[TI] 2 jarige laten dekken JA of NEE

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:30

frenia schreef:
de genetische stokmaat behalen ze zeker niet zomaar sowieso :n
lengte/lichaamsgrootte/... wordt bepaald door zowel genetica als omgeving/milieu/voeding/ziekte enz

je moet paarden idd niet gaan vermenselijken!
maar anderzijds moet je ook niet alles "zoals in de natuur" willen gaan doen, want we willen immers wel "de natuur" als verdediging inroepen, maar we willen niet het hogere sterftecijfer en dergelijke erbij nemen

nuage: ja, ik vind dat Fagan een achterstand heeft opgelopen
en dat bedoel ik niet negatief naar mariska!
opnieuw: ik heb het zelf ook overwogen!
als je haar ontwikkeling ziet van geboorte tot 2jarige, en je kijkt hoe ze sindsdien geëvolueerd is, dan denk ik dat er een heel andere 4jarige zou staan als nu als ze niet meteen met 2 jaar gedekt was.
Dat bedoel ik nu juist... het lijkt op het eerste zicht niet erg ingrijpend en tóch...
Maar dat zou voor mij verder ook geen hindernis zijn geweest haar te kopen ;)

verder ben ik het er wel mee eens dat het beter is een merrie op jonge leeftijd al eens te dekken als je er later mee wilt fokken idd ivm elasticteit van het bekken (dat is bv bij cavia's ook zo)
maar jong en niet volledig uitgegroeid betekent niet op de leeftijd van 2, ze zijn ook met 3 nog jong en niet uitgegroeid

bijkomend denk ik dat je tinkers ook niet mag vergelijken met eender welk ander ras, hoewel ik nergens voorstander ben van met 2 te dekken
toch zijn andere rassen vaak vroeger lichamelijk "volwassen" terwijl tinkers echt soms tot hun 8ste verder blijven ontwikkelen.

tot slot is het natuurlijk ook nog wat anders van een merrie eenmalig te dekken op jonge leeftijd (zeg maar 2) en dan met rust te laten
dan wanneer je dezelfde merrie vanaf jonge leeftijd jaarlijks drachtig wil

hele hele goede uitleg en volkomen met je eens +:)+

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:13

Wilde me er niet in mengen, maar ga het toch doen. Heb 2 jaar geleden een merrie die 2 jaar en drachtig was gekocht. Waren er niet blij mee, en hadden haar misschien niet moeten kopen uit principe. Maar omdat we haar graag wilden hebben, toch gekocht. En eerlijk? Ze heeft er absoluut niets van geleden... Ik ken ook de 3 jarige merries die idd kleiner/mager of wat dan ook zijn. Maar ik wil ook gewoon eerlijk zijn, en onze Kascha ziet er gewoon uit als een nu 4 jarige eruit hoort te zien...

Wat me bijvoorbeeld wel opviel is dat ze vrij gemakkelijk met het veulen omging, ze gaf er weinig om om een tijdje bij hem weg te zijn, hij ook niet trouwens. Maar misschien hoort dit ook bij haar karakter. We hebben haar bewust niet meteen weer laten dekken, omdat we het zelf ook te jong vonden, en nu misschien dit jaar weer wel.

Dit was ze met een veulen van 4 maanden aan de voet, zelf dus 3 jaar:
Afbeelding

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:19

Als je gaat dekken met een 2 jaarse, zorg dan dat dit laat op het jaar is, zodat ze een dikke 2 jaar zijn...
Rond julie / augustus.
Als je ook dekt met een 2jarig paard, kijk dan goed als ze al goed zijn uitgegroeid, indien ze nog niet zijn goed uitgegroeid, zou ik het persoonlijk niet aanraden, omdat de dracht teveel inspanning zal vergen.

Als ze dan drachtig is, zorg dan dat ze een kwalitatiefvol voeder en eventuele extra's krijgt, ook tijden de lactatie.

En het volgende jaar zou ik dus niet meteen opnieuw dekken, laat dan eerst haar lichaam herstellen en verder uitgroeien.

Maar ik persoonlijk zou het dus niet aanraden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:21

Ik vind de redenering apart: je wil niet dat ze te dik wordt en bevangen raakt, dus laat je haar dekken. De merrie moet dan in de zomer een veulen zogen. Dat snap ik.
Maar met een beetje pech is je veulen een merrie en zit je over 3 jaar met hetzelfde probleem met deze merrie.
Ga je iedere 3 jaar nieuwe veulens fokken?

Ik denk dat je het beter kan zoeken in beter weidebeheer: strookbegrazing, langzaam groeiend gras, etc.

Vedaulaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:27

Ik zou het niet doen, naar mij mening is het paard dan nog te jong. Als ik jou was zou ik wachten tot het paardje is uitgegroeit. Ik zou dr lekker weidegang geven met andere jongen paarden, die vermaken zich toch wel.

annebe

Re: 2 jarige laten dekken JA of NEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:33

Hoe regelen paarden in het wild dit?
Wie bepaalt daar waneer een merrie er klaar voor is of juist niet?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:27

Ik snap dat over in het wild.... in ierland...of wat dan ook niet helemaal als argumenten hoor, onze paarden leven niet in het wild en wat ze in ierland doen is niet per definitie goed....

