frenia schreef:de genetische stokmaat behalen ze zeker niet zomaar sowieso
lengte/lichaamsgrootte/... wordt bepaald door zowel genetica als omgeving/milieu/voeding/ziekte enz
je moet paarden idd niet gaan vermenselijken!
maar anderzijds moet je ook niet alles "zoals in de natuur" willen gaan doen, want we willen immers wel "de natuur" als verdediging inroepen, maar we willen niet het hogere sterftecijfer en dergelijke erbij nemen
nuage: ja, ik vind dat Fagan een achterstand heeft opgelopen
en dat bedoel ik niet negatief naar mariska!
opnieuw: ik heb het zelf ook overwogen!
als je haar ontwikkeling ziet van geboorte tot 2jarige, en je kijkt hoe ze sindsdien geëvolueerd is, dan denk ik dat er een heel andere 4jarige zou staan als nu als ze niet meteen met 2 jaar gedekt was.
Dat bedoel ik nu juist... het lijkt op het eerste zicht niet erg ingrijpend en tóch...
Maar dat zou voor mij verder ook geen hindernis zijn geweest haar te kopen
verder ben ik het er wel mee eens dat het beter is een merrie op jonge leeftijd al eens te dekken als je er later mee wilt fokken idd ivm elasticteit van het bekken (dat is bv bij cavia's ook zo)
maar jong en niet volledig uitgegroeid betekent niet op de leeftijd van 2, ze zijn ook met 3 nog jong en niet uitgegroeid
bijkomend denk ik dat je tinkers ook niet mag vergelijken met eender welk ander ras, hoewel ik nergens voorstander ben van met 2 te dekken
toch zijn andere rassen vaak vroeger lichamelijk "volwassen" terwijl tinkers echt soms tot hun 8ste verder blijven ontwikkelen.
tot slot is het natuurlijk ook nog wat anders van een merrie eenmalig te dekken op jonge leeftijd (zeg maar 2) en dan met rust te laten
dan wanneer je dezelfde merrie vanaf jonge leeftijd jaarlijks drachtig wil
hele hele goede uitleg en volkomen met je eens

) werk daar niet aan mee.