Bloedlijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:04

z'n koppie trekt op amurath,

z'n schoft-aanzet rug op die van rigoletto (vergelijk kawa met rigoletto deronder)

z'n kont is eerder amurath, niet zo afhellend als rigoletto

hals is eerder rigoletto

vind ik he, kan der naast zitten, maar omdat objectief bij je eigen paard te zien dat is altijd iets moeilijker dan wanneer ze je een vreemd paard voorschotelen.

mdmoiselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 16:24

Ik vind z'n kont, hals en hoofd meer op die van Kafu xx lijken, maar ja, wie ben ik hè Knipoog

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 16:34

De ideale "rijpaardbouw"?

Afbeelding
Afbeelding
http://people.freenet.de/nikitasweb/amurath-sahib.htm

Ik heb niets tegen Arabisch bloed, ik heb zelf ooit een dochter van Saint Urus d'Olympe gehad en ik ben ooit drie jaar secretaresse van het N.R.P.S. van Noord-Holland geweest. Op de keuringen fantastische dieren gezien met Arabisch bloed.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 17:35

sarabande"]
[quote="Anna42"][quote="sarabande"]
[quote="fokker schreef:
Als ik nou mijn merries volgend jaar door een araab laat dekken wil dan nog iemand mijn veulentjes kopen??

Je hebt mooie Arabische merries begrijp ik Haha!
[/quote]

Waarom ziet jouw paard er volgens je eigen profiel dan uit als een Anglo-Arabisch Volbloed?
[/quote]

Verdkeerde intrepetatie en het omdraaien van de vraag, geen arabisch bloed in die merrie, ik ben een volbloed fan
[/quote]

Zit je in de renpaarden en lopen ze een beetje?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 19:48

Om terug te komen op de foto's van kawa:

Als je vanuit de borst omhoog gaat, zit bij deze volbloed de nek wat hoger vast. Het is als het ware een meer horizontale hals. Bij jouw paard zit dat tussen de 2 in. Als je bij beide hengsten vanuit de voorbenen een lijn omhoog trekt kan je je inbeelden dat er bij de volbloed meer massa links ligt dan bij de andere. Het zwaartepunt ligt meer naar voren wat nadeliger is voor de verzameling. Ik denk dat jouw paard op dat gebied meer neigt naar Rigoletto. Aan de achterhand zie ik minder duidelijke verschillen.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 20:51

Oke, allemaal leuk deze discussie met erg technische informatie, maar wat is de bedoeling ervan? Ik ga even weer naar het eerste berichtje wat over dit onderwerp werd geplaatst. Ik bedoel: stel nou, dat ik zeg: geweldig dat arabisch bloed met de bijbehorende eigenschappen. En wat een geweldige hengst die Amurath. Wat moet ik daar dan mee?

En waarom zouden de deskundigen (zoals sarcastisch wordt opgemerkt overigens) een hengst van tig jaar geleden nog eens moeten ophemelen? Er wordt nu net gedaan alsof dit bewust verzwegen wordt. Dat lijkt me een beetje overtrokken. Waarom zouden ze dan doen? We willen toch allemaal dat geweldige paard fokken.

Ik denk namelijk dat ik net zoveel mensen kan vinden die de volbloed geweldig vinden, en daarbij een prachtig technisch verhaal kunnen houden, wat ook heel geloofwaardig is. Ik geloof daarom in een combinatie van eigenschappen van diverse bloedlijnen. Het gaat mij daarom erg ver om een alle credit aan dat arabisch bloed toe te schrijven.

Ik ben het ermee eens dat we zeker kritisch moeten (blijven) kijken naar of we wel op de goede weg zitten. Of we wel het juiste beeld nastreven. Maar om nu een pleidooi te gaan houden voor het verleden lijkt me niet de juiste manier.

fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 21:48

Snap eigenlijk niet zo goed wat je nu hier wilt zeggen Anna42
of wilt bewijzen met het spuien van voorgekauwde informatie en volgens mij ben ik niet de enige.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 21:51

Ach buiten Anna is het wel een aardige discussie, alhoewel zoals Joost ook al fijntjes opmerkte de persoonlijke aversie hier en daar weinig met het onderwerp van doen lijken te hebben

fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 21:53

Denk je dat Anna42 hier misschien incognito is???

