NRPS versus KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:27

Rianneke schreef:
Beide stamboeken hebben een ander beleid... Dus hoe kun je dan "beslissen" welk stamboek beter is? Dat is appels met peren vergelijken. Allebei hebben ze een ander fokdoel voor ogen en binnen welk stamboek je ook zit... Je moet dekken met hengsten die bij je merrie passen!

Natuurlijk als je een ander fokdoel hebt, daar heb je gelijk in, zeker als je bewust met Arabier fokt. Maar op het gebied van sportpaardenfokkerij is de merrie populatie van het NRPS echt niet te vergelijken met die van het KWPN. En daar doelde ik, als fokker zijnde, op met mijn reacties.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:35

Rianneke schreef:
Beide stamboeken hebben een ander beleid... Dus hoe kun je dan "beslissen" welk stamboek beter is? Dat is appels met peren vergelijken. Allebei hebben ze een ander fokdoel voor ogen en binnen welk stamboek je ook zit... Je moet dekken met hengsten die bij je merrie passen!

Met dat laatste ben ik het eens. Maar je kan weldegelijk bepalen welk stamboek het beste is. Je kan nl heel objectief bekijken hoe de paarden in de sport scoren en bij welk stamboek die paarden horen.

Als sport niet het criterium is voor je keuze maar het type..ja prima, dat is moeilijker met elkaar te vergelijken.

Maar het NRPS heeft dat bij de paarden allang losgelaten. Kijk maar naar de hengsten die ze goed keuren. Bij de paarden wordt niet of nauwelijks nog gebruik gemaakt van Arabisch bloed.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:52

sarabande schreef:
Natuurlijk als je een ander fokdoel hebt, daar heb je gelijk in, zeker als je bewust met Arabier fokt. Maar op het gebied van sportpaardenfokkerij is de merrie populatie van het NRPS echt niet te vergelijken met die van het KWPN. En daar doelde ik, als fokker zijnde, op met mijn reacties.

Ik vind het eigenlijk helemaal niet te vergelijken met elkaar aangezien het kwpn echt veel groter is... Weet niet wat de verhoudingen zijn hoor maar denk dat er 4 keer zoveel kwpners zijn als nrpsers... (als ik er al niet gigantisch naast zit :Y) )
Ik denk dat er bij beide stamboeken leuke maar ook minder leuke merries rondlopen...
Wel maken ze bij het kwpn meer "reclame" voor de merries vind ik. Als er bijv. 2 goede paarden uit 1 lijn komen word dat meteen vermeld etc etc. Bij het nrps maken ze daar minder "ophef" over.

NatasjavE schreef:
Je kan nl heel objectief bekijken hoe de paarden in de sport scoren en bij welk stamboek die paarden horen.

Ja maar ook dat wil niks zeggen over hoe goed een stamboek is vind ik persoonlijk... Want dan zou je gerichte onderzoeken moeten doen door bijv. 20 kwpners hetzelfde op te leiden als 20 nrpsers en daar dan bijv de resultaten van bekijken...

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:58

Rianneke schreef:
De eerste vraag was ook niet welk stamboek het beste was, maar wat het verschil tussen de stamboeken was en daarna of de ene misschien beter was. Het zijn 2 verschillende stamboeken dus er is er geen beter naar mijn idee ;)

Of de ene beter is dan de andere? Dat hangt van je uitgangspunt af. Gezien het feit dat KWPN paarden zeer goed presteren in de sport en het in de handel goed doen, en NRPS paarden gewoon niet (sorry, maar kan echt niet met (veel) voorbeelden komen van goed in de sport presterende NRPSers) en in de handel doen ze het ook gewoon slechter (zijn minder "waard"/ gaan voor minder geld weg), dus vind ik dat je wel degelijk kunt concluderen dat het KWPN een beter stamboek is dan het NRPS.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:03

Rianneke schreef:
Ja maar ook dat wil niks zeggen over hoe goed een stamboek is vind ik persoonlijk... Want dan zou je gerichte onderzoeken moeten doen door bijv. 20 kwpners hetzelfde op te leiden als 20 nrpsers en daar dan bijv de resultaten van bekijken...

Dan verschillen we hier van mening... ;)

Een (sub)topruiter kijkt niet naar het papier. Die kijkt naar de kwaliteit van het paard. De spring en dressuurproeven zijn voor alle paarden gelijk. Dus wedstrijden zijn een prachtige graadmeter.

