Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
idinn schreef:Denk dat het veel duidelijker is om te kiezen voor de echte schimmels : schimmel, *kleur* geboren en voor roan : *kleur* roan.
Dan ben je gelijk van de verwarring af en kan het ook niet meer misgaan in de benoeming.
Vind het wel een aparte benaming.Quir schreef:Annelies, die van jouw worden allemaal wit en klopt helemaal dat ze niet binnen 7/8 jaar wit worden. Sommige zijn met 20 jaar nog niet helemaal wit, al vind ik je jaarling wel al behoorlijk wit. Die zal dus ook vrij snel helemaal wit worden.
op zijn oudere zus, die is ook in de eerste jaren heel wit geworden. Op de foto's is het niet zo duidelijk omdat de een in zonlicht staat en de ander in schaduw maar zij is bijna net zo licht als haar moeder, ze heeft alleen een meer zwart/grijze basis terwijl haar moeder duidelijker 'bruin' is.Quir schreef:Eigenlijk heb je nu "appelschimmels", zoals schimmels genoemd worden die nog niet helemaal wit zijn. Rose Grey ken ik niet, maar ik vind de jouwe echt een bruine die verschimmeld. Vos en bruin zijn namelijk twee totaal verschillende en kunnen ook niet samen uiten. Alleen kan de bruine vachtkleur over komen wat de typische "vos kleur" is. Een beetje dat rode.
Ik snap alleen niet wat je bedoeld met de laatste twee regels, ik weet dat vos en bruin twee verschillende dingen zijn (bruin is eigenlijk zwart met een agoutigen).Quir schreef:Echter je jaarling gaat zeer zeker een witte worden (e verwacht zelfs al vrij vlot), overigens vind ik het een erg leuk beestje. Vooral dat hoofdje.
SuSEQ schreef:Jockey_my schreef:Ik heb ook een bruinschimmel, en is ook zo op papier op geschreven, als bruin schimmel dus.
Bemerk de spatie...
Jockey_my schreef:Janine1990 schreef:Bruinschimmel op papier bestaat niet, bedoel je zeker, Quir?
Op papier zal staan; Schimmel, bruin geboren.
Maar in de volksmond noemen we het een bruinschimmel.
.
Ik heb ook een bruinschimmel, en is ook zo op papier op geschreven, als bruin schimmel dus.
anneliesdj schreef:Ja dus? Ga je nu echt nog moeilijk doen om een spatie?
Wil je zeggen dat het met spatie goed is en zonder spatie op roan duid?
Kom op zeg, dit raakt kant nog wal.
Citaat:Bovenstaand paard is schimmel, geen roan.
SuSEQ schreef:Jij bent nu diegene die moeilijk doet. In een signalement zou ik "bruin schimmel" enkel begrijpen als een "bruin geboren schimmel". Dat is gewoon nederlandse taalkunde...
SuSEQ schreef:NatasjavE schreef:Nee dan moet je heel goed op de korte pauze letten.![]()
![]()
![]()
IRL zal er een bruin roan paard bedoeld worden, anders was het gewoon een schimmel. Dit omdat een schimmel altijd op wit uitkomt (als hij lang genoeg leeft) en dus de basiskleur geen verschil meer maakt.

Peterina schreef:Ik begrijp echt niet waarom jullie zo moeilijk doen over iets dat zooooo logisch is:
bruin + schimmel = bruinschimmel ... met of zonder spatie ... in tientellen talen over de hele wereld en in tientellen stamboeken.
bruin + roan = bruinroan ... met of zonder spatie ... in tientellen talen over de hele wereld en in tientellen stamboeken.
De wereld draait niet rond Nederland en de wel of niet correct gebruik van een kleur beschrijving ... kom je uit het noorden schrijf je of spreek je het zo uit, kom je uit het zuiden schrijf je of spreek je het zo uit.
Laten wij het tenminste als "volwassen" het eens zijn dat de beschrijving ... bruinschimmel NIET correct is voor bruin + roan.
Peterina schreef:bruin + schimmel = bruinschimmel ... met of zonder spatie ... in tientallen talen over de hele wereld en in tientellen stamboeken.
bruin + roan = bruinroan ... met of zonder spatie ... in tientallen talen over de hele wereld en in tientellen stamboeken.
Citaat:Laten wij het tenminste als "volwassen" het eens zijn dat de beschrijving ... bruinschimmel NIET correct is voor bruin + roan.