vos x vos = zwart! Dus verkeerde hengst gebruikt en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:42

Uums schreef:
patiepatoe schreef:
Wie zegt dat er iets is fout gelopen?? :D Zwart x zwart is ook geen garantie op een zwart veulen.

Appels en peren, want vos is homozygoot ;) Zwart niet.
http://www.bokt.nl/wiki/Kleur#Vos_.28sorrel.29

Kleurgen voor vos is recessief, ofwel je krijgt alleen een vos als het veulen van pa en ma het recessieve vosgen heeft ontvangen, men noemt dit ookwel homozygoot (= twee gelijke genen) recessief.
Wanneer een recessief gen wordt gekoppeld aan een ander kleurgen dan krijg je altijd de andere kleur en niet de vos kleur, andere kleurgenen zijn dominant over het vosgen.

Oehlala

Re: [KG] vos x vos = zwart!!! en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:50

Vos is dominant over alle kleurgenen, daarom kan er op geen enkele mogelijke manier zwart uit een vos-vos combinatie komen. De fout hoeft niet per definitie bij de HH te liggen, dan ook bij de inseminator gebeurd zijn.

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:13

NenaC schreef:
Vos is dominant over alle kleurgenen, daarom kan er op geen enkele mogelijke manier zwart uit een vos-vos combinatie komen. De fout hoeft niet per definitie bij de HH te liggen, dan ook bij de inseminator gebeurd zijn.

Dan vraag ik mij af wat je hebt gestudeerd....
Weet je dan ook wat de basiskleur is van alle paarden?
En hoe de kleuren bruin en zwart worden gedefinieerd in het genenpakket?

jamiejd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:38

Waren ze niet allebei heterozygoot? Als je AaxAa hebt, kan het ook nog aa worden en dan misschien zwart? Al lijkt mij dat zwart dominant is..

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:51

Volgens mij is vos homozygoot recessief. Dus aa. Doe je aa met aa, kan er nooit iets anders uit komen dan aa.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:51

NenaC schreef:

Je uitleg klopt precies als je het woordje dominant vervangt door het woordje recessief. Misschien moet je de basis lessen genetica nog eens herhalen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:53

jamiejd schreef:
Waren ze niet allebei heterozygoot? Als je AaxAa hebt, kan het ook nog aa worden en dan misschien zwart? Al lijkt mij dat zwart dominant is..

Je doet het verkeerdom. a = vos en A is zwart. Een vos is dus altijd aa en als je aa x aa doet komt daar altijd aa uit.
Wat Matsje zegt klopt dus. Een vos een homozygoot recessief dus aa.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:57

Was de genetische code voor zwart niet E en voor agouti A ?? :)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:07

Tjoh, wat ben ik toch slim.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:37

DubbelDun schreef:
Was de genetische code voor zwart niet E en voor agouti A ?? :)

Mogelijk, maar dat verandert niets aan de uitleg. Even de a vervangen voor e en A voor E en dan ben je er.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:42

Gezien alle misvattingen die hier al langskomen over kleuren zou het wel zo handig zijn om gewoon de juiste kodes te gebruiken :)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:53

Dit is wel een irritante situatie voor de fokker. Als hij bv. 1500€ betaald voor een dek van die hengst en uiteindelijk is de echte vader ene van achter hoek en kant... Dan ben je mooi "bezeikt"!
Ik hoop dat het in orde komt, ik ben wel heel benieuwd naar de uitslag.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:49

De kleur in paarden wordt 'veroorzaakt' door de Extension gen = E, waarbij 'E' wordt gebruikt om de dominante vorm, mn zwart, aan te duiden en 'e' om de recessief vorm, mn vos, aan te duiden. Dus wanneer je zwart of vos wilt uitleggen op een genetische niveau zou het 'wetenschappelijke' correct zijn om de JUIST terminologie te gebruiken en dus de E of e te gebruiken.

Waarom is het noodzakelijk om de DNA van de merrie ook te nemen ... de DNA van het veulen is samengesteld van de DNA van vader EN moeder, door alleen de vader's DNA te nemen en die te vergelijken met die van de veulen laat je nog 50% van de DNA keting open en kan dus absoluut geen uitsluitsel gegeven worden of de getestte vaderdier in feite de vader is. Stel bijvoorbeeld dat de vaderdier en de moederdier dicht verwant zijn aan elkaar wat bloedvoering betreft ... de 'bevestiging' van de bepaalde DNA kan zowiezo dan komen van of moeder's DNA of vader's DNA (bijv. beiden ouders zijn kleinkinderen van Jazz ... komt de Jazz in het veulen dan van moeder of vader?).
DNA ouderschapsbepaling is een complex test en kan alleen 100% gedaan worden indien alle variante aanwezig zijn (dam, sire en veulen).
DNA ouderschapstesten duren niet maanden, in feite 3 weken, en kosten ook niet 500 euro .... in Wageningen +/- 150 euro voor test moeder, vader, veulen en vergelijking.