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 22:04

fokker schreef:
Denk je dat Anna42 hier misschien incognito is???

Net zo incognito als u zelf???

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 00:43

runningkawa schreef:
Maar kun je punten aangeven omdat dan te zien?
mijn part per pb, maar het lieft gewoon hier, zodat iedereen er wat van op kan steken en knutsel je de hele foto's vol met pijtjes en cijfertjes Lachen
Of in een ander topic om dit topic niet te verpesten.

Ok runningkawa we gaan het proberen. Met die pijtjes enzo dat lukt mij niet. Ik blij dat het internetten me lukt, wat ik op de computercursus voor plattelandsvrouwen toch maar mooi heb aangeleerd.
Probeeer eens naar skelet van Kafu de kijken. Dan zie je dat het skelet van Kafu helemaal naar voren staat en dat van Rigoletto min of meer naar achteren. Trek maar eens een lijn door de schoft verticaal naar beneden. Vergelijk nu bij Rigoletto hoeveel ruimte er zit tussen de verticale lijn en de voorbenen van Rigoletto en bij die van Kafu. (das natuerliche Gleichgewicht noemde Dr. Schilke In Trakehner Eins und Jetzt een van de grootse verdienste die de ingeztte Arabische hengst het vooroorlogse Ostpreussische paard hebben gegeven.Trek nu eens een schuine lijn beginnend bij de schoft naar de onderste punt van schouder (die zite bij deze Volbloed heel laag) vervolgens naar de onderste punt van de elleboog. Trek, beginnend bij de knie, die zit laag, nu een schuine lijn naar de uiterste punt van het darmbeen. Nu vanuit het darmbeen door de hoogste punt van het heupbeen. Trek de lijn vanuit de schoft omhoog en die vanuit het darmbeen ook. Doe hetzelfde met delijn vanuit de elleboog en die vanuit de knie tot ze elkaar kruisen. Als je het goed gedaan hebt, krijg je precies een vierkant die in een verticale richting staat. Teken nu de massa door het hoogste punt van de schoft horizontaal naar tot je verticaal bij de uiterpunt van de bil uitkomt . Nu vanuit de schoft horizontaal naar totdat je verticaal bij de uiterste punt van de schouder uitkomt. Trek nu horizontaal een lijn door de elleboog naar links en naar rechts zover dat die de verticale lijn van schouder en bil kruisen. Je hebt nu de massa in een rechthoek.
Als je nu het zwaartepunt tekent dooreen rechte te trekken door de beide verticale punten van dan zie je dat aan de bovenkant van het vierkant de verticale lijn (zwaartepunt) voor de massa ligt en aan de onderkant achter de massa ligt. Wat dit paard met geen mogelijkheid in staat stelt om een dragende achterhand te demonstreren. Zelfs als zou dit paard het achterbeen geheel gestrekt onder de massa zetten dan komt het achterbeen niet voorbij het zwaartepunt. Laat staan hoever een dragende en heffende (dus gebogen) achterbeen nog komt. Ja maar zeggen nu sommigen als die helemaal zakt (zitten) dan dat achterbeen veel verder komen. Probeer het maar dat paard komt nooit in balans en nooit tot verzamelen. Ten eerste waar moet de Volbloed die techniek vandaan halen met dit skelet en ten tweede als dit mogelijk zou zijn dan zakt toch dit hele paard met massa en al op zijn kont. En komt toch nooit tot dragen en verzamelen. De ruiters doen hun uiterste best op deze skeletten maar het blijft een worsteling en van balans is al helemaal geen sprake. Dat kunnen we dit paard niet verwijten of de ruiters. Het zijn de fokkers die de paarden produceren en die moeten zorgen dat die producten fysiek kunnen leveren wat wij verlangen.
Kijk nu ook eens naar de rompdiepte. De Volbloed heeft een rompdiepte voor een snelle race tot over maximaal 7.5 km. Daar doen de snelste ongeveer negen minuten over. Maar dan zijn ze ook kompleet op. De rompdiepte moet daarom veel dieper zijn om het vele uren zwaar werk te doen. Dat vergt grote longen.
Daaom zijn rongeribde paarden ook altijd makkelijk in conditie te houden en bewegingen veel beter in balans. Eeen rondgeribdpaard geeft ook voor ruiters met lange benen meer mogelijkheden. Deze paarden hebben ook altijd een bespierde rug. Vergelijk nu de voorbenen eens De pijp van Kafy is bijna even lang als het bovenbeen. Ook deze Volbloed hangt(o.a hierdoor) al door zijn knieen. Geen wonder hij draagt veel meer gewicht op zijn vcorhand dan Rigoletto. Ook de halsaanzet is bij Kafu veel lager en meer horizontaal.
Dit is een perfect racepaard dat helaas in de meeste gevallen voor zijn zesde jaar kompleet af is. Natuurlijk er zijn uitzonderingen maar dat zit genetisch praktisch niet in de populatie.
Kijk nu nog eens hoe groot ze zijn. Ze lijken op de foto bijn even groot.
En bij meting zie je hoe groot het optisch bedrog is.
Zelfs al staat Rigoletto iets gestrekt toch duidelijk nu het bverschil in zwaartepunt te zien.
Doe nu hetzelfde met eigen paard en probeer dan zelfs een een conclusie te maken. Als je dit regelmatig oefent en zo een paard beoordeeld (agezien natuurlijk cvan andere gebreken) zul je zien dat je altijd dan de verhoudigen gaat zien. Paarden met zulke sketten bewegen en springen ook altijd goed. Maar probeer niet een foutenkijke te worden daar is geen paard mee beoordeeld (van ietsje meer hier en een beetje minder daar en ja dat heeft hij ook nog ).
Oja tot slot nog dit een diepe rug (naar Nederlandse begrippen) hebben ze allebei. die hebben ze beide te danken aan het Arabische paard. En een goed gespierde diepe rug zit aanmerkelijk beter dan een strakke of een plankrug. De rug moetniet te lang zijn. De rug zit immers vast aan de ribbenkast en is dus min of meer een ton waar met geen mogelijkheid ook maar enige lengtebuiging inzit.
Laat maar eens weten hoe je uitkomt met je eigen paard.
Kijken we ook of hij een goed functionerend lendenmechanisme heeft.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 09:26