Want ik neem aan dat Vincent Voorn zijn NRPSer (Alpapillon Armani)niet anders opleidt als zijn KWPNers.

Anky rijdt ook paarden van verschillende stamboeken. Als er een NRPSer komt die beter is dan Salinero of Painted Black..dan gaat ze er voor hoor.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:08

Er zijn toch meerdere nrpsers die zeer goed presteren/gepresteerd hebben ;)
Jammer dat je die dan net niet ziet ;)
Dat de prijzen anders zijn komt waarschijnlijk omdat het kwpn stukken groter en bekender is...

NatasjavE schreef:
Een (sub)topruiter kijkt niet naar het papier. Die kijkt naar de kwaliteit van het paard. De spring en dressuurproeven zijn voor alle paarden gelijk. Dus wedstrijden zijn een prachtige graadmeter.

Ik denk niet dat het een goede graadmeter is aangezien je ook nog zoiets hebt dat een paard zijn kansen moet krijgen... Er zijn uitspraken van topruiters dat ze over hun toppaard hebben gezegt dat ie juist niet de top zou halen... Snap je?
Als ik bijv een totilas kijk... De foto's voor gal waren niet mega spectaculair. Zonder gal was dat waarschijnlijk ook geen gp paard geworden...

Ilzas

Re: NRPS versus KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:14

Klinkt net alsof je zegt dat topruiters geen NRPSers willen rijden en dat ze daarom niet zo goed presteren. Terwijl het volgens mij precies andersom is: de top rijd geen NRPSers (uitzonderingen daargelaten) omdat ze niet goed genoeg presteren.

En op zich is dat niet geheel onlogisch, gezien het hoge gehalte arabierenbloed dat ze voeren. Arabieren zie je immers ook niet op top spring en dressuur niveau.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:22

Natuurlijk maakt het uit welke ruiter erop rijdt. Maar wat er niet in zit komt er ook niet uit. En de vorige ruiter van Totilas zei ook al dat ze al heel snel door had dat dat een hele speciale is.

Ik ken niet heel erg veel NRPS gefokte toppers. Natuurlijk zijn die er maar in verhouding vindt ik persoonlijk de opbrengst karig.

Maar noem ze hier maar... :j

Ik heb er al 2 gevonden...Casantos en Ferrolan

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:25

Rianneke schreef:
En ik ken een stermerrie van het kwpn die bij het nrps geen ster geworden zou zijn denk ik zo. Die is op basis van springvermogen ster geworden ;) Exterieurmatig was ze niet sterwaardig en het kwpn adviseerde zelfs om niet naar de ck te gaan omdat dat niks uithaalde :+ Paard deed ponyachtig aan maar dat paste bij de ruiter waren ook nog enkele woorden....

Dan had de merrie blijkbaar toch voldoende punten op exterieur. Bij het KWPN moet je namelijk minimaal aantal punten hebben op exterieur en beweging/springen... :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:27

NatasjavE schreef:
Natuurlijk maakt het uit welke ruiter erop rijdt. Maar wat er niet in zit komt er ook niet uit. En de vorige ruiter van Totilas zei ook al dat ze al heel snel door had dat dat een hele speciale is.

Ik ken niet heel erg veel NRPS gefokte toppers. Natuurlijk zijn die er maar in verhouding vindt ik persoonlijk de opbrengst karig.

Maar noem ze hier maar... :j

Ik heb er al 2 gevonden...Casantos en Ferrolan

Ferrolan is van Ferro, uit een KWPN gefokte hengst dus :+
Ramiro is volgens mij ook KWPN???

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:50

Ferrolan is uit een NRA geregistreerde merrie. Dat maakt hem dus NRPSer.
Ramiro was ook voor het NRPS erkend.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:52

NatasjavE schreef:
Ferrolan is uit een NRA geregistreerde merrie. Dat maakt hem dus NRPSer.
Ramiro was ook voor het NRPS erkend.

Maar uit een KWPN gefokte hengst, evenals Ramiro... Dat ze bij het NRPS erkend zijn zal mij een worst wezen :o
Dat is hetzelfde als de merrie in mijn profiel, KWPN merrie maar drachtig van een Oldenburger, erkend bij het KWPN. Veulen zal KWPN geregistreerd worden, maar is uit een Oldenburger hengst... Maakt dat het volledig KWPN? Nee...