Indien het over een warmbloed veulen gaat dan zal normaal de Stamboek geen papieren leveren .... simpel weg vanwege de oer-oude regel= vos x vos = 100% vos ... en zal zelf een DNA test eisen. Deze kost is normaal terug te vorderen aan de hengstenboer OMDAT wie de moeder is staat vast en is niet in discussie ... alleen door toe doening van de hengstenboer is verkeerde sperma afgelevert = HIJ is in fout en moet dus de financiele gevolgen daarvan dragen. Weigert hij dit te doen dan zou ik als duppeerde fokker het verder nemen en het Nationaal openbaar maken dat deze hengstenboer verkeerde sperma aflevert, enz enz enz ... ben benieuwd hoelang hij dan zaken zal doen ....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:04

Merrie of hengst kan ook nog foutief als vos zijn bestempeld maar in werkelijkheid zilverappelbruin zijn (zilverappelzwart is iets minder waarschijnlijk). Die fout wordt wel vaker gemaakt, met name bij het KWPN waar zilverappel wél voorkomt maar niet per se de aandacht krijgt/op gefokt wordt, zoals wel bij andere rassen. Wél een reden om ook de merrie te testen...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:57

Is er al meer bekend?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 01:40

Interessant topic! :D Blader rustig verder, maar kom hier wel een onwaarheid tegen:

Waves schreef:
Bij mensen is donker haar inderdaad ook dominant over blond.
Weet toevallig een gevalletje waarbij papa sterk twijfelde aan de oprechtheid van mama, maar het verhaal bleek toch te kloppen... donker x donker = werd blond met bruine ogen :)

Jose22 schreef:
Daarnaast vind ik het een domme actie van de hengstenhouder. Hun maken een fout, los het dan netjes op en geef er een kopje koffie bij. Dan zorg je er tenminste voor dat mensen terug komen.
Wordt nog een leuke om dit netjes op te lossen. Als het echt om een hengst gaat die niet op de merrie "past" heb je namelijk heel wat op te lossen - ik heb me kortgeleden nog verbaasd over hoeveel een veulen eet. Dan heb je dierenartskosten, de merrie is weer een jaar ouder "zonder" veulen en het veulentje (of paard) zal niet opleveren wat je zelf in gedachten had.

Ik zou als hengstenhouder denk ik idd ook heel gauw alles uitzoeken en hopen dat je geen vette claim aan je broek krijgt...?

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 07:13

Is er al een DNA test gedaan?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:06

HLPhoto schreef:
Waves schreef:
Bij mensen is donker haar inderdaad ook dominant over blond.
Weet toevallig een gevalletje waarbij papa sterk twijfelde aan de oprechtheid van mama, maar het verhaal bleek toch te kloppen... donker x donker = werd blond met bruine ogen :)

Dan heeft of pa, of ma bruine ogen gehad. Papa heeft echter het volste recht om mama eens uit te horen als beiden blauwe ogen hebben, want dan is er tussentijds "iets" gebeurd :P .
Met haren zou ik voorzichtiger in mijn uitspraken zijn w.b. mensen. Er zijn veel kleurschakeringen bruin en blond, en blond x blond kan ook in bepaalde gevallen bv ook een roodharig kind opleveren ;) .

Maar goed, ik ben ook heel benieuwd naar het einde van het verhaal van TS!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:15

gem schreef:
Papa heeft echter het volste recht om mama eens uit te horen als beiden blauwe ogen hebben, want dan is er tussentijds "iets" gebeurd :P .

Allebei overheersend een andere kleur ogen. Uithoren deed ie ook, alleen bleek dat niet terecht...

...en nee, ik heb het ook nooit goed begrepen. maar dit gaat wel een tikje offtopic :)

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:56

Oh echt serieus.. het gaat nou al pagina's lang over dat X dat = Dat... >;)

Waar het gewoon om gaat is het paard van TS :j Ben beniedw of er al een test is gedaan..

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:01

Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd :)

Nicole288

Re: vos x vos = zwart! Dus verkeerde hengst gebruikt en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:00

De betreffende paarden waren niet van de TS, als zij wel de uitslag zou mogen/wilen delen, is dat aan haar en kan ze dat evt via een nieuw topic of per PB doen. Omdat dit topic al ouder is, bijna alleen ingaat op de kleuren terwijl dit voor TS geen onderdeel van de vraag is en verder niets bijdraagt aan de oplossing (die zal via een test moeten komen), krijgt het nu een slotje.