Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Quir schreef:Wedstrijden mag je ook pas met een 3-jarige in oktober startten, dus zie er wel een verband in. Of het ook zo is weet ik niet.
Humbug schreef:Dat is dus niet zo. Er doen genoeg merries mee die net drie jaar zijn, in mei bijvoorbeeld, voor de keuringen aan. Bovendien vindt de EPTM toch ook al binnenkort weer plaats (voor bijv. driejarigen)?
Kit_for_ever schreef:IBOP kun je rijden ongeveer vanaf oktober in het jaar waarin de merrie 3 wordt. Voor de volledige kalender kun je tegen die tijd kijken op de site van het KWPN.
Bij een PROK keuring worden alle gewrichten op de foto gezet. Een normale rontgenologische keuring bevat 18 foto's, de PROK keurig bevat er 22. De foto's die zijn gemaakt met een PROK keuring worden opgestuurd naar het KWPN en daar nogmaals beoordeeld. Het KWPN bepaalt of de merrie in aanmerking komt voor het PROK cetificaat.
Dit zijn de eisen die het KWPN stelt:
- straalbeen valt binnen de klasse 0-2
- kogelarthrose valt binnen de klasse 0-3
- spronggewricht (spat) valt binnen de klasse 0-2
- sprong- en kniegewricht moeten vrij zijn van osteochondrose
kleinvosje schreef:De data van utrecht moeten nog komen, die zijn in de tweede helft van het jaar. Voor dit 'seizoen' dus al geweest!
kleinvosje schreef:Ik snapte er eerst ook niks van, maar Kit heeft het goed uitgelegd. De grens ligt volgens mij bij 1 april. Voor 1 april de 4 jarigen proef, na 1 april de 5 jarigen proef. Ik heb een merrie uit 2005, maar kan ook niet meer voor 1 april. Ik gok dus gewoon op het najaar de 5 jarigen proef!
sokje87 schreef:Is het de moeite waar om een 15-jarige nog een IBOP te laten lopen? Ze wordt de komende maand gePROKt voor stamboek opname.