Welke koudbloed hengst voor een kwpn merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

Re: Welke koudbloed hengst voor een kwpn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:15

Zo bedoelde ik het ook niet. Maar als ze niet wil luisteren, en vind dat ze er goed genoeg over nagedacht heeft, gaat ze echt niet luisteren door zulke reacties. Dan sluit je je nog meer af lijkt mij. En ik denk dat de TS het ook niet fijn vind om een misbouwd paard aan te zien. Om over het paard nog niet te spreken.
Maar ik heb niet veel verstand van fokken, maar ik zie op internet toch ook vaak de kruizing Arabier en fries, arabier en fjord langskomen. Dat klopt toch ook niet in verhouding? En dat word wel mooi gevonden.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:19

In elk ras zit toch wel ander bloed hoor!!!!!!

Als ze gewoon goed kijkt naar de hengst en die in het plaatje past van haar merrie dan is er in mijn ogen geen risico.

En dan de opmerkingen dat iemand een koudbloed helemaal niks vind is hier dacht ik niet van toepassing.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:24

Arabier x Fries is zelfs een ras (sindskort), maar ze doen het nog niet zo goed in de sport als dat de fokkers/bedenkers van dat ras het graag zou zien. Het is een jong ras, waar heel veel tijd en energie en kopzorgen in is gestoken. Dat geeft mooi weer dat deze mensen (met verstand ervan) al jaren bezig zijn om de juiste paarden te kruizen. Dus niet oh doe die maar met die. Nee, er is zorgvuldig binnen de 'eigen' fokkerij jarenlang gekeken wat wel en niet met elkaar past.
Arabier x Fjord heb ik nog nooit gezien en ik zie het nut er ook niet zo van in. Maar goed, dat is een andere discussie. Net zoals, (idd) de persoonlijke voorkeur voor een bepaald type.

Het gaat hier om een koudbloed x kwpn. En dat zou ik nooit bewust fokken. Dat soort kruizingen zie ik vaak (onherkenbaar) op mijn bord of rondlopen op de naburige manege. En daar is een reden voor :) Een reden die ik al uitgelegd heb.

Ik wil ts graag aanraden om gewoon óf niet te fokken of een Gelderse of Groninger te pakken, máár geen Koudbloed.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:22

Sammie schreef:
Arabier x Fjord heb ik nog nooit gezien en ik zie het nut er ook niet zo van in. Maar goed, dat is een andere discussie. Net zoals, (idd) de persoonlijke voorkeur voor een bepaald type.

Rijpaard X Fjord is ook uitgegroeid tot een "nieuwe" ras: de Henson. Geloof het of niet, maar er is ook over nagedacht.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:26

De Hensons ken ik inderdaad, heb ik zelf polocrosse op gespeeld. Maar ook daar zitten 'rotzakken' tussen en is het puzzelen om de goeie eruit te halen.

TS Je zegt dat je een braaf karakter wil... mijn kruising is wil braaf als je concequent blijft, maar écht geen kinderpaard.

Ik vind het gewoon zonde.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 07:43

Kruisingen met Arabisch bloed worden altijd gedaan om de rijtypische eigenschappen van een paard te verbeteren. Niet vanwege het mooie koppetje dat ze hebben. Soms ligt dat in het feit dat ze zeer dominant hun exeterieur doorvereven maar ook het feit dat arabieren van nature een groot uithoudingsvermogen hebben.

Natuurlijk zijn er allerlei geslaagde kruisingsproducten te vinden. Echter ziijn er in net zo veel gevallen mislukte kruisingsproducten.Alleen die zien wij vaak niet omdat ze gewoon..verdwijnen. En sommige combi's hebben meer kans van slagen dan wel mislukken dan andere.

Ik ken van vroeger een meisje op de club die een trekpaardmerrie had. Ze heeft die merrie laten dekken door een rijpaardhengst.
Op het eerste zicht was hij best heel mooi. Maar zijn boven en onderkaak paste zeer slecht op elkaar. Hij had de zeer brede en zware kaken van het koudbloed gekregen en de bovenkant was smalller.
Het paard heeft voordat ze hem heeft laten inslapen 3 verschillende operaties gehad. Hij had vaak last van voorhoofdholte onsteking.

Bij fokken geld dat je de meeste kans van slagen hebt als de twee ouder dieren niet te veel van elkaar verschillen. Kijken naar het exterieur en wat een hengst kan toevoegen/verbeteren.

