Bretton Woods

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:12

sarabande schreef:
Mosh schreef:
Er liep toch al een topic met splitsing over het OCD/Prok verhaal? Laten we dit topic gewoon over Bretton Woods spreken en dat andere topic voor de discussie houden. Je mag best je mening geven over het hele verhaal, maar je mening aan anderen opdringen vind ik niet kunnen.

Mensen vragen hier wat Bretton Woods kan toevoegen, een van de dingen die hij kan toevoegen is zijn aanleg voor OCD.
Ik zie eigenlijk niet wat het probleem is dat daarover van gedachten gewisseld wordt door degenen die wel of niet met hem willen dekken en dit als een reden noemen.

Dan open je het zoveelste topic op F-AM over het hele PROKverhaal en blijf je hier ontopic over BW

Umeo: een ongezond paard kan best PROK goedgekeurd zijn. Dat is helemaal geen garantie.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:16

Mensen die ooit een paard gehad hebben die niet 100% op de poten was zullen mij wel begrijpen. Je sukkelt ontzettend met zo'n dier, echt jammer. Bovendien betaal je jezelf blauw aan dierenartskosten. Dat wens je echt niemand toe :n
Natuurlijk doet iedereen ermee wat hij/zij wilt!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:46

[***] schreef:
Dan open je het zoveelste topic op F-AM over het hele PROKverhaal en blijf je hier ontopic over BW

Umeo: een ongezond paard kan best PROK goedgekeurd zijn. Dat is helemaal geen garantie.

De vorige splitsing was al niet relevant en hier is het ook een van de onderdelen van het gehele plaatje van BW. Een PROK topic openen heeft weinig zin, het meeste is al gezegd.

Het zou meer en topic moeten worden over waarom hengsten als BW en Bordeaux goedkeuren, en ik geloof dat zoiets er ook al geweest is.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:44

sarabande schreef:
Mensen vragen hier wat Bretton Woods kan toevoegen, een van de dingen die hij kan toevoegen is zijn aanleg voor OCD.

Dit is dus niet te zeggen, wellicht fokt hij minder OC(D) dan andere hengsten.

sarabande

Re: Bretton Woods

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:48

Maar dat geldt voor iedere hengst, je weet van te voren nooit wat hij wel en niet door zal geven en op welke merrielijnen hij het goed zal doen, dat kan je hoogstens verwachten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:06

Kijk naar het voorbeen van BW en lees wat het KWPN heeft te zeggen bij het aanparingsadvies bij zijn halfbroertje uit dezelfde moeder:
Citaat:
de merries dienen te beschikken over een correct gesteld voorbeen

Welnu: dan weet je toch al genoeg?
Dat akelig enge voorbeen zit in de lijn ingebakken.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:46

ulestro schreef:
tamoreliefje schreef:
Ik ben zeer benieuwd wat deze hengst gaat doen. Wel heel jammer van de C, dat steld fokker wel tot nadenken.
Als hij zijn stokmaat doorgeeft zal het een hengst worden die zeker teroverweging valt. Als het blijkt dat hij geen ocd doorfokt natuurlijk.
Dan zou ik hem in de toekomst zeker gebruiken

helaas komen we dit maar bij de 2 jaarse te weten...
En denk niet dat de meeste mensen daar mee te koop zullen lopen...
De enigste optie is dus, als 2 jaarse foto's laten nemen voor het geval dat...
Indien ze wel met een probleempje zitten, operatie en nog genoeg revalidatie tegen dat ze 3 zijn...

een afvlakking aan de knie kan toch niet geopereerd worden :?
sprong ocd wel ..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:54

sarabande schreef:
ulestro schreef:
dat niet, maar wel sportkeuring...
zegt geloof ik evenveel qua foto's

Nee prok is alleen op erfelijke zaken en mag alleen door daarvoor aangewezen dierenartsen gedaan worden en de foto's worden dan nog eens door 3 top dierenartsen nagekeken die dan het predicaat toewijzen of afwijzen

