2 jarige laten dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:47

Lord_Ik schreef:
Voor jou zijn die veulens misschien waardeloos, voor mij zijn ze dat niet en NU wil ik misschien zelf geen veulen, maar als ik mijn hengst laat castreren heb ik later ook geen veulen.

Veulen kopen is nog altijd goedkoper dan zelf fokken - je kunt namelijk eisen stellen waar het veulen aan moet voldoen en dus een bruikbaar paardje kopen, mits het opgroeien goed gaat. Volwassen paardje kopen is nog goedkoper, want de stallingskosten en het risico van dure D.A rekeningen liegen er niet om :n . Zeker een papierloos veulen is zeer goedkoop - goedkoper dan de D.A kosten wanneer het even tegen zit.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 14:48

VeerenAshley schreef:
VeerenAshley schreef:
Als ik het goed begrijp (maar dat hoop ik niet!) vind je het belangrijker dat je hengst zijn ballen kan houden, dan dat je de (zeer reële!) kans loopt veulens te fokken die uiteindelijk in de worst belanden (en waar je misschien wel meer geld aan kwijt bent dan je nu voorziet)? Waarom dan toch? Waarom wil je hem toch persé hengst laten?

Ik haal mezelf maar even aan: WAAROM wil je hem toch hengst houden? Wat zit daar voor meerwaarde aan? Wie/wat heeft daar toch baat bij?

Sorry, ik had je post niet gelezen :)
Omdat ik dus op termijn zélf een veulen van hem wil. Castreren kan altijd nog, zijn ballen er weer aanhangen niet.
Verder zie ik de veulens dus zeker niet linea recta de worst in vliegen, er zijn genoeg dieren die niks van opvoeding hebben die ook verkocht geraken, ik ben van plan de veulens in elk geval dat streepje voor te geven op zovele andere (opvoeding).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:53

Maar waarom persé hengst laten? Wat is je doel met hem als hengst?

Geef dat beest een gelukkig leven als ruin! Good stallions make a great geldings! Hoef jij je nergens druk om te maken, hij geen last van zijn hormonen, andere paarden geen last van hem én zijn hormonen!
En dat een hengst moet leren omgaan met zijn hormonen... het is niet voor niets dat echt dekhengsten niet gewoon op een weitje worden gehouden met een merrie! Of ze staan op profi hengstenstations/stallen óf ze leven in een harem die scherp wort gemonitord.
Als particuliere, jonge paardenbezitter zou ik écht geen dekhengst aanhouden en zeker niet zonder voldoende kennis van zaken.

En nee...die merrie zal waarschijnlijk geen paintpapieren meer krijgen, als ze er uberhaupt recht op had, dus dan zou een dekking van een painthengst overbodig zijn...en duur.

Je wilt op termijn een veulen van hem... wat is die termijn? 2 jaar, 10 jaar???

Áls je hem dan persé hengst wil houden, waar het toch op uitdraait, je doet niets met de tips...moet je ook helemaal zelf weten, maar zet hem dan met een ruin!!! En een ruin die tegen hem opgewassen is en hem kan opvoeden! In het wild is de beste opvoeder ook een ander paard dat hem op zijn plek zet. Tussen de 1 en 5 a 8 jaar leven ze in het wild in groepjes van jonge mannen die elkaar op hun plek zetten. Jij als jonge meid gaat dit nooit en te nimmer redden.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:57

Lord_Ik schreef:
Omdat ik dus op termijn zélf een veulen van hem wil. Castreren kan altijd nog, zijn ballen er weer aanhangen niet.
Verder zie ik de veulens dus zeker niet linea recta de worst in vliegen, er zijn genoeg dieren die niks van opvoeding hebben die ook verkocht geraken, ik ben van plan de veulens in elk geval dat streepje voor te geven op zovele andere (opvoeding).

Zou je er dan niet voor kiezen om hem nu de merrie te laten dekken en daarna direct te laten castreren? Probleem lijkt mij nl. dat hoe langer hij hengst blijft en hoe meer hij dekt, hoe minder zijn gedrag na de castratie zal veranderen. En als je pech hebt, zit je dan met een lastig paard dat de rest van zijn leven alleen moet slijten omdat hij niet meer bij andere paarden kan (en dat je misschien wel moet verkopen omdat omgaan met hengsten toch wel lastiger blijkt te zijn dan gedacht).

En over het verkopen van de veulens: kan het jou echt niets schelen waar je veulens terecht zouden komen? Als ik zou fokken, zou ik dat nl. héél belangrijk vinden (maar dat is uiteraard mijn mening), en ik denk dat je met een veulen dat is opgevoed zoals wat mij betreft elk normaal veulen zou moeten zijn opgevoed, niet automatisch aan een goed adresje komt!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 14:58

superwoman schreef:
Lord_Ik schreef:
Voor jou zijn die veulens misschien waardeloos, voor mij zijn ze dat niet en NU wil ik misschien zelf geen veulen, maar als ik mijn hengst laat castreren heb ik later ook geen veulen.

Veulen kopen is nog altijd goedkoper dan zelf fokken - je kunt namelijk eisen stellen waar het veulen aan moet voldoen en dus een bruikbaar paardje kopen, mits het opgroeien goed gaat. Volwassen paardje kopen is nog goedkoper, want de stallingskosten en het risico van dure D.A rekeningen liegen er niet om :n . Zeker een papierloos veulen is zeer goedkoop - goedkoper dan de D.A kosten wanneer het even tegen zit.