Nattuurlijk zijn er soms mensen met ideeen over een nieuw ras. Maar dat zijn vaak mensen met veel verstand van paarden fokken en die vaak keihard durven te snoeien in de groep nakomelingen die eruit voort komen.

Is TS daar ook toe bereid. Als het veulen dus exterieurmatige problemen heeft het dier dan maar af te laten maken?

Ik denk dat het belangrijk is je te realiseren dat als je met paarden omgaat dierwelzijn een zeer belangrijk goed is. Niet alleen voor wat betreft het rijden. Ook bij het fokken van paarden moeten WIJ de verantwoording nemen om te zorgen voor nakomelingen die zo gezond mogelijk zijn en hetgeen wat wij van ze vragen aan kunnen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 10:18

Dames, dames.. Mag het een onsje minder kritiek zijn zeg!!
Ik neem jullie adviezen wel degelijk serieus en we zijn aan het kijken, informeren, zoeken, bellen om overal advies in te winnen.

Tuurlijk willen wij zo min mogelijk risico lopen voor zowel moeder als veulen.
Het gaat ten slotte om een levend dier waar je de zorg en het verdere verloop van een leven zo goed mogelijk in acht wilt houden.

Voor de mensen die blijven roepen dat readings en trauma's onzin zijn... Prima.. Dat is jullie waarheid.
Maar laat mij in mijn waarheid.

Tot nu toe zijn er maar weinig bokkers geweest via het topic die met een goed alternatief of namen komen.
Gelders ras is al genoemd.. Maar hier hebben wij zelf niks mee Qua karakter wel, maar bouwtechnisch niet).
Kom eens met namen en rassen van vriendelijke paarden, want dat is wat wij uiteindelijk zoeken.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:20

reading is geen onzin, ik en een aantal anderen hebben ook ontzettend veel baat bij gehad...

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:38

Mijn merrie is een kruising KWPN moeder (1.70) x Haflinger vader (1.55). Ze is 1.65 hoog, voor foto's zie profiel. Ik vind haar erg mooi, en voor ik met de grond gelijk wordt gemaakt ;), ik heb haar zo gekocht. Voor recreatie doeleinden met accent op dressuur is ze prima geschikt, maar ze heeft wel 2 kanten. Ze kan af en toe behoorlijk pittig zijn en dan is een Halfinger met dit formaat behoorlijk sterk ;). Aan de andere kant is ze in de omgang ontzettend lief en vrolijk paard en is ze supercool.

Als je meer wilt weten over haar karakter e.d. kun je me pb-jen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:45

of een reading al of niet onzin is doet ook niet terzaken voor de keuze van hengst.

Ts Kan jij aangeven wat je precies niet mooi vind aan het exterieur van Gelderse en Groningers en kan je aangeven welke exterieur kenmerken je graag in het veulen terug zou willen zien? Dat maakt het zoeken nl wat makkelijker.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 22-03-10 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 10:53

De gelder heeft een vlak kruis, vrij lange rug en vierkante bouw.
Qua karakter zijn het schatten hoor! Zelf heb ik jaren lang bij een fokker zijn paarden verzorgd en ingereden.

Onze merrie heeft van zichzelf een vrij lange rug en zou voor een toekomstig veulen dit wat korter willen zien.
Voor de rest is zij redelijk correct gebouwd.
Alleen haar karakter is nogal humeurig en kort lontje! (Schijnt van zowel de lancets en schalkhaars af te komen)

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:55

doe er een Quarterhengst erop, deze zijn vaak koel in het hoofd en geven een stevige bouw

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:04

En wat ik zei? De Knabstrupper?
Afbeelding
Prachtige barokke paarden :~ Met korte rug en mooie bouw
In de bokt wiki staat:
De Knabstrupper is een paard dat makkelijk is in de omgang. Ook zijn het scherpzinnige en meegaande paarden. Ook hebben ze een groot uithoudingsvermogen en willen ze graag voor je werken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 11:11

Een quater is inderdaad ook een optie!
De knabstrupper hebben al naar gekeken, maar is in nederland niet echt veel vertegenwoordigd en dekprijzen zijn duur.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:50

Je woont niet zo gek ver van de duitse grens. Als een knabstruber je aanstaat pb dan eens met Sjolvir hier. Zij heeft afgelopen winter een knabbie uit Duitsland gehaald en heeft dus ook nog recente contacten. Wellicht zit er iets tussen op een redelijke afstand?