Bij sport mag bijvoorbeeld een afvlakking wel.

bij dekdienst blijkbaar ook ..dus ben je uiteindelijk beter met een sportkeuring van 24+ foto's en als je een merrie met een afvlakking hebt beslis je zelf wat verder te doen ..
Uiteindelijk fokt bijna iedereen toch voor de sport en vind ik het totaal plaatje erg belangrijk want ken nogal wat merries die met hun prok certificaat nooit verkocht zouden kunnen worden ( als er een deftige aankoopkeuring zou gedaan moeten worden )

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:09

besita schreef:
bij dekdienst blijkbaar ook ..dus ben je uiteindelijk beter met een sportkeuring van 24+ foto's en als je een merrie met een afvlakking hebt beslis je zelf wat verder te doen ..
Uiteindelijk fokt bijna iedereen toch voor de sport en vind ik het totaal plaatje erg belangrijk want ken nogal wat merries die met hun prok certificaat nooit verkocht zouden kunnen worden ( als er een deftige aankoopkeuring zou gedaan moeten worden )

Ja natuurlijk beslist ieder voor zich en kunnen zulke paarden wel verkocht worden voor de sport, maar je verkoopt ze niet als jong paard, zoals MisterA elders schreef. Dus je moet er eerst weer geld instoppen om er een sportpaard van te maken en dan maar hopen dat die kosten er uit komen. Het zijn allemaal hulpmiddelen, welke keuring je voor jezelf ook aanvaard, uiteindelijk beslist de koper van het veulen, of sportpaard of die keuze juist was.
Vandaar dat zon keuze bij een fokker voor de merrie nog wel te begrijpen is, zeker als hij/zij de merriestam goed kent, maar bij een dekhengst toch anders ligt

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:20

Vind het jammer dat hier tóch weer de discussie gevoerd moet worden. Ja, de bemerking van BW valt in de klasse C, maar het moet nog allemaal blijken dat dit ook het soort OCD is dat ook doorvererft kan worden! Waarom moeten er nu weer uitspraken bij die nog helemaal niet 100% bevestigd kunnen worden? Dat je een mening geeft, prima, maar daar hoeft niet over doorgezeurd te worden verder. Als je gewoon een gezonde merrie hebt en BW kan veel punten verbeteren, waarom dan niet op zoiets toegeven? Iedereen mag dat toch lekker zelf weten?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:37

Moderatoropmerking:
De hengst heeft een C, dat mag gezegd worden en kan meegenomen worden in de uitleg waarom je er zelf wel of niet mee dekt. Het verdere verhaal over wel of niet prokken en de problemen die je met een nakomeling kunt krijgen als dit doorgegeven wordt, hoeft hier niet verder uitgesponnen te worden. Het blijft een afweging die iedereen toch voor zichzelf moet maken.
Dus 'ik dek er niet mee, want' kan prima, maar 'zou zo'n hengst wel gebruikt moeten worden' kan ergens anders, dit is een onderwerp op zich, dat niet alleen voor deze hengst geldt, maar meer in het algemeen besproken kan worden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:08

Nicole288 schreef:
De hengst heeft een C, dat mag gezegd worden en kan meegenomen worden in de uitleg waarom je er zelf wel of niet mee dekt. Het verdere verhaal over wel of niet prokken en de problemen die je met een nakomeling kunt krijgen als dit doorgegeven wordt, hoeft hier niet verder uitgesponnen te worden. Het blijft een afweging die iedereen toch voor zichzelf moet maken.
Dus 'ik dek er niet mee, want' kan prima, maar 'zou zo'n hengst wel gebruikt moeten worden' kan ergens anders, dit is een onderwerp op zich, dat niet alleen voor deze hengst geldt, maar meer in het algemeen besproken kan worden.[/mod]

