KWPN Afstammelingenkeuringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 14:08

KWPN schreef:
Afstammelingenkeuringen vandaag vervolgd met springveulens 01-09-2009

Vandaag was de springcommissie voor de eerste keer onderweg om de veulens van Lexicon, O’Brien, Kreator xx en Applaus te beoordelen

Van O’Brien werden vijf veulens gepresenteerd waardoor dit jaar nog niet kan worden voldaan aan het minimum te tonen veulens. Alhoewel O’Brien slechts vijf veulens heeft getoond heeft de hengstenkeuringcommissie springen gemeend toch een voorlopige verkorte indruk te kunnen rapporteren.

Voorafgaande aan de goedkeuring door het KWPN, heeft de hengstenkeuringscommissie vorig jaar 9 nakomelingen van O’Brien geïnspecteerd. Deze nakomelingen betroffen 4 jaarlingen, 1 tweejarige, 2 driejarigen en 2 vierjarigen. Drie kinderen zijn ook onder het zadel getoond. Met de informatie van in totaal 14 nakomelingen lijkt het verantwoord om nu al een voorlopige indruk te geven. Volgend jaar zal de collectie tot het reglementaire aantal worden aangevuld, waarna het definitieve rapport wordt opgesteld.

Voorlopige verkorte indruk nafok O’Brien
Uniforme collectie ruim voldoende ontwikkelde rijtypische nakomelingen die goed in het rechthoeksmodel staan met een aansprekende voorhand. De draf is ruim voldoende van ruimte en ruim voldoende krachtig met een vlak voorbeen. De galop is goed van ruimte en gedragen.

Onderstaand de korte samenvattingen van de overige vandaag getoonde collecties.

Lexicon (Voltaire x Amor)
Uniforme collectie goed tot royaal ontwikkelde rijtypische veulens die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan met een aansprekend front. De draf is voldoende van ruimte en voldoende krachtig met een strak voorbeen. De galop is lichtvoetig, goed van ruimte en gedragen.

Kreator xx (Babant xx x Dipol xx)
Uniforme collectie goed ontwikkelde veulens die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan. De draf is lichtvoetig, ruim voldoende van ruimte met een actief achterbeen.
De galop was moeilijk te beoordelen omdat de veulens zich graag in draf toonden.

Applaus (Unistar x Hugo)
Uniforme collectie goed ontwikkelde rijtypische veulens die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan. De draf is goed van ruimte en souplesse. De galop is krachtig en ruim voldoende van ruimte. In beweging blijft de hals er iets teveel opstaan wat ten koste gaat van het ruggebruik

De volledige rapportage wordt gepubliceerd in “In de Strengen” wanneer alle afstammelingenkeuringen zijn voltooid.

Komende donderdag is de springcommissie weer onderweg. Dan worden veulens bekeken van Arezzo VDL, Zazou R, Zahros R en Quasimodo van de Molendreef.

KWPN, overname zonder bronvermelding toegestaan.)

Iemand bij Kreator xx geweest?

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:06

ART_UMA: Mijn vraag ook!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:14

Annenas schreef:
Sjoert,

Heb je toevallig ook foto's van de Zhivago x Welthit II.
Nr. 19 in het boekje :D:D

Komen er aan als ik thuis ben :)
Leuk beest :j

Op paardenfokken.nl staat het volgende over kreator xx

Citaat:
Kreator xx (Babant xx x Dipol xx)
Ruim voldoende tot goed ontwikkelde collectie veulens met overwegend een goed fundament. Kreator geeft veulens met lengte in het lichaam die in een aantal gevallen wat meer ras mogen uitstralen. Ze laten overwegend een goede stap en draf zien, maar zouden in galop even meer balans mogen tonen. De kwaliteit van de merries heeft het de hengst ook niet gemakkelijk gemaakt; bij twee betere merries liepen ook beduidend scherpere veulens met meer kracht en balans.

aliceexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:33

Mijn veulen is naar de afstammelingen keuring geweest van Lexicon. (lexicon x riverman)
Dus ben natuurlijk wel even wezen kijken!
Het zijn echt leuke goede veulens, de meeste veulens lijken ook veel op elkaar.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:14