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:13

Interessant al de meningen over de stamboeken. Ik heb zelf geen mening, ik ken allebei de stamboeken niet goed. Voor mij is stamboek ook niet zo belangrijk als de paard zelf, en ik bedoel meer in de richting van karakter, werkwilligheid (als dat een Nederlandse woord is!). Een voor de redenen ik voor een paard met veel arabisch bloed ging was karakter (en daar ben ik nog steeds blij om :o )

Nu een vraag, is er groot verschil in karakter tussen de KWPNers en de NRPS stamboeken? Ik neem aan dat er eigenlijk geen duidelijk antwoord (over generalisatie) op deze vraag is, maar ik ben toch benieuwd wat jullie van denken! En ik bedoel bij de paarden dan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:20

Ramiro was een Holsteiner. Welt Hit II, de vader van Wup is geen KWPN-er.

Er zijn stermeries binnen het KWPN waar ik werkelijk nog geen dag tegenaan zou willen kijken, maar die zijn er ook binnen het NRPS.

Wat ik sterk vind aan het NRPS is dat het een hele jonge fokvereniging is, en toch al echt goede paarden naar voren kan schuiven. Het KWPN bestaat al decennia langer en is zeker 10x zo groot... maar of zij relatief gezien ook 10x zoveel prestatiepaarden naar voren kan schuiven, ik durf het te betwijfelen. Waar je 1 matige NRPS-er hebt, heb je er in ieder geval wel 10 van het KWPN. Want geloof me, er zijn heeeeele slechte KWPN-ers gefokt de laatste 20 jaren. Die komen echter niet op de keuring omdat dit zich vantevoren redelijk uitfiltert (hengstenhouders willen zo'n matige helemaal niet voorbrengen, bijvoorbeeld).

Wat ik sterk aan het NRPS vind is dat zij niet pronkt met andermans veren.
Zoals bijvoorbeeld Ramiro of Welt Hit II. Kwpn zal nooit toegeven dat dit geen KWPN hengsten zijn, terwijl deze dieren toch echt in Duitsland zijn geboren uit Duitse merrielijnen.
Maar ook recentere voorbeelden als Flemmingh, geen KWPN-er, en Gribaldi, geen KWPN-er, en al die vele hengsten die louter buitenlandse voorvaderen hebben.
Sterker nog, als KWPN écht zo trots was op haar roots, ging zij niet zo denigrerend om met de Gelderse tak van de fokkerij en hadden de KWPN-paarden nog altijd het zwaardere model van een Groninger. Juist de fokkers van KWPN shoppen buiten de deur. Terwijl juist de fokkers van het KWPN genoeg keuze zouden moeten hebben binnen het stamboek, iets wat bij het NRPS nog niet optimaal is vanwege de omvang van het stamboek.

Ach... en een goed stamboek?
Hoe trots kan je zijn op 1 a 2 échte toppers per jaar als je jaarlijks dik 10.000 veulentjes mag registreren? Ik denk dat de echte KWPN-fokker zich hierover best eens achter de oren mag krabben.

Wat ook leuk is aan de NRPS-fokker => je kunt ze niet van vermeerderen betichten :P

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:27

Ilzas schreef:
Klinkt net alsof je zegt dat topruiters geen NRPSers willen rijden en dat ze daarom niet zo goed presteren. Terwijl het volgens mij precies andersom is: de top rijd geen NRPSers (uitzonderingen daargelaten) omdat ze niet goed genoeg presteren.

En op zich is dat niet geheel onlogisch, gezien het hoge gehalte arabierenbloed dat ze voeren. Arabieren zie je immers ook niet op top spring en dressuur niveau.

Welk hoog gehalte Arabierenbloed? Bij de kleine maat (NPA, <1.57) is dat vaak zo, maar in het NRA-register (rijpaarden, dus >1.57) is het percentage Arabierenbloed te verwaarlozen.

Paarden moeten voor opname in het NRA minimaal 12.5% (Anglo-)Arabisch bloed voeren, maar dat komt in de praktijk vooral neer op Engels volbloed. Je moet heel wat generaties terug om daar de eerste Arabische volbloed te vinden (het Engels volbloed is tenslotte lang lang geleden ontstaan door kruisen met Arabisch volbloed).