Maar Thoroughbreds heb je in zoveel verschijningsvormen, hoe kan je ze dan allemaal over een kam afscheren?
http://groups.msn.com/horsesofElles/vol ... horse.msnw
http://groups.msn.com/horsesofElles/nog ... uders.msnw
http://groups.msn.com/horsesofElles/sho ... lbumlist=2

Ook bij Arabische Volbloeden vind je verschil in bouw.
Ik heb een dik boekwerk over Asil Arabieren, gedrukt door een Duitse drukker met een zwarte kaft. Hierin staan heel veel foto's van Asil (Egyptische) Arabieren en je ziet duidelijk verschillen in bouw tussen de paarden onderling. Ik heb zelf een 5/8 Asil Arabier (Duitse Rijpony) gehad en ik was niet erg onder de indruk van de verzamel kwaliteiten van dit paardje.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:04

Buiten de lange lijnen hebben volbloeds in de weg naar het ontstaan van het sportpaard nog iets wezenlijks toegevoegd.
Dat is hun moed en wil om te winnen. In tegenstelling tot bovenstaand verhaal zijn het juist de volbloeds die uithoudingsvermogen en meewerkende karakters geven.
Vandaar dat topruiters graag volbloed in hun paarden hebben.
Ook het percentage volboed-bloed in de militarysport spreekt de bovenstaande theorie van paarden die snel op zouden zijn tegen.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:09

Anna42"]
[quote="sarabande"][quote="Anna42"]
[quote="sarabande"][quote="fokker schreef:
Als ik nou mijn merries volgend jaar door een araab laat dekken wil dan nog iemand mijn veulentjes kopen??

Je hebt mooie Arabische merries begrijp ik Haha!
[/quote]

Waarom ziet jouw paard er volgens je eigen profiel dan uit als een Anglo-Arabisch Volbloed?
[/quote]

Verdkeerde intrepetatie en het omdraaien van de vraag, geen arabisch bloed in die merrie, ik ben een volbloed fan
[/quote]

Zit je in de renpaarden en lopen ze een beetje?
[/quote]

Ja ze loopt zelfs heel erg goed.

