat je in de war gebracht wordt door iemand die het allemaal(denkt) te weten.

dit waardeer ik niet zo.
Zoals ik al had gezegt ik dacht dat ze had opgeschreven paspoort.
En die trakehners zo ben ik het gewend.
En die Friesen zo staat het in mijn 4 encyclopedie's

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:58

"SyhaxDesy"
Goed dat je het vast benoemt! Vergeet aub niet om je toekomstige paard tenminste klinisch te laten keuren. Bij voorkeur ook röntgonologisch. Door een eigen DA. Niet afgaan op keuringsrapporten die oud of door hun eigen DA is afgegeven.
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 31-07-10 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Goldy

xXLianneXx schreef:
TS ik vind het erg jammer dat je in de war gebracht wordt door iemand die het allemaal(denkt) te weten.
Zelf ga ik mee in de reactie's dat je naar het karakter moet kijken. Zelf heb ik een aantal reactie's gezien waar een Tinker geopperd werd. Omdat ik zelf ervaring heb met Tinkers wil ik je daarvoor waarschuwen. Tinkers staan in mijn ogen "verkeert" bekent: braaf, rustig, schokvast en doen geen stap verkeert. De Tinkers die ik ken waren inderdaad allemaal erg lief en waren(als ze daar zin in hadden) ook echt wel schokvast. Maar wat ons heeeel erg is tegengevallen is dat Tinkers heel slim zijn, je helemaal uitproberen, zich kunnen gedragen als een arabier, heel gevoelig zijn vanbinnen maar bot vanbuiten waardoor je weinig indruk op ze maakt en daardoor dus moeilijker zijn. Dit klinkt heel erg als paardgebonden maar ik heb dezelfde beschrijving van meerdere Tinkereigenaren gehoord. Aangezien je ook wedstrijden wil gaan rijden zal je(lijkt mij) een meer sporttype Tinker gaan zoeken(mocht dat je keuze worden). En de sporttype's voldoen heel vaak aan mijn beschrijving hierboven. De stevige type's zijn meer rustig, schokvast en werkwillig. en natuurlijk heb je uitzonderingen begrijp me niet verkeert! Wij waren ook opzoek naar een lief rustig paardje wat geen stap verkeerd zou zetten, we kwamen bij een tinker uit, hardstikke leuk, braaf en we waren meteen verkocht. Niet wetende dat er een kleine draak in haar verstopt zat :+ Met gevolg dat al onze oorspronkelijke plannen(uren buitenrijden met de honden en af en toe een wedstrijdje) in duigen vielen. Uiteindelijk heb ik haar wel 6 jaar gehad en heel veel geleerd maar achteraf had ik een werkwilliger paard gewild.
Hopelijk vind je een super paard voor jullie en hiermee wil ik ook zeggen dat zelfs de rasbeschrijvingen heel bedriegend uit kunnen komen. Veel succes en ik ben heel erg benieuwt naar foto's als je er eentje hebt!:D

t klinkt alsof je m'n zus bent met haar tinkers.......
(weet dat je t niet bent hoor...)
als er heethoofdjes op stal staan zijn t niet de kwpners of lusitano's arabiertjes maar de 2 "koetjes" van m'n zus!!

tinkers zijn absolut niet altijd die brave sulletjes als de meeste mensen denken!

KimD

SyhaxDesy schreef:
Tinkers en Friezen zijn hele leuke paardjes maar.. een Tinker krijgt heel snel en vaak mok en een Fries is meestal (niet altijd) maar vele zijn lui sloom en/of lomp.
Trakehner of Hannoveraan ofz, past echt bij jullie, super rustig en lief en kunnen max 1,75 worden.

Over die mok is zeker niet waar! ;) Als je het onderhoudt en goed preventief behandeld heb je een tinker voor het leven lang zonder mok. :P

PEET_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:59

Ik denk ook dat de TS een paardje moet zoeken die bij haar gezin past en aan al haar wensen voldoet, het ras lijkt me dan minder ter zake doen.
Gewoon een fijn ongecompliceerd, betrouwbaar paard waar jullie een klik mee hebben!

