Discussie, minder fokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Er zou in Nederland een fokbeleid moeten komen om wildfok tegen te gaan.

Ja
54 (63%)
Nee
31 (36%)

Totaal aantal stemmen: 85

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:01

Marilyn_C schreef:
Aan de andere kant vind ik dat er wel wat meer verdeling mag zijn, dus minder KWPNners, en bijvoorbeeld meer Akhal Theke's (redelijk zeldzaam ras).

Kun je die in een box van 3 x3 duwen 24/dag... :(:)

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:59

Even terug naar het begin en de stelling.

In Duitsland is dit jaar 10% minder gefokt. Ik las ergens dat het jaar daarvoor 20% minder is gefokt.

Het is gewoon een kwestie van marktwerking. Voor toppaarden is altijd een markt: daar zit ook het meeste geld. Denk maar eens terug aan de gigaverkopen van de paar bewezen sportpaarden die van eigenaar zijn gewisseld de afgelopen tijd. Voor de markt eronder ligt het anders. In tijden van economische teruggang wordt er minder geld uitgegeven, dus ook aan de paarden. Als de afzet stagneert of afneemt en de aanvoer blijft gelijk, heeft dat gevolgen voor de prijs. In principe is voor elk paard een markt. Degene die geïnteresseerd is in een bonte, koopt geen vos. Degene die een Shetlander wil, koopt geen Tinker. Degene die € 100,- wil uitgeven voor een paard, vindt er ook eentje. Het maakt dus niet uit of je dekbeperkingen instelt of niet. Zolang er vraag is, wordt er aangevoerd.

Ik vind wel dat er op een andere manier regulering moet plaatsvinden en dat is op het gebied van paardenwelzijn. Iedere Nitwit met wat geld op zak kan een paard aanschaffen. Een verkoper die van het dier af wil, een emotionele aankoop om de verkeerde redenen, geen verstand hebben van het houden van een paard of een verkeerde inschatting van wat een paard in onderhoud kost, leidt tot drama's. Gemeenten en de dierenbescherming hebben hier een taak. Misstanden moeten worden gerapporteerd en er moet worden gehandhaafd. Steeds meer paarden staan in te kleine stallen (ik volg Ceas), staan op een postzegel zand, onbeschermd in weer en wind, krijgen nauwelijks ruwvoer etc. etc. Het bezitten van een paard betekent nog steeds voor sommige mensen status, of is een leuk speeltje voor de kinderen. Achteraf valt dat dan vies tegen. Maar hoe kom je er weer vanaf? Wie kent er niet zo'n voorbeeld?

Niet het fokken zorgt voor problemen, maar het onbenul van de koper en de onverschilligheid van de verkoper.

Wie de schoen past, trekke hem aan..