Ook ik ben geen voorstander van op 2 jarige leeftijd dekken, heb mn merrie op 2 jarige leeftijd aangekocht om mee te gaan fokken, heb dr lekker ruim een jaar laten uitzwaren en jong zijn voor dr te laten dekken.

Dan hebben we hier een nog nu 3 jarige, deze merrie heeft beetje hormoon probleempjes, is continu hengstig, ze hoeft chakotay maar te ruiken en is het al, samen rijden is een wijdbeens lopende merrie voor de neus van mn hengst :D
Het is vorig jaar ff door mn hoofd geschoten om dr te laten dekken om van dit gedonder af te zijn, maar het stuitte me zo tegen de borst, het is voor ons lastig, zij ondervind er weinig hinder van, dus om het voor ons makkelijker te maken zou ik z'on jong ding laten dekken.......slechte reden, dus niet doen.
(nu bedachtten mn paarden zelf een oplossing, kleine boef is door de draden gegaan en bij chakotay in het land gekropen en gedekt :roll:
Omdat we dit een slecht plan vonden hebben we dr 2 x hengstig laten spuiten zodat we zeker wisten dat een eventuele vrucht op zou lossen, ze heeft daarna wel een gewone cyclus gekregen, dus ff rust, alhoewel het gedonder nu opnieuw begonnen is, nou ja, je went eraan :D )

Net als Leonoor heb ik ook altijd geweigerd als iemand zn tweejarige door Chakotay wilde laten dekken, iedereen moet het zelf weten maar ik (nou ja, mn hengst dan 8-) ) werk daar niet aan mee.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:56

Nou hier zo`n dierenbeul...
Allereerst de reden van het willen dekken snap ik wel, maar zou het daarvoor niet doen. De dracht vergt pas de laatste maanden wat meer van de merrie, en voor die tijd kan ze nog net zo makkelijk bevangen worden of koliek krijgen. Mijn merries zijn ook zwanger altijd veel te dik (ik geef het toe.. :D)

Ik denk dat als je haar op zo`n rijke wei wil gaan zetten, je echt met strookbeweiding moet gaan werken, of met bijv. overdag op de wei, `s nachts op een klein stukje met weinig/geen gras. En gewoon goed kijken hoe ze het daarop doet en 'voeren met het oog' zeg maar.

Over dekken met een twenter is al veel gesproken hier op bokt. Mijn mening daarin is simpel. Sommige 2-jarige zijn m.i. 'af' genoeg om te dekken, en sommige 3 jarige zijn er nog niet aan toe.. Fagan was een mooie stevige 2 jarige die al mooi 'af' was. Ik heb een kleine hengst uitgezocht, die niet te grof was. Ze werd in 1x drachtig, tijdens de gehele dracht mooi in model gebleven (niet mager o.i.d.) en ik heb nog nooit zo`n makkelijke bevalling meegemaakt. Ook na de bevalling was ze snel weer in de benen, en een toppie moeder!! Beter dan bijvoorbeeld Ciara, die met 6 jaar oud haar eerste veulen kreeg en die het liefste de stal uit zou trappen het eerste half uur...
Ik zou het zo weer doen... En waarom? Om dezelfde reden waarom ieder ander een merrie laat dekken..

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:34

maar waarom (is algemene vraag voor de voorstanders) niet gewoon een jaartje wachten?

ik zag al voorbijkomen dat je niet rijk word van fokken (is mij ook nog niet gelukt), maar ik kan me werkelijk geen andere reden bedenken dan dat het voor de centen gedaan word.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:02

ik had een merrie gekocht van anderhalf en die bleek op de overtocht gedekt te zijn. Voor dat ze drie was had ze al een veulen. Is op 5 jarige leeftijd dagkampioen geworden met 153 punten. Dus tja, ik kan niet echt meegaan met alle commentaren die hier geleverd worden.

Ik heb twee jaarlingen lopen en kan niet wachten totdat ik ze kan laten dekken. Ik ga alleen zeker wachten tot ze 3 zijn en mocht ik ze dan nog niet voldoende uitgegroeid zijn dan wacht ik tot ze 4 zijn om ze te laten dekken.
Ze groeien nu nog als kool en wil ze echt de tijd geven om hun eigen karakter te vormen.
Lichaamlijk denk ik wel dat het kan om ze op twee jarige leeftijd te laten dekken (maar dan idd iets later in het jaar, dus niet wanneer ze net 2 zijn). Ik denk niet dat het optimaal is.
Mijn tinker gaf geen melk in het begin en het veulen was ook niet bijster groot toen het geboren was. Nou verschilt dit van paard tot paard. Maar ik denk wel dat als ze zelf nog energie steken in het groeien van hun eigen lichaam, dat dat ook wat ten koste gaat van het lichaam van het veulen en omgekeerd. Mentaal was het ook niet makkelijk voor haar. Ze wist in het begin niet zo heel goed hoe ze ermee om moest gaan.

