een veulen kost alleen maar geld.!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

just_yv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:49

Ik heb een veulen haflinger veulen gehad vanaf dat hij 4 maanden was. Ik vond het helemaal niet zonde van het geld, want hoewel ik niet rijden kon heb ik wel heel veel liefde van hem gekregen en ontzettend veel lol met hem gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:05

sefanja schreef:
Ik wil met mijn reactie niet jou aanvallen... Ik ben een denker en zat er even over na te denken

geeft niets :D
denken is altijd goed.

zit er zelf ook steeds over na te denken,voors en tegens afwegen.
ik zou kunnen wachten tot ik verhuisd ben(zal nog enkele maanden duren),en dan iets zoeken..
of ik koop nu een jong dier,waar ik af en toe lekker mee aan de gang kan.
ook als ik verhuisd ben,want dan ga ik er nog steeds af en toe heen,
en als het dan rond de 3 is mag het naar een "nieuwe"stal waar ik ook kan gaan rijden.
nadeel is dat ik nu niet kan rijden,maar daar heb ik toch geen behoefte aan.
ik mis enorm een paardje in mijn leven,paarden zijn mijn therapie ;)

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:12

Ik vind het toch wel een voordeel, om een paard "groen" te kopen, maakt dan verder niet uit hoe oud ze zijn.

Heb ze zelf allemaal (mijn tinkers dan) groen gekocht, en gefokt ook, allerlei leeftijdscategorieen, van veulen tot een jaar of 6, maar wel onbeleerd.

Inderdaad, je kunt het zelf naar je hand zetten, goed leren kennen eerst, tijd genoeg als het paard nog veulen is. Heerlijk om je paard zelf te beleren en zelf de knopjes erop te krijgen, eer van je werk en vind het vooral ook leuk om het zelf te doen.

Het kost geld, tsja, tis maar net hoe je het bekijkt.. Stalgeld moet je toch betalen, of je paard nu berijdbaar is of niet.. het gaat toch om het plezier wat je ervan terug krijgt, of je nu kan rijden of niet, dat zou niet uit moeten maken in mijn ogen.

Je paard kan ook een half jaar op rust moeten vanwege blessure, dat kost dan ook "onnodig" geld. Als je er zo over denkt, kun je beter les nemen op een manege, dan krijg je "waar voor je geld", je kunt altijd rijden en het is niet zo duur als stalgeld.

Voor mij alleen maar voordelen.. heb nog geen nadeel kunnen ontdekken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:17

ben het met je eens Danae,een paard kost hoe dan ook maandelijks geld.
Ongeacht wat je ermee doet,als je er maar plezier meek hebt is het goed.
(blessure daargelaten natuurlijk,dat is alleen maar vervelend).

Ik geef toe dat ik geen held ben,ben bang voor grote paarden en heb een aantal vervelende paardenongelukken gehad.
Zat ook te twijfelen of een jonkie dan wel verstandig is...
maar ik geniet juist enorm van het grondwerk,zonder druk dat je "moet rijden",én ik ga bewust kiezen voor een D maatje.
Ik zie het als een nieuwe kans voor mezelf,en dat mag van mij geld kosten. :D

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:23

Ik vind het heerlijk om met dat jonge grut aan de gang te gaan.. en je krijgt er zoveel voor terug, dat is niet in geld uit te drukken..

Als ik al mijn jaren en aantal paarden moet gaan optellen wat ik al aan stalgeld kwijt ben geweest en laten we het vooral niet hebben over ziektekosten.. dan kan ik daar een heel mooi huis voor kopen, denk ik.. Niet belangrijk ..

Ik heb nu iedere dag volop plezier van mijn paarden, heb er een hechte band mee en met de kleine man (jaarling) die er nu staat kan ik zo vreselijk lachen.. tis zo'n grote boef.. Ik loop iedere dag met een big smile langs mijn stalletjes, hoor. Niet in geld uit te drukken.. ik weet in ieder geval wel waar ik voor werk en dat doe ik met groot plezier.. voor mijn paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:31

Mijn tinkerruin wordt 5 op 28 juni. Ik heb hem gekocht toen hij een maandje oud was, toen hij 5 maanden was kwam hij thuis.
Nu is hij bij een stal waar ze hem beleren. Best vreemd om te zien, dat je uk nu een zadel op heeft :D en een ruiter vanzelf! Ik ken hem van haver tot gort en hij vertrouwd mij blindelings. Het is achteraf gezien een duurdere aankoop geweest, dan wanneer ik nu een 5 jarig beleerde tinker zou kopen, maar voor mij was het zeker de moeite en ik heb het nooit zonde van het geld gevonden. Ik heb ook nog een oudje van 25 en zij heeft er niet onder hoeven lijden.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:36

Ik zou nooit een jong ding kopen (ja, van drie misschien). Ik heb er echter wel voor gekozen om een veulentje bij mijn merrie te fokken. Het heeft te maken met de leeftijd van mijn merrie maar vooral ook vanwege haar fijne karakter.