Het is waar dat het goedkoper is, maar een dier dat je van bij zijn geboorte meemaakt is nog iets heel anders dan een dier dat je pas later in zijn leven tegenkomt. Ik heb tot nu toe geen al te beste ervaringen met dieren die niet zelf opgevoed zijn, je hebt er inderdaad goede tussen zitten, maar die staan meestal niet te koop en er zitten er veel tussen die heel weinig gewend zijn of waarvan je gewoon niet kan voorspellen hoe ze gaan reageren en zo verder. Ik ben geen geweldige ruiter, dus ik moet ook zeker een dier hebben als ik het zadelmak maak dat ik kén, waarvan ik ongeveer weet hoe het gaat reageren en dat mij ook kent en al veel gewoon is van op voorhand. Dat zijn dingen die ik moet wéten en hoe ouder een dier is eer het in je leven komt, hoe minder je dat zelf in de hand hebt.
Een goed dier voor jezelf is een dier dat opgevoed is volgens JOUW regels, niet volgens die van een ander. (Bij mij toch, sportprestaties zijn voor mij allemaal bijzaak, ik moet voornamelijk een dier hebben dat luistert, veel gewend is en betrouwbaar is.)

@skippy1: persé hengst moet hij niet, enkel als hij ermee kan leven. Kan hij dat niet, dan wordt hij sowiesow gecastreerd. Kan hij dat wel, dan blijft hij hengst omdat het kán, omdat ik zélf een nakomeling(en) van hem wil. De termijn kan ik nu niet voorspellen. Een veulen heeft alweer 3 jaar opvoeding nodig voor je er werkelijk mee aan de slag kan, dus dat is allemaal afhankelijk van wat er in mijn leven de komende jaren gebeurd.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 15:05

VeerenAshley schreef:
Lord_Ik schreef:

Zou je er dan niet voor kiezen om hem nu de merrie te laten dekken en daarna direct te laten castreren? Probleem lijkt mij nl. dat hoe langer hij hengst blijft en hoe meer hij dekt, hoe minder zijn gedrag na de castratie zal veranderen. En als je pech hebt, zit je dan met een lastig paard dat de rest van zijn leven alleen moet slijten omdat hij niet meer bij andere paarden kan (en dat je misschien wel moet verkopen omdat omgaan met hengsten toch wel lastiger blijkt te zijn dan gedacht).

En over het verkopen van de veulens: kan het jou echt niets schelen waar je veulens terecht zouden komen? Als ik zou fokken, zou ik dat nl. héél belangrijk vinden (maar dat is uiteraard mijn mening), en ik denk dat je met een veulen dat is opgevoed zoals wat mij betreft elk normaal veulen zou moeten zijn opgevoed, niet automatisch aan een goed adresje komt!

Ook aan die optie heb ik al gedacht, ook aan dat hij, als hij de eerste jaren veel dekkingen doet en ik de veulens in de gaten hou, er ook een reële kans is dat ik nakomelingen van hem kan terugkopen als de tijd voor mij daar is, maar daar ben ik nog niet uit. In elk geval wordt hij de eerste tijd nog niet gecastreerd.
Het blijft natuurlijk afwachten, ik sluit castreren zeker niet uit, maar ik leef nog steeds in de hoop dat hij in de hoefsporen van zijn vader treedt.
Ik vind ook dat alle veulens deftig opgevoed zouden moeten zijn, maar mijn ervaring is anders. Ja het kan mij schelen waar de veulens terecht komen en ook vorige keren (met de veulens van mijn verzorgpony's dus) ben ik het veulen ook verkocht blijven volgen (waardoor ik mijn hengst dus ondertussen terug heb), maar mijn ervaring is dan ook dat de meeste mensen die een veulen particulier kopen wel degelijk van het dier houden en het dus ook goed verzorgen en vaak ook bij iemand met verstand van zaken hun dier stallen (zelfs al gaan ze er zelf niet altijd 100% correct mee om, maar dat doet niemand (overigens een veulen dat ik niet aan die personen zou verkocht hebben, maar in elk geval zorgen ze goed voor hem en staat hij in gezelschap op de weide)) en dat vind ik nog steeds het belangrijkste.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:25

Ik heb niet het topic doorgelezen, maar de hengst bij een merrie inzetten, maakt hem alleen nog maar meer hengst. Een hengst die eenmaal daadwerkelijk gedekt heeft, zal daarna erg veranderen.

Mariposa11

Re: 2 jarige laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:05

als hij nu al zn hormonen niet onder controle kan houden, kan hij dat over 3 jaar ook niet. Ik ken een aantal ruinen die laat gecastreerd zijn, die gedekt hebben of als schouwhengst gebruikt zijn, en die blijven dat gedrag houden. Mijn merrie stond in een groep met een ruin en we hebben die ruin apart moeten zeggen wegens zijn dek gedrag. Dus later castreren in de hoop dat hij dan rustiger wordt is niet altijd zo..
Waarom laat je geen sperma invriezen van hem? Dan kan je altijd nog een veulen van hem fokken..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:36

Lord_Ik schreef:
Het is waar dat het goedkoper is, maar een dier dat je van bij zijn geboorte meemaakt is nog iets heel anders dan een dier dat je pas later in zijn leven tegenkomt. Ik heb tot nu toe geen al te beste ervaringen met dieren die niet zelf opgevoed zijn, je hebt er inderdaad goede tussen zitten, maar die staan meestal niet te koop en er zitten er veel tussen die heel weinig gewend zijn of waarvan je gewoon niet kan voorspellen hoe ze gaan reageren en zo verder. Ik ben geen geweldige ruiter, dus ik moet ook zeker een dier hebben als ik het zadelmak maak dat ik kén, waarvan ik ongeveer weet hoe het gaat reageren en dat mij ook kent en al veel gewoon is van op voorhand. Dat zijn dingen die ik moet wéten en hoe ouder een dier is eer het in je leven komt, hoe minder je dat zelf in de hand hebt.
Een goed dier voor jezelf is een dier dat opgevoed is volgens JOUW regels, niet volgens die van een ander. (Bij mij toch, sportprestaties zijn voor mij allemaal bijzaak, ik moet voornamelijk een dier hebben dat luistert, veel gewend is en betrouwbaar is.).

