[kg]defintie bruinschimmel, schimmel en roan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KylaLover

Re: [kg]defintie bruinschimmel, schimmel en roan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:57

@ Aneliesdj: ik zie in de jaarling bij jou totaal geen roan. Enige wat ik zie is een bruine die gat schimmelen en dis langzaamaan steeds witter wordt. Rose grey zie ik, weet niet hoe dat in het nederlands heet. Via google kom je een end denk ik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:14

Hij is ook geen roan ;)

Edit;
Citaat:
Rose Grey is a term used for horses that have a Bay or Chestnut base coat.

Tjah hoe noem je dat in het Nederlands, wellicht vos- bruinschimmel?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:28

Moorkop = roan.

6 jaar terug is na veel discussie op de stamboek opname mijn vos-roan als vosschimmel op papier gezet.
Ze vonden het geen schimmel, maar ook geen vos. Ze wisten eigenlijk niet wat het was.....

Binnen het NSPS word schimmel voor (wat voor basis kleur) schimmel gebruikt. En *vos/bruin/zwart*-schimmel voor roan. Maar zwart-roan word zwartschimmel, moorkop EN moorkop schimmel genoemt (om het makkelijk te maken...).

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:21

idinn schreef:
Denk dat het veel duidelijker is om te kiezen voor de echte schimmels : schimmel, *kleur* geboren en voor roan : *kleur* roan.
Dan ben je gelijk van de verwarring af en kan het ook niet meer misgaan in de benoeming.

Dat is volgens mij de enige logische optie... Maar wanneer ze dat eens gaan inzien?

Ter info: zowel bij de Koninklijke Belgische Ruitersportfederatie als bij de LRV (de twee grootste federaties van België) worden bruin roan paarden benoemd als bruinschimmel. Zo ook de bruin roan merrie uit mijn profiel; toen ze begin maart bij ons kwam, was die echt wit op haar lijf. Nu zou je ze voor stekelharig kunnen verslijten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:27

Moorkopschimmel is zwartroan. :)

Annelies, die van jouw worden allemaal wit en klopt helemaal dat ze niet binnen 7/8 jaar wit worden. Sommige zijn met 20 jaar nog niet helemaal wit, al vind ik je jaarling wel al behoorlijk wit. Die zal dus ook vrij snel helemaal wit worden.

Eigenlijk heb je nu "appelschimmels", zoals schimmels genoemd worden die nog niet helemaal wit zijn. Rose Grey ken ik niet, maar ik vind de jouwe echt een bruine die verschimmeld. Vos en bruin zijn namelijk twee totaal verschillende en kunnen ook niet samen uiten. Alleen kan de bruine vachtkleur over komen wat de typische "vos kleur" is. Een beetje dat rode.

Echter je jaarling gaat zeer zeker een witte worden (e verwacht zelfs al vrij vlot), overigens vind ik het een erg leuk beestje. Vooral dat hoofdje. :j

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:03

'Rose Grey' heb ik wel van gehoord en ook 'Strawberry Grey' ... de eerste uit Engeland/Ireland (ivm Connemara pony) en de tweede uit U.S.A. (ivm quarterhorse) ... beide als beschrijven van een vos-schimmel en geen vos-roan.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:23

Grey is vertaald ook schimmel, maar zijn beide benamingen voor de zelfde kleur? :) Vind het wel een aparte benaming.

Aardbei schimmel en Roze schimmel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 00:18

Quir schreef:
Annelies, die van jouw worden allemaal wit en klopt helemaal dat ze niet binnen 7/8 jaar wit worden. Sommige zijn met 20 jaar nog niet helemaal wit, al vind ik je jaarling wel al behoorlijk wit. Die zal dus ook vrij snel helemaal wit worden.