Toen ik op zoek was naar een paard 5 jaar geleden was ik op zoek naar een ruin. Nu ben ik toch wel blij dat het een merrie is geworden. Het veulen is haar opvolger. Ik wil het rustig aan doen dus tegen de tijd dat ik het'(verwachte :D ) veulen eventueel zou kunnen gaan inrijden dan is mijn merrie 19+. Hoewel ik meer recreatief rij heb ik wel erg opgelet op de hengst, ik het getracht de best passende papa te kiezen. Niet alleen voor mijzelf maar ook voor het geval dat het toch niet mijn type paard wordt.

Ik weet dat het een stuk duurder is dan een 'nieuw' paard kopen tegen de tijd dat mijn merrie aan pensioen toe is. Toch heb ik het er voor over, de ervaring maar ook het idee dat als mijn merrie er straks niet meer is er toch een deel van haar is overgebleven.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:03

Ik heb een bijna-jaarling die totaal onverwacht in mijn schoot werd geworpen. Gekochte paardje bleek na een paar maanden per ongeluk drachtig te zijn. Na de geboorte een paar maanden nagedacht en toch besloten om het veulen te houden en de merrie te verkopen. Merrie had al vanalles meegemaakt, was daardoor vrij bang en zenuwachtig en het kwam toch vrij vaak voor dat ik daar niet goed mee om kon gaan. (is nu bij mensen die dat wel kunnen)

Veulen was eigenlijk alles dat ik niet wilde :Y) (bijna wit, wordt groter dan de merrie en verschrikkelijk dwars en eigenwijs) Maar, belangrijker, ik ben er vanaf dag 1 bij geweest en ik weet precies wat ik aan haar heb en andersom. Ik weet wel dat je ook een band kunt opbouwen met een ouder paardje, en ik mis het rijden enzo ook best..maar toch mag ze niet meer weg ;) Daar is ze veelste lief voor :D

En zoals gezegd: het kost idd veel geld, maar dat kost een ouder paard ook en die kan ook gebreken hebben opgelopen bij vorige eigenaren waar je misschien niks vanaf weet. Voor beide keuzes is wel wat te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:24

@Kriebel, even in je profiel gespiekt en ze is dan ook wel erg leuk :D

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:53

Thnks! :D Had ook al bij jou gekeken, vind Tinkers helemaal leuk zie je! Maar helaas..geen foto's... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:14

kriebel schreef:
Thnks! :D Had ook al bij jou gekeken, vind Tinkers helemaal leuk zie je! Maar helaas..geen foto's... :)

Die van mij is pikzwart, niet bont
Zo kochten we hem
Afbeelding
Zo kwam hij 5 maanden later
Afbeelding
en zo is ie nu
Afbeelding

just_yv

Re: een veulen kost alleen maar geld.!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:25

nu ik dit allemaal zie/lees begin ook ook weer te twijfelen of ik niet weer een veulen/jaarling of 2jarige wil kopen.. is toch ook wel weer erg leuk... :D

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:08

die van mij wordt zaterdag de 21 ste 2010 al weer een jaar
als ik nog zo,n veulen als hij vond
zou ik het zo weer doen (mijn pa zou gek worden ) :D :D :D
Afbeelding

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:12

Toen ik op zoek was naar een paard heb ik bewust gekozen voor een paard waar ik al op kon rijden, omdat ik niet 3 jaar wilde wachten! Maar ik heb bij de paarden die ik verzorgd heb ook veulens verzorgd en zien opgroeien. Daar krijg je dan toch een nóg specialere band mee vind ik! En het grote voordeel is idd dat je precies weet wat ie allemaal heeft meegemaakt en dus later met minder 'vragen' komt te zitten!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:31

Ik wilde wel een time out, omdat ik net een nieuw huis had gekocht nieuwe baan etc.
Daarbij had ik maar € 4500,- te besteden voor een nieuw paard, nou daar heb je kwalitatief niet zoveel voor,
dus heb ik voor dat geld een veulen gekocht uit een zeer predikaatvolle moederlijn.
Zijn moeder was al prestatie op de eerste 4 nakomelingen (lopen Z2, Z2, ZZ-zwaar en Lichte tour) en ze leverde reeds 3 pavocupfinalisten.
3 generaties daarvoor leverde ook diverse nationale en internationale paarden en daarbij was het een plaatje als veulen, welke goed kon schakelen en met veel balans door de baan ging!

Ik heb er geen spijt van! (foto's en filmpjes in mijn profiel v. Tango)

Wel heeft hij een ongeluk gehad als jaarling in het land, maar hier is hij goed van hersteld en kan de wedstrijdsport in (op de XR is hij 100% GGK).
Maar mijn ervaring in al die jaren leert dat ook veel gezonde paarden > 3 geen respectabele leeftijd mogen halen of niet meer bruikbaar zijn voor de sport.
Daarbij paarden kosten altijd veel geld, zowel jong als oud ;-)