modehengsten en grootlopers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:09

Wilawander schreef:
Mijn fokmerrie is ook alleen stamboekmerrie en heeft geen predikaten. waarom niet? de vorige eigenaar heeft er niks mee gedaan. Toen mijn man hem kreeg zocht hij een bospaard., dus ook hem intresseerde het (toen) niet.
Nu is het helaas te laat er predikaten bij ta halen door een blessure maar heb er nu twee hele fijne veulens uitgehaald van twee totaal verschillende hengsten die beide volgens kenners zeer goede kwaliteiten hebben. Ik heb er geen spijt van
Dan heb je geluk gehad ! *D

Wat het ster/keur predicaat betreft ; het zegt idd niets over de sportkwaliteiten van een (toekomstig) sportpaaard ,maar het zegt wel dat het een redelijk correctgebouwd dier is dat dientengevolge, relatief gezien minder kans op blessures heeft. (geen grote exteriueurmatige tekortkomingen)
Als een merrielijn veel exterieur predicaten heeft, wil dit zeggen dat ''correct gebouwd '' verankerd is.
Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat een stbmerrie niet correct kan zijn. ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 19:20

merelhof schreef:
Citaat:
klopt merelhof! dat is het stuk idd...
heb je dat helemaal overgetypt?/quote]

uren aan bezig geweest :D gewoon copy /paste, maar heb de indruk dat veel posters de tekst niet gelezen hebben.Vind het nochthans een heel interessant opiniestuk.

helemaal mee eens :) die indruk kreeg in nl ook! evenals de indruk dat ik het geschreven zou hebben ;) ik vind het nl ook wel interessant, het gaat toch over de toekomst van de fokkerij..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:28

amaze schreef:
Wilawander schreef:
Mijn fokmerrie is ook alleen stamboekmerrie en heeft geen predikaten. waarom niet? de vorige eigenaar heeft er niks mee gedaan. Toen mijn man hem kreeg zocht hij een bospaard., dus ook hem intresseerde het (toen) niet.
Nu is het helaas te laat er predikaten bij ta halen door een blessure maar heb er nu twee hele fijne veulens uitgehaald van twee totaal verschillende hengsten die beide volgens kenners zeer goede kwaliteiten hebben. Ik heb er geen spijt van
Dan heb je geluk gehad ! *D
)

Geluk weet ik niet. Was wel overtuigd van de merrie anders hadt ik dat niet gedaan :D We zullen het zien, het eerste veulen leeft helaas niet meer maar de tweede, nu twee jaar, ga ik in Duitsland voorstellen vollgend jaar.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:52

LDRD schreef:
Maar goed, objectief gezien zou het interessant zijn om eens te kijken of die stamboekmerries nou significant minder sportpaarden geven. Daarvoor hoef je dus alleen maar te weten hoe de verhouding prestatie is bij stamboek merries in vergelijking met ster(enz) merries.

In 'Prestatiemerries 2002-2007' staan 1312 prestatiemerries die in die 6 jaar het prestatiepredikaat hebben gekregen.
Van die 1312 zijn 405 merries zonder ster of hoger achter hun naam (onderscheid tussen stb of vb staat er niet bij).
Dat is meer dan 30%

Wat je hiermee nog niet weet is hoe de verhoudingen verder liggen, dus of merries misschien wel dubbel prest zijn of meer, of maar net de 5 punten bij elkaar kregen.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:22

Het is niet alleen de fokker die achter de modehengsten aan lopen.
Ook de huis tuin en keuken ruiter wil op een "brave" jazz krack c ulft amor rijden

Die men dan 3 dagen op stal wil laten staan. (wel klink wat kilo's brok dat doen de topruiters ook) om vervolgen zonder problemen op te stappen om naar het bos te rijden???????????????

Om maar te kunnen zeggen dat ze een JAZZ hebben.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:25

Dank Nicole!

Zou toch zonde zijn dus om niet met stamboekmerries te fokken ;) .

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:51

Ik vind hengsten als Jazz, Krack, Gribaldi e.d geen modehengsten, het zijn hengsten die zich al bewezen hebben.
Je kunt hooguit spreken van commerciele hengsten.
Een modehengst noem ik een hengst die aangewezen wordt, een leuk modelletje en een mooi kleurtje heeft en zijn eerste jaar (soms al voor goedkeuring) heel veel merries dekt
bijv. Spielberg.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:05

shan schreef:
Ik vind hengsten als Jazz, Krack, Gribaldi e.d geen modehengsten, het zijn hengsten die zich al bewezen hebben.
Je kunt hooguit spreken van commerciele hengsten.
Een modehengst noem ik een hengst die aangewezen wordt, een leuk modelletje en een mooi kleurtje heeft en zijn eerste jaar (soms al voor goedkeuring) heel veel merries dekt
bijv. Spielberg.

