Fjord door ander ras laten dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Forever_Jana

Re: Fjord door ander ras laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:37

ok ik zal wachten!

charmedwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:53

StillAngel schreef:
Forever_Jana schreef:
Ik rij er maar 10 min. in de 1 à 2 weken mee hoor ( en ik ben tenslotte nog maar 12 jaar)
En een fjord is toch een sterk ras??

Hier ga je een heftige discussie mee krijgen meid.. Alsjeblieft verkoop je zadel en hoofdstel of leg het nog een jaartje weg, fjorden zijn dan wel sterk maar als je ze op zulke jonge leeftijd al verkl*oot, is geneen paard meer zo sterk na een aantal jaar. Dus wacht gewoon en ga er niet op rijden! Ik geef jouw toch ook geen wiskundesommen die uit de universiteit komen, waar je vervolgens keihard mee opgezadeld wordt? Zou je ook moe van worden omdat je het nog niet aankan.

tjah hier ben ik het helemaal mee eens..mijn vader is zadelmaker en de keren dat mensen hem gevraagd hebben op een 2 jarig of jonger paard een zadel te passen zijn niet weinig. Overigens zijn wij daar altijd duidelijk in en beginnen hier niet aan.
Kom op ze hebben echt de tijd nodig....ieder paard!
Ik rij veel jonge paarden en voor de 3 begin ik nooit en vaak rij is ze tot de 4 maar enkele keren rustig.

Over het kruising probleem: ik ben er zelf geen voorstander voor om een fjord te kruisen....het zijn op zichzelf gewoon fijne mooie paardjes ...maar ligt eraan wel doen je met ze wil bereiken. ( hou trouwens niet van een fries....dus zou ik niet mee kruisen)
Verder heb ik niet echt iets tegen kruising van pony's... mits alles binnen de marge blijft.
Ik zou zeggen fok een leuk fjorden veulentje , met een grotere fjorden sporthengst( dan heb je de moeder een veulen zien zogen) en je kunt nog altijd een ander kopen.

succes met de beslissing!

sann1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 00:07

ik zie hier elke keer vragen terug komen met betrekking tot: hoe loopt jou kruising in de sport? / gefokt op de sport?
als je echt de sport in wilt moet je gewoon een ander ras hebben.
je moet gewoon beseffen dat je kans om een goede "sportfjord" te fokken klein is... hoe vaak zie je nu een fjord in de top?
ik wil het ras totaal niet afkraken hoor, heb zelf ook een fjord en ben helemaal weg van der en vind het super paardjes maar het zijn geen sportpaarden. ze zijn gebouwd en gemaakt voor hun kracht en niet voor het mooi zijn (om het zo maar even te noemen, ook niet kwaad naar andere rassen bedoelt trouwens maar het geeft even een goed tegenbeeld).

ik snap best dat je denkt: fjord x arabier word mooi: lieve en rustige van de fjord en dan het mooie van de arabier... ja als dat zo makkelijk was dan was iedereen wel zo bezig.

ik heb verder totaal geen verstand van fokken en al die toestanden maar dit is toch ook een kwestie van gezond verstand geloof ik.
ik ben zelf op zoek naar een groter paard, ook met het super karakter van m'n fjord.
toen zei iemand (een leek op paardengebied, kan net de voor van de achterkant onderscheiden haha): dan kruis je hem toch met zo'n hele grote? (werd een shire bedoeld) dan krijg je een lief en groot leuk paard....

ja als het zo simpel zou zijn zou ik het doen haha, als ik dan ook nog even de kleur, de aftekeningen en de uiteindelijke schofthoogte kan invoeren dan zou het helemaal super zijn maar kom op... het moet natuurlijk wel reeel blijven haha.

hoe zit het trouwens met het kruisen? zit er nog een bepaalde limiet vast aan de schofthoogte van een hengst op de merrie?
ik wilde graag een veulentje bij m'n fjordenmerrie maar ze is denk te oud inmiddels (ze is 16 jaar en 1.50 hoog).

dan las ik nog iets over een 2,5 jarige haflinger x fjord die werd ingereden op die leeftijd...
sorry maar ik zou per direct bij die veearts opstappen!
dat je je paardje aan de dingen laat wennen zoals dekje op zn rug een keer het zadel erop voor het gevoel en zulke dingetjes oke dat snap ik maar je gaat er niet op rijden, ongeacht je gewicht.
waarom moeten mensen altijd zo'n haast hebben? wacht gewoon nog 1 jaar zodat hij lekker kan groeien en op volle sterkte kan zijn voor je hem nu alvast gaat rijden en verzieken voor later.
wil je er nu 1 jaar eerder op kunnen rijden of wil je er later 10 jaar langer mee kunnen doen? beetje grof voorbeeld misschien maar het kan heel goed gebeuren.
het lichaam is nog in de groei en de eerste jaren zijn zo belangrijk!

kan ook zijn dat ik er met mijn mening helemaal naast zit natuurlijk maar ik heb van het fokken en alles ook totaal geen verstand dat zeg ik eerlijk maar ik heb in dit geval gewoon opgeschreven wat mij logisch leek dus niet meteen boos reageren van: dit is niet waar en dat klopt niet! als dat zo is: sorry daarvoor :)

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:01

Netjes voorzichtig gebracht en ik ben het met je eens!!!