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:40

Ik ben gister bij de Quasimodo van de Molendreef veulens gaan kijken.
Was mooi om te zien, allemaal zeer fijn bewegen en met duidelijke verbetering op de "mindere" merries.
Zijn er nog meer mensen bij Quasi gaan kijken?

marije1987

Re: KWPN Afstammelingenkeuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:45

Quasimodo had ook een goed rapport gekregen las ik op de KWPN site :)

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 20:22

krackertje schreef:
Op Youtube staan 10 filmpjes van nakomelingen van Zambuka, zie hier de link: http://www.youtube.com/results?search_q ... type=&aq=f

Zien er best aardig uit, zo'n video zegt toch meer als een foto =:) . Ik kan me wel vinden in de opmerkingen van het KWPN. Ze hebben het kruis wat hoog (een beetje lang achterbeen misschien) maar best wel aardig lopen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 18:55

Hier dan de video van Zhivago

Kan nog bezig zijn met converteren, dus ff geduld

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:34

Valt me niet mee eerlijk gezegd...

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 16:47

Ik ben nu bezig met de video van Alexandro P, die konden echt wel leuk bewegen! op stand een beetje onderhals, maar in beweging echt mooi gedragen en dit waren bijna allemaal merries, maar in het lopen leken het wel hengsten!!! Kap er mooi op. In draf mooi knie en ruimte, In z'n algemeenheid een beetje spanning in de rug, maar dat is ook wel een beetje 'des gelders'. Veel actie in de benen en mooi van de grond en zo hier en daar echt zakken in de achterhand en marcheren!!. Qua gedrag niet moeilijk zo te zien en beenwerk heb ik zo geen bemerkingen op gezien.

Qua maat vindt ik het moeilijk te zeggen, d'r waren er nog al wat een beetje aan de jonge kant. Alexandro lijkt wel wat te verfijnen, maar het zijn zeker geen poppetjes (maar dat kan ook moeilijk bij de meeste moeders, de eerste merrie meet ongveer 183 of zo iets, echt een kasteel zeg). De moeders waren wisselend qua afstamming, gelders, tuig en rijpaard. Voor elk wat wils:

Welt Hit II x Vanitas, merrie, 13-mei
Hamilton x Vasco, merrie, 28 mei
Amsterdam x Enrico, merrie, 22 april
Jazz x Commandant, merrie, 30 juni
Droomwals x Ahoy, merrie, 30 mei
Elegant x Goudsmid, merrie, 5 juni
Inspekteur x Uniform, hengst, 20 juni
Zep x Commandant, merrie, 20 juni
Laurentz x Zep, merrie, 32 juni
Davignon x Wendekreis, hengst, 1 mei

Uitgezocht
Pelgrim x ..., merrie, 16 mei
Factor x ..., hengst, 23 juni

bor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:00

Bij de uitgezochte veulens liep Elunalda P, mv Pelgrim, mmv Zep. Geboren 16 mei.
Over het algemeen liepen alle veulens goed bergop.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:06

Ik ga morgen naar de afstammelingen keuring van Campbell. Mijn eigen veulen loopt er in mee. Esqueri.
Ik ben benieuwt wat voor collectie Campbell heeft.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:48

morgen naar Carambole en naar Singapore, wie gaan er nog meer?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:11

ART_UMA schreef:
Ik ben nu bezig met de video van Alexandro P, die konden echt wel leuk bewegen! op stand een beetje onderhals, maar in beweging echt mooi gedragen en dit waren bijna allemaal merries, maar in het lopen leken het wel hengsten!!! Kap er mooi op. In draf mooi knie en ruimte, In z'n algemeenheid een beetje spanning in de rug, maar dat is ook wel een beetje 'des gelders'. Veel actie in de benen en mooi van de grond en zo hier en daar echt zakken in de achterhand en marcheren!!. Qua gedrag niet moeilijk zo te zien en beenwerk heb ik zo geen bemerkingen op gezien.

Qua maat vindt ik het moeilijk te zeggen, d'r waren er nog al wat een beetje aan de jonge kant. Alexandro lijkt wel wat te verfijnen, maar het zijn zeker geen poppetjes (maar dat kan ook moeilijk bij de meeste moeders, de eerste merrie meet ongveer 183 of zo iets, echt een kasteel zeg). De moeders waren wisselend qua afstamming, gelders, tuig en rijpaard. Voor elk wat wils:

Uitgezocht

32 juni? :D

Was de laurentz x Zep die van Gait/Ria Hekkert?
En de Zep x Commandant ook?

jeanetJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:15

ART_UMA schreef:

Uitgezocht

Ik ben benieuwd naar de video! Kon er helaas niet bij zijn, maar het veulen van me vader liep mee! onwijs leuke merrie :D

bor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:22

Klopt NatasjavE. Het kampioensveulen van Hengelo en Ermelo van Gait en de andere van Ria.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:47

Kon ook haast niet anders :D

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 19:54

KWPN schreef:
Gelderse veulens beoordeeld bij afstammelingenkeuring 08-09-2009

Vandaag werden veulens bekeken van twee Gelderse hengsten. Het betrof Zethar en Alexandro P

De Gelderse hengst Zethar (Parcival x Cabochon) heeft in 2007 17 merries gedekt. Hieruit zijn in 2008 12 veulens bij het KWPN geregistreerd. De kwaliteit en genetische achtergrond van de moeders van deze veulens was zeer divers. Om een goed beeld van de verervingskwaliteit van Zethar in de Gelderse fokkerij te krijgen heeft de hengstenkeuringscommissie vorig jaar besloten dat er dit jaar opnieuw een collectie veulens beoordeeld moet worden uit merries die zoveel als mogelijk geregistreerd zijn in de fokrichting Gelders paard. In 2008 heeft Zethar 25 merries gedekt waaronder 14 merries vallend in de fokrichting Gelders paard. Hieruit zijn vandaag 9 veulens getoond waarvan de meeste moeders geregistreerd zijn de fokrichting Gelders paard. Eén afwezig veulen was inmiddels al thuis geïnspecteerd. Op basis van deze informatie heeft de commissie onderstaande rapportage opgesteld:
Uniforme collectie voldoende tot goed ontwikkelde veulens, die ruim voldoende in het rechthoeksmodel zijn gebouwd en ruim voldoende in het Gelderse type staan. In draf hebben de veulens voldoende houding maar moeten tactmatiger draven. Het achterbeen wordt matig gebogen en zou resoluter moeten ondertreden. De galop is kort. In beweging hebben de veulens van Zethar weinig lichaamsgebruik.

Onderstaand de korte samenvatting van Alexandro P (Koss x Satelliet)
Uniforme collectie ruim voldoende tot goed ontwikkelde Gelderse veulens, die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan met veel ras en uitstraling. De draf wordt met veel houding. souplesse en balans getoond met een zeer goede beentechniek en een goede schoudervrijheid.
De veulens galopperen doorgaans makkelijk aan. De galop is krachtig met ruim voldoende ruimte en souplesse.
Ik kan me er wel in vinden, Alexandro vond ik gewoon goed. De Zethar veulens waren best aan de maat, mooie houding, beetje lang achterbeen en tja draven ging nog wel eningszins (er was er 1 bij die wel erg vlug en kort was, maar dat was wel precies zoals z'n moeder). Galop erg vastgehouden in de rug en stap was minimaal.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:07

Leuk om te lezen... Ja dat is ook wel wat ik van de Alexandro veulens gezien heb.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:42

Wij zijn ook geweest en bijna allemaal konden ze goed lopen. Er waren maar 3 hengsten tegenover 9 merries. De minste vond ik het veulen uit de Amsterdam-merrie. Qua type deed ze niks onder voor de andere maar de beweging was gewoon. De laatste kon echt gaan!! De eerste 2 trouwens ook, waren goede binnenkomers. Daar was Enova ook bij, een heel chique dingetje. Wij hebben onze keus voor volgend jaar al gemaakt!!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 21:54

Wat denken jullie van de maat vererving van Alexandro??

bor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:59

Ik ben voor de maatvererving niet zo bang. Elunalda P (PelgrimxZep) is van mij en wordt volgens mij groot genoeg. Verder zijn het meest nog jonge veulens.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 06:55

Of topic maar hoe was de Jazz x Commandant moeder?

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:31

Mijn veulen liep ook mee met afstammelingkeuring van Campbell
Afbeelding