En wie weet, er zijn inmiddels heel wat Bokkers die van je wensen weten dus wellicht dat je via 1 van hen de gouden tip gaat krijgen!
Ben ook heel benieuwd voor welk paard jullie vallen en ik hoop echt dat je tegen die tijd foto's en het verhaal plaatst!

succes met jullie zoektocht!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:59

het is voor TS wel fijn als ze een richtlijn heeft qua betrouwbare rassen.anders kan ze wel heel de wereld over op zoek naar dat ene paard.
als je weet welke rassen braaf zijn(uitzonderingen daargelaten), kun je je daarin meer gaan verdiepen en gaan filteren.

de gezinsleden gaan allemaal richting de 1.70 en langer, dan zou ik persoonlijk wel echt voor een pardenmaat(ook sommige tinkers vallen daarin) gaan kijken.

nog een toevoeging: friezen zijn indardaad vaak wat "week"(hol) in de rug, waardoor het niet een heel geschikt paard is om er zwaardere ruiters op te laten.(wederom: uitzonderingen daar gelaten!)
tevens moet je bij de sobere rassen goed opletten qua zomerexzeem.
daarnaast hebben friezen nogal wat mankementen door het vele inteelt in de bloedlijnen: waterhoofden, dwergroei, ocd's, overhoef, losse knieeën.
echter, als je toch voor een fries wilt gaan, neem ook daarvoor een echte paardenkenner(liefst een friezenkenner) mee.
Laatst bijgewerkt door timilon op 31-07-10 23:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 23:03

PEET_G schreef:
Ik denk ook dat de TS een paardje moet zoeken die bij haar gezin past en aan al haar wensen voldoet, het ras lijkt me dan minder ter zake doen.
Gewoon een fijn ongecompliceerd, betrouwbaar paard waar jullie een klik mee hebben!

En wie weet, er zijn inmiddels heel wat Bokkers die van je wensen weten dus wellicht dat je via 1 van hen de gouden tip gaat krijgen!
Ben ook heel benieuwd voor welk paard jullie vallen en ik hoop echt dat je tegen die tijd foto's en het verhaal plaatst!

succes met jullie zoektocht!

Als we ons nog serieuzer bezig gaan houden en de zoektocht echt voor real openen (dus gaan kijken bij paarden etc), wil ik een soort van logboek (topic, want dat lijkt me leuk) over onze zoektocht neerzetten op Bokt over alles wat we tegen komen etc, en als we de juiste hebben gevonden, komen er uiteraard foto's!

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:04

Ik heb het ideale paard voor jullie, maar die is niet te koop. O:)

Mijn Flint is een Groninger, behoorlijk braaf buiten (ook alleen), springt 1 m, op moment l2 dressuur...
Robuust, sober ras, sterk. Die van mij is wel grote maat binnen het stamboek (1,68) maar ik missta niet op hem met een lengte van 1.85 (lengtemaat 36 van spijkerbroek).
Nee, voor mij geen ander meer. ;)

PEET_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:11

timilon schreef:
het is voor TS wel fijn als ze een richtlijn heeft qua betrouwbare rassen.anders kan ze wel heel de wereld over op zoek naar dat ene paard.
als je weet welke rassen braaf zijn(uitzonderingen daargelaten), kun je je daarin meer gaan verdiepen en gaan filteren.

de gezinsleden gaan allemaal richting de 1.70 en langer, dan zou ik persoonlijk wel echt voor een pardenmaat(ook sommige tinkers vallen daarin) gaan kijken.

Heb je helemaal gelijk in!
Ik dacht dat de meest voor TS doel als geschikt bekendstaande rassen al voorbij gekomen waren, ik bedoelde meer dat ze andere rassen niet moet uitsluiten. Voor hetzelfde geld komt er een Bokker met een voor haar perfect omgeschoolde grote Draver die leuk dressuurt en cool in zn koppie is! (ik noem maar wat)
Er zijn natuurlijk vooroordelen plenty over de diverse rassen terwijl er van meer rassen wel enkele hele rustige betrouwbare voor haar doel geschikte exemplaren rondlopen!
Je moet ze alleen wel net treffen!

PEET_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:14

xx_Kelly_xx schreef:
Als we ons nog serieuzer bezig gaan houden en de zoektocht echt voor real openen (dus gaan kijken bij paarden etc), wil ik een soort van logboek (topic, want dat lijkt me leuk) over onze zoektocht neerzetten op Bokt over alles wat we tegen komen etc, en als we de juiste hebben gevonden, komen er uiteraard foto's!

Wat een ontzettend leuk idee!

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:14

En hoe vaak hoor je niet , ik wil dit niet , dat niet , zus niet.
En waar komen ze dan mee thuis.
zoals hierboven aangegeven staar je niet blind op 1 of meerdere rassen.
Neem je tijd en kijk hoe een bepaald paard klikt met jou/jullie. het ras is dan vaak al een stuk minder belangrijk.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 31-07-10 23:17, in het totaal 2 keer bewerkt