Dus kort samengevat. Ik vind het prima kunnen, maar het zijn de keuzes die je voor jezelf wil maken. Ik denk niet dat je je dier blijvende schade aanricht (zolang je haar gezondheid heel goed in de gaten houd en dus suplimenten en mogelijk een brok erbij), maar denk ook niet dat het echt bij het nederlandse beeld van de hobbytinker past.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:37

Tinkermuts schreef:
maar waarom (is algemene vraag voor de voorstanders) niet gewoon een jaartje wachten?

ik zag al voorbijkomen dat je niet rijk word van fokken (is mij ook nog niet gelukt), maar ik kan me werkelijk geen andere reden bedenken dan dat het voor de centen gedaan word.

Om dezelfde reden waarom jij een 3 of 4 jarige laat dekken.. Voor het geld hoef je het idd niet te doen, dan zijn er makkelijkere manieren om geld te verdienen (met hondjes bijv. :D)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:58

als je op de juiste manier honden fokt verdien je er ook niet zo gek veel op, maar das off topic.
(mocht je dat met hondjes doelen op mijn werk denk ik dat je van dat rijk worden daarvan ve koude kermis thuis komt ;) )

als je het dan niet voor een financiele reden doet denk ik waarom de stress van z'on jong paard te laten veulenen, ik bedoel, het kan altijd mis gaan maar zou de kans bij z'on jong dier dan niet nog wat groter zijn....en je hoort toch ook nog wel eens dat bij die jonge dieren de acceptatie vh veulen toch nog wel eens wat moeizamer gaat.

nogmaals, ieder moet het lekker voor zich weten, ik zou het iig niet doen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:07

Haha ohh nee bedoel het niet richting jou, sorry. Bedoel meer van die huis-tuin en keukenfokkers die schattige kleine pupies fokken en deze lekker vroeg en voor dikke centen verkopen..

En zoals eerder gezegd.. Fagan deed het met dekken, dracht en bevalling super!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:47

Denk dat dit topic weinig zin meer heeft, omdat TS zich niet meer in de discussie wil mengen.
Vandaar dat ik maar tem.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:02

Had ik al eerder gezegd.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:21

Tinkermuts schreef:
als je op de juiste manier honden fokt verdien je er ook niet zo gek veel op, maar das off topic.
(mocht je dat met hondjes doelen op mijn werk denk ik dat je van dat rijk worden daarvan ve koude kermis thuis komt ;) )

als je het dan niet voor een financiele reden doet denk ik waarom de stress van z'on jong paard te laten veulenen, ik bedoel, het kan altijd mis gaan maar zou de kans bij z'on jong dier dan niet nog wat groter zijn....en je hoort toch ook nog wel eens dat bij die jonge dieren de acceptatie vh veulen toch nog wel eens wat moeizamer gaat.

nogmaals, ieder moet het lekker voor zich weten, ik zou het iig niet doen.

Als je goed fokt kun je zeker wel verdienen met het fokken van honden!! en dan doel ik op een goede stamboom hond met goede showresutaten
maar das offtopic :P

Zoals eerder is gezegd wil TS waarschijnlijk helemaal geen advies maar ene bevestiging dat het allemaal niet zoveel kwaad zou kunnen om een 2 jarige te laten dekken.
Ik zou een 2 jarige nooit laten dekken persoonlijk. zou echt wachten tot die zeker 3 is en dan kijken hoe ver ze ontwikkeld is.
de een is er dan wel klaar voor de ander heeft nog een jaartje langer nodig.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:36

Ik vind al deze negatieve reacties erg vreemd. Ik heb jarenlang op een groot dekstation gedekt, en daar werden jaarlijks 10-tallen twee-jarige merries gedekt. Meestal wilden de eigenaren een veulen fokken voor de merrie de sport in moest.
Die paarden leden daar totaal niet onder, vergeet ook niet dat de grootste groei van een veulen gebeurt in de laatste maanden van de dracht, en dan is het paard geen 2 meer, maar 3. Ze zijn dan zelf ook grotendeels volgroeid.
Uiteraard moet je een jong paard in dei laatste maanden, en zeker tijdens de lactatie, wel voldoende bijvoederen.

Ik vind jouw reden om te willen fokken wel de verkeerde reden, een paard dat in de groei is, zal echt niet zo gauw bevangen raken van alleen maar gras te eten. Maar als je absoluut een veulen wil fokken zie ik daar geen probleem in. Zoals je hiervoor kan lezen, de mensen die reeds een paard gehad hebben dat jong gedekt was, hebben geen problemen ondervonden.
Ik heb de indruk dat het grootste deel van die negatieve reacties komen van mensen die hier zelf geen ondervinding mee hebben...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:51

heb je het dan wel over koudbloeden Iphi? Want daar zit een wezenlijk verschil in de groei en bouw vergeleken bij warmbloeden!