Wat een ellendig lange discussie weer zeg, deja vu op F&A. Al moet ik zeggen dat ik de inlognaam (vrouwelijk nu) wel heel erg bijzonder vind. Geinspireerd door dochter/kleindochter/vriendin of wat dan ook Knipoog???

Oh en Pipo, voor iemand die zegt dat een ander zwart wit is ben je zelf ook behoorlijk grijs (2 kampen, pagina 2 of 3). Kijk maar uit joh of anders krijg je weer zo'n leuk mailtje,...

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:17

Kunnen we aub even net doen alsof we allemaal volwassen zijn?

Je laatste bericht was niet bepaald nodig, Anoukie, voegt ook erg weinig toe. En nee, Anna42 is (hoogstwaarschijnlijk; niets is zeker in deze wereld Haha!) geen schaduwaccount van Troef.

Oh, als ik dan toch bezig ben.. Kunnen we de quote knop aub iets minder hard verslijten? Thanks Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:36

Anna42 post veel te lange berichten voor Troef. Misschien dat iemand anders het hier is, maar ik ga hem niet verlinken.

Waar ging dit topic nou in eerste instantie over??

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:59

De roots van onze sportpaarden, en hoe we die gegevens kunnen gebruiken in de huidige fokkerij. (en de interpretatie daarvan Lachen )

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:37

Er is net ook een artikel verschenen in "Der Hannoveraner" over de fokkrij van het dressuurpaard.
Daarin interessant: ook een tabelletje met de verdeling van vaders van Grand-Prix paarden (via de hengstenlijn):
Het getal is in procenten, gemeten in 2002, tussen haakjes gaat het over 1999.

Devil's Own XX 8,1 (5,9)
Ramzes 8,1 (8,02)
W-linie 5,8 (5,5)
Verdere XX en AA 5 (5,5)
Cor de la Bryère 4,6 (3,4)
Bolero 4,6 (3)
Ladykiller XX 4,6 (1,3)
F-lijn 4,2 (6,7)
Abglanz 3,8 (4,2)
G-lijn 3,8 (6,3)
Lauries Crusador XX 1,5 (0)

Nu de procenten van moedervaders (via de hengstenlijn)

Volbloed 8,8
Detektiv-lijn 6,5
Feiner Kerl lijn 6,5
Goldschaum XX-lijn 6,5
Abglanz 5
Ladykiller XX 3,8
Cor de la Bryère 3,5
Der Löwe XX 3,5
Ramzes 3,5
Trakehner 3,5
Pik As XX 3,1
Flavius 1,9

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:01

paarden in de top (of geweest) op de bcm ranking qua springvererving:

ramiro z (voert amurath bloed, godolphin arabian, beyerley turk en darley arabian)

jalisco b (voert bloed van beyerley turk, darley arabian)

grannus (voert bloed van godolphin arabian, darley arabian, beyerley turk)

landgraf (voert bloed van darley arabian, beyerley turk, godolphin arabian,

polydor (zoals ramiro => ramzes, jordi,....)

(kan zijn dat deze ook amurath bloed hebben, dat weet ik niet 100% zeker)

toeval?

misschien 'dom' ofzo van mij Clown , maar veel nederlandse paarden gaan ook terug op gambo, domburg,... zoals je in de laatste IDS leest zijn deze 'boerenknollen' niet gebouwd op dragen maar op trekken.(duwkracht)

en van die paarden stammen onze kwpners die het nu zo goed doen in de spring of dressuursport ook af Pling

we hebben ze nodig gehad om goede, sterke bloedlijnen op te bouwen en we moeten zorgen dat we ze niet verknoeien, maar daarom denk ik niet dat je nu met een amurath of gambo moet gaan fokken. Verward

deze boerenknollen en arabieren zijn wel degelijk nuttig geweest in onze fokkerij, ik denk dat niemand dit zal ontkennen!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:07

Ik denk dat het grote misverstand is dat we nu met die arabs moeten gaan fokken. Je kan simpl het aandeel Amurath in nakomelingen verhogen door een hengst te kiezen met Amurath bloed erin (doe je misschien ook onbewust). Het gaat erom, denk ik, dat we dat waardevol bloed niet steeds maar moeten laten wegebben door met dieren te gaan fokken wiens stamvaders niet deze 'succesbloedlijnen' hadden.

