Hengstenselectie KWPN - (hoe) kan het nog beter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wesley_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:14

eilander schreef:
Wesley_D schreef:
Ja niet veel hengsten goedkeuren om nakomelingenonderzoek 'makkelijker' te maken mag natuurlijk geen reden zijn. Als je de 3 dressuurhengsten bekijkt die afgelopen week ggk zijn, zit weinig nieuw bloed. Dit zorgt er dus voor er een flink aantal merries nooit een veulen van deze hengsten zal krijgen, waardoor het verkrijgen van een goed beeld van de nakomelingen ook lastiger is. Puur omdat veel fokkers het niet kunnen gebruiken.
Misschien moet het KWPN fokkers belonen wanneer zij gebruik maken van nieuwe hengsten. Het mag natuurlijk niet het beeld van proefdieren gaan krijgen, maar minder hengsten goedkeuren om het nakomelingenonderzoek makkelijker te maken is natuurlijk geen oplossing

Je mag toch aannemen dat als er bv 10 hele goeien bij zouden zitten ze echt niet 6 eruit gooien omdat het anders te veel zijn!!
een goeie kunnen ze niet omheen.
Dat er zo weinig doorzijn heeft meer te maken met de kwaliteit in de breedte!

Misschien is het beter om nu een iets minder spectaculaire hengsten (maar wel correct) goed te keuren om zo het stamboek te verbreden. Laat de fokkers dan maar beslissen of ze ermee willen dekken of niet, maar geef ze in ieder geval een aantal mogelijkheden.
Waarom gebruiken fokkers zoveel Duitse hengsten, puur omdat ze dit niet kunnen krijgen bij het KWPN. En ik wil niet zeggen dat in Duitsland alles beter is, maar voor de fokkers zijn er wel meer mogelijkheden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:18

Wesley_D schreef:
Je mag toch aannem
Misschien is het beter om nu een iets minder spectaculaire hengsten (maar wel correct) goed te keuren om zo het stamboek te verbreden. Laat de fokkers dan maar beslissen of ze ermee willen dekken of niet, maar geef ze in ieder geval een aantal mogelijkheden.
Waarom gebruiken fokkers zoveel Duitse hengsten, puur omdat ze dit niet kunnen krijgen bij het KWPN. En ik wil niet zeggen dat in Duitsland alles beter is, maar voor de fokkers zijn er wel meer mogelijkheden.

Met het eerste ben ik het eens.
Maar zoals gezegd met buitenlandse hengsten dekken is ook makkelijk, de kritiek is minder. Oftewel het is makkelijker iets te kritiseren dat men kent als iets dat men niet kent.

Inmiddels zijn de manco's van de diverse Duitse hengsten wel bekend en heb ik het gevoel dat men niet zo hard meer naar een Duitse kampioen rent.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:49

MargreetB schreef:
lucas03 schreef:
zoveel mensen, zoveel wensen.

Ik denk dat de fokker zijn eigen weg moet blijven volgen, al zal dat soms betekenen dat hij misschien buiten het stamboek om moet gaan om het gewenste fokresultaat te krijgen. Via een omweg kan hij dan weer proberen om deze nakomeling weer in het KWPN stamboek te krijgen...

Maar dit is een hele stap natuurlijk voor veel fokkers en daarom kiezen deze misschien toch een hengst van het KWPN terwijl ze in hun hart liever die 'ene' hadden gekozen die voor hun gevoel beter past.

Misschien zou het KWPN dan iets soepeler om kunnen gaan met registratie van reg. A paarden?

Zou ik nog niet zo'n gek idee vinden. Eisen aan gezondheid: oké (je weet immers niet veel van de gezondheid van de buitenlandse hengsten), maar waarom voor een stb-inschrijving een sport-prestatie vereist is... :? Als het gaat om (buitenlandse) warmbloed-stamboeken (waar toch ook sportpaarden worden gefokt?) zou dat toch niet nodig hoeven zijn. Op een stamboekkeuring valt dan m.i. afdoende te beoordelen of het wel om een voor-de-sport-geschikt-paard gaat. (Dat je zoiets niet meteen van alle stamboeken zou willen, oké, maar je zou toch op z'n minst de reg.A's van hengsten uit Oldenburg, Westfalen, Hannover en Holstein kunnen 'vrijstellen' o.i.d.).

Over de eisen die aan reg.A merries worden gesteld bestaat blijkbaar nogal wat onduidelijkheid.
KWPN is een open stamboek, instroom vanuit erkende stamboeken is in vergelijking met veel andere stamboeken, laagdrempelig.
Heel simpel, de reg.A merrie moet alsnog voldoen aan de eisen waaraan de vader niet heeft voldaan.
Voldoet een hengst van een KWPN erkend stamboek aan de prok-en cornage eisen dan hoeven zijn dochters daaraan niet meer onderzocht te worden voor stamboek opname.
Ook als de vader internationaal GP is gestart, hoeven de dochters doorgaans geen aanlegtest meer te doen.
Ik vind de eisen minimaal en volstrekt logisch.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:21

misterA schreef:
Ook als de vader internationaal GP is gestart, hoeven de dochters doorgaans geen aanlegtest meer te doen.

Internationaal GP is niet echt minimaal :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 01:38

Het is eigenlijk te gek voor woorden dat een Reg. A merrie aan de eisen van een elite merrie moet voldoen voordat ze STAMBOEK opgenomen wordt.

Daar komt bij, het is hier toch ook maar een handjevol hengsten die GP lopen dus het verrichtingsonderzoek is niet zaligmakend vwb aanlegtest. Sterker nog, er zijn er die ZZ zwaar niet eens halen en dan weet ik er daar in ieder geval 1 van die het niet haalt op aanleg.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:07

Dat klopt alweer niet, een reg.A merrie wordt ook zonder ster-predicaat in het stamboek opgenomen.
Verder alleen de eisen waaraan de vader niet heeft voldaan, zie mn vorige post

We zitten toch niet te wachten op tweede keus, als we wat willen toevoegen moet toch minimaal dezelfde kwaliteit hebben, liefst veel beter zijn dan het eigen fokmateriaal.
Fokkers die bewust voor een hengst van een ander stamboek kiezen kennen de consequenties en gaan na drie jaar niet lopen mekkeren dat er een
probleempje is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:16

misterA schreef:
We zitten toch niet te wachten op tweede keus, als we wat willen toevoegen moet toch minimaal dezelfde kwaliteit hebben, liefst veel beter zijn dan het eigen fokmateriaal.
Fokkers die bewust voor een hengst van een ander stamboek kiezen kennen de consequenties en gaan na drie jaar niet lopen mekkeren dat er een
probleempje is.

Het gaat erom dat het KWPN pretendeert een "open" stamboek te zijn die met bloed van andere heel snel andere ( verbeterende ) genen kan inbrengen. Maar als de fokkers dat dan doen dan moeten ze een vermogen uitgeven voordat zo'n merrie het stamboek in kan. Ik vind dat als je een hengst gebruikt van een door het KWPN erkend stamboek ( dus door het KWPN als gelijkwaardig beschouwd ), je zo'n merrie ook gewoon moet kunnen inschrijven.

Voorheen vond ik dat je dan wel eisen mocht stellen op het gebied van de röntgenfoto's maar met de nieuwe eisen is de PROK in mijn ogen ook een wassen neus geworden.

Edit: en als je als KWPN dan vindt dat een merrie van een buitenlandse hengst aan de eisen moet voldoen voor een Elite merrie, maak haar dan ook gewoon Elite als ze aan die eisen voldoet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:27

janderegelaa schreef:
Voorheen vond ik dat je dan wel eisen mocht stellen op het gebied van de röntgenfoto's maar met de nieuwe eisen is de PROK in mijn ogen ook een wassen neus geworden.

Die nieuwe prok eisen vind ik ook een slechte zaak het vertroebelt waar voorheen helderheid was. Breidt de prok uit met kogels en laat de rest van het alfabet vallen

janderegelaa schreef:
en als je als KWPN dan vindt dat een merrie van een buitenlandse hengst aan de eisen moet voldoen voor een Elite merrie, maak haar dan ook gewoon Elite als ze aan die eisen voldoet.

Deze begrijp ik niet, er zijn meerdere Elite merries van buitenlandse hengsten :?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:32

Ja die zijn er ook maar als een merrie 65 punten heeft op exterieur terwijl ze wel een goeie ibop of eptm gelopen heeft én voldoet aan de PROK en cornage eisen blijft ze gewoon stamboek en dan vind ik dat het KWPN daaroverheen moet stappen. De gezondheid is aangetoond net als de sportaanleg. Dan moet je zo'n predikaat niet tegen laten houden door de subjectiviteit van een jury beoordeling.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:36

65 punten op exterieur is geen ster, als men dat voor dochters van buitenlandse hengsten zouden aanpassen is dat wel de wereld omdraaien. Ieder predicaat staat op zichzelf en heeft zijn eigen waarde, alleen prok en keur maken elite. Een prok en prestatie fokmerrie is in de huidige fokkerij van grote waarde, veel meer dan bijvoorbeeld een merrie die alleen ster is. Dus ik zie het probleem niet zo.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:44

sarabande schreef:
65 punten op exterieur is geen ster, als men dat voor dochters van buitenlandse hengsten zouden aanpassen is dat wel de wereld omdraaien. Ieder predicaat staat op zichzelf en heeft zijn eigen waarde, alleen prok en keur maken elite. Een prok en prestatie fokmerrie is in de huidige fokkerij van grote waarde, veel meer dan bijvoorbeeld een merrie die alleen ster is. Dus ik zie het probleem niet zo.

Ik begrijp dat jij het probleem niet ziet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:50

Fijn Jan dat je mij zo goed begrijpt :(:) , maar ik denk dat het meer met de markt te maken heeft. Men koopt liever een sportveulen of paard uit een merrie met prok en bewezen prestaties.

Keur of ster geeft de markt weinig om

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:57

sarabande schreef:
Fijn Jan dat je mij zo goed begrijpt :(:) , maar ik denk dat het meer met de markt te maken heeft. Men koopt liever een sportveulen of paard uit een merrie met prok en bewezen prestaties.

Keur of ster geeft de markt weinig om

Je standpunt is helder.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:50

Hele interessante discussie. Ik lees al een tijdje mee en ga nu ook maar eens reageren...

Ik denk dat het KWPN Het al heel erg goed doet. De predikaten voor de merrie zijn IMO perfect. PROK is uiterst belangrijk, daarnaast sportprestaties en een juist exterieur als speerpunten aan houden.

Hengstenselectie mag idd IMO wel wat aan verbeterd worden. De hengsten meer tijd geven (op iets latere leeftijd keuren) zal voor mij punt 1 zijn. Er worden nu hengsten afgewezen die er gewoon nog niet aan toe zijn. Dit heeft niets te maken met het wel of geen vaderdier zijn. Ook ben ik het er mee eens dat we serieuzer naar de buitenlandse hengsten moeten kijken. Ik heb het idee dat het KWPN toch moeite heeft met 'buitenlanders' goed keuren. Ik ben meer springgericht, maar ook wij hebben enkele 'dressuurmerries'. Ik voel mij bijna genoodzaakt om een buitenlandse hengst te kiezen voor haar zodat de bloedspreiding in orde blijft. Dit is erg jammer. De dressuurfokkerij van het KWPN is veel en veelste smal.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 20:25

misterA schreef:
Over de eisen die aan reg.A merries worden gesteld bestaat blijkbaar nogal wat onduidelijkheid.
KWPN is een open stamboek, instroom vanuit erkende stamboeken is in vergelijking met veel andere stamboeken, laagdrempelig.
Heel simpel, de reg.A merrie moet alsnog voldoen aan de eisen waaraan de vader niet heeft voldaan.
Voldoet een hengst van een KWPN erkend stamboek aan de prok-en cornage eisen dan hoeven zijn dochters daaraan niet meer onderzocht te worden voor stamboek opname.

Nou, mijn reg.A merrie komt van een GP-dressuur Westfaler (weet niet of hij internationaal GP heeft gestart, maar iig wel in Duitsland) die zelf ook verschillende GP-nakomelingen (en ggk hengsten) heeft gebracht (evenals zijn vader overigens), maar ze moet dus wél een aanlegtest lopen (of Z-dressuur zijn). Die eisen m.b.t. gezondheid snap ik helemaal, maar die prestatie-eis gaat er bij mij niet in, zeker niet als het 'slechts' om een stamboek-opname gaat.

janderegelaa schreef:
Het is eigenlijk te gek voor woorden dat een Reg. A merrie aan de eisen van een elite merrie moet voldoen voordat ze STAMBOEK opgenomen wordt.

Daar komt bij, het is hier toch ook maar een handjevol hengsten die GP lopen dus het verrichtingsonderzoek is niet zaligmakend vwb aanlegtest. Sterker nog, er zijn er die ZZ zwaar niet eens halen en dan weet ik er daar in ieder geval 1 van die het niet haalt op aanleg.

Dat bedoel ik. (JandeR: volgens mij hoeft een Reg.A merrie enkel wat gezondheid en prestatie betreft aan de 'elite-eisen' te voldoen; ext en beweging mogen dacht ik gewoon zijn zoals ze voor een 'stb-merrie' ook zijn vereist) Het is toch raar dat een merrie van een ZZ-licht (of nog lager) KWPN-er geen prestatie-eis heeft voor stamboekopname, terwijl voor een merrie van een GP-buitenlander-mét-meerdere-GP-nakomelingen (die wel even iets meer heeft gepresteerd) die eis wél geldt. (Voor de duidelijkheid: ik vind het dus wél terecht dat een prestatie-eis voor een nakomeling van een jonge 'buitenlander' gewoon geldt; die heeft zelf immers nog niets gepresteerd).

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 20:29

Iorrr schreef:
Hele interessante discussie. Ik lees al een tijdje mee en ga nu ook maar eens reageren...

Ik denk dat het KWPN Het al heel erg goed doet. De predikaten voor de merrie zijn IMO perfect. PROK is uiterst belangrijk, daarnaast sportprestaties en een juist exterieur als speerpunten aan houden.

Hengstenselectie mag idd IMO wel wat aan verbeterd worden. De hengsten meer tijd geven (op iets latere leeftijd keuren) zal voor mij punt 1 zijn. Er worden nu hengsten afgewezen die er gewoon nog niet aan toe zijn. Dit heeft niets te maken met het wel of geen vaderdier zijn. Ook ben ik het er mee eens dat we serieuzer naar de buitenlandse hengsten moeten kijken. Ik heb het idee dat het KWPN toch moeite heeft met 'buitenlanders' goed keuren. Ik ben meer springgericht, maar ook wij hebben enkele 'dressuurmerries'. Ik voel mij bijna genoodzaakt om een buitenlandse hengst te kiezen voor haar zodat de bloedspreiding in orde blijft. Dit is erg jammer. De dressuurfokkerij van het KWPN is veel en veelste smal.

Fijn, een on-topic reactie! +:)+
(Hoewel, zo off-topic waren de andere reacties ook weer niet.)

Ben het wel met je eens Iorrr! Nu is mijn merrie vrij van Ferro/Flemmingh/Jazz én ook van Oscar/Uphil, dus ik kan binnen het KWPN heel veel kanten op, maar helaas is bloedspreiding voor steeds meer fokkers een steeds groter probleem...

janderegelaa

Re: Hengstenselectie KWPN - (hoe) kan het nog beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:53

@MargreetB: Die enkel "wat" gezondheid en prestatie eisen zijn wel het duurste stukje. Een PROK en Cornage onderzoek als de vader hier niet aan voldoet. En een IBOP of EPTM als de vader ( ik meen ) geen GP gelopen heeft. Dan spreek je bij de medische kosten over rond de 500 euro en dan komt er training bij voor de IBOP of EPTM. Dan ga je vlot richting de 1000 euro + kosten voor IBOP of EPTM.

Ik begrijp dat het KWPN wel iets medisch wil zien als de vader niet voldaan heeft maar dat de merrie's een test moeten lopen is echt onzin, de KWPN merries hoeven dat ook niet.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:57

Prok hoef je m.i. niet volledig te rekenen, ik wil als fokker van al mijn paarden een set rö foto's hebben. Dan net zo lief 4 foto's meer laten maken en opsturen voor PROK. Gelukkig maak ik zelf de paarden klaar voor IBOP. Geef toe, niet voor elke fokker weg gelegd, maar ook voor mijn stb. merrie zou dit een meerwaarde zijn, dus ook deze kosten reken ik niet alleen een reg. A merrie aan. Misschien voor een stb. merrie niet verplicht van KWPN uit, maar toch zeker interessanter voor oa. de verkoop van nakomelingen. Het is bij het KWPN al zo makkelijk om buitenlands bloed te gebruiken dat ik het niet meer dan normaal vind dat hier gezondheids en prestatie eisen voor staan.

Iorrr schreef:

Grotendeels mee eens, behalve onderstreepte gedeelte
Hoe het bij de dressuur hengsten zit weet ik niet exact, maar bij de spring hengsten is er dit jaar toch aardig wat buitenlands bloed gekeurd

Contendro x Lux x Cassini x Quidam x Landgraf
Contendro x Guidam x Nimmerdor x Abgar xx
Vigo x Quick star x Tout feu
en de Chellano x Carthago x Romeo

Aardig wat buitenlandse namen op rij, waarvan enkele voorvaders wellicht KWPN gekeurd/erkend maar toch echt SF, Hannover, Holstein, tb of anders gefokt, en moederlijnen ook niet allemaal KWPN.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:53

Nu we het toch over bloedspreiding hebben.............

Volgens mij ligt het probleem bij het gebruik van de hengsten en en niet bij het keuren/beschikbaar zijn.

Don Primaire, mooi bloed, prima veulenrapportage, hoge fokwaarden, er lopen fijne sportpaarden van, helaas weinig belangstelling van de fokkers, hengst is weg.
Son de Niro, nog wat jonger maar wel een vergelijkbaar verhaal.
Valeron, weinig belangstelling voor.
Voice, ietsje meer maar toch..........

Maar dan ..........
Drie Jazz-zonen Johnson, Westpoint en Wynton, vorig jaar ruim 670 dekkingen.
Drie Krack C zonen, Tuschinsky, Vivaldi en Zhivago, 800 dekkingen!!!
Van Vivaldi kan ik het nog wel begrijpen maar van de andere hengsten zijn de veulenrapportages niet echt beter dan van de 4 met vrije bloedvoering.
Misschien moeten we maar eens zelf met bloedspreiding beginnen.

Blijft wel de vraag, komen er voldoende opvolgers mét kwaliteit.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:25

Ik denk dat het heel erg aan het management van een hengst ligt. Alle 6 de hengsten komen of kwamen regelmatig onder de aandacht en staan volgens mij ook bij hengstenhouders die ze aardig promoten.

Valeron heb ik bij toeval gezien bij Oldenhoff omdat ik daar wat vrienden zou ontmoeten en ik moet zeggen; geweldige bok! Het veulenrapport voor wat betreft het beenwerk vind ik wel weer wat minder.
Voice is gewoon een goed paard maar moet ook wat meer in de picture gereden worden. Son de Niro is hetzelfde verhaal.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:32

Valeron is vertrokken. Alleen middels DV te verkrijgen geloof ik.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:50

Son de Niro is ook alleen DV. Waar is valeron heen?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:57

La France

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 00:03

janderegelaa schreef:
Ik denk dat het heel erg aan het management van een hengst ligt.

Ja dat is zeker zo, diep respect voor de wijze waarop Joop zijn hengsten promoot en mensen als het ware weet te betoveren. Maar ook hij zal "nieuw" bloed nodig hebben.

Wellicht is het idee, waarover in een enquete gevraagd werd, om meer oudere hengsten in Den Bosch te showen ook een bijdrage.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 00:31

misterA schreef:
Nu we het toch over bloedspreiding hebben.............

Volgens mij ligt het probleem bij het gebruik van de hengsten en en niet bij het keuren/beschikbaar zijn.

Don Primaire, mooi bloed, prima veulenrapportage, hoge fokwaarden, er lopen fijne sportpaarden van, helaas weinig belangstelling van de fokkers, hengst is weg.
Son de Niro, nog wat jonger maar wel een vergelijkbaar verhaal.
Valeron, weinig belangstelling voor.
Voice, ietsje meer maar toch..........

Maar dan ..........
Drie Jazz-zonen Johnson, Westpoint en Wynton, vorig jaar ruim 670 dekkingen.
Drie Krack C zonen, Tuschinsky, Vivaldi en Zhivago, 800 dekkingen!!!
Van Vivaldi kan ik het nog wel begrijpen maar van de andere hengsten zijn de veulenrapportages niet echt beter dan van de 4 met vrije bloedvoering.
Misschien moeten we maar eens zelf met bloedspreiding beginnen.

Blijft wel de vraag, komen er voldoende opvolgers mét kwaliteit.

De Jazz- en Krack-zonen die je noemt zijn wel stuk voor stuk de verrichtingstoppers en Hengstencompetitie en/of Pavo-winnaars, die zijn dus ook vanuit het KWPN min of meer 'gepromoot'. Men denkt ook snel 'als de heren juryleden weg zijn van hengst x dan scoren de nakomelingen volgend jaar vast ook goed' (dan staat er immers dezelfde jury..). Of iets in die geest. Ik denk dat 'men' ook snel afgaat op de vele foto's in de kranten en niet te vergeten IDS, en daar staat eigenlijk altijd de winnaar als enige gefotografeerd. Met een paar regeltjes tekst over de nummers 2 t/m 4, voor elke hengst één zinnetje.
Het zijn altijd slechts één of soms twee hengsten per jaargang die het meest in de schijnwerpers gaan, enerzijds natuurlijk door promotie van de hengstenhouder (en daar zit inderdaad veel verschil in), maar anderzijds ook doordat die hengsten vanuit het stamboek de hemel in worden geprezen.
(Son de Niro en Valeron hebben bijvoorbeeld niet echt gescoord in de HC, om maar wat te noemen)