100% gelderse merrie....100%gelderse veulen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:39

[***] schreef:
Een minimale aflvakking is helemaal geen probleem. Er worden zelfs dekhengsten mee goedgekeurd, oa Rubus en het geeft helemaal geen bemerking voor sport of ander gebruik. Daar kan je gerust mee fokken, wat een kul.
Het is zelfs zo dat paarden die zelf geen OC hebben toch de kans hebben om het te vererven, dus als je zo gaat muggenziften kan je met geen enkel paard dekken.

Ik kan me ook niet voorstellen dat een arts in Utrecht een negatief fokadvies geeft op grond van een minimale afvlakking, dan is er wel meer aan de hand.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 18:07

sarabande schreef:
[***] schreef:
Een minimale aflvakking is helemaal geen probleem. Er worden zelfs dekhengsten mee goedgekeurd, oa Rubus en het geeft helemaal geen bemerking voor sport of ander gebruik. Daar kan je gerust mee fokken, wat een kul.
Het is zelfs zo dat paarden die zelf geen OC hebben toch de kans hebben om het te vererven, dus als je zo gaat muggenziften kan je met geen enkel paard dekken.

Ik kan me ook niet voorstellen dat een arts in Utrecht een negatief fokadvies geeft op grond van een minimale afvlakking, dan is er wel meer aan de hand.

Meer als wat ik beschreven had is niet aan de hand.
Wel heb ik van fokker begrepen dat de kwpn samen werkt met de uithof in utrecht.
Kwpn is druk doende met het totaal verwijderen van oc/ocd.

Arts vertelde mij hierbij ook dat het hem niet uitmaakt hoe erg de oc/ocd is en dat in alle gevallen zijn advies negatief zou zijn betreft de fok. Hij benadrukte hierbij dat de kwpn juist deze klachten uit de fok wilt hebben.

Sja....dat geeft een mens weer wat te denken toch?

Anoniem

Re: 100% gelderse merrie....100%gelderse veulen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:09

Dat is onzin om dat op die manier toe te passen, die man mag wel op cursus.

Een merrie geeft maar enkele nakomelingen en het KWPN keurt hengsten goed met OC die er honderden dekken dus die zulllen je echt geen negatief advies geven. Mail het KWPN maar eens met de info over je merrie, dat je er gelders mee wil fokken en het verhaal van de veearts.

Trouwens, van een OC hebben ze helemaal geen klachten.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 18:15

Klopt, ze heeft ook helemaal geen klachten van de oc/ocd.
Het was toevallig dat er róntgen gemaakt zijn door peesblessure, anders was het nooit aan het licht gekomen.
Eerder was er nooit iets zichtbaar of merkbaar tijdens het werken.

De fokker vertelde mij idd ook al dat er hengsten met oc goedgekeurd zijn bij de kwpn, helaas heb ik er zelf niet zo veel kaas van gegeten maar geloofde de man op een of andere manier wel.

Ook vertelde hij me dat als hij 2x oc kruist er geen oc uit gekomen was.
Hij heeft ook 2x gezond gekruist en daar kwam wel oc uit!!

Geeft ook weer te denken

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:18

Het is goed dat je rekening houdt met een OCD als je wilt fokken. Ik fok ook alleen met merries met prok, maar dat is mijn keuze heb nog nooit gehoord dat een DA dat adviseerde.
Het is waar dat het KWPN OCD uit het paarden bestand wil weren, maar dan zouden zij als eerste geen jonge hengsten met een afvlakking of erger moeten goedkeuren en op de merriekeuringen merries met prok moeten bevoordelen.
Zolang ze dat niet doen vind ik het quatsch om een merrie alleen op die grond af te raden als fokmerrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:21

Gezondheid en hardheid is meer dan een PROK keuring alleen.
En een fokmerrie moet ook meer goede eigenschappen hebben dan alleen goed op de foto. Ik vind dit echt een kulverhaal van die DA en zou de keuze van wel of niet fokken niet af laten hangen van de mening van één iemand. Ik zou zeggen, ga eens met de merrie naar de keuring, vraag thuiskeuring aan, of vraag een fokadvies per mail bij het KWPN, als de fokkers van de merrie nog actief fokken bel die eens op, of een Gelderse fokker, als dat je doel is, en maak dan een keuze.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:54

alison_belle schreef:
Ook vertelde hij me dat als hij 2x oc kruist er geen oc uit gekomen was.
Hij heeft ook 2x gezond gekruist en daar kwam wel oc uit!!

Geeft ook weer te denken

Dat zijn ook van die onzin verhalen waar je niets mee kan.
Maar ik ben het met Janne eens, ga er eerst me naar de keuring en vraag daar evt advies.

Lies_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:03

Ik ben het ook met Janne eens qua fokadviezen inwinnen etc. Ik zou ook goed rekening houden met je bloedlijnen zodat je niet (teveel) inteelt. Verder lijkt het me geen goed uitgangspunt om een veulen te fokken omdat je merrie dan volwassener zou worden. Dit verschilt immers sterk per paard. Sommige merries worden juist nog lastiger nadat ze een veulen hebben gehad.. Maar goed je moet het zelf weten natuurlijk. Succes ermee.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 13:32

Heel erg bedankt voor het mee denken allemaal.
Ik ben er flink wijzer van geworden!!
Ik ga alle goede adviesen in overweging nemen en op basis hiervan en de info die ik nog bij de fokker en kwpn ga halen moet ik toch een betere keus kunnen maken!!

Thanks +:)+

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:21

Komt er een nieuwe topic over je merrie als je een beslissing hebt genomen? Ik ben erg benieuwd hier naar. Veel succes.