merelhof schreef:we evolueren naar een europees paard.
Vertel dat die Stamboek-fanaten maar eens.

Het voordeel van jouw opmerking..de keus wordt groter..voorlopig.!
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sarabande schreef:kimberley12 schreef:Duitsland mag ook wel aan bloedspreiding gaan denken....Las in een forum dat er bij hun ook veel te veel bloed in de fokkerij is met Donnerhall en Sandro Hit bloed.
Je bedoelt hetzelfde bloed denk ik.
Vandaar dat ze nu ook Nederlandse hengsten inzetten
Citaat:Trakehner Hirtentanz für den Holsteiner Verband anerkannt
Mittwoch, 6. Januar 2010 | Von: hg | Archiv » Aktuelles aus dem Reitsport
Neumünster – In der hippologischen Szene dürfte man durchaus von einer kleinen Sensation sprechen: Bei der Holsteiner Hengstkörung und Hengstbucheintragung in Elmshorn wurde der Trakehner Hirtentanz für die Holsteiner Zucht anerkannt! Diese Besonderheit gab es das letzte Mal vor 40 Jahren: 1970 erteilten die Springexperten Donauwind v. Pregel die Deckerlaubnis.
Der typvolle Hirtentanz mit der markanten Blesse v. Axis-Kostolany aus der Zucht von Veronika von Schöning war Prämienhengst und bester Springhengst der Trakehner Körung 2005. Von Berufsreiterchampion Takashi Haase reiterlich gefördert, ist der heute siebenjährige Hirtentanz mittlerweile im Parcours bis zur Klasse M** platziert. Im vergangenen Jahr qualifizierte sich das Paar souverän für die Bundeschampionate des deutschen Springpferdes.
Auch als Vatertier hat sich der Rappe bestens bewährt: 2009 stellte er mit seinem ersten Jahrgang bei der Körung in Neumünster den Prämienhengst Abendtanz, der auf dem Klosterhof Medingen stationiert ist.
„Wir freuen uns, dass die Leistung und die Qualität dieses Hengstes nun auch über die Trakehner Grenzen hinaus Anerkennung findet“, lobte der Trakehner Zuchtleiter Lars Gehrmann.
Hirtentanz steht im Besitz des US-Amerikaners David Beattie, ist auf der Hengststation Geling in Schleswig-Holstein aufgestellt und wird auch in dieser Saison mit Takashi Haase im Sport an den Start gehen.
Mehr Informationen im Internet: http://www.trakehner-verband.de
Citaat:Oldenburg erkennt sechs Trakehner Hengste an
06.01.2010 (Imke Eppers, Redakteurin)
Welch ein Erfolg zum Jahresbeginn für das junge Gestüt Drei Kronen in Kiel! Die Kommission um Frau Katrin Burger (stellvertretende Zuchtleiterin) vom Oldenburger Verband hat gestern sechs Trakehner Hengste des Gestüts anerkannt:
- Donaudichter (Excalibur - Maizauber)
- Herbstbach (Occacio - Schönbrunn)
- Irdenkreis (Cadeau - Schampus)
- Kandelus (Kaiserkult - Lehndorff`s)
- Legretto (Imperio - Friedensfürst)
- Prince Patmos (Patmos - Kostolany)
dürfen jetzt in der Oldenburger Zucht zum Einsatz kommen.
sarabande schreef:..en dat is idd de kern van het probleemDit topic gaat over het feit dat die keuzes ruimer moeten zijn binnen het KWPN.
Maar eigenlijk zijn er genoeg keuzes, alleen kiezen de fokers er maar zelden voor en nemen liever een hengst die meer bewezen zekerheid biedt, of uit voorouders stamt die dat bewezen hebben.
,al moet de HK comissie zich er wel voor behoeden dezelfde ''fout'' te maken als veel merriehouders ,nl het aankeuren van hengsten met bloed dat al in grote mate voorhanden is . sarabande schreef:Ik denk dat het gebruik van een volbloed vooral van belang kan zijn bij de springpaardenfokkerij; voor de dressuurpaarden zie ik er persoonlijk weinig heil in....stoffel schreef:een volbloed gebruiken is leuk maar dat moet je de buurman laten doen, en over twee generaties haal je ze daar weg.
Direkt volbloed wordt ook nauwelijks gebruikt, derhalve zoek naar halfbloeds of 3/4 volbloed in een hengst en stel die voor aan de commissie
sarabande schreef:Symont is een vb van een Trakehner hengst, die aan de Rontg eisen van het KWPN voldoet.Helaas hebben degenen die graag Trakehners aankopen voor het KWPN ze al jaren niet meer kunnen vinden, op gezondheid dus.
Dat hebben ze ook IDS verklaard
essiesilly schreef:ik weet t niet, van het kwpn kwamen ze voor mijn maestro veulen en vroegen direct naar de rousseau, en wat erachter zat, zo ook bij het veulen van vorrig jaar. nu moet ik zeggen dat de moeder ook niet lelijk is
of zit ik nu naast wat jij bedoeld
misterA schreef:Dus als we het eens zijn dat er wat moet gebeuren dan zullen er risco's genomen moeten worden.
Zowel door de fokkers als door de stamboeken.