Ik las zoiets begin van dit topic.
Zowel de jaarling als de 6 jarige hebben een bruine vader dus het schimmelgen komt bij de moeder vandaan. De jaarling lijkt qua 'verschimmeling' :P op zijn oudere zus, die is ook in de eerste jaren heel wit geworden. Op de foto's is het niet zo duidelijk omdat de een in zonlicht staat en de ander in schaduw maar zij is bijna net zo licht als haar moeder, ze heeft alleen een meer zwart/grijze basis terwijl haar moeder duidelijker 'bruin' is.
Quir schreef:
Eigenlijk heb je nu "appelschimmels", zoals schimmels genoemd worden die nog niet helemaal wit zijn. Rose Grey ken ik niet, maar ik vind de jouwe echt een bruine die verschimmeld. Vos en bruin zijn namelijk twee totaal verschillende en kunnen ook niet samen uiten. Alleen kan de bruine vachtkleur over komen wat de typische "vos kleur" is. Een beetje dat rode.

Appels hebben ze heel duidelijk ;) Ik snap alleen niet wat je bedoeld met de laatste twee regels, ik weet dat vos en bruin twee verschillende dingen zijn (bruin is eigenlijk zwart met een agoutigen).

Quir schreef:
Echter je jaarling gaat zeer zeker een witte worden (e verwacht zelfs al vrij vlot), overigens vind ik het een erg leuk beestje. Vooral dat hoofdje. :j

Zijn vader is een Arabisch volbloed ;)

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:08

Janine1990 schreef:
Bruinschimmel op papier bestaat niet, bedoel je zeker, Quir?
Op papier zal staan; Schimmel, bruin geboren.
Maar in de volksmond noemen we het een bruinschimmel.
.

Ik heb ook een bruinschimmel, en is ook zo op papier op geschreven, als bruin schimmel dus.
Afbeelding

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:34

Jockey_my schreef:
Ik heb ook een bruinschimmel, en is ook zo op papier op geschreven, als bruin schimmel dus.

Bemerk de spatie... ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:05

SuSEQ schreef:
Jockey_my schreef:

Bemerk de spatie... ;)

Ja dus? Ga je nu echt nog moeilijk doen om een spatie?
Wil je zeggen dat het met spatie goed is en zonder spatie op roan duid?
Kom op zeg, dit raakt kant nog wal.

Bovenstaand paard is schimmel, geen roan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:23

Jockey_my schreef:
Janine1990 schreef:
Bruinschimmel op papier bestaat niet, bedoel je zeker, Quir?
Op papier zal staan; Schimmel, bruin geboren.
Maar in de volksmond noemen we het een bruinschimmel.
.

Welk stamboek.

Want ik weet zeker dat er bij het KWPN Schimmel bruingeboren zou staan.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:58

anneliesdj schreef:
Ja dus? Ga je nu echt nog moeilijk doen om een spatie?
Wil je zeggen dat het met spatie goed is en zonder spatie op roan duid?
Kom op zeg, dit raakt kant nog wal.

Jij bent nu diegene die moeilijk doet. In een signalement zou ik "bruin schimmel" enkel begrijpen als een "bruin geboren schimmel". Dat is gewoon nederlandse taalkunde...

Citaat:
Bovenstaand paard is schimmel, geen roan.

Was daar dan twijfel over?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:46

SuSEQ schreef:
Jij bent nu diegene die moeilijk doet. In een signalement zou ik "bruin schimmel" enkel begrijpen als een "bruin geboren schimmel". Dat is gewoon nederlandse taalkunde...

Tegenwoordig wel, maar vroeger dus niet. Vroeger was een bruinschimmel een paard wat we tegenwoordig (bruin)roan noemen.