Ik snap dat nooit zo goed... Vaak wordt dit gezegd dooor mensen zonder ervaring hierin.
Ik heb één eigen fok"product" en moet zeggen dat het mij echt geen verschil maakt dat hij hier is geboren en die ander niet. Sterker nog, de band met zijn moeder is nog steeds groter. Ik koos voor een veulen omdat de moeder leuk papier had én het een fijn dier was met goeie gangen en bouw én omdat ik de mogelijkheid had - kopen zou echt goedkoper zijn geweest - maar gelukkig lijkt hij érg veel op zijn moeder en dat was mijn grootste hoop.
Ook met opgevoede dieren heb ik eigenlijk weinig problemen gehad en heb er toch genoeg in mijn handen en onder mijn kont kont gehad.
Misschien kan ik idd wel redelijk rijden, maar dat vind ik trouwens ook net zo belangrijk wanneer je zelf een paard gaat opvoeden en beleren.Vind dat juist echt een voorwaarde als je aan een jong paard begint.

Persoonlijk vind ik dat het opvoeden volgens "mijn" regels geen verschil uitmaakt, want ook oudere paarden passen zich zeer snel aan aan mijn regels. Wat wel belangrijk is, is dat het paard geen slechte ervaringen heb gehad, dus angst heeft gekregen voor het 1 of ander. Iets wat tijdens het geven van je eigen opvoeding ook kan gebeuren. Het is niet zo dat je dan alles weet wat hij heeft meegemaakt, want er kan zat gebeuren op het land of zelfs op stal waar jij niet bij was. (schrikken of vastliggen bijv)
Zeker als je zelf geen ster-ruiter bent en ook niet veel ervaring heb met jonge paarden is de kans groot dat je fouten maakt waardoor het paard een klein of groot trauma aan over houdt.
Echt hoor, ik geloof dat je een roze bril op hebt :j

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:53

Ik ben bang dat de ts niet beseft hoeveel verdriet je kan hebben als een veulen dat je verkoopt niet goed terecht komt.
Wij fokken en verkopen niets meer dan wat wij zelf houden. Ik heb een goedgekeurde hengst en meerdere hele goede merries.
Soms vind ik het heel zonde dat wij hier niet meer mee fokken maar ik vind het bijna een onmogelijke taak om een goed adres voor de veulens te vinden waar ik zeker van kan zijn dat zij de rest van hun leven goed staan.
Voor veulens zonder bijzondere afstammeling heeft waarschijnlijk enkel de slager interesse.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 23:22

superwoman schreef:
Lord_Ik schreef:
Een goed dier voor jezelf is een dier dat opgevoed is volgens JOUW regels, niet volgens die van een ander. (Bij mij toch, sportprestaties zijn voor mij allemaal bijzaak, ik moet voornamelijk een dier hebben dat luistert, veel gewend is en betrouwbaar is.).

Ik snap dat nooit zo goed... Vaak wordt dit gezegd dooor mensen zonder ervaring hierin.
Ik heb één eigen fok"product" en moet zeggen dat het mij echt geen verschil maakt dat hij hier is geboren en die ander niet. Sterker nog, de band met zijn moeder is nog steeds groter. Ik koos voor een veulen omdat de moeder leuk papier had én het een fijn dier was met goeie gangen en bouw én omdat ik de mogelijkheid had - kopen zou echt goedkoper zijn geweest - maar gelukkig lijkt hij érg veel op zijn moeder en dat was mijn grootste hoop.
Ook met opgevoede dieren heb ik eigenlijk weinig problemen gehad en heb er toch genoeg in mijn handen en onder mijn kont kont gehad.
Misschien kan ik idd wel redelijk rijden, maar dat vind ik trouwens ook net zo belangrijk wanneer je zelf een paard gaat opvoeden en beleren.Vind dat juist echt een voorwaarde als je aan een jong paard begint.

Persoonlijk vind ik dat het opvoeden volgens "mijn" regels geen verschil uitmaakt, want ook oudere paarden passen zich zeer snel aan aan mijn regels. Wat wel belangrijk is, is dat het paard geen slechte ervaringen heb gehad, dus angst heeft gekregen voor het 1 of ander. Iets wat tijdens het geven van je eigen opvoeding ook kan gebeuren. Het is niet zo dat je dan alles weet wat hij heeft meegemaakt, want er kan zat gebeuren op het land of zelfs op stal waar jij niet bij was. (schrikken of vastliggen bijv)
Zeker als je zelf geen ster-ruiter bent en ook niet veel ervaring heb met jonge paarden is de kans groot dat je fouten maakt waardoor het paard een klein of groot trauma aan over houdt.
Echt hoor, ik geloof dat je een roze bril op hebt :j