of diarado! die loopt nog geen jaar in sport en dekprijs is al 1800 en toch veel fokkers willen diarado??? is dat alleen omwille van zijn papier?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:11

ik denk eerlijk gezegd dat als ie in een ander jasje was geboren het de helft minder was geweest !!Ik denk dat ie als springpaard heel veel kwaliteit heeft maar als hij bruin of vos was geboren hij een stuk minder populair was geweest en ik denk niet eens door deze eigenaren HHcombi was aangekocht

lemonyellie

Re: modehengsten en grootlopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:15

Diarado is misschien een jonge hengst en weinig bewezen, maar als je een merrie hebt waarvan je weet hoe die fokt kun je best dat soort hengsten gebruiken als het een goede combinatie met je merrie is

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 09:34

Verwacht jij een veulen van hem...Bekijk eerst maar eens via Google wat veulens..en beslis dan maar eens.
Voor het springen kunnen ze misschien wel goed zijn, maar voor de dressuur zijn ze in mijn ogen geen stuiver waard.
Men heeft de zaak opgefokt en gepromoot of het de nieuwe Totilas van de toekomst wordt en aangezien we in een onnozel tijdperk leven, ( het leveren/beloven van hapklare brokken) heeft hij zoveel gedekt.

HBC-stal is ook eens met zo'n "Wereldwonder" naar voren gekomen. :D
http://www.hbcstal.nl/

zie onder in het buitenland ter dekking..Lake Bid.

2003

GESLAAGDE VERRICHTING IN HOLSTEIN
(GESAMTINDEX = 94,22, LEISTUNGSKLASSE = III) :(:)

2001

KAMPIOEN HENGSTENKEURING IN HOLSTEIN

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:33

ceasario schreef:
Verwacht jij een veulen van hem...Bekijk eerst maar eens via Google wat veulens..en beslis dan maar eens.
Voor het springen kunnen ze misschien wel goed zijn, maar voor de dressuur zijn ze in mijn ogen geen stuiver waard.
Men heeft de zaak opgefokt en gepromoot of het de nieuwe Totilas van de toekomst wordt en aangezien we in een onnozel tijdperk leven, ( het leveren/beloven van hapklare brokken) heeft hij zoveel gedekt.

Uit nieuwsgierigheid (en misschien ook omdat ik een veulen van Diarado heb ;) ), maar wat is de reden waarom zij in jouw ogen geen stuiver waard zijn voor dressuur?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 18:51

met diarado wacht ik nog wel even af, heb daar zeker goede veulens van gezien hoor! die goed kunnen bewegen, als je nou een springhengst zoekt die goed beweegd is dat nog geen stomme keuze, maar zoals ik zei, ik wacht even af tot ik meer heb gezien ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:54

essiesilly schreef:
met diarado wacht ik nog wel even af, heb daar zeker goede veulens van gezien hoor! die goed kunnen bewegen, als je nou een springhengst zoekt die goed beweegd is dat nog geen stomme keuze, maar zoals ik zei, ik wacht even af tot ik meer heb gezien ;)

Wel mooi bloed voor jouw groot fokkende Chronos, geen betere match dan Holsteiner x Trakehner :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 18:56

uhm mis ik iets?? ik heb geen chronos :o ik heb op en top holstein bloed ;) lauries x calypso I x sable skinflintxx

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:00

essiesilly schreef:
uhm mis ik iets?? ik heb geen chronos :o ik heb op en top holstein bloed ;) lauries x calypso I x sable skinflintxx

O gus ik dacht dat het lilliputter was, stom

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 19:01

geeft niet :D

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:20

Heb het topic niet doorgelezen, dus reageer even op de openingspost.

Ik ben het helemaal met je eens. Wat men tegenwoordig wil fokken is het type groot, zwart, groot voorbeen. Het is een beeld wat toch heel veel mensen aanspreekt en goed verkoopt. Niemand die op of om kijkt naar een paard wat gewoon functioneel beweegt (los door het lijf, correct met veel takt). Nee, iedereen wil het paard dat op driejarige leeftijd al door de baan loopt te marcheren alsof hij morgen een Grand Prix proef moet lopen.
Ik vind het zonde, want hoe ontwikkeld zoiets zich op de lange termijn en hoe is de nafok van zulke paarden? Ik zie liever een driejarig paard dat correct met veel takt, losheid en een goed achterbeen beweegt, dan eentje die al groot loopt te marcheren.

En waarom er zo gefokt wordt? Tja.. commercie.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:17

Citaat:
Wat het ster/keur predicaat betreft ; het zegt idd niets over de sportkwaliteiten van een (toekomstig) sportpaaard

Het 'nieuwe'-keurpredikaat zegt m.i. wel degelijk iets over de toekomstige sportverwachting. Een merrie wordt pas keur na het behalen van de IBOP of EPMT (het zijn wel deze letters, maar de volgorde? :o ).