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:53

Gewoon al rond gaan kijken naar al een stevig paardje voor je vriend niet zomaar wat gaan fokken uit je merrie..

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:07

Ik zou gewoon opzoek gaan naar stevigere paarden, maar alsjeblieft geen fjorden tinkers en friezen ;)

Andalusier - Lusitano?
Misschien vind je dat wat :)

Voor de rest veel plezier met het veulen, maar zou niet mijn keuze zijn geweest..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:19

knapstruper lijkt qua bouw op een Gelderse.
Een Gelderse heeft overigens geen lange rug, vierkante bouw en plat kruis. Dat zijn Tuigpaarden, maar dat terzijde. Gelderse moeten im het rechthoeks model staan met een licht hellend kruis. Platter dan een rijkaard maar zeker hellender dan een tuigpaard. Bij de rijpaarden willen ze ook weer af van het sterk hellende kruis omdat een platter kruis sterker is en beter tot dragen komt.

Ik vind de optie voor een Quarter wel een goede moet ik zeggen. Ook een goed karakter en echte zadelpaarden. Gefokt om uren mee te rijden en zeer veelzijdig. EN verkrijgbaar in de meest waanzinnige kleurtjes.( niet belangrijk, wel leuk) Paint in dezelfde cathegorie maar dan gevlekt.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:33

NatasjavE schreef:
Ik vind de optie voor een Quarter wel een goede moet ik zeggen. Ook een goed karakter en echte zadelpaarden. Gefokt om uren mee te rijden en zeer veelzijdig. EN verkrijgbaar in de meest waanzinnige kleurtjes.( niet belangrijk, wel leuk) Paint in dezelfde cathegorie maar dan gevlekt.

Quarterhorses zijn gefokt als koerspaarden voor de kwartmijl races en dat duurt echt niet zo lang... Het zijn heel veelzijdige paarden, maar je kunt niet zeggen dat urenlange uithouding het grootste fokdoel was. Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van het overbouwde. Gelukkig zijn ze dat niet allemaal.

Over rijpaarden kruisen met trekpaarden: in de Ardenner fokkerij bestaat er zoiets als de arattel; dat is een fokproduct uit een ardense merrie en een arabische hengst. Wat daar uit komt, ligt ergens in het midden en wordt gebruikt ind e aangespannen sport. Ik denk niet dat ze er zo veel naar het slachthuis gevoerd hebben.

Wat je er dan wel mee moet doen, weet ik niet. Persoonlijk zou ik niet voor grote ponies kiezen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 14:43

Overigens zijn we al een jaar bezig om te kijken wat voor haar een goede keuze is.

Maar we zijn eruit! Dame is weer hengstig aan het worden en vonden het tijd dat we de knoop nu maar eens door moesten hakken.
We hebben gekozen voor single footer Macho.
Deze hengst hebben we vorig jaar al eens bekeken en in het echies meegemaakt.
Een kind kan er mee in het weiland spelen.. Lief karakter!
Alleen is deze heer niet erg groot (bijna 1,50m), maar heeft wel body.

http://www.singlefooter.nl/macho.asp

We brengen haar haar straks naar deze mooie man toe.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:56

nou gefeliciteerd met de keuze . Ziet er heel anders uit als een koudbloed :-)
We zien het resultaat volgend jaar wel in de kraamstal.

Succes.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:25

Toch richting een Rocky Mountain horse model gegaan ;)
Ben benieuwd wat eruit gaat komen! :D

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 21:19

Lijkt niet echt op een koudbloedje nee..
Maar goed veiligheid voor haar eerst.

Dit model vond ik absoluut erg prettig, mooi gebouwd, fijn karakter.
Tja.. Word alleen kijken of het straks een maatje pony word waar mijn man nog op kan rijden.
Maar goed dat is zeker niet onze pre.

Ze staat nu bij hem in de wei, hij vond haar interessanter dan zij hem.
Voorlopig blijft ze daar.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:00

annebe schreef:
Al lange tijd zijn we aan het overdenken, zoeken wat voor hengst wij nou voor onze kwpn dame kunnen uitzoeken.
We zijn het er overeen dat de heer een koudbloed moet worden, maar tja... wat voor koudbloed?!
Een vriendelijk en eerlijk karakter komt op de eerste plaats.

Hebben jullie foto's, ideeen en tips?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:27

Ts, gefeliciteerd met je keuze... Hoe gaat het met de merrie en de hengst, gaat het goed tussen hen?