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:13

AnjaW schreef:
Wij willen onze fjordenmerrie van 1.35/1.38 laten dekken door een ander ras.
Een kruising dus.. het veulen willen we dan houden. het is de bedoeling
dat het veulen iets groter wordt.

Nu zit ik zelf aan een zwarte arabier te denken..

Wat vinden jullie?

Hoi,

Toevallig was hier van de week een kanjer van een kruising fjord/arabier op het erf
Super sportief paardje, Z2 dressuur, L springen , vlot maar niet heethoofderig.
Wij hebben een Arabische hengst staan, 4 jaar , vos , zeer koel in het hoofd en veel aanleg voor zowel dressuur, springen als SGW.

Mocht je intresse hebben in het laten dekken van je merrie door een Arabier hou ik hem aanbevolen.
Het is echt een schat van een dier die bij ons samen staat met een jaarling Fries hengstje en een mini shetlanderruintje

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:17

foto's???? :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:19

Juliette86 schreef:
Correct is natuurlijk relatief.

Nee...correct is correct en wat daar van afwijkt heeft meer kans op blessures of is moeilijk te rijden.
Een groot lomp hoofd bijvoorbeeld is misschien niet zo mooi...maar heeft met correctheid niets te maken. Correctheid heeft direct betrekking op de functionaliteit van het exterieur.

Citaat:
Een paard met een wat dikkere hals, langer achterbeen enz is dan misschien niet helemaal volgens een rasstandaard gebouwd maar zal wel prima kunnen functioneren. Net zoals een paard met 'afwijkende' beenstanden niet significant meer blessures heeft als een paard wat volgens het boekje op de benen staat.

En dit is daar een voorbeeld van... Een paard met een dikkere hals, zeker met zo'n kort fjorde nekje, zal moeilijker te rijden zijn. Het zal minder makkelijk kunnen afbuigen. Als het dier dan ook nog eens een lang achterbeen heeft zal het zalig op de voorhand duiken.
Niet fijn te rijden dus en meer kans op slijtage aan de voorbenen en de gewrichten in de hals en rug.

Het onderstreepte:.... Afwijkende beenstanden geven juist wel significant meer blessures. Daarom probeert men bij de sportstamboeken hier juist zeer streng te selecteren.

Citaat:
Daarnaast denk ik dat er binnen een ras net zoveel of misschien wel meer 'mislukkingen' rondlopen als bij de vuilnisbakkies. Zeker op gebied van erfelijke afwijkingen en karakter.

Dat hangt er maar vanaf wat je als succes ziet en wat als mislukking. Even herhalen...TS wil graag een sportiever type... niets is onmogelijk maar je hebt meer kans op succes als je binnen je ras/type/stamboek fokt.

op het gebied van erfelijke afwijkingen heb je een punt.... het is nl een F1 kruising... en die zijn op dat gebied meestal gezonder.
Maar voor het overige...niet doen.

Ik lees ook ergens dat TS een KWPN stermerrie heeft...kijk! Die is geschikt bevonden om mee te fokken... (misschien de Fjord ookwel...maar in hemelsnaam...)

Nog even over de wens van de zwarte arabier..
1 De zwarte arabieren zijn kwalitatief de minste...
2 op een Fjord zal je er niet veel meer van zien van dat zwarte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:23

Waarom zou een zwarte arabier kwalitatief de minste zijn? Kijk voor de grap even naar alle prestaties van bv Arabah Barak... Niet verkeerd dacht ik...

En waarom zou er op een fjord niet veel meer te zien zijn van dat zwarte? Die zwartfactor komt er toch in, dus je krijgt kans op kleuren die je met fjordXfjord nooit zult bereiken.
't Is maar wat je belangrijk vindt... (ik zou het niet kunnen, op kleur fokken, vind het gekkenwerk, maar wie ben ik?)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:28

Ik dacht dat Fjorden altijd de wildkleur doorgaven. Dus dan krijg je een verdunt kleurtje.
En ik hoor altijd (ook van arabieren fokkers) dat de zwarten kwalitatief de minste zijn. Maar goed...dat is inderdaad van horen zeggen.

Op kleur fokken zou ik ook nooit doen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:46

Ik liep er een paar jaar geleden over te denken om mijn tinkermerrie door een Fjord te laten dekken.. Maar wat ik wou fokken stond op MP te koop als veulen :D

mams een rode Fjord, paps een zwartbonte tinkerhengst. Omdat deze rassen dichtbij elkaar liggen qua type, is het denk ik ook best te doen zonder teveel risico op raar gebouwde paarden.

Joy, want zo heet ze, is nu 2 jaar en echt een beetje 50-50 om te zien.. Beetje van het ene, beetje van het andere..

En vergeet niet de risico`s die je merrie loopt tijdens de dracht en de bevalling.. Als je echt erg aan je merrie gehecht bent, zou ik daar nog maar eens goed over nadenken.. Het is niet allemaal zo simpel..