Tuurlijk zijn er stb-merries die ook goede nakomelingen geven, net zoals dat er stermerries zijn die bagger fokken. Een sportpredikaat zegt ook niet alles; een goed sportpaard is nog geen moederpaard wat natuurlijk ook voor de hengst geldt. Wat dat betreft zou je alleen met prestatie- of preferentemerries moeten fokken. Maar ja, die krijg je pas als je ermee gefokt heb. Een bewezen merriestam zegt vwdb natuurlijk wel het nodige.
Wat ik jammer vind is dat tegenwoordig een merrie met een blessure of eentje die niet meer geschikt is voor de sport wel fokmerrie zou kunnen zijn. Kijk de advertenties op bokt er maar is op na; "Is goede moeder, dus zeer geschikt als fokmerrie". |( Om dan nog een beetje een interessant veulen op papier te fokken wordt voor een modehengst gekozen.

Ik ben ervan overtuigd dat elke serieuze fokker heel goed zijn hengstenkeuze bepaalt en niet kiest voor een kleurtje of de verrichtingstopper. Die serieuze fokker laat dat over aan de mensen-met-paarden-die-meedoen-met-de-fokker en hun aantal is de afgelopen jaren hard gegroeid. De fokkerskwaliteit van die groep zie je ook terug in de kwaliteit van de ruiters. Imo ligt het niet aan het karakter van de paarden maar aan de kwaliteit van de eigenaren/ruiters. Zij willen net zo succesvol zijn als onze toppers en kiezen voor dito afstammelingen, maar beseffen niet dat die toppers ook wel eens naast hun paarden liggen. Neem een Tineke Bartels. Zij heeft zo wat elk bot in haar lijf gebroken, maar stapt er altijd weer op. Paardrijden is leuk, maar er naast liggen hoort er niet meer bij. Van ernaast liggen moet je beter worden, niet banger. En daar zit 'em het probleem imo.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 01:11

Bomba schreef:
Heb het topic niet doorgelezen, dus reageer even op de openingspost.

Ik ben het helemaal met je eens. Wat men tegenwoordig wil fokken is het type groot, zwart, groot voorbeen. Het is een beeld wat toch heel veel mensen aanspreekt en goed verkoopt. Niemand die op of om kijkt naar een paard wat gewoon functioneel beweegt (los door het lijf, correct met veel takt). Nee, iedereen wil het paard dat op driejarige leeftijd al door de baan loopt te marcheren alsof hij morgen een Grand Prix proef moet lopen.
Ik vind het zonde, want hoe ontwikkeld zoiets zich op de lange termijn en hoe is de nafok van zulke paarden? Ik zie liever een driejarig paard dat correct met veel takt, losheid en een goed achterbeen beweegt, dan eentje die al groot loopt te marcheren.

En waarom er zo gefokt wordt? Tja.. commercie.

nogmaals want ik mis opeens een post

Niemand

Iedereen

Vreemde en nogal arrogante kijk op dressuurfokkers in het algemeen.
Tja commercie, dat houdt ook gezondheid in anders is er weinig commercie

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:05

Ach tja met jou valt ook niet te praten. Laat ook maar. Als je me vreemd en arrogant vind dan moet je dat vinden en dan discussieer ik hier niet verder mee. Sorry dat mijn mening je niet aanstaat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:11

Bomba schreef:
Ach tja met jou valt ook niet te praten. Laat ook maar. Als je me vreemd en arrogant vind dan moet je dat vinden en dan discussieer ik hier niet verder mee. Sorry dat mijn mening je niet aanstaat.

Je kan toch niet 1000en fokkers op een hoop gooien en roepen dat niemand, (buiten jou dan begrijp ik) naar het functionele bewegen kijkt en Iedereen, dus dat is nogal absoluut, een bepaalde bewegingsvorm van een 3 jarige verwacht.
Als met zulke uitspraken komt en niet inziet dat je daarmee aangeeft heel erg weinig zicht op de totale fokkerij te hebben, kan je verwachten dat je commentaar krijgt.

Dus kan je beter zeggen dat je van mening bent dat veel mensen etc. Niet dat dat waar hoeft te zijn maar Niemand en Iedereen sluit verder alles uit.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:13

Je begrijpt toch hopelijk wel dat ik letterlijk niet iedereen en niemand bedoel? Misschien ben ik wat betreft schrijven niet zo bijzonder goed onderlegd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:24

Ik sellecteer ook op kleur, maar vooral heel belangrijk voor mij is karakter. Dat is het eerste waar ik naar kijk, op een moeilijkere merrie moet een brave hengst. Daarna kijk ik naar bouw en beweging en als ik dan nog keuze heb ook kleur. Zo heb ik mooie bijpassende paarden bij mijn merrie's gezien, maar het oog staat me dan niet aan, dus wordt het die hengst niet, al is het nog zon goede beweger en mooie kleur.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:21