En weer wordt een topic om zeep geholpen door (onkunde, onwil???)
Een Ctje geldt niet voor veel andere jonge hengsten binnen het KWPN, het is een nieuwe weg van het KWPN en derhalve is het een discussiepunt.
Merkwaardig is dat veel mensen die helemaal niet met KWPN paarden fokken juist degenen zijn die met het bespreken hiervan het niet eens zijn. Ik ga mijn mening ook niet geven over de BWP fokkerij, ik heb daar niets mee en ga zeker niet temmen wanneer mensen het daar onderling over hebben.
Al 2 keer eerder werd deze, voor KWPN fokkers wel degelijk belangrijke discussie, uit topics hier over weg gehaald en weer is er een diepte punt voor de discussie over de KWPN fokkerij.
Die niet alleen in een verdomhoekje tussen de kleuren weggestopt blijft, maar waar ook nog zo gemodderd wordt dat het voor de fokkers van het grootste en succesvolste stamboek op iets dat zichzelf het grootste paardenforum noemt totaal onaantrekkelijk wordt om over hun hobby en passie van gedachte te wisselen en ervaringen uit te wisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:13

s0173957 schreef:
Ik herhaal, als hij in Old wordt goedgekeurd en hij me in nogmaals in RL nog eens extra kan overtuigen, dan dekken wij er komend jaar mee.

[VN] Bretton Woods erkend in Oldenburg

:D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:14

[***] schreef:
Ik heb mijn afweging in deze al gemaakt over de hengst en wordt het nooit met je eens, hoe je ook doordramt.
En het is zeker niet ontopic want aan je posts te merken ga je zeker deze hengst niet gebruiken, dus dan begrijp ik niet wat je hier te zoeken hebt.
Zeker niet als je ook nog mensen met een niet KWPNmerrie gaat vertellen dat die niet mee mogen doen aan een discussie, die je hier ongevraagd en offtopic start.

de vraag van TS is wat gaat deze hengst brengen....
Ik (nogmaals zal ik het herhalen) vind het prima dat iedereen mee discussieert, maar niet dat men bij herhaling massaal gaat temmen op een onderwerp waar men zelf niets mee heeft, puur om het temmen, waar dan ook nog op ingegaan wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:15

Volgens mij hebben degenen die hier voor de hengst willen kiezen al aangegeven waarom ze een C geen belemmering vinden. Een uitgebreide PROK discussie hoort thuis in een PROK topic en niet hier.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:42

Het prok topic is een verzinsel van petraaken onder mijn naam en zonder overleg, dat kan zo maar op F&A.

Maar om op jouw argument in te gaan
Stel dat iemand zegt BW heeft een verkeerd voorbeen, jij zegt nee het voorbeen is goed dat vind ik en ik neem hem toch en over dat voorbeen mag niet meer gediscussieerd worden.
Dat is toch een merkwaardige redenering, jij maakt toch niet uit, omdat je je keuze bepaald hebt, wat iemand van de hengst en zijn eigenschappen vindt :?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:53

Moderatoropmerking:
sarabande schreef:
Een Ctje geldt niet voor veel andere jonge hengsten binnen het KWPN,
het is een nieuwe weg van het KWPN en derhalve is het een discussiepunt.

Spijker op zijn kop, dat is een discussiepunt, dus open gerust een topic over die nieuwe weg van het KWPN, of neem dit mee naar het topic over Prokken/OCD, dan komt het onderwerp veel beter tot zijn recht dan tussen posts waarin geruzied wordt of een discussie over beleid in het topic van de hengst zelf thuishoort.

De vraag van de TS was:
"En, wie gaat er dekken met de hengst en heeft dus volgend jaar hopelijk een nakomeling?"

Het topic is dus door de TS geopend om te praten over de hengst en welke merries er bij gaan. Dan kunnen er ook best antwoorden komen van mensen die de hengst niet gaan gebruiken en hun overweging daarvoor, maar het is niet de bedoeling om het topic van het eigenlijke onderwerp af te halen en alleen nog verder te gaan over het beleid van het stamboek.
Dat onderwerp kan heel goed een eigen topic dragen.