Ik denk trouwens dat er van Amurath geen rietjes meer beschikbaar zijn Knipoog ...

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:13

hebben ze geen haartje van hem bewaart? kunnen we hem klonen!

maar amurath gaat steeds verder te liggen komen. ik bedoel hij is van 1700 ofzo, die vind je niet meer in de 2e of 3e generatie terug, en dat zal er niet op beteren!

zijn dan paarden zoals ferro, krack c, weltmeyer, uniform, dé nieuwe amuraths?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:21

kattebeest schreef:
maar amurath gaat steeds verder te liggen komen. ik bedoel hij is van 1700 ofzo, die vind je niet meer in de 2e of 3e generatie terug, en dat zal er niet op beteren!

Nee, maar hoe kan je het percentage waardevol bloed verhogen: door lijnenteelt te gaan doen.
Stel je merrie heeft 1% Amurath bloed. Door deze te kruisen met een hengst zonder Amurath bloed krijg je een veulen met 0,5% van dat bloed. Kruis je die merrie daarentegen met een hengst met ook 1% Amurath dan behoud je procentueel dat aandeel bloed. Op die manier kan je het aandeel ook aan verhogen: neem een hengst met 5% Amurath en je veulen krijgt 3% mee. Dat geld nu niet speciaal voor Amurath maar voor alle waardevol bloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:41

Tuurlijk zijn de " boerenknollen" en arabieren nuttig geweest een aantal eeuwen geleden. Maar in die jaren had je geen andere paarden dus je moest ergens beginnen met veredeling van de werkpaarden. Maar inmiddels hebben we dat niet meer nodig, en hebben we onze eigen luxe hengsten.

Je kunt altijd wel blijven terugkijken in het verleden, maar ik denk persoonlijk dat het gezonder is om in de toekomst te kijken. We hebben toch een aantal verschrikkelijk goede paarden in Nederland. Die gefokt zijn door steeds maar weer de juiste passende bloedlijnen bij elkaar te brengen. Verheerlijk nou het verleden niet.

Tegenwoordig staan de parcoursen hoger en zwaarder, er word steeds meer gevraagt van het huidige dressuurpaard.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:47

vereng je dan niet? in heel wat paarden zit amurath-bloed, maar moet je persé een merrie met amurathbloed koppelen aan een hengst met amurathbloed?
=>
maar als je zegt warmbloed , zeg je eigenlijk ook springen en/of dressuur en zeg je ook volbloed.
een warmbloed zonder volbloed is geen warmbloed, dus komen we automatisch uit op paarden zoals godolphin arabian, beyerley turk en/of darley arabian? maar ook op paarden zoals domburg, gambo,...

en die 5% wordt 3%, wat gebeurt er als het hengsteveulentje met 3% amurathbloed als hij 4jaar is en een amurathloze moeder of eentje met 5% dekt? 1% ofzo? we gaan toch zeker ooit zover komen dat het maar 0,05 % is ? niet dan?

de vraag is: is dat erg? Verward als je met een goede lijn zit, moet je zorgen dat je die lijn goed kunt verder zetten en goede gevestigde hengsten uit deze tijd gebruiken. de nieuwe amuraths heten nu ferro of krack c, of weltmeyer of uniform in mijn ogen???
Laatst bijgewerkt door caro_vt op 03-07-03 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:47

Ja, maar die bloedlijnen zijn studies van de paarden nu en niet in het verleden. Als je opmerkt dat bepaalde lijnen succesvoller zijn dan andere in het huidige sportpaard, dan moet je iets met die info doen. Misschien lopen er wel superhensgten rond die geen verervers zijn en dan is het bestuderen van de lijnen waaruit die komt een goeie zaak.
Het huidige sportpaard is een combinatie van genen, en dan stopt het niet bij vader en moeder.