Misschien ben ik inderdaad gewoon de verkeerde paarden tegen gekomen, maar mijn huidige ruin heeft na een jaar nog steeds geen fluit vertrouwen in al wat hij ziet als ik met hem buiten ga rijden. Ik rij zo goed als enkel buiten op men eentje en af en toe met iemand mee. Is er iemand bij, dat volgt hij gewoon en maakt hij geen problemen, is hij alleen dan is het steeds hetzelfde liedje. Doe je niks en wacht je af, dan kan je daar een uur staan, dring je aan dan gaat hij in staking, straf je hem af, dan is de kous helemaal af. Uiteindelijk is de enige optie vaak afstappen en er samen met hem voorbij stappen, en als je dan weet dat hij érg vaak stilstaat ...
Hij is 10 jaar oud, ik heb hem een jaar, weet niks over zijn verleden af (dus ook niet of er ooit iets is misgegaan buiten, wat hij geleerd heeft ...) en de enige verbetering die er gekomen is is dat ik mijn straat uit geraak zonder staking, verder niks. Dat ben ik nog met geen enkel jong paard waar ik mee gewerkt heb tegen gekomen, problemen ja, maar zo faliekant hun ruiter of 'leider' negeren, nee en voor zover ik van ervarener mensen rondom mij hoor zijn ze van mening dat het enige dier dat opgevoed is zoals jij het wil hebben, een dier is dat je ook zelf opgevoed hebt, alhoewel ik zelf geen tig keer ervaring heb (zij hebben die wel).

Er gaan inderdaad altijd dingen fout in een opvoeding, maar op de grond weet ik wel waar ik sta bij mijn paarden, en zij weten dat ook. Moest dat niet meer gaan dan is er nog altijd zoiets als professionele hulp. Ik weet van mezelf dat ik geen geweldige ruiter ben, ik kan wel rijden, maar rijtechnisch is het B-niveau en vliegen doe ik ook nog steeds redelijk snel. Vandaar vind ik het in mijn opvoeding dan ook belangrijk dat ze reeds verkeersmak zijn, niet reageren op fladderdingen, blijven luisteren en vooral op stem en niet bij het minste beginnen te bokken of springen, dan heb ik al veel minder kans op vliegles of rodeo en dat is vaak genoeg. Een bokje kan er gerust af, maar een serie is een ander paar mouwen en vaak zit het ook tussen mijn twee oren. Als een paard dat ik ken (dus ook een waar ik nog nooit op gezeten heb) me vliegles geeft of een vreemd paard, dan is dat heel wat anders.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:42

Lord_Ik schreef:
Misschien ben ik inderdaad gewoon de verkeerde paarden tegen gekomen, maar mijn huidige ruin heeft na een jaar nog steeds geen fluit vertrouwen in al wat hij ziet als ik met hem buiten ga rijden. Ik rij zo goed als enkel buiten op men eentje en af en toe met iemand mee. Is er iemand bij, dat volgt hij gewoon en maakt hij geen problemen, is hij alleen dan is het steeds hetzelfde liedje.

Maar dit is toch duidelijk een ruiterfout.
Je geeft hier zelf aan dat het om vertrouwen gaat. De ruiter moet de leider zijn, iets wat je moet verdienen en niet kan afdwingen. Blijkbaar heb jij nog te weinig leiderschap voor iets waar hij wat meer moeite mee heeft.

Ik heb al zoveel brave paarden zien veranderen bij mensen die minder ervaring hadden. Wat ook logisch is, aangezien paarden prooi- en kuddedieren zijn.
Gelukkig heb ik ook veel paarden beter zien worden bij meer ervaren ruiters, dus dat bewijst ook dat het vaak nog omkeerbaar is. (hangt natuurlijk af van de ernst van het probleem)

Die proffesionele hulp kun je er ook bij halen als je moeite heb met een wat ouder paard, ik zie het verschil niet.
Bij het kopen kun je het paard nog uitzoeken op karakter bij het fokken niet. Als je al niet de beste ruiter bent, lijkt me dat het belangrijkste én kun je het beste dán geld uitgeven aan proffesionele hulp (bij het kopen dus)

Mijn paard is ook lastig bij 1 hoek van de bak bij een vriendin die ook B-niveau rijdt, terwijl hij er bij mij wel gewoon langs gaat.. Als mijn vriendin even problemen heeft gehad, moet ik ook weer mijn best doen, want die angst is dan weer gegroeid bij mjn paard. Duidelijker wordt het imo niet, dat de ruiter héél veel uitmaakt

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 12:22

superwoman schreef:
Lord_Ik schreef:
Misschien ben ik inderdaad gewoon de verkeerde paarden tegen gekomen, maar mijn huidige ruin heeft na een jaar nog steeds geen fluit vertrouwen in al wat hij ziet als ik met hem buiten ga rijden. Ik rij zo goed als enkel buiten op men eentje en af en toe met iemand mee. Is er iemand bij, dat volgt hij gewoon en maakt hij geen problemen, is hij alleen dan is het steeds hetzelfde liedje.

Maar dit is toch duidelijk een ruiterfout.
Je geeft hier zelf aan dat het om vertrouwen gaat. De ruiter moet de leider zijn, iets wat je moet verdienen en niet kan afdwingen. Blijkbaar heb jij nog te weinig leiderschap voor iets waar hij wat meer moeite mee heeft.

