sarabande schreef:Natuurlijk als je een ander fokdoel hebt, daar heb je gelijk in, zeker als je bewust met Arabier fokt. Maar op het gebied van sportpaardenfokkerij is de merrie populatie van het NRPS echt niet te vergelijken met die van het KWPN. En daar doelde ik, als fokker zijnde, op met mijn reacties.
Ik vind het eigenlijk helemaal niet te vergelijken met elkaar aangezien het kwpn echt veel groter is... Weet niet wat de verhoudingen zijn hoor maar denk dat er 4 keer zoveel kwpners zijn als nrpsers... (als ik er al niet gigantisch naast zit
)
Ik denk dat er bij beide stamboeken leuke maar ook minder leuke merries rondlopen...
Wel maken ze bij het kwpn meer "reclame" voor de merries vind ik. Als er bijv. 2 goede paarden uit 1 lijn komen word dat meteen vermeld etc etc. Bij het nrps maken ze daar minder "ophef" over.
NatasjavE schreef:Je kan nl heel objectief bekijken hoe de paarden in de sport scoren en bij welk stamboek die paarden horen.
Ja maar ook dat wil niks zeggen over hoe goed een stamboek is vind ik persoonlijk... Want dan zou je gerichte onderzoeken moeten doen door bijv. 20 kwpners hetzelfde op te leiden als 20 nrpsers en daar dan bijv de resultaten van bekijken...