Hengstenkeuring 27 Maart in Hoenderloo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Re: Hengstenkeuring 27 Maart in Hoenderloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:20

Een paard wat niet tactmatig loopt hoeft inderdaad niet kreupel te zijn en kan wel degelijk liggen aan het manier van voorbrengen, zoals het paard te kort pakken en omtrekken.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:14

Bram had het voor mij ook niet hoor.. Alleen zijn hoofd en hals pasten bij zijn leeftijd.. Nee, helemaal uit verhouding..
En als je je hengst wil laten zien moet je ook gewoon brutaal genoeg zijn om de tijd te nemen die nodig is, ook al hoort het niet bij de regels, als hij het nog niet laat zien, gewoon doorgaan!!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:40

Bram viel voor mij ook af. Het is best een aardig dier om te zien, maar een potentiële dekhengst vond ik het zeker niet. Qua bloedlijn sprong hij er voor mij ook niet uit. Yordy dekt ook in Nederland en is ook een OJ. Die heeft wel zijn punten en zit nu in het 2e jaar van zijn afstammelingenonderzoek. Met Toddy en Myrstein via moeders kant is hij qua lijn ook interessanter.

@ Joyceenzira:
Wat ik me wel afvraag, de eigenaresse van Bram heet volgens het boekje Joyce Rijsdijk en komt uit IJsselstein. Jij heet hier Joyce en woont in IJsselstein. Zie ik verbanden die er niet zijn of is het jouw paard?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 07:42

joyceenzira schreef:
verbaasd me wel dat veel mensen toch de geschiedenis van het ras niet kennen. (1.30-1.40)

Oh zeker wel, maar je praat wel over een stokmaat waar ze 50 jaar geleden mee werkten. De fjord van nu zit tussen de 1,40 en 1,50 en wordt ook anders gebruikt. is van ploegpaard naar rijpaard gegaan.

joyceenzira schreef:
ook erg zonde dat hij zich niet goed liet zien in de bak dit is namelijk een paard met echte bewegingen en bloed(nodig in de fokkerij).

Een paard wat geleerd is om zich te presenteren in een bak (en dan met name het opjagen en reageren op lichaamstaal) zal zich altijd goed laten zien ondanks spanning de stress (daar waren nl ook voorbeelden van, hengsten die wel braaf deden wat gevraagd werd).
Helaas wordt nog steeds gedacht dat een paard daar zo hard mogelijk in galop in de rondte moet ofzo :? terwijl het juist bedoeld is om hem onbelemmerd zijn beste draf te tonen (omdat dat aan de hand vaak verloren gaat door niet correct voorbrengen).
Vond Bram zn bewegingen niet speciaal evenals zn afstamming, sorry.

joyceenzira schreef:
mankement in idd dat hij klein is voor de rest een super fjord.

Zal best, en daarom moet je er ook lekker van genieten. Maar zoals er al eerder werd gezegd, qua correctheid van exterieur scoort hij niet hoog en dan zn hoogte nog meegenomen.

joyceenzira schreef:
hengstenkeuring was eigelijk 1 grote verbazing

Valt wel mee hoor, als je tenminste een beetje bekend bent met de geschiedenis van het stamboek :D

Maar nogmaals, ik vond Brammetje supercute maar geen potentiele dekhengst, lekker genieten van je ventje en sch**t aan wat de rest van de wereld ervan vind :D

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 08:09

fjordnina schreef:
@ Joyceenzira:
Wat ik me wel afvraag, de eigenaresse van Bram heet volgens het boekje Joyce Rijsdijk en komt uit IJsselstein. Jij heet hier Joyce en woont in IJsselstein. Zie ik verbanden die er niet zijn of is het jouw paard?

Brammetje is van haar :j

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:10

Hai!

Weet iemand van jullie hoeveel punten het rodblakke hengstje Famous heeft gehaald?? Ik ben niet op de hengstenkeuring geweest en ben ook geen lid van het stamboek meer, dus kan het niet nazoeken in een catalogus of zo....

Mijn dank is groot!!!

Groetjes,
Anke

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:22

uudje schreef:
Een paard wat niet tactmatig loopt hoeft inderdaad niet kreupel te zijn en kan wel degelijk liggen aan het manier van voorbrengen, zoals het paard te kort pakken en omtrekken.

Hermansen is niet een heel erg makkelijk voor te brengen paard.
Ten eerste kan hij heel erg bewegen waardoor je echt goed mee moet kunnen lopen.
Maar als je hem laat lopen op het moment dat hij net spanning te pakken heeft maakt hij tactfouten.

Dit was pas hun eerste HK met hem dus dat is voor hun ook nog echt aftasten.
Verder zag hij er keurig uit en volgend jaar gaat het vast beter :j

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:23

hermansen zag er zeker netjes uit, en het is altijd moeilijk de eerste keer, zeker met een paard wat heel goed kan lopen is het soms ook moeilijk om hem bij te houden, gaat volgend vast veel beter.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:13

joyceenzira schreef:
Heeft iemand van jullie nog speciaal gelet op nummer 5? Of mooie foto's van hem gemaakt? Dan zijn die heel welkom namelijk haha :D Helaas dacht de jury anders dan ik(en flink wat andere mensen) en ging dus ook ik met een nare nasmaak terug naar huis.

Ik heb geen foto van je paardje, maar wel een filmpje, daar staat onder andere de uitslag van jou paard op.

Afbeelding

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:01

vientijntje schreef:
Hai!

Weet iemand van jullie hoeveel punten het rodblakke hengstje Famous heeft gehaald?? Ik ben niet op de hengstenkeuring geweest en ben ook geen lid van het stamboek meer, dus kan het niet nazoeken in een catalogus of zo....

Mijn dank is groot!!!

Groetjes,
Anke

Famous had 28 punten.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:35

vientijntje schreef:
Hai!

Mijn dank is groot!!!

Groetjes,
Anke

Je hebt PB :D

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:53

Hengsten zijn op een keuring altijd anders dan thuis.
Is ook makkelijker voor omstanders te zien hoe een paard loopt dan voor de voorbrenger zelf.

(Degene die Hermansen voorbrengt hebben zelf al 30 jaar een fjordenfokkerij, dus die weet het wel ;) )
Het is helaas altijd maar een moment opnamen.

Beste stuurlui staan ook aan wal :D

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:59

Ik was er ook! :D
ik heb nog wel foto's van Hermansen, Balony en Reitze.
zelf was ik erg benieuwd naar Balony omdat het de vader is van Zorita.
had hem alleen gezien op foto's.
Hermansen had ik al vaker gezien, ook in Hoenderloo. Maar was al een poos geleden.
Vond het wel weer erg leuk! :D