Ik heb al zoveel brave paarden zien veranderen bij mensen die minder ervaring hadden. Wat ook logisch is, aangezien paarden prooi- en kuddedieren zijn.
Gelukkig heb ik ook veel paarden beter zien worden bij meer ervaren ruiters, dus dat bewijst ook dat het vaak nog omkeerbaar is. (hangt natuurlijk af van de ernst van het probleem)

Die professionele hulp kun je er ook bij halen als je moeite heb met een wat ouder paard, ik zie het verschil niet.
Bij het kopen kun je het paard nog uitzoeken op karakter bij het fokken niet. Als je al niet de beste ruiter bent, lijkt me dat het belangrijkste én kun je het beste dán geld uitgeven aan professionele hulp (bij het kopen dus)

Mijn paard is ook lastig bij 1 hoek van de bak bij een vriendin die ook B-niveau rijdt, terwijl hij er bij mij wel gewoon langs gaat.. Als mijn vriendin even problemen heeft gehad, moet ik ook weer mijn best doen, want die angst is dan weer gegroeid bij mjn paard. Duidelijker wordt het imo niet, dat de ruiter héél veel uitmaakt

Het probleem is dat wat ik ook probeer, hij me gewoon 100% negeert en dat is iets wat ik bij een paard niet wil. De eerste keer dat ik hem uitprobeerde heb ik hem door iemand anders zien rijden, die meer dan genoeg ervaring had en daar zag ik net hetzelfde gebeuren, alleen ging zij de problemen uit de weg. (Het was in een piste waar hij schrik had in het achterste deel, dan ging zij wel gewoon in het voorste deel rijden) Verder heb ik alle tips van mensen die dezelfde problemen met hun paard hebben of gehad hebben al geprobeerd (ik heb werkelijk een dier gevonden die op veel vlakken nét hetzelfde deed/ af en toe doet, maar hij is wél verbeterd), het haalt gewoon niets uit. Is er iets of iemand in de buurt dat hij kan volgen, dan is hij heel anders, maar op zijn eentje ...
Met trailerladen hetzelfde probleem: de ene keer gaat hij er zo op, de andere keer wil en zal hij er niet op. Omdat het mij niet meteen lukte en hij op de van van de hoefsmid moest en die er dus bij was (heb er zelf geen) en ik geen zin had om zelf te gaan klooien, heb ik hem (en zijn zoon) maar meteen laten proberen, aangezien zij bergen ervaring hebben met paarden laden en ik zo goed als geen en ze hadden er evenveel problemen mee als ik. De uiteindelijke oplossing was een longe nemen, die over de voorstang heen halen en trekken maar, dat hij maar tegen de voorstang terug trok als hij wou steigeren of achteruit gaan. Handige truuk, hij had vrij snel door dat terugtrekken niet hielp, maar het blijft een truuk en hij moest de voorstang, de longe of zijn halster maar eens kapot trekken ...
Ik weet dus wel dat er met veel proberen en héél veel geduld wel verbetering zou kunnen zijn, maar daar heb ik gewoon écht geen zin in, ik rij voor mijn plezier en op deze manier heb ik er geen plezier in.
Ik ben dan ook niet van plan ooit weer een paard te kopen dat ik niet van tevoren grondig kende.
Ik zeg dus niet dat je geen brave paarden kan kopen, maar dat weet je vaak niet op de paar keer dat je een paard gaat testen.
Mijn hengst is dus zoals ik al zei best wel een speels ding, maar als hij schrik heeft en ik trek aan zijn halster zal hij daar niet proberen door lopen, over mij lopen daar denktie nog niet aan als ik mijn hand ook maar ophef en als ik een licht duwtje geef en 'm vertel waar hij naartoe moet zal hij ook meteen gaan. Alleen daardoor al betrouw ik hem uiteindelijk meer dan mijn ruin, die mij perfect negeert in panieksituaties alhoewel mijn hengst véél explosiever reageert, veel onervarener is en veel soepeler is, alhoewel ik bij mijn hengst wel liever een langer touw heb (en dus meer tijd).

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:10

Deze posts gaan meer richting paardengedrag en ruiterij dan over het onderwerp van dit topic, hier zou je als je daar interesse in hebt beter een topic over kunnen openen op RT-P of OPG, of er verder via PB op ingaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:27

Lord_Ik schreef:
Het probleem is dat wat ik ook probeer, hij me gewoon 100% negeert en dat is iets wat ik bij een paard niet wil. De eerste keer dat ik hem uitprobeerde heb ik hem door iemand anders zien rijden, die meer dan genoeg ervaring had en daar zag ik net hetzelfde gebeuren, alleen ging zij de problemen uit de weg.

Dan nóg is het een ruiterprobleem.
Ik heb ook behoorlijk watl ervaring, maar kan ook niet op élk paard goed en correct wegrijden. Sommige paarden zijn ook te moeilijk voor mij en daar ga ik dus niet op óf zoek de confrontatie niet op. Zelfkennis is net zo belangrijk.

Dat je geen zin hebt in een moeilijk paard, kan ik ook begrijpen, maar zoek het probleem ook in jezelf dat jij het paard nog niet aan kan op bepaalde "gebieden"

Zoek het iig niet in opvoeding, maar zoek een paard op karakter en zorg voor goed les én proffessionele hulp bij het kopen van een paard. Iemand die weet wat jij zoekt en hoe je rijdt. Die zorgt dat het paard goed wordt uitgeprobeerd op de punten die voor jou belangrijk zijn en nog ietsje meer.
Een paard kopen is makkelijk, maar het juiste paard kopen is lastiger al hebben sommige mensen alle geluk van de wereld.
Een paard grondig kennen is dus niet eens zo nodig, maar weten hoe het paard reageerd en waarop het reageerd is wél belangrijk.

Citaat:
alhoewel mijn hengst véél explosiever reageert, veel onervarener is en veel soepeler is, alhoewel ik bij mijn hengst wel liever een langer touw heb (en dus meer tijd).