Bij de goedgekeurde hengsten staat dit achter de naam vermeld als bijvoorbeeld 'Percentage Anglo-Arabisch bloed: 45.47% waarvan minder dan 5% Arabisch bloed.' En dat zit dan héél ver terug. De enige op dit moment goedgekeurde NRA-hengst die rechtstreeks van een Arabische hengst afkomstig is, is Kanut (v. Krimh ox x Zuidpool) en er zijn er twee met Baccarat in de tweede of derde generatie. Hier en daar wat Anglo-Arabisch bloed (in landen als Frankrijk heel gewild in de eventingsport), maar het bloed dat ik zie is toch voornamelijk EV en daarnaast een hoop hengsten die je ook in afstammingen van KWPN'ers tegenkomt. Voor de hengstenlijst zie http://www.nrps.nl/hengsten/rijpaarden.pdf

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:06

Dees schreef:
Wat ik sterk vind aan het NRPS is dat het een hele jonge fokvereniging is, en toch al echt goede paarden naar voren kan schuiven.

Welke dan? P-lease.

Vermeerderen: daar versta ik dat domme gekruis onder tussen tinkers/ friezen/ arabieren/ tuigers/ dravers/ haffen en fjorden. Dus buiten ieder stamboek om.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:16

Janine1990 schreef:
Maar uit een KWPN gefokte hengst, evenals Ramiro... Dat ze bij het NRPS erkend zijn zal mij een worst wezen :o
Dat is hetzelfde als de merrie in mijn profiel, KWPN merrie maar drachtig van een Oldenburger, erkend bij het KWPN. Veulen zal KWPN geregistreerd worden, maar is uit een Oldenburger hengst... Maakt dat het volledig KWPN? Nee...

Nee Ramiro was een Holsteiner en goedgekeurd voor het KWPN. Dat maakt dat Ramiro uit een KWPNmoeder een KWPNer geeft en uit een NRPser een NRPSer.

En als de vader van jouw veulen voor het KWPNggk is dan wel erkend is het veulen volledig KWPN.
Het zijn nl open stamboeken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:46

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:51

Karin schreef:
Uit 'dat domme gekruis' is de Deutsche Reitpony voortgekomen. Die scoort behoorlijk goed op de pony-EK's, net als het NRPS overigens.

Kruisen is niet per definitie vermeerderen.

Sorry hoor ik kan daar geen Tuigers, Tinkers, Haffen, Friezen en Dravers bij ontdekken. Zoals ik al eerder zei, de sportpony van het NRPS is goed door het kruisen en dan net zoals in Duitsland vooral met AA, A en EV

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:53

Misschien moet ik iets duidelijker zijn: ik snap niet goed wat de Arabier in dat rijtje doet? :?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:55

Karin schreef:
Misschien moet ik iets duidelijker zijn: ik snap niet goed wat de Arabier in dat rijtje doet? :?

Ok daar heb je gelijk in. Vooral de toemalige Welsh K werd veel met Arabier gekruist en mede op dat bloed stoelt de huidige sportpony

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:57

Welsh-K is al een kruising ;) (namelijk een kruising tussen een zuivere Welsh en AV of EV) maar ik snap wat je bedoelt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:02

Ja ik had moeten zeggen om tot de toenmalige Welsh K te komen..... etc :o

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:05

Ik doe het heel makkelijk, verschil maken tussen NRPS en KWPN, een NRPS'er heeft gewoon iets meer (anglo) arabisch bloed. Daarbij zijn ze vaak wat slanker (door dat arabische bloed) en dat is precies de reden waarom de top geen NRPS'ers rijden, en dan vooral in de dressuur. Ze missen (meestal) gewoon de massa die je wel ziet bij KWPN'ers en een aantal Duitse rassen. Van mij part mogen ze alle westerse stamboeken bij elkaar gooien, en daarbinnen dan nog een beetje onderscheid maken, want als je nu ziet heb je ook hengsten die goedgekeurd zijn bij KWPN,NRPS,Zangersheide,Oldenburg en ga zo maar door.
en @ Karin, Je ziet inderdaad nog maar weinig grote NRPS'ers met echt veel Arabisch bloed. Toevallig die van mij wel, 1.65 met 54%(anglo) Arabisch, en inderdaad van Kanut.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:10

Als je wilt weten welk stamboek het beste is (bij jouw past) zul je eerst het fokdoel moeten weten en naast elkaar leggen is dit gelijk of nagenoeg gelijk dan pas kun je vergelijken