En zoals blijkt uit dit topic levert dat genoeg verwarring op.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 01:24

@NatasjaVE: ik zal mezelf eens quoten:

SuSEQ schreef:
Jockey_my schreef:

Bemerk de spatie... ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:38

Dus een bruinschimmel is volgens jou een bruin-roan en een bruin schimmel is een bruin geboren schimmel?
Als je irl met iemand staat te praten, ga je dan ook vragen of het met of zonder spatie is?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:00

Nee dan moet je heel goed op de korte pauze letten. :+ :D ;)

Nee ik vraag dan..Bedoel je een bruin roan of een schimmel die bruin geboren is?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:15

NatasjavE schreef:

+:)+ :Y)

IRL zal er een bruin roan paard bedoeld worden, anders was het gewoon een schimmel. Dit omdat een schimmel altijd op wit uitkomt (als hij lang genoeg leeft) en dus de basiskleur geen verschil meer maakt.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:23

Citaat:
Want ik weet zeker dat er bij het KWPN Schimmel bruingeboren zou staan.

Fout van mij, ik bedoel op het paspoort.
Daar staat: kleur: bruinschimmel

Zonder spatie :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:07

SuSEQ schreef:
NatasjavE schreef:

+:)+ :Y)

IRL zal er een bruin roan paard bedoeld worden, anders was het gewoon een schimmel. Dit omdat een schimmel altijd op wit uitkomt (als hij lang genoeg leeft) en dus de basiskleur geen verschil meer maakt.

Wat een onzin, die basiskleur maakt wel degelijk verschil, dat vererft nog steeds. Bovendien worden echt niet alle schimmels wit, ookal worden ze 30 jaar oud.
Dan kun je cremello's, perlino's en palomino's ook allemaal wel 'creme' gaan noemen. Want wat maakt het uit wat de basiskleur is en hoeveel verdunningsgenen er zijn, wat je ziet is cremekleurig dus noem het ook maar gewoon zo. 8)7

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:15

Op het stamboekpapier zal er van de basiskleur vermeld staan.
Schimmel, bruingeboren.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 17:33

Ik begrijp echt niet waarom jullie zo moeilijk doen over iets dat zooooo logisch is:

bruin + schimmel = bruinschimmel ... met of zonder spatie ... in tientellen talen over de hele wereld en in tientellen stamboeken.

bruin + roan = bruinroan ... met of zonder spatie ... in tientellen talen over de hele wereld en in tientellen stamboeken.

De wereld draait niet rond Nederland en de wel of niet correct gebruik van een kleur beschrijving ... kom je uit het noorden schrijf je of spreek je het zo uit, kom je uit het zuiden schrijf je of spreek je het zo uit.

Laten wij het tenminste als "volwassen" het eens zijn dat de beschrijving ... bruinschimmel NIET correct is voor bruin + roan.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 17:58

Een vosroan als veulen
Afbeelding
de merrie ook vosroan
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:59

Peterina schreef:
Ik begrijp echt niet waarom jullie zo moeilijk doen over iets dat zooooo logisch is:

bruin + schimmel = bruinschimmel ... met of zonder spatie ... in tientellen talen over de hele wereld en in tientellen stamboeken.

bruin + roan = bruinroan ... met of zonder spatie ... in tientellen talen over de hele wereld en in tientellen stamboeken.

De wereld draait niet rond Nederland en de wel of niet correct gebruik van een kleur beschrijving ... kom je uit het noorden schrijf je of spreek je het zo uit, kom je uit het zuiden schrijf je of spreek je het zo uit.

Laten wij het tenminste als "volwassen" het eens zijn dat de beschrijving ... bruinschimmel NIET correct is voor bruin + roan.

_/-\o_ _/-\o_

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:07

@Annelies: voor de vererving maakt het idd wel degelijk een verschil, maar niet voor het signalement. Daarin staat beschreven wat je ziet en uiteindelijk wordt dat een wit paard.

Peterina schreef:
bruin + schimmel = bruinschimmel ... met of zonder spatie ... in tientallen talen over de hele wereld en in tientellen stamboeken.
bruin + roan = bruinroan ... met of zonder spatie ... in tientallen talen over de hele wereld en in tientellen stamboeken.

Voorbeelden, aub.

Citaat:

Goed voor mij maar overtuig jij dan even de ruitersportfederaties en de trekpaardenstamboeken? Ik wil niet diegene zijn die niet mag starten "omdat de keur van het paard niet klopt".