Laat hem AUB ruinen, een hengst hoort juist snel te zijn, daarom is het een hengst. Een hengst die niet snel is, is imo een paard die niet weet dat hij ballen heeft.
Goed dat je zelf inziet dat je meer tijd wil en dat doormiddel van een lang touw probeerd te creeren.
Echter is dat natuurlijk achter de feiten aanlopen en dat gaat ooit fout tenzij je hem op tijd laat ruinen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 00:20

superwoman schreef:
Lord_Ik schreef:
Het probleem is dat wat ik ook probeer, hij me gewoon 100% negeert en dat is iets wat ik bij een paard niet wil. De eerste keer dat ik hem uitprobeerde heb ik hem door iemand anders zien rijden, die meer dan genoeg ervaring had en daar zag ik net hetzelfde gebeuren, alleen ging zij de problemen uit de weg.

Dan nóg is het een ruiterprobleem.
Ik heb ook behoorlijk watl ervaring, maar kan ook niet op élk paard goed en correct wegrijden. Sommige paarden zijn ook te moeilijk voor mij en daar ga ik dus niet op óf zoek de confrontatie niet op. Zelfkennis is net zo belangrijk.

Dat je geen zin hebt in een moeilijk paard, kan ik ook begrijpen, maar zoek het probleem ook in jezelf dat jij het paard nog niet aan kan op bepaalde "gebieden"

Zoek het iig niet in opvoeding, maar zoek een paard op karakter en zorg voor goed les én proffessionele hulp bij het kopen van een paard. Iemand die weet wat jij zoekt en hoe je rijdt. Die zorgt dat het paard goed wordt uitgeprobeerd op de punten die voor jou belangrijk zijn en nog ietsje meer.
Een paard kopen is makkelijk, maar het juiste paard kopen is lastiger al hebben sommige mensen alle geluk van de wereld.
Een paard grondig kennen is dus niet eens zo nodig, maar weten hoe het paard reageerd en waarop het reageerd is wél belangrijk.

Citaat:
alhoewel mijn hengst véél explosiever reageert, veel onervarener is en veel soepeler is, alhoewel ik bij mijn hengst wel liever een langer touw heb (en dus meer tijd).

Laat hem AUB ruinen, een hengst hoort juist snel te zijn, daarom is het een hengst. Een hengst die niet snel is, is imo een paard die niet weet dat hij ballen heeft.
Goed dat je zelf inziet dat je meer tijd wil en dat doormiddel van een lang touw probeerd te creeren.
Echter is dat natuurlijk achter de feiten aanlopen en dat gaat ooit fout tenzij je hem op tijd laat ruinen.

Het is inderdaad een communicatieprobleem ruiter-paard en ik zoek de confrontatie ook niet gericht op, maar ik kan moeilijk kilometers rond gaan rijden om toch maar niet langs dat spook dat op zovele plaatsen opduikt langs te moeten? In een piste moet je nooit ver rond, maar buiten is dit wel anders, en ik ga ook niet de plaatsen opzoeken waar hij niet langs wil, ze zijn gewoon overal. Ik wilde alleen zeggen dat de enige mensen met veel meer ervaring dan ik die ik ooit met hem heb zien rijden, wel degelijk dezelfde problemen hadden en dat het dus niet aan mij persoonlijk ligt (ik had toen overigens zelfs nog niet op hem gereden).
Ik zeg niet dat ik nooit weer een paard ga kopen hoor, maar ik ga er toch zeker de voorkeur aan geven een dier te kopen dat ik ken, professionele hulp of niet en voor het moment zoek ik geen 'ander paard', mijn hengst en die merrie bevallen me perfect, komt er nog een paard bij, wat ik momenteel financiëel zelfs niet aan kan dan is het de moeder van mijn hengst, die diep in mijn hart is gekropen en die alweer voor extra problemen zou zorgen :+. (In dat geval zou de enige oplossing met gezond verstand inderdaad mijn hengst castreren zijn, aangezien ik de merries nogal moeilijk apart kan houden of beiden kan laten steriliseren nietwaar. (Weet jij toevallig wat sterilisering bij een paard inhoudt? Het zou voor deze merrie evt. wel een oplossing zijn.))

Ik heb die snelheid en die fijne reactie net graag. Uiteraard zolang hij blijft luisteren, maar dat doet hij ook perfect en ik moet natuurlijk wel de tijd krijgen om te kunnen reageren, waarvoor ik mijn langere touw dus wel nodig heb. Soms is het zelfs niet nodig, schrikt hij, springt hij een meter opzij en komt hij al terug "bij mij" gewandeld voor ik ook maar de kans heb gekregen om te reageren.
Ik zie in zijn karakter momenteel gewoon geen enkele fout en om die reden wil ik hem dus ook graag (voor het moment in elk geval) hengst laten. Natuurlijk probeert hij wel eens te bijten of wat dan ook op hengstenmanier, maar hij weet meer dan goed genoeg wat hij mag en niet mag, en vaak moet ik nog maar kijken zodat hij weet dat ik het door heb en trekt hij al een snoet van 'lap ik mag wééér niet'.
Naar mij toe gedraagd hij zich zoals ik van hem verwacht dat hij zich gedraagd, naar mijn andere ruin toe is het ondertussen alweer aan het beteren (hij laat hem meer met rust en hij staat hem met momenten zelfs te kroelen, alhoewel mijn ruin precies niet helemaal door heeft dat hij ook terug moet krabben :P dat moet ik dan maar doen XD ziet er leuk uit hoor, ik die men hengst sta te krabben, mijn hengst die mijn ruin staat te krabben en mijn ruin die een beetje met zijn lip flappert en in mijn richting staat te kijken, over de rug van mijn hengst heen maar er niet aan denkt om zelf mijn hengst terug te krabben :+).
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 18-06-10 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 00:28

Lord_Ik schreef:
kleinvosje schreef:
Ik zou het risico niet lopen. De kans is groot dat de hengst bij het eerste geurtje van de merrie ineens wel heel pittig reageert, en niet meer te houden is. Als je merrie dan niet wil, kun je lelijke gevolgen krijgen...

Het eerste geurtje van een merrie zal het in elk geval niet zijn, hij heeft wel vaker merries geroken en ook midden tussen de weiden vol merries gelopen. Hij gedraagd zich gewoon zoals de hevigere hengsten die ik ken en die reeds gedekt hebben. Hij reageert dus wel 'hengstig', maar hij blijft wel steeds luisteren (had zelfs geen zweep mee, wat achteraf gezien wel een beter idee was geweest want ik wist niet hoe hij ging reageren).
Hij heeft wel nog nooit met een merrie op de weide gestaan natuurlijk.
Als ze nu de kans krijgen om op het gemak aan elkaar te wennen? Uiteindelijk zal hij als hij hengst blijft toch ooit aan een merrie moeten wennen nietwaar.

De merrie zelf is trouwens 11 en is reeds eerder gedekt geweest.

Een tweejarige weet nog nieteens wat hormonen zijn, dus ga geen vergelijkingen maken met hengsten die ouder zijn en waar de hormonen volop door het lijf gieren. Ik ben van mening dat je een hengst eerst onder appel moet hebben en onder het zadel moet hebben voordat je ook maar aan een dekking moet willen denken. Ik zou castreren, nu meteen, zonder dat hij door gaat krijgen wat een merrie is en ook als ruin de merries gaat bespringen.

Jij kunt er geen problemen mee hebben dat hij als ruin "all the way" gaat, maar ik zou als merrieeigenaar daar niet blij mee zijn. Je loopt toch risico's op infecties, helemaal als er meerdere merries staan en niet alles van jezelf is, met alle gevolgen van dien (merrie niet schoon, herpesinfecties enz). Nu kun je nu wel roepen dat dit niet het geval gaat zijn maar niemand kan in de toekomst kijken, en als hij zich in de toekomst wel gaat misdragen, in een kudde met ruinen of gemengd, zal hij nooit meer in de groep kunnen.

Aan de andere kant is een hengst, die heeft geleerd dat een merrie niet altijd klaar voor hem staat, in de toekomst ook wat voorzichtiger naar de merrie toe en beter te hanteren.

Je weet echter niet welke kant hij uitschiet. Ik heb ruinen gezien die laat waren gecastreerd en niet meer bij andere ruinen of merries konden. Ik heb ook hengsten gezien die in een groep met merries opgroeiden en daar zeer onder de duim gehouden werden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 00:29

En mocht je hem beslissen hengst te laten, dan wil ik je even op alle hengstentopics op bokt wijzen, en je dit meegeven:

Good stallions make great geldings...

En voor jou een aantal topics om eens door te lezen:

[OPG] Waarom een hengst, hengst laten?

[VN] Amerikaanse man sterft na bizarre aanval van eigen hengst

[OPG] Dominante hengst

[BKR] Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

[TI] Omgang met hengsten

[OPG] Hengsten in omgang.

[OPG] wie heeft een hengst?

[PP] Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

[PP] waarom zon heisa om een hengst?

[PP] Zielig???

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 00:41

Cassidy schreef:
Een tweejarige weet nog nieteens wat hormonen zijn, dus ga geen vergelijkingen maken met hengsten die ouder zijn en waar de hormonen volop door het lijf gieren. Ik ben van mening dat je een hengst eerst onder appel moet hebben en onder het zadel moet hebben voordat je ook maar aan een dekking moet willen denken. Ik zou castreren, nu meteen, zonder dat hij door gaat krijgen wat een merrie is en ook als ruin de merries gaat bespringen.

Jij kunt er geen problemen mee hebben dat hij als ruin "all the way" gaat, maar ik zou als merrieeigenaar daar niet blij mee zijn. Je loopt toch risico's op infecties, helemaal als er meerdere merries staan en niet alles van jezelf is, met alle gevolgen van dien (merrie niet schoon, herpesinfecties enz). Nu kun je nu wel roepen dat dit niet het geval gaat zijn maar niemand kan in de toekomst kijken, en als hij zich in de toekomst wel gaat misdragen, in een kudde met ruinen of gemengd, zal hij nooit meer in de groep kunnen.

Aan de andere kant is een hengst, die heeft geleerd dat een merrie niet altijd klaar voor hem staat, in de toekomst ook wat voorzichtiger naar de merrie toe en beter te hanteren.

Je weet echter niet welke kant hij uitschiet. Ik heb ruinen gezien die laat waren gecastreerd en niet meer bij andere ruinen of merries konden. Ik heb ook hengsten gezien die in een groep met merries opgroeiden en daar zeer onder de duim gehouden werden.

De vraag of ik hem eerst onder zadel zou brengen en dan pas zou laten dekken of hem eerst met dekken zou leren omgaan en dan pas onder zadel zou brengen heb ik aan fokkers gesteld. Daar heb ik te horen gekregen dat het vaak helemaal niets uitmaakt ...
Hoe hij zich gaat gedragen is net wat ik wil ondervinden, of hij dat kan en daarvan zou mijn beslissing om te castreren ook afhangen. Hij heeft nu ook al enig hengstengedrag maar hoe hij gaat worden als hij ouder wordt en dekt kan ook jij niet voorspellen, wel heb ik gehoord dat castreren ook als ze al gedekt hebben en weten wat hengst zijn is grote veranderingen met zich mee brengt, dat ze wel iets van hun gedrag blijven houden, maar dat het veel minder wordt, en dat is voor mij voldoende, als ik een hengst zou willen kan ik met een ruin die wat hengstengedrag vertoont ook wel leven.
Verder staan mijn paarden bij een boer en volledig apart. De boer heeft zelf geen paarden en ik huur zijn weide volledig af, dus met andere paarden moet ik geen rekening houden.
Dat hij niet meer in een groep zou kunnen lijkt mij eigenlijk wel extreem. Een paard is en blijft in alle geval een paard, en een paard dat altijd in een groep heeft geleefd, hengst, merrie of ruin die in het wild dus ook altijd met andere paarden zou moeten kunnen leven...
Dat hij zou blijven vechten met andere hengsten en zelfs iets hengstachtigere ruinen daar kan ik bij, dat zou een hengst inderdaad ook doen, maar verder ...

Ik ga die topics zeker eens doorlezen :j

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 00:43

ik zou eerst rijden dan dekken en geef goed het verschil aan.heel belangrijk.....mijne weet wanneer hij mag dekken en wanneer hij aan het werk is.
ook is het zo als hij 2 is wel kan dekken.....dus tja.....ik zou het niet doen als je toch wilt ruinen.
meestal leren ze dit dan niet meer af....zou het echt eens eerst goed overwegen.
verder lig hier in een deuk.....sorry hoor.......
ben gek op hengsten....kan het niet helpen.....
hou van het karakter omdat ik het zie als een uitdaging en ik weet dat het blijft.....gok zo`n een keer per 2 weken probeerd ook mijn hengst me nog steeds uit....maar ook heeft hij de super lieve dingen.
Afbeelding
kan met hem lezen en schrijven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 00:50

Leuke foto frangelica. Character en temperament, ras, manier van houden en voeding hebben er zeer zeker mee te maken op wat voor manier een hengst je tegenmoet komt, en hoe hij reageert. Dat jij in een deuk ligt is vermakelijk, maar voor mij ook een teken dat je niet over de rand van je bord heenkijkt...

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 00:51

Cassidy schreef:
Leuke foto frangelica. Character en temperament, ras, manier van houden en voeding hebben er zeer zeker mee te maken op wat voor manier een hengst je tegenmoet komt, en hoe hij reageert. Dat jij in een deuk ligt is vermakelijk, maar voor mij ook een teken dat je niet over de rand van je bord heenkijkt...

dacht je volop in de zomer........krijgt zelfs nu merrie brok/en sloeber om hem op gewicht te houden........en dit doet hij echt niet met jan en alleman........een mans paardje....de ervaring.....

doe ik op zeker wel he....en snap het ook echt wel......verder lezen dan neus lang is.
Laatst bijgewerkt door frangelica op 18-06-10 00:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 00:53

frangelica schreef:
ik zou eerst rijden dan dekken en geef goed het verschil aan.heel belangrijk.....mijne weet wanneer hij mag dekken en wanneer hij aan het werk is.
verder lig hier in een deuk.....sorry hoor.......
ben gek op hengsten....kan het niet helpen.....
hou van het karakter omdat ik het zie als een uitdaging en ik weet dat het blijft.....gok zo`n een keer per 2 weken probeerd ook mijn hengst me nog steeds uit....maar ook heeft hij de super lieve dingen.
kan met hem lezen en schrijven.

Dat is precies wat ik van fokkers of hengstenhouders ook zo vaak hoor :D. Heb ook de tip gekregen om zeker de eerste keer duidelijk af te bakenen 'waar hij mag dekken' en waar niet, en dus liefst niet op de eigen wei tenzij hij daar altijd mag dekken. Alleen over het rijden heb ik dus ook al andere dingen gehoord, iemand anders zei weer dat het belangrijkste nog steeds het in de hand zijn was, dus als hij gewoon goed in de hand was dat het zonder rijden ook wel kon.

Helaas is de enige echte grondige ervaring met hengsten die ik zélf in de hand gehad heb met zijn vader, en helaas is dat zo goed als zeker een extreem brave uitzondering, die probeert zelfs niet uit, veel minder dan een merrie in elk geval, waar mijn hengst dus wel degelijk vaak probeert. Het karakter zoals het mij nu getoond wordt, met een karakter zoals jouw hengst dus, staat mij perfect aan.

Op vlak van houden en voeding:
in de zomer 24/7 buiten op gras en water, in de winter vaak binnen in een grote stal met onbeperkt hooi en bieten ...

maar dat is het probleem nu dus niet echt :P het probleem is vooral dat ik die merrie graag zou kopen en ik ben er dus nog steeds niet helemaal uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 01:00

Merrie kopen, laten dekken door een andere hengst (weet niet of er papieren bij de merrie zitten, en of je eventueel papieren bij het veulen kunt krijgen) en dan bij de tweejarige. Dan staan ze samen, dekt de tweejarige niet, wordt op zijn plek gezet door de merrie (beide wel goed verzekeren) en ben je voor een jaar van het probleem af) :D

En als je echt een veulen van je hengst wilt, is er ook een optie om hem te laten springen op een bok en het sperma in te laten vriezen. Wat de kosten zijn zou je bij een hengstenstation moeten navragen. Dan heb je sperma op voorraad, kun je de hengst castreren, de merrie kopen, en ben je van alle vragen en twijfels die je nu hebt af.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-06-10 01:02, in het totaal 1 keer bewerkt

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 01:02

dt zou idd de super oplossing zijn.....ik zou het eens overwegen idd +:)+
Laatst bijgewerkt door frangelica op 18-06-10 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt