Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Ninx schreef:Ik heb mijn hondje (ukkepuk) altijd vast rond paarden. Wanneer ik op een losloopplek in het bos en ik paarden aan zie komen doe ik haar ook onmiddelijk vast.
Niet omdat ze zou bijten, maar wellicht blaft ze ineens op trekt een sprintje... en dan gaan de paarden wellicht op de loop.
Ik vind het zelf ronduit vervelend wanneer mensen hun honden los hebben lopen rond paarden.
Niet alleen door dit soort gebeurtenissen, maar ook omdat het HUN dier is en zij dat dier dus gewoon netjes bij zich moeten houden.
LecyTinker schreef:Ninx schreef:Ik heb mijn hondje (ukkepuk) altijd vast rond paarden. Wanneer ik op een losloopplek in het bos en ik paarden aan zie komen doe ik haar ook onmiddelijk vast.
Niet omdat ze zou bijten, maar wellicht blaft ze ineens op trekt een sprintje... en dan gaan de paarden wellicht op de loop.
Ik vind het zelf ronduit vervelend wanneer mensen hun honden los hebben lopen rond paarden.
Niet alleen door dit soort gebeurtenissen, maar ook omdat het HUN dier is en zij dat dier dus gewoon netjes bij zich moeten houden.
Juist met die reden heb ik mijn honden vanaf 10 weken ALTIJD los gehad rond mijn paarden. En al snel liepen ze steeds achter de benen van mijn paard langs en hebben ze allebei een tik gehad. jelpen als een gek, mijn hart in mijn keel (mijn paard was zo voorzichtig, was wel aan het dreigen steeds, maar de pups hadden het niet door en toen knal (ging met de snelheid van een slak) recht tegen het mooie hoofdje van mijn beagle. Die heeft van schrik een half uur zitten janken en vervolgens nog een uur in mijn armen gezeten. En resultaat. Ze lopen netjes rond de paarden en rennen hard weg als mijn paard weer achter ze aankomt. Zelfde verhaal voor mijn duitse herder. Die wil altijd de hele wei afwandelen, maar onthoud goed dat als hij op het gedeelte loopt waar mijn paarden lopen dat hij zo verschrikkelijk goed moet opletten waar de monsters lopen zodat hij op tijd kan vluchten.
Juist doordat ze vanaf het begin geleerd hebben dat het geen dieren zijn om mee te spelen, komen ze ook niet in de buurt. Bij de kippen hebben ze van mij een knal tegen hun kanis gehad. Vonden als pup het mooi als ze in paniek sloegen. Heb ze toen duidelijkgemaakt dat als er ooit nog 1 kip een gil zou geven als hun in de buurt zijn dat ze dan zichzelf als gecastreerd konden bezien!
Dus opvoeding is een erg grootgedeelte van de persoonlijkheid van de hond!
Mijn honden zijn wel altijd aangelijnd rond andermans dieren, want als er iets gebeurd dan kan het in ieder geval NOOIT mijn schuld zijn!

WolinLotte schreef:Een goed opgevoede hond kan dus gewoon prima los lopen, dat hebben wij vanaf jongs af aan al gedaan, laat ze maar wennen en laat ze maar leren hoe ze zich moeten gedragen rondom paarden, jong geleerd, oud gedaan, geef ze dat stukje verantwoordelijkheid maar mee.. Juist door ze kort te houden komt die extreme behoefte om paarden te gaan onderzoeken en blijft dat een 'ver van hun bed' show voor die honden, dát maakt ze gevaarlijk!! Jonge honden ook gewoon tussen de mama-schapen laten, weten ze gelijk dat ze nóóit achter de schapen aan mogen..
annetmulder schreef:De eigenaar van de hond is ook de eigenaar van de paardenMisschien heb ik het niet goed gelezen, maar draait de eigenaar van de hond nu op voor jullie medische kosten?

Had niet verwacht dat het er zo afgrijselijk uit zou zien! Hopelijk geneest het mooi en hebben ze er later geen last meer van.
Ik hoop voor je ukjes dat het allemaal goed gaat komen
WolinLotte schreef:Veulen had het wel overleefd Jaimyliefje?

Tuurlijk is het de fout van de eigenaar, maar ook de hond spoort niet. Ik ben van mening dat een dier moet weten wanneer iets klein en onschuldig is. In dit geval is het veulen dat. Jong en onschuldig.