Verder is natuurlijk iedereen welkom om hier zijn mening te geven over deze hengst én welkom om zijn mening te geven in een topic over beleid/OCD, ook mensen die geen lid zijn van het stamboek.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:58

TS stelde die vraag voor hij bij het KWPN goedgekeurd werd. Als je binnen een topic over een hengst niet meer over zijn onderdelen mag discussiëren vraag ik me af waarom er überhaupt zoiets als F&A bestaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:32

sarabande schreef:
TS stelde die vraag voor hij bij het KWPN goedgekeurd werd.

Ja en?

Sarabande: BW is met een C een gewoon gezond sportpaard, dus er is niks 'verkeerds' aan, wat jij ook beweert.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:41

[***] schreef:
Ja en?

Sarabande: BW is met een C een gewoon gezond sportpaard, dus er is niks 'verkeerds' aan, wat jij ook beweert.

Precies, maar geen gezonde dekhengst en daar draait het hele verhaal nu om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:22

Een hengst die aan de PROK eisen voldoet hoeft ook geen gezonde dekhengst te zijn, zelfs niet qua rontgen.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:44

Mensen, mensen.... De ts start een topic met als onderwerp wie met bw wil gaan dekken. Daar zijn een aantal antwoorden op gekomen evenals een fatsoenlijke uitleg over de staat van de hengst! Hoe kan dit nu verboden worden in dit topic? Wil je onliners? JA IK GA DEKKEN MET BW. interessant topic dan... Ben blij dat kenners advies geven en hun blik werpen op deze zaak... Het is toch van de zotte dat er weer ik veel hoeveel hengsten beschikbaar zijn voor de dekdienst die gezond zijn en legio mensen die dit op de koop toenemen, want over een paar jaar kan men toch foto's maken en eventueel laten opereren... Belachelijk in een woord!!!! Dat zijn nu de echte hobbyfokkers die een leuk veulen in de wei willen hebben die niet nadenken over de eventuele gevolgen voor het dier zelf! HALLO denk even na!!!

Alsjeblieft zeg, laat kenners en mensen die verstand hebben van zaken niet de mond snoeren anders hebben we straks en ongezond veulens en een groot tekort aan da's om die veulens te opereren.... Want men houdt er blijkbaar al rekening mee voordat de merrie überhaupt gedekt is.. Ten hemel
Schreiend...

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:48

[***] schreef:
Volgens mij hebben degenen die hier voor de hengst willen kiezen al aangegeven waarom ze een C geen belemmering vinden. Een uitgebreide PROK discussie hoort thuis in een PROK topic en niet hier.

Misschien is het daarom belangrijk om het eens extra te benadrukken... Of ben jij het wel eens met het argument dat het operabel is en dat daar nu alvast voor gespaard wordt? Daar fok je toch geen veulen voor??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:52

Weet je wel wat een C inhoudt Faye? Daar hoeft helemaal niks aan geopereerd te worden.

En de meeste 'kenners' trekken zich van het hele PROK verhaal bar weinig aan. Als je je er goed in verdiept dan zie je hoe krom het eigenlijk is en hoe weinig zeggend.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:58

[***] schreef:
Weet je wel wat een C inhoudt Faye? Daar hoeft helemaal niks aan geopereerd te worden.

En de meeste 'kenners' trekken zich van het hele PROK verhaal bar weinig aan. Als je je er goed in verdiept dan zie je hoe krom het eigenlijk is en hoe weinig zeggend.

Er staat nergens in mijn reactie dat een ctje geopereerd moet worden... Onzin ook!! Ik vind het nogal grappig om te zien dat mensen niet gewoon een hengst nemen waarbij de kans op een veulen met ocd kleiner is.... Legio hengsten en dan toch maar bw ondanks het feit dat de kans bestaat dat hij ocd makkelijker doorgeeft...
Leuk dat sommige fokkers zichzelf dan nog serieus nemen en het ook niet nodig vinden anderen die minder kundig zijn over dit feit te informeren. Gelukkig fokken sommige mensen met verstand!