IBOP 2010

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Re: IBOP 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:31

Hmm, nou ja, dan moet ik gewoon volgend jaar Lekker de Z in zijn hihi!

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:08

Kit_for_ever schreef:
IBOP kun je rijden ongeveer vanaf oktober in het jaar waarin de merrie 3 wordt. Voor de volledige kalender kun je tegen die tijd kijken op de site van het KWPN.

Waar haal je dat vandaan? :?

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:11

Op de site van het KWPN staat een kalender waarop onder andere de IBOP staat weergegeven. Nu staat 'ie er nog niet op voor eind van dit jaar, maar afgelopen jaar begon het 'IBOP-seizoen' rond oktober.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:12

Wedstrijden mag je ook pas met een 3-jarige in oktober startten, dus zie er wel een verband in. Of het ook zo is weet ik niet.

Voorlopig Keur kunnen ze alleen op de CK worden, keur worden ze als ze IBOP, Z1+1 of M+5 (spr/event) zijn worden.

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:18

Quir schreef:
Wedstrijden mag je ook pas met een 3-jarige in oktober startten, dus zie er wel een verband in. Of het ook zo is weet ik niet.

Dat is dus niet zo. Er doen genoeg merries mee die net drie jaar zijn, in mei bijvoorbeeld, voor de keuringen aan. Bovendien vindt de EPTM toch ook al binnenkort weer plaats (voor bijv. driejarigen)?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:20

Ik weet het niet, dat zei ik er ook bij. :)
Maar zag er wel een verband in, dus vandaar. :)

Humbug schreef:
Dat is dus niet zo. Er doen genoeg merries mee die net drie jaar zijn, in mei bijvoorbeeld, voor de keuringen aan. Bovendien vindt de EPTM toch ook al binnenkort weer plaats (voor bijv. driejarigen)?

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:24

De meeste merries die IBOP lopen hebben het 'keuringsseizoen' al achter de rug. Stamboekopname, Centrale Keuring, Nationale Keuring. Daarna is er even 'tijd' om de paarden zadelmak te maken en voor te bereiden op de IBOP die eind van dat jaar plaatsvindt.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:07

Hey hallo allemaal,

Ik rij momenteel ook een 3.5 jarige merrie..
Wij zijn dus ook ff naar dat hele traject aan het kijken wat we moeten doorlopen..
We willen haar in iedergeval ook de ibob laten lopen maar wanneer??

Ze is nu nog drachtig krijg eind maart een veulen en dan wil ik haar echt oppakken.. ze is al wel goed zadelmak hoor..

Maar.. onze is volgens mij nog niet eens gekeurd?? dus dan moet er nog van alles gebeuren volgens mij..

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:40

Kit_for_ever schreef:
IBOP kun je rijden ongeveer vanaf oktober in het jaar waarin de merrie 3 wordt. Voor de volledige kalender kun je tegen die tijd kijken op de site van het KWPN.

Bij een PROK keuring worden alle gewrichten op de foto gezet. Een normale rontgenologische keuring bevat 18 foto's, de PROK keurig bevat er 22. De foto's die zijn gemaakt met een PROK keuring worden opgestuurd naar het KWPN en daar nogmaals beoordeeld. Het KWPN bepaalt of de merrie in aanmerking komt voor het PROK cetificaat.
Dit zijn de eisen die het KWPN stelt:
- straalbeen valt binnen de klasse 0-2
- kogelarthrose valt binnen de klasse 0-3
- spronggewricht (spat) valt binnen de klasse 0-2
- sprong- en kniegewricht moeten vrij zijn van osteochondrose

Handig om te weten! Is 22 foto's per paard de standaard aantal dat gemaakt moet worden? Want ik sprak iemand deze week hierover en die zei dat het niet zoveel foto's waren.. het getal ze noemde was de helft! :oo

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:48

Hallo,

ik zat op de site van het KWPN te kijken naar de data van de te rijden IBOP in 2010. En nu staan er geen IBOP proeven voor november en december van dit jaar. Er staan er meerdere in januari en weinig in oktober. Komen er nog meerdere data bij of is dit het? Weinig dan. En er wordt geen IBOP gehouden in Utrecht. Ik dacht dat er in elke provicie een IBOP werd verreden.

Dank je

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:10

De data van utrecht moeten nog komen, die zijn in de tweede helft van het jaar. Voor dit 'seizoen' dus al geweest!

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:52

kleinvosje schreef:
De data van utrecht moeten nog komen, die zijn in de tweede helft van het jaar. Voor dit 'seizoen' dus al geweest!

Raar eigenlijk dat 1 seizoen na- en voorjaar zijn. Ik bedoel: 1 januari zijn alle paarden 'jarig'. Dus het zou makkelijker gewoon per jaar zijn. Want als ik mijn 4 jarige merrie uitbreng in bijv. november van dit jaar, dan moet ze toch gewoon de 4 jarige proef doen en niet de 5 jarige?

Fij dat de data van utrecht in het najaar valt, kan ik nog even trainen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:54

Ik snapte er eerst ook niks van, maar Kit heeft het goed uitgelegd. De grens ligt volgens mij bij 1 april. Voor 1 april de 4 jarigen proef, na 1 april de 5 jarigen proef. Ik heb een merrie uit 2005, maar kan ook niet meer voor 1 april. Ik gok dus gewoon op het najaar de 5 jarigen proef!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:58

kleinvosje schreef:
Ik snapte er eerst ook niks van, maar Kit heeft het goed uitgelegd. De grens ligt volgens mij bij 1 april. Voor 1 april de 4 jarigen proef, na 1 april de 5 jarigen proef. Ik heb een merrie uit 2005, maar kan ook niet meer voor 1 april. Ik gok dus gewoon op het najaar de 5 jarigen proef!

Klopt :)

De kalender die op de KWPN site staat is nog niet compleet. Waarschijnlijk zullen de data van de IBOP begin deze zomer bekend worden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:20

Ik heb net een mailtje van de KWPN in mijn mailbox gehad, de data komen spoedig op de site!

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:09

dus als ik het goed begrijp hoeft de merrie niet eerst Ster te zijn om de Ibob te lopen?
Mijn vorige merrie was voorlopig keur. en we hoefde alleen nog maar de Ibob te lopen en dan kon ze keur worden, helaas moest ik haar inslapen.
Nu heb ik een merrie die is alleen prok, maar ik zie graag toch ook wel weer een ster/keur merrie :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:10

Nee, hoeft niet eerst ster te zijn. Als ze goed genoeg is, kan ze met de IBOP ook meteen ster worden!

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:54

Ik heb mij vb/Prok merrie gister ook opgegeven voor Stuifzand 23 maart.
Die gaat daarheen voor een dressuurproef en stamboekopname...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:02

Ik twijfel nog of ik niet toch nu nog ga, of pas na de zomer. Nu mag ze nog de 4jarige proef lopen... Zou alleen nog naar brummen kunnen 26 februari, maar is op een vrijdag...

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:03

jaa hier nog iemand die van plan is om de Ibop te rijden!
Mijn planning is om hem in maart te gaan doen! Ben erg benieuwd hoe het gaat ...

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:13

Ik wil dit jaar ook de Ibop lopen, ze is nu nog 3.5 in mei word ze 4 maar om nou nog voor april te rijden gaan denk ik niet, dus moeten we haar maar eerst wat veder doorrijden met wijken etc, voordat we dan meedoen ;)

Haar stamboek is nu ook nog Reg.A
helaas hebben de fokkers er weinig mee gedaan vanwege ziekte.
Dus ben wel benieuwd dit word onze eerste keer dat we het helemaal zelf doen :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:50

Is het de moeite waar om een 15-jarige nog een IBOP te laten lopen? Ze wordt de komende maand gePROKt voor stamboek opname.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:31

sokje87 schreef:
Is het de moeite waar om een 15-jarige nog een IBOP te laten lopen? Ze wordt de komende maand gePROKt voor stamboek opname.

Prokken voor stamboekopname? Die snap ik niet helemaal...

Als je denk dat het écht wat toevoegt voor de merrie zou je het kunnen proberen. De kans bestaat dat ze aardig wat oefeningen willen zien omdat de merrie al ouder is en dus al meer zou moeten/kunnen beheersen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:42

Het gaat hier om een Oldenburg merrie, dus die moet eerst gePROKt worden voordat ze in het stamboek kan worden opgenomen. Sorry, had ik er even bij moeten vermelden.

Het gaat hier ook om een Ibop springen, zover ik begreep zou ze dan 1.10 - 1.20 moeten springen met haar leeftijd. Ik had zelf beredeneerd dat het voor haar gemakkelijker is om via de Ibop naar ster (event. keur) te lopen, dan op een gewone keuring. Via de ibop kan ze haar aanleg laten zien (ze is nooit actief in de sport uitgebracht) en dan moet daarna alleen nog haar exterieur gekeurd worden.

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:05

Kan iemand mij vertellen hoe de dagindeling van de IBOP is, hoe lang het ongeveer per combinatie duurt? (